Hoe weinig meter kan je rijden in een uur? Davide Formolo rijdt wereldrecord

woensdag 17 november 2021 om 14:38
Hoe weinig meter kan je rijden in een uur? Davide Formolo rijdt wereldrecord

foto: Cor Vos

Davide Formolo is de hoofdrolspeler in een opmerkelijke video die rondgaat op sociale media. De Italiaan van UAE Emirates deed een bijzondere werelduurrecordpoging: hoe weinig meter kon hij rijden in een uur, zonder van zijn fiets te stappen?

Formolo deed zijn uiterste best en behaalde uiteindelijk een afstand van 918 meter in zestig minuten. Dat is goed voor een gemiddelde snelheid van 0,92 km/uur. Samen met Formolo deed ook wielrenster Maria Vittoria Sperotto (A.R. Monex Women’s Pro Cycling Team) een poging en zij kwam ook tot 918 meter.

Het oude record stond op 1.070 meter en was twee jaar geleden neergezet door oud-wielrenner Bruno Zanoni, die laatste werd in de Giro d’Italia van 1979. Hij nam het opmerkelijke record over van Gilberto Simoni, die een afstand van 1.071 meter had neergezet.

De recordpoging van Formolo en Sperotto vond op 30 oktober al plaats op de wielerbaan van Rino Mercante Velodrome in Bassano del Grappa en werd live uitgezonden op de Facebook-pagina van La Repubblica delle Biciclette. Op social media gaan fragmenten nu vaker rond.

Campenaerts en Steed
Het ‘echte’ werelduurrecord staat sinds 2019 op naam van Victor Campenaerts met een afstand van 55,089 kilometer. Er is ook een officieel wereldrecord surplace (stilstaan) en dat ging in 1986 in de boeken nadat de Amerikaan David Steed liefst 24 uur en 6 minuten stilstond. Zijn bewegingsruimte was 15 centimeter (voor- en achteruit).

Dit artikel delen:

30 Reacties

Romāns Vainšteins 17 november 2021 om 14:47

Dít is wat we nodig hebben. Hup Formolo!

0
blix 17 november 2021 om 14:48

Wat een zever. Lijkt me logisch dat de wereldrecordhouder surplace ook dit wereldrecord houdt.

0
Martijn Arensman 17 november 2021 om 20:07

Dat lijkt mij niet. Surplace is stilstaan, zo min mogelijk rijden duid op een andere insteek. Hoewel ik de voorwaarden bij surplace (marge 15cm) al discutabel vind voor een surplace record.

0
Yeez 17 november 2021 om 14:49

Mvdp zal niet van zijn plek komen

0
LeDouche 17 november 2021 om 14:51

Knappe prestatie. Ben zelf al uren werelduurrecordhouder 'overwegen te gaan fietsen'.

0
Klein Verzet 17 november 2021 om 14:54

Lijkt me inderdaad beter om dit soort recordpogingen tot na je carrière te bedrijven, want sindsdien is Formolo niet meer vooruit te branden. Vraag me trouwens af wat het wereld-duur-record surplace is?

0
Maillot à Pois 17 november 2021 om 15:01

Lees het artikel even tot het eind, dan ben je van je vraag verlost ;-)

0
Polleke 17 november 2021 om 15:07

Lijkt me dat ze niet mogen sur placen noch achteruit bollen, anders is er zeker iemand die gewoon een uur kan blijven staan op een meter na de startlijn…

0
Polleke 17 november 2021 om 15:10

Lees het nu ook pas, met dank aan MAP.. 24 uur maar liefst,

0
Geel Zwarte Bril 17 november 2021 om 14:57

Kijk de reden waarom die contract verlening zo lang duurde.

0
VerstandOpNul 17 november 2021 om 15:25

Zou mooi zijn als hij hier ook nog een NFT van aanbiedt..

0
Kelder is de Man 17 november 2021 om 15:26

De vloer is lava geldt niet zo te zien.

0
Maenhout 17 november 2021 om 15:30

Uurtje fietsen op 12×55 in plaats van 55×12?

0
xistnc 17 november 2021 om 15:54

En waarom heeft Formolo nu het wereldrecord, terwijl die dame dezelfde ‘prestatie’ leverde?

0
Martijn Arensman 17 november 2021 om 20:10

Misschien omdat het geen gender neutraal record is? Ik zeg ook maar wat..

0
Alfons Haavers 17 november 2021 om 15:56

Zorgt Formolo hiermee voor een kentering in de wielersport waarin alles altijd maar sneller en sneller lijkt te moeten? 50km afleggen in een uur kan natuurlijk zowat elke topprof, maar het vraagt een hele speciale om onder de kilometer te blijven. Prangende beelden levert het ook op. Dit zou wel eens de toekomst van het wielrennen kunnen gaan worden. Live slow, ride even slower.

0
japio 17 november 2021 om 16:00

Het is komkommernieuws, maar wel een lekkere komkommer. Ik kan er wel om lachen.

0
re-cycle 17 november 2021 om 16:08

inderdaad de prestatie van de man hoger ingeschat dan van de dame????.of hebben ze beide het wereldrecord een voor mannen en een voor vrouwen. binnekort vast genderneutraal record….

0
Aart van Woud 18 november 2021 om 06:42

Er is toch ook een wk bij de mannen en een wk bij de vrouwen. Dat zal hier dan ook wel zo zijn.

0
Baukema Tomoulin 17 november 2021 om 16:25

Verschil met sur-place lijkt me dat je dan niet ‘fietst’ (+ook wel eens achteruit gaat)? Lijkt me lastig om in beweging te blijven terwijl je ook het minst ver wil raken

0
Titaantje 17 november 2021 om 17:40

volgens mij zie je Formolo hier toch ook een paar x surplacen

0
thorsen 17 november 2021 om 16:42

Ik word altijd blij als profs gekke dingen doen (die geen kwaad kunnen) omdat ze het gewoon leuk vinden.

0
Romāns Vainšteins 17 november 2021 om 17:50

Fietsgerelateerd of in algehele zin?

0
thorsen 17 november 2021 om 19:23

Fietsgerelateerd krijgt nog een extra plusje.

0
Aart van Woud 18 november 2021 om 07:48

Ik vind dit ook wel een mooi initiatief:)

0
Blackcanyon 17 november 2021 om 18:10

Nu nog het wereldkampioenschap achteruitfietsen. Maar t is al zeker wie dat dan wordt: Vittorio Brumotti

Voor t geval je die naam nog niks zegt: kijk maar eens op youtube en zoek op zijn naam.

Echt waanzinnig wat die kan.

0
Albert Boekhouder 17 november 2021 om 22:33

Zeker! Martyn Ashton is dan weer gekoppeld aan Pinarello. Koersfietskunst.

0
girardengo 17 november 2021 om 23:59

Hoe hij over bruggen en langs de Grand Canyon rijdt, dat vindt hopelijk niet te veel navolging.

0
fudd 17 november 2021 om 23:17

“Dat is goed voor een gemiddelde snelheid van 0,92 km/uur” serieus?

0
Maillot à Pois 17 november 2021 om 23:49

Volgens mijn uitgebreide berekeningen is het zelfs slechts 0,918 km/u

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone