Hoofdsponsor Visma heeft samen winnen als drijfveer met wielerploeg Visma | Lease a Bike
Raymond Kerckhoffs
dinsdag 26 augustus 2025 om 13:47

Hoofdsponsor Visma heeft samen winnen als drijfveer met wielerploeg Visma | Lease a Bike

Interview De tijd van enkel een logo plakken voor naamsbekendheid is in de sportsponsoring vrijwel voorbij. Een mooi voorbeeld hoe sponsoring tot een partnership leidt is bedrijfssoftware ontwikkelaar Visma dat zich in veel opzichten verbonden voelt met Team Visma | Lease a Bike.

Samen met de wielerploeg van Richard Plugge fietst Visma al zeven jaar lang van het ene naar het andere succes. Hoewel het Noorse IT-bedrijf nu reeds twee jaar de hoofdsponsor van het vlaggenschip van het Nederlandse wielrennen is, weten velen nog altijd niet wat Visma allemaal doet en hoe het de wielerploeg verder ondersteunt dan alleen een financiële bijdrage.

Een voorbeeld: de ontwikkeling van de Control Room voor wedstrijdanalyses tijdens de koers en later de control room app die de ploegleiders tegenwoordig in de koers gebruiken. En ook het op basis van AI ontwikkelde nutrition prediction model dat de basis vormt voor de Athlete’s FoodCoach app die voorspelt hoeveel renners moeten eten voor, tijdens en na een wedstrijd. Dit zijn enkele projecten waarin de ploeg en Visma in de softwareontwikkeling nauw hebben samen gewerkt.

Jet Bouwman, verantwoordelijk voor de activatie van de sponsoring van Visma, benadrukt dat het bedrijf en de wielerploeg qua cultuur en gedeelde waarden hand in hand gaan. “Ik denk dat we gedeelde ambities hebben. En dat is winnen, samen winnen en excelleren.”

“Bij Visma staat innovatie centraal. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor Team Visma | Lease a Bike. Wij proberen de teams te ondersteunen met o.a. technologische innovaties en data-analyses, zodat zij zich kunnen focussen op waar zij het beste in zijn: het winnen van wedstrijden. Wij zien dit niet als een traditioneel sponsorship, maar veel meer als een partnership waarin je elkaar steunt en beter laat worden. En dat samen winnen, dat zit bij ons allebei in het DNA.”

Team Visma | Lease a Bike onderscheidt zich de laatste jaren in het peloton door voorop te lopen in innovaties. Het is altijd op zoek naar nieuwe marginal gains. “Dat is inderdaad dé match met ons bedrijf”, vervolgt Bouwman. “Hierin hebben Richard Plugge en onze CEO Merete Hverven elkaar vanaf het begin gevonden. Want, hoe gaan wij ervoor zorgen dat de ploeg zich kan focussen op het winnen van wedstrijden en wat heeft de ploeg van ons nodig? Visma loopt voorop als het gaat om technologische innovatie, terwijl het team ontzettend data driven is. Daarin kunnen wij als softwarebedrijf hen vinden. Samen met het team onderzoeken we continu hoe wij met behulp van technologische innovaties optimaal kunnen supporten. Daarin zit een mooie samenwerking.”

Is naambekendheid voor Visma belangrijk?
“Zeker toen we in 2019 geleden instapten met de sponsoring van Jumbo-Visma. Je ziet dat het merk Visma door het partnership met de wielerploeg veel volwassener is geworden, voornamelijk in Nederland, België en Frankrijk. Wij zijn in die periode ook sterk gegroeid en hebben onze intrede gedaan in nieuwe markten. De bekendheid via de wielerploeg heeft daar een vliegwieleffect in gehad. In de eerste jaren zeker in Nederland en België, maar we zien nu ook het effect van het succes van Pauline Ferrand-Prévot in de Tour de France Femmes in Frankrijk. Nu is het belangrijk dat we het merk Visma op de juiste manier gaan laden, zodat de mensen begrijpen wie  Visma is en welke waarde we kunnen toevoegen.”

Met een omzet van 2,8 miljard euro op jaarbasis, 2,1 miljoen klanten, liefst 17.500 mensen in dienst en actief in 34 landen is Visma een grote speler die vooral in Europa en Latijns-Amerika actief is. Kun je uitleggen wat Visma is?
“Visma is een federatie van bedrijven die software ontwikkelt. We maken bedrijfssoftware. Dat doen we voor zowel ondernemers als voor accountants. Voor midden- en grote bedrijven. En we zijn ook op grote schaal actief in de publieke sector. Visma heeft inmiddels bijna 200 softwarebedrijven overgenomen in de afgelopen vijf jaar, die bedrijfskritische software maken. Dat is software die de kern vormt van iedere organisatie. Met onze oplossingen hebben ondernemers en bedrijven altijd en overal inzicht in de prestaties van hun organisatie. Zo blijven dagelijkse processen soepel verlopen en ontstaat er ruimte om te focussen op wat echt telt: het optimaal bedienen van klanten.”

“Als ondernemer wil je je focussen op het product of de dienst die je in de markt zet. Tegelijkertijd heb je wel te maken met boekhouding, een salarisadministratie of een payroll. En je wil je facturen op de juiste manier kunnen versturen. Al dat soort onderliggende processen, daar maken wij software voor.”

Wat hopen jullie via het wielrennen, de topsport, te laten zien?
“Zoals eerder aangegeven zien wij ons sponsorship vooral als een partnership, je zou het zelfs een strategische symbiose kunnen noemen. Het gaat ons niet alleen om merkbouw, maar ook om technologische innovatie, samenwerken en maatschappelijke betrokkenheid. Hoewel we actief zijn in totaal verschillende sectoren, werken we op een vergelijkbare manier en delen we dezelfde ambitie: best-in-class zijn en streven naar het hoogst haalbare. Met de juiste mensen, de juiste technologie en het juiste momentum kom je verder en sneller. De ploeg wil de beste zijn, Visma wil de beste zijn. Samen winnen verbindt ons.”

Hoe belangrijk is het voor Visma dat de ploeg nu ook met Pauline Ferrand-Prévot in het vrouwenwielrennen het allerhoogste heeft bereikt met het winnen van de Tour de France Femmes?
“Voor Visma is deze winst van groot belang. Het vrouwenwielrennen maakt een enorme groei door, en die ontwikkeling willen wij graag ondersteunen. Daarmee komen we terug op de gedeelde waarden tussen de ploeg en Visma. Visma is een groot bedrijf en heeft zo’n 17.500 mensen in dienst. 41% van die 17.500 mensen zijn vrouwen, een hoog percentage voor een IT-bedrijf. Ook onze CEO is een vrouw. Gelijke kansen, ongeacht of je man of vrouw bent, vinden wij ontzettend belangrijk. Dat Pauline zich nu kan manifesteren als rolmodel is een krachtig signaal. Veel aandacht ging naar het feit dat er na veertig jaar eindelijk weer een Franse renner de Tour won, maar wij vinden het minstens zo belangrijk om te benadrukken dat de gelijkheid tussen mannen- en vrouwenwielrennen nog niet is bereikt. Daar willen wij met volle overtuiging aan bijdragen.

Zijn jullie momenteel nog bezig met het ontwikkelen van nieuwe software voor de teams?
“We zijn continu samen met de ploeg op zoek naar nieuwe mogelijkheden om te  ontwikkelen. Hoe kunnen wij ondersteunen? Waar ligt de behoefte? Voor komend jaar hopen we met een nieuwe innovatie te komen die de ploeg ondersteunt. Het project staat nog in de kinderschoenen, dus daar kan ik nu nog niets concreets over delen. Wat we wel kunnen zeggen: we streven ernaar samen met de ploeg voorop te lopen. Daarmee laten we de drive en innovatieve kracht van Visma zien, komend jaar hopen we met een nieuwe technologische ondersteuning voor de ploeg te komen. Het staat nog in de kinderschoenen, daarom kunnen we er nog niets over zeggen. Maar iedere keer hopen we met de ploeg in ontwikkelingen voorop te lopen. Daarmee laten we ook de drive van Visma zien.”

Meer informatie over de samenwerking tussen Team Visma | Lease a Bike en hoofdsponsor Visma is te vinden via deze link: Two worlds, One dream


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine