Hoe een reeks van tegenslagen Visma | Lease a Bike teisterde tijdens de E3 Saxo Classic
foto: Cor Vos
zaterdag 23 maart 2024 om 11:52

Hoe een reeks van tegenslagen Visma | Lease a Bike teisterde tijdens de E3 Saxo Classic

De E3 Saxo Classic liep net even anders dan de geel-zwarten van Visma | Lease a Bike hadden gehoopt. Waar de grote concurrent Mathieu van der Poel de winst greep, maakte meer dan de helft van de Nederlandse formatie tijdens de klassiekers kennis met het wegdek. Het was een dag vol pech, ongeluk en misère, maar toch was de ploeg derde en vijfde in de einduitslag.

De koers was nog amper begonnen of de eerste van een reeks aan tegenslagen kreeg Visma | Lease a Bike te verduren. Tien kilometer na de start waren bij een valpartij op een rotonde in Waregem twee renners van de ploeg betrokken. Dylan van Baarle knalde tegen het asfalt, maar kon zijn weg nog wel vervolgen. Een zere heup was het resultaat. De Noor Per Strand Hagenes kwam ook niet ongeschonden uit de strijd. Een gebroken neus zorgde ervoor dat de vervanger van Christophe Laporte na tien kilometer uit koers was.

Van een fijn begin kon de ploeg dus niet spreken. De tegenslagen bleven zich echter opstapelen, wanneer Dylan van Baarle al voor de derde keer die dag van fiets moet wisselen, ditmaal vanwege een lekke band. Inmiddels naderen we de beslissende Taaienberg, maar de combinatie van valpartijen en fietswissels speelt de hardrijder parten. Ook hij zit niet meer van voren.

We houden Wout van Aert, Matteo Jorgenson, Tiesj Benoot en Jan Tratnik over. Edoardo Affini is inmiddels ook al afgestapt. De Sloveen verzet flink wat werk en houdt zijn kopmannen goed uit de wind, maar na verloop van tijd is bij hem ook het vat leeg. Van vier naar drie. Voorlopig waren slecht twee van de in totaal zeven starters van Visma | Lease a Bike tegen de grond gegaan, maar het duurde niet lang voordat nummer drie zich hierbij voegde.

In de E3 Saxo Classic moest Visma | Lease a Bike genoegen nemen met de derde en vijfde plek – foto: Cor Vos

Tiesj Benoot belandde op zo’n zestig kilometer van de meet in een betonnen gracht naast de weg. De Zwitser Marc Hirschi vergezelde hem in deze val. Over en uit voor de ervaren Belg. Volgens HLN werd er gevreesd voor een sleutelbeenbreuk, maar dat is niet het geval. Benoot heeft wel last van zijn ribben. Even later slaat het noodlot toes op de Paterberg. Kopman Wout van Aert blijft steken in het gootje en valt. Juist op dat moment trekt Mathieu van der Poel door. Het zou de beslissende zet blijken.

Wout van Aert kwam na een flinke inspanning nog wel dichtbij, maar moest uiteindelijk zijn meerder erkennen in de wereldkampioen, die met een riante voorsprong solo over de meet kwam. Het resultaat voor Visma | Lease a Bike was een derde en vijfde plek. Toch bleef de misère niet beperkt tot tijdens de koers. Na valpartijen van vier renners van de ploeg maakte Matteo Jorgenson na de finish nog een schuiver. Krists Neilands (Israel-Premier Tech) maakte een onverwachte bocht, waardoor de Amerikaan vijftig meter van de bus viel.

De einstand voor Visma | Lease a Bike was vijf gevallen renners en drie DNF’s. Daartegenover staat de podiumplek van Wout van Aert en de notering in de top-5 van Matteo Jorgenson. Pech, pech en nog eens pech voor de Nederlandse formatie. En dat met de Ronde van Vlaanderen in het vooruitzicht. Al belooft een slechte generale soms vuurwerk.

RIDE Magazine
18 Reacties
23-03-2024 12:02
Gaan we de 20 artikelen voor 12:00 's middags op een zaterdag vol koers halen, ik wacht in spanning af!

Maar even serieus, wat is het nut van dit artikel waarin nu voor de zoveelste keer over hetzelfde wordt geschreven, maar dan net in iets andere bewoordingen..?
    23-03-2024 15:07
    Ik heb dit plaatje:
    Er zijn een hele rits gasten die bijdragen produceren. Maar er is geen redactie. En men weet v elkaar niet wat men doet.
    Gevolg is een zooitje. (zoals wereldbreed het geval is al is er daarbij meestal wel sprake v ingewikkeldere situaties)
    Het valt voor de teams, renners etc. wel te hopen dat ze niet v al die stukjesschrijvers belletjes, mail, apps krijgen met vragen.... Naast die v al die andere plafforms....
23-03-2024 13:09
Ik vind artikel toegevoegde waarde. Misschien moeten die beroepsposters eens beseffen dat de meeste mensen niet 24 uur per dag op deze site zitten. Voor mij staat hier nieuwe informatie en plaatst het optreden van de ploeg in goed daglicht.

En voor de profeten van de anti support, wees blij met weer een artikeltje. Kunnen jullie weer lekker je gal spuwen, vingertjes wijzen en negatief doen. En dan weer zelf verheerlijkt op je sofa wegdromen hoe je iedereen van repliek hebt voorzien.
    23-03-2024 13:13
    Scherp John en zo is het maar net met al die zgn kenners. Het enige wat hun leven beheerst is gal spuien op deze site. Get a life.
    23-03-2024 13:46
    Euh… lees jullie eigen reacties nog eens maar dan nu trager…
    23-03-2024 13:56
    Reden waarom ik nauwelijks meer op dit foum verschijn of kijk. Ik ben het negatieve door rancune of jalouzie gedreven 'gezeik' van een aantal 'usual suspects' gewoon beu.
    23-03-2024 15:12
    Vind ik wel onzin..... Het beste verslag vinden is onmogelijk. Tijd verdoen vindt iedereen irritant. Er moet gewoon leiding zijn!!! Zoals met alles....
23-03-2024 12:11
Denk dat er wel meer ploegen zijn die na een klassieker veel tegenslag hebben. En misschien zelfs wel meer dan Visma.
23-03-2024 12:25
Er is al een krek hetzelfde artikel waar het leedvermaak uit de toetsen druipt maar als de redactie aandringt dan kunnen wij ons ook in herhaling storten…
De Pechbuster van Plugge staat duidelijk nog niet aan of zou het toch kunnen dat bepaalde dingen niet met een protocolletje op te lossen zijn ?
23-03-2024 12:47
Negatieve Nederlandse wielervolgers vinden dat er niet negatief genoeg over de grootste Nederlandse ploeg wordt gepraat.

Waar een klein land groot in kan zijn...
23-03-2024 12:18
De veelvallers als Gesink, Kruiswijk en Kelderman zijn niet eens genoemd. Is het echt pech als er zoveel wordt gevallen?
    23-03-2024 12:25
    In de hectiek van de voorjaarskoersen hoort dat er nu eenmaal bij. Ik denk dat je van bijna elke ploeg een gelijkaardig artikel kan schrijven.
    23-03-2024 12:50
    Boogerd schetste het treffend: hij viel drie keer per seizoen maar brak nooit iets. Dus zie ik het als veelal pech voor Gesink en Kelderman.
    23-03-2024 13:31
    Lalsacien, vallen is ook wel een kunst dus is het niet deels pech en deels 'eigen schuld' bij bijvoorbeeld een Kelderman? En natuurlijk als je vaker valt heb je ook meer kans op ooit eens schade, ook al ben je een goede 'roller', dat speelt bij sommige renners ook wel mee.
    23-03-2024 14:40
    nee Rik, ze trainen er bewust op bij Visma om hard te vallen en vooral veel blijvend letsel aan over te houden.

    Echt, dat 'bij Visma vallen ze vaker en harder' is zo'n enorme onzin. Kansloos. Vergroot vooral wat je wil zien, dan kun je het blijven bevestigen.
    23-03-2024 14:44
    Omg ... geen mindere dag. Ronduit een slechte dag ! Gaat het wel, Wim ?
    23-03-2024 15:04
    @kennie en wat was het dan bij Boogerd? Geluk?
23-03-2024 13:01
Met het niet opnemen van Brugge-de Panne en Nokere in het programma had ik verwacht dat groot leed naar aanleiding van valpartijen tactisch ontweken werd door V|Lab. Het had er zomaar nog veel slechter uit kunnen zien als je bedenkt wie er in die wedstrijden allemaal op de grond hebben gelegen. Erg jammer dat dit soort onontkoombare tegenslagen een seizoen dat echt moét slagen in de grote eendaagswedstrijden zo beïnvloedt.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine