‘Hongaars Epowers-project is van de baan’

vrijdag 22 november 2019 om 16:03
‘Hongaars Epowers-project is van de baan’

Davide Rebellin - foto: Cor Vos (archief)

Het Hongaarse Epowers-wielerproject is al verdwenen voor het begonnen is. De organisatie achter de ploeg heeft niet genoeg sponsors en loopt achter in de registraties. Hierdoor staan vijftig renners en werknemers die al een contract getekend hadden op straat.


De droom om volgend jaar met een Hongaarse ProContinentale ploeg te starten in de Giro d’Italia kreeg afgelopen jaar steeds meer vorm. Onder meer de namen van Davide Rebellin en Gianluca Brambilla werden genoemd bij het project, dat geleid werd door de Italiaanse oud-profs Sandro Lerici en Valerio Tebaldi.

Zij kregen het financiële plaatje alleen niet op tijd rond, waardoor de licentiecommissie van de UCI er niet eens naar heeft kunnen kijken. Eind oktober ontkende een van de initiatiefnemers, Thomas Pocze, nog dat de stekker uit het plan getrokken werd. Hij gaf aan gesprekken te voeren met potentiële sponsoren en bezig te zijn met het krijgen van een proflicentie voor de ploeg.

IJdele hoop, blijkt uit Italiaanse media. En een renner, die betrokken was bij het project, liet aan Cyclingnews weten dat het project een stille dood sterft en volgend seizoen alleen uit een e-bike amateur-team bestaat. Meerdere renners (waaronder een aantal neoprofs) die al een contract hadden getekend, werden de laatste weken naar verluidt als steeds meer bezorgd over hun toekomst.


Lees ook: Alles over het Epowers Factory Team-project

Dit artikel delen:

16 Reacties

koos verrek 22 november 2019 om 16:12

jammer dit

vanSpringel 22 november 2019 om 16:26

Wie is die retrorenner op de foto ?

kielabokki 22 november 2019 om 16:36

Rebellin.

Scott Sunderland 22 november 2019 om 16:56

Gedwongen pensioen Rebellin en mogelijk ook Atapuma.

Dolfy 22 november 2019 om 18:17

Rebellin deed mee in de e-bike-competitie van de Ronde van Italië, dus misschien wordt-ie wel onderdeel van die amateurploeg. Tafi reed toen ook mee trouwens.

Polleke 22 november 2019 om 16:59

Komen in de categorie met Pegasus, Alonso en Riss…

Viktrodriguez 22 november 2019 om 17:55

Was dat dan ooit op de baan?

west 22 november 2019 om 17:56

Taadaa! Verrassing!

koos1 22 november 2019 om 18:01

Het nieuws waarvan je wist dat het ging komen… Weer een ploeg in de categorie ‘ploegen die er nooit kwamen’.

aardappeljager 22 november 2019 om 19:20

EPOwers wielerproject. Ik zie mogelijkheden

Verweggistan 22 november 2019 om 19:50

Deze ploeg is toch verder gekomen dan de meeste spookploegen; ze hadden hun selectie al rond.

Dolfy 22 november 2019 om 21:41

Even in de geschiedenis gedoken; De ADR-ploeg was deels ook een spookploeg omdat de sponsor met geleend geld werkte, dus eigenlijk geld niet had om de ploeg te betalen. Canvas heeft er een leuke documentaire over gemaakt. In 1995 had je de Le Groupement-ploeg, met onder meer Leblanc, Lino, Millar, Pensec, Wüst, Vermote en Van Poppel. De ploeg was soort van gebouwd op een piramidespel. Nog voor de Ronde van Frankrijk werd de stekker eruit getrokken, omdat de ploeg geen garantie kon geven dat ze renners konden betalen. Einde carrière voor Robert Millar en Van Poppel betekende het ook.

Het Pegasus Sports was in 2010 eigenlijk ook rond, nog meer het had zelfs al uitnodigen gekregen voor wedstrijden. Pas in het tweede deel van december viel het project in het water. McEwen, Tuft, Cornu, Traksel, Knees, Hunter, Impey, Avery, Lapthorne en veel renners van Fly V Australia bestond de ploeg uit. Ze hadden zelfs een serieuze trainingskamp: https://www.cyclingnews.com/news/pegasus-prepares-for-season-2011/

Samlambeej 22 november 2019 om 22:15

dank @Dolfy

Verweggistan 22 november 2019 om 22:41

Deze spookploeg, met o.a. Wim Vanhuffel kan ik mij ook nog wel herinneren:
https://www.wielerflits.nl/nieuws/h2o-telteck-houdt-op-met-bestaan/.
Die hadden toen al 17 renners: https://www.wielerflits.nl/nieuws/team-telteck-h2o-heeft-17-namen-op-papier/

Dolfy 23 november 2019 om 12:37

Ha ja, dat is ook een goed voorbeeld ja. Vooral van de renners die overkwamen Scott een zware dopper destijds, dat was toen nog PT-ploeg..

Groningen 22 november 2019 om 20:04

Dit hele project leefde natuurlijk alleen bij het nogal naïeve idee dat zo’n nieuwe ploeg direct een wildcard voor de giro zou krijgen, niet zo vreemd dat sponsoren daar voorzichtig/terughoudend mee zijn.
Maar vooral zonde voor de jonge renners die er op een profdebuut gehoopt hadden, die vallen nu wellicht een paar stappen terug.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair