Hincapie begrijpt koerstactiek Van Aert niet: “Waarom al dat werk opknappen?”
foto: Cor Vos
maandag 17 juli 2023 om 13:58

Hincapie begrijpt koerstactiek Van Aert niet: “Waarom al dat werk opknappen?”

Wout van Aert maakte gisteren nog maar eens indruk in de Tour de France door in de bergrit naar Saint-Gervais Mont-Blanc als tweede over de streep te komen, maar George Hincapie en Lance Armstrong hadden na de rit wel wat kritische noten om te kraken. De twee oud-renners plaatsen vraagtekens bij de koerstactiek van de renner van Jumbo-Visma.

Van Aert maakte in de vijftiende etappe naar Saint-Gervais Mont-Blanc deel uit van een omvangrijke kopgroep met daarin enkele zeer sterke klimmers, maar de Belgische kampioen besloot het niet te laten aankomen op de slotklim. De Belg trok al eerder ten aanval en begon zo met slechts twee medevluchters (Marc Soler en de latere ritwinnaar Wout Poels) aan de laatste klim van de dag.

Van Aert spaarde zich met andere woorden niet tijdens de etappe, tot ongeloof van Hincapie. “Snap ik dan echt niets meer van koerstactiek? Als je de gele trui in de ploeg hebt en je bent in staat om mee te glippen met een goede ontsnapping, waarom zou je dan nog al het werk opknappen?”, vraagt hij zich af in de populaire podcast The Move. “Het was niet zijn verantwoordelijkheid.”

“Van Aert had zichzelf meer kansen op de ritzege kunnen geven”
“Waarom moet je met zeven of acht minuten voorsprong aan die slotklim beginnen? Hij had gewoon mee moeten glijden, van wiel tot wiel”, is Hincapie van mening. “Waarom zou je onderweg meer werken dan de andere vluchters, als je voor de ritzege gaat? Wout Poels was supersterk, maar toch… Van Aert had zichzelf meer kansen op de ritzege kunnen geven.”

Volgens Armstrong kan Van Aert zich moeilijk inhouden. “Of het nu in het profpeloton is of in een groepje onder vrienden: er is altijd één renner die in alle omstandigheden keihard rijdt. Van Aert is zo’n renner. Had hij gisteren gewonnen, dan was het een enorme overwinning geweest. Je kunt héél veel over hem zeggen, maar niet dat hij een pannenkoek is. Dat verwoordde Wout Poels heel goed na de etappe.”

RIDE Magazine
39 Reacties
17-07-2023 14:34
Alle pijlen zijn gericht op Armstrong en co, maar ik begrijp hun stelling wel.
Van Aert smijt onnodig hard met de krachten. Als je weet dat even daarvoor twee van je ploeggenoten (Van Hooydonk en Kuss) half naar de vaantjes zijn gereden, dan dien je je ook te realisteren dat je grote kopman Vingegaard wel eens wat mannetjes te kort gaat komen in de finale van deze etappe. Dan ga je toch niet ook nog eens zelf plankgas geven? Terug laten zakken of krachten sparen is dan veel logischer. Kom maar weer met de duimpjes omlaag.
17-07-2023 15:04
Beetje goedkoop, uitpakken tegen dopingzondaars die als hobby wat over de koers praten in hun caravan, terwijl er nog tientallen dopingzondaars in de leiding, management of entourage van renners en ploegen te vinden zijn.

Ik ken het tegenargument natuurlijk ook al: niemand was zo erg, zo hypocriet en zo arrogant als Armstrong. Dat klopt. En daar is hij ook disproportioneel hard voor gestraft. Maar beter een gluiperd zoals Gianetti waar de media nu op de knieen bij moet smeken om een quote over Pogacar? Of een Vaughters die pas als hij écht geen enkele andere optie meer zag tot bekentenissen overging, in de slachtofferrol kroop en zelfs een ploeg mocht oprichten onder het voorwendsel dat het de eerste cleane ploeg van het peloton zou zijn?
    17-07-2023 15:54
    Disproportioneel, hoezo?
    17-07-2023 15:56
    Helemaal mee eens
    17-07-2023 18:24
    @tuubke: ik begrijp nog altijd niet waarom hij al z'n Tourzeges kwijt is terwijl bij zo goed als alle andere dopingzondaars niet of slechts heel selectief in het palmares is geknipt. Vinden we het echt juist dat Virenque gewoon nog heel z'n Festina-palmares heeft behouden omdat hij (na eerst staalhard ontkennen, krokodillentranen en zelfs een rennersstaking uit te lokken) wél uit de biecht wilde klappen en Armstrong niet? Virenque mocht daarna zelfs nog terugkeren in het peloton, ritten en bolletjestruien winnen en op handen gedragen worden door het publiek. Terwijl Lance niet eens een podcast zou mogen maken. Dat vind ik disproportioneel ja. Iedereen gelijk voor de wet.
17-07-2023 15:59
Wel mooi dat Poels de Engelse taal verrijkt heeft met onze fraaie uitdrukking over pannekoeken..
17-07-2023 14:20
Inhoudelijk: juist omdat Van Aert koerst zoals hij koerst ben ik fan van hem. Zodra hij spaarzaam, efficiënt en berekenend gaat rijden, verliest hij een deel van zijn charme.
    17-07-2023 16:18
    Charme, leuk voor de fans, weinig zinvol voor de prijzen.
    17-07-2023 16:22
    Denk toch dat het met de prijzen niet verkeerd zit
17-07-2023 14:30
Wat Armstrong en Hincapie van wielrennen vinden, boeit me nog minder dan wat Raymon Kerkhof er van denkt.

Ze hebben niet alleen de wielerwereld getiranisseerd maar ook de saaiste manier van koersen tot mantra verheven. Daar hebben we tot en met Froome de vruchten van geplukt.

We mogen de wielergoden danken voor sieraden als Pogacar, Evenepoel, VdP en Van Aert. Mannen die durven verrassen en durven verliezen om er iets moois van te maken.
    17-07-2023 18:33
    Nou had Armstrong dat weer afgekeken van de Banestos van Indurain, maar verder heb je helemaal gelijk.
17-07-2023 15:32
Zei Armstrong echt pancake?
17-07-2023 15:40
Hincapie heeft het nooit gesnapt. Alleen maar janken.
17-07-2023 15:48
Ik heb wel eens geprobeerd om The Move te kijken. Veel te veel reclame. Ik kijk liever naar Chris Horner met The Butterfly effect. Die heeft ook een mening over Wva en Soler. ( Knuckelheads )
https://www.youtube.com/watch?v=XIrhDI0pezE

Patrick en Benji van Lanterne Rouge hebben ook dagelijks een podcast ( iets te lang)
en een mening over de etappe....
https://www.youtube.com/watch?v=UBEb2-mhCqQ

Ik hoop dat de redactie stopt met aandacht geven aan LA en meer aandacht besteedt aan bovenstaande mannen.
On Topic: Ik vind dat WvA de hele tour al met zijn krachten smijt, soms is sparen wat beter.
17-07-2023 15:55
Wie niet sterk is, moet slim zijn. Van Aert is altijd gewend om vanuit zijn sterkte iedereen erop te leggen. Maar dit is de Tour en Poels is met al zijn ervaring ook geen pannenkoek. Ik hou van de koers stijl van Van Aert, maar als hij meer wil winnen, moet hij slimmer koersen.
17-07-2023 16:59
Zijdelings gerelateerd: Kan iemand uitleggen waarom Lutsenko en Alaphilippe gisteren tientallen kilometers een klein stukje voor de grote groep uitreden? Ik snap dat je soms flink moet geven om een vlucht te forceren, maar op een gegeven moment had de groep 6 minuten voorsprong op het peloton, en toen bleven ze er met z'n tweeën nog ontzettend lang keihard voorop rijden. En dan uiteindelijk snel uit de kopgroep moeten lossen.

Ben ik nou gek, of zouden ze het veel langer hebben uitgehouden als ze zich z.s.m. hadden laten zakken naar de grote groep en daar, a la Poels, verstoppertje hadden gespeeld? Om te winnen zijn ze misschien niet goed genoeg, maar een top 10 zou er toch in moeten zitten? Of is het dan puur te doen om in beeld te rijden? Dit soort dingen snap ik dus echt niet.
    17-07-2023 18:31
    'k Denk vanwege dezelfde reden waarom ze ueberhaupt in de ontsnapping gingen, namelijk in beeld rijden. Dat lukt beter met twee voorop, dan in een groep van 30. Beide wisten vanaf het begin dat ze geen schijn van kans hadden op de etappewinst of zelfs maar een finaleplek.
    17-07-2023 18:36
    Pure publiciteit. Allebei te licht deze Tour om een deftige uitslag te rijden. Daarom er maar voor opteren om in beeld te rijden. Zeker in Alaphilippe z'n geval levert dat wel appreciatie op van de sponsors. Als hij zich meteen laat inlopen rijdt hij een anonieme koers tussen die 38 anderen. Alaphilippe, Lutsenko en bv ook Haller zijn met slechtere benen veel vaker genoemd dan pakweg Aranburu die anoniem 12e werd.
    17-07-2023 19:39
    Ok, fair enough, bedankt. Ik blijf het heel maf vinden, maar dat zal mijn gebrek aan commercieel denken zijn, speelt op m'n werk ook weleens.
17-07-2023 17:45
Wout is aan het trainen om over een jaar of twee de Giro te winnen.
17-07-2023 14:25
Beetje dubbel altijd. Ja hij woekert wel érg met de krachten, maar je hebt als grote naam ook wel meer de spot op je in zo'n ontsnapping. Komt er nog bij dat je in de vluchtersritten in de Tour als zware kerel altijd wel wat in het nadeel bent omdat er meestal vrij stevig moet geklommen worden. Zo eenvoudig is dat niet op te lossen en anticiperen of slopingswerk onderweg pakken niet altijd uit zoals gewenst.

Daarnaast denk ik dat Van Aert ook gul wil zijn in de inspanning om die laatste procenten te pakken richting WK.

Los daarvan is het ook gewoon een tactisch niet al te slimme (of toch zeker sluwe) renner die in geval van goede benen maar 1 standje kent. Zijn zege in Harelbeke was in dat opzicht verfrissend, maar dat was meer uit noodzaak gezien hij onderweg duidelijk de mindere was van de 2 andere.
17-07-2023 14:37
Ach voor mij moest hij niet winnen, ik geniet wel van coureurs die vermakelijke koersen serveren, ongeacht de uitslag. Of hij nu 9 of 10 etappes heeft gewonnen maakt op zich weinig uit. Hij wil natuurlijk deze tdf ook een rit maar dat lijkt mij geen wanhopige must.
17-07-2023 15:20
Aan de andere kant maakt hij de etappe wel hard en laat hiermee de klimgeiten niet op adem komen. Alleen heb je soms de pech dat je stuit op iemand met een superdag.
17-07-2023 15:26
Van Aert helpt Poels. Raden naar de reden.
17-07-2023 16:26
Gelukkig is er een podium voor de meeste nutteloze wielerpodcast die er is. 2 saaiste renners die er zijn hebben commentaar tegen iemand die de koers kleurt en altijd alles geeft
17-07-2023 18:03
Wout weet toch dat hij geen kans heeft op het wk met evenepoel in de ploeg
    17-07-2023 18:35
    vdPoel kwam dit zware klimweekend als resp nr 33 en nr 44 over de meet. vAert heeft sowieso geen kans.
17-07-2023 18:17
Mijn mening…Als je een TdF winnaar in je team hebt ga je als totale ploeg voor het geel, dat is niet je hoofddoel maar je ENIGE doel. Heb je hiernaast nog andere doelen doe je ALTIJD afbreuk aan je hoofddoel. Natuurlijk is WvA 1 van de allerbeste wielrenners ter wereld maar hij draagt soms met zijn akties niet bij aan het hoofddoel. De onderliggende discussie is interessant: moet wielrennen, in het geval je een Tourwinnaar in je gelederen hebt, altijd een teamsport zijn of moet er (Hollands calvinistische gedachte) altijd ruimte zijn voor de individuele wielrenner en zijn individuele doelen. Ik kom uit een andere cultuur en vindt 100% het eerste…Maarten Ducrot is een 100% aanhanger van de tweede groep…En jij ?
17-07-2023 19:37
Ik vind Van Aert bergop dit jaar iets minder dan toen hij de etappe op de Mont Ventoux won
17-07-2023 14:14
Waar is de kritiek op Marc Soler?
17-07-2023 14:27
Wat ik mij afvraag is hoe goed we Wout straks aan de start van het WK op 6 augustus zullen krijgen. Gaat hij daar de tol van zijn inspanningen opnieuw gepresenteerd krijgen? Mssch mooi om te zien maar tot nu toe nog niks opgeleverd (altijd weer net niet).
17-07-2023 14:32
Goh, was er dit keer tussen de reclame door zowaar nog even tijd om over de koers te praten in The Move..
17-07-2023 15:42
Hincapie die iets niet snapt? Zeldzaam
17-07-2023 14:00
Ja, laten we gewoon doorgaan met het bieden van een podium aan de Armstrong-maffia.
    17-07-2023 14:08
    Eens. Ik mag het altijd graag lezen/luisteren. Fijn dat er meer mensen zijn.
    17-07-2023 14:10
    Idd, wegwezen met deze 2 nobody's. Info uit podcast AD, Orakel, Rode Lantaarn allemaal prima maar dit moet je echt niet willen als journalistiek platform. Straks gaat Danny N. hier nog vertellen hoe ik met vrouwen om moet gaan, alsteblieft zeg
17-07-2023 14:17
Rot op Armstrong, wat weet hij ervan? Die gast heeft nog nooit een touretappe gewonnen.
    17-07-2023 14:27
    Je vergist je met Neill, die heeft inderdaad alleen een rondje maan op zijn naam staan en geen enkele Tour.
    17-07-2023 14:27
    Etappe 18 van de Tour in 1995.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine