Honger Jasper Philipsen nog niet gestild: “Kan mijn sterktes met die van Mathieu combineren”
Foto: Cor Vos
Niels Bastiaens
donderdag 21 maart 2024 om 07:15

Honger Jasper Philipsen nog niet gestild: “Kan mijn sterktes met die van Mathieu combineren”

Interview In Milaan-San Remo boekte Jasper Philipsen de mooiste overwinning in zijn carrière na een lastige finale. Dan is de biljartvlakke sprint in de Classic Brugge-De Panne andere koek, maar de 26-jarige Philipsen won gewoon opnieuw. Zonder in te boeten op zijn sprint, lijkt hij zich dus klaar te mogen maken voor een sterke klassieke campagne. Want ook na zijn eerste twee zeges lijkt zijn honger nog niet gestild, zo vertelt Philipsen aan onder andere WielerFlits.

Vind je het jammer dat het na je overwinning de hele tijd over het bewuste akkefietje met Tim Merlier gaat?
“Ik denk dat de media daar graag op ingaan, natuurlijk. Het is een type sprintincident. Ik ben blij dat we gewoon recht blijven. Ik denk dat het moeilijk is om iemand de fout toe te wijzen. Alles gaat snel, je moet keuzes maken. Ik denk dat iedereen probeert om zo fair mogelijk te sprinten. En van die accidenten gebeuren, jammer genoeg.”

Valt het parcours in het centrum van De Panne iets te verwijten?
“Je wist dat het nerveus en hectisch zou zijn. Ik denk dat er weinig tegen te beginnen was. Vorig jaar waren de weersomstandigheden hier heel anders. Dan ligt het gevaarlijk punt ergens anders, vlak voor De Moeren. Nu ligt het gevaar vooral in de laatste rechte lijn. Het wordt gewoon verplaatst, maar het is in zulke koersen altijd op een gegeven moment nerveus. Vorig jaar kan je hier met drie of vier naar de finish, dan is het vanzelfsprekend minder gevaarlijk.”

Voelde het gevaarlijk aan?
“Toen het gat heel klein werd, voelde het gevaarlijk aan. Dan had ik liever niet die beslissing genomen om links te gaan. Dat is natuurlijk praat achteraf, dus mogen we blij zijn dat er niets gebeurt. Ik denk dat Tim ook net aanging aan dezelfde linkerkant. Het parcours ging ook wat naar links, en iedereen neemt in die situatie uiteraard de kortste weg. Als ik iemand links voel komen, zou ik hetzelfde gedaan hebben als Tim: niet doorduwen. Je wil niemand in de hekken rijden.”

“Ikzelf heb trouwens ook even moeten inhouden, er was gewoon geen plaats voor ons allebei. Ik dacht eerlijk gezet dat de sprint voorbij was. We komen gelukkig allebei met de schrik vrij en kunnen daarna nog de sprint rijden zonder valpartijen. Ik kan dit incident ook snel relativeren. Er komt wat teleurstelling bij Tim zijn reactie kijken, maar ik zou misschien wel hetzelfde zeggen in zijn geval.”

Van der Poel en Philipsen – foto: Cor Vos

Manifesteer jij jezelf nu meer en meer als kopman naast Mathieu van der Poel binnen de ploeg voor de topklassiekers?
“Ik denk dat we terug onze sterktes moeten combineren. Ik moet zo ver mogelijk in die wedstrijden proberen geraken. Mathieu kan op die manier ook meer relaxed koersen, met mij nog in het achterhoofd. Dat spel kunnen we dan uitspelen. Het is geen rocket science, hoe we het gaan aanpakken. Ik denk dat wie in welke situatie komt, zichzelf zal uitwijzen. Het is geen geheim dat Mathieu van aanvallende koersen houdt en daar zelf het verschil kan maken.”

In San Remo toonde je dat je een zwaardere finale steeds beter aankan. Vandaag win je dé confrontatie tegen alle topsprinters. Hoe lastig is het om beide aspecten te onderhouden?
“Ik denk dat het vooral met de lastigheid van de wedstrijden te maken heeft. Ik moet zeggen dat ik best verbaasd ben met mijn sprint in De Panne. Ik had misschien verwacht dat die niet echt top ging zijn, omdat ik meer richting de klassiekers heb getraind. Ik wilde ook over de Poggio mee kunnen geraken, en dan moet je gewoon voor een langere tijd goede vermogens kunnen duwen. Daardoor kan die sprint dan weer wat worden afgebot. Ik ben blij dat ik kan tonen dat het, wat dat betreft, best nog goed meevalt.”

Was dat een vrees, die mindere sprint?
“Goh, ik vind het vooral straf hoe onze trainers, zoals Kristof De Kegel, onze conditie altijd zo goed kunnen timen. In Tirreno-Adriatico had ik eerlijk gezegd echt een slecht gevoel. In de sprints, maar ook algemeen. In het Openingsweekend liep het ook niet. Ik denk dat de trainers van de ploeg dan weten: we moeten niet panikeren, het komt nog wel. Terwijl ik dan zelf misschien een beetje ongeduldig ben. Dan denk ik: fuck, ik heb heel hard gewerkt de hele winter, maar ik krijg hier meteen slaag. Dan is er misschien lichte paniek.”

Voel je nu dat de benen die je nu hebt anders zijn dan die van vorig jaar?
“Zeker zaterdag, in Milaan-San Remo. Uit de Classic Brugge-De Panne kan ik weinig conclusies trekken, omdat het geen goed vergelijkingspunt is naar de zwaardere wedstrijden van zaterdag of komend weekend. Maar ik denk dat ik zeker goed in orde ben, en ik wil graag op dit momentum voortbouwen, door proberen ook de volgende wedstrijden te winnen.”

Gent-Wevelgem moet een wedstrijd zijn die me ligt. Er wordt wind voorspeld, en ik vind het toch altijd leuker om koers te maken dan zo’n wedstrijd te rijden als vandaag. Ik zat helemaal achterin bij De Moeren. Als ik daar zondag opnieuw zit, kan ik net zo goed afdraaien. Het wordt zwaar, maar met de vorm waar ik op dit moment inzit, moet ik daar een doel van maken. Ook Dwars door Vlaanderen en Parijs-Roubaix liggen me, de Ronde van Vlaanderen wordt sowieso in dienst van Mathieu.”

RIDE Magazine
14 Reacties
20-03-2024 21:35
Nu zegt Jasper het zelf. Tja. Matje zijn grootste concurrent zit binnen zijn eigen ploeg. Matje is de mooiste renner, maar maakt ook de meeste fouten.
20-03-2024 19:56
"Ook Dwars door Vlaanderen en Parijs-Roubaix liggen me, de Ronde wordt in dienst van Mathieu.”

Woest als hij straks ook nog Parijs-Roubaix van ons afpakt.
    20-03-2024 20:14
    Kasseien genoeg om Philipsen dan maar meteen te stenigen…
    20-03-2024 20:29
    Tiens ik dat dat PR in Frankrijk lag ...
    20-03-2024 20:56
    LOL van ons afpakt………………. Heel WF doet blijkbaar mee met PR……
    20-03-2024 21:56
    Als Wout en Mathieu er echt aan beginnen, knappe jongen als hij nog kan volgen. Vorig jaar kon hij in Wout zijn wiel blijven door een lekke band van Wout na de zware stukken. Het klopt dat Mathieu de kaart Jasper kan spelen en Wout energie in moet steken om Jasper te lossen. Het koersverloop moet gunstig zijn voor Jasper om een goede uitslag te rijden. Wout en Mathieu bepalen buiten pech het koersverloop. Dat is het grote verschil.
    20-03-2024 23:09
    Het is recent al best vaak een sprint van 3 tot 10 geweest in roubaix. De jaren dat degenkolb, hayman, van avermaet wonnen zelfs richting de 10. Reken maar dat Jasper daar bij zit. En dan zijn er ook nog keren dat het 3 a 4 waren. Vorig jaar was jasper duidelijk minstens de op 2 na beste
    21-03-2024 07:59
    Het nu opborrelende sentiment: ‘blijf met je Vlaamse klauwtjes van onze Thieutjes zeges af!!!’.. tsja, welk woord pas nu het beste daarbij?

    Haymann-editie kwam met 5 aan trouwens.
    21-03-2024 10:31
    Hayman-editie was niet eens met vijf, waren met drie in de finale waarbij Boonen een aantal keer Hayman testte, maar die alles simpel dichtreed. Op het Velodrome gingen ze toen treuzelen waarbij Stannard nog kon aansluiten, maar Hagen is nooit teruggekeerd tot in de wielen. Dat die in de uitslag op dezelfde tijd staat zegt niet zoveel.
21-03-2024 00:02
Ik zeg het al 2 jaar: P-R is voor Jasper, vroeg of laat (en eerder vroeg).
21-03-2024 07:55
Philipsen heeft gewoon volkomen gelijk om gedeeld kopmanschap in Roubaix alvast op te eisen.

Dit zal trouwens best kansen bieden voor een groep aanvallers dit jaar, als Jumbo een goede man mee heeft is het allemaal aan de equipe van 2 favorieten. Ik vind het een leuk team maar om te Roubaix de koers in een houdgreep te nemen? Twijfel daar wat aan.
    21-03-2024 10:56
    Kopmanschap is overdreven. Niet in dienst rijden lijkt me realistischer. Als je de meest recente winnaar van Roubaix in je ploeg hebt die ook nog eens wereldkampioen is en ook nog eens in uitstekende vorm is, dan is die gewoon de absolute kopman. Daar kun je niet omheen. Jasper dan achter de hand houden is als ploeg slim, maar niet als kopman laten starten.
    21-03-2024 12:07
    Niet in dienst rijden is gewoon hetzelfde als gedeeld kopman zijn: dan zal de koers uitwijzen voor wie het is. Hoe mooier weer en hoe weer tegenwind des te meer het de kant van Philipsen uitrollen gaat.
    21-03-2024 13:32
    Nee jij zegt kopmanschap. Je bent kopman als de rest voor jou gaat rijden en je helpt. MVDP dus. Phillipsen krijgt niet de steun van andere zoals MVDP die krijgt. Dus is Matje kopman.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine