Hilaire Van der Schueren in stilte gestopt als ploegleider: “Zelfs de renners wisten van niets”
foto: Cor Vos
dinsdag 3 oktober 2023 om 20:00

Hilaire Van der Schueren in stilte gestopt als ploegleider: “Zelfs de renners wisten van niets”

Interview Hilaire Van der Schueren is ploegleider af. In het grootste geheim zwaaide het 75-jarige vat vol ervaring van Intermarché-Circus-Wanty twee weken geleden af in Zwevezele Koers, een kermiskoers nota bene. “Maar ik verdwijn niet helemaal uit de wielerwereld”, zo vertelt Van der Schueren in gesprek met WielerFlits.

Liefst vijftig jaar lang zat Hilaire Van der Schueren in het ploegleidersvak. Begonnen onder de vleugels van Jan Raas, maar daarna furore gemaakt met ploegen als Palmans-Collstrop, Unibet, Vacansoleil en de laatste tien jaar bij Intermarché-Circus-Wanty. “Maar nu is het goed geweest. Ik heb het geluk dat het met mijn gezondheid nog altijd goed gaat, maar je moet toch ooit stoppen, hé. Ik vond vijftig een mooi cijfer: een perfect moment.”

Geen écht afscheid
Dat hij aan het einde van dit jaar de ploegleidersstiel zou opbergen, was al bekend. Maar waar hij dat zou doen, niet. “Heel bewust, hoor. Ik hou er niet van om daar te veel ruchtbaarheid aan te geven. Ik had aan het begin van het jaar gezegd dat ik zou stoppen, et voilà. Voor mij moesten we daar niet te veel tralala rond maken. Achteraf is er eigenlijk niets gebeurd. Logisch ook, want de renners wisten van niets (lacht). Pas even nadien is dat aan hen gecommuniceerd.”

“Ik wilde niet dat heel die koers rond mij zou draaien. Wat me wel enorm deugd deed, is dat we de laatste twee wedstrijden met mezelf in de auto nog hebben gewonnen”, vertelt Van der Schueren. “Gerben Thijssen was zowel in Zwevezele Koers als in de Omloop van het Houtland de beste van het peloton. Dat maakte het een mooi afscheid.”

Foto: Cor Vos

Nu ja, afscheid. De wielerwereld is nog lang niet van de ervaren ploegleider af. “Mijn laatste koers in de wagen als ploegleider is gepasseerd. Maar ik ga waarschijnlijk wel bij de ploeg blijven. We moeten het er eigenlijk nog altijd deftig over hebben, maar ik ben zeker nog niet weg. De ploeg gaat me nog een voorstel doen, maar er is geen haast bij. We hebben nog tijd genoeg.”

Kleine budgetten
Van der Schueren speelde dan ook een grote rol bij de evolutie van de Wanty-ploeg, die de afgelopen tien jaar van een bescheiden ProContinentale ploeg uitgroeide tot een stabiel WorldTeam. “Er is daar een serieuze evolutie geweest, ja. Elk jaar zijn we een beetje gegroeid. We hebben nooit de grote budgetten gehad om vedetten te strikken, maar we hebben altijd goed werk geleverd met de jongens van de tweede lijn. Renners die er net niet leken te komen, gaven wij toch een tweede kans. Vaak met mooie gevolgen. Als je het grote geld niet hebt, moet je het op een andere manier doen.”

“Dat was trouwens bij al mijn vorige ploegen zo, het is de rode draad doorheen mijn ploegleiderscarrière. Ook bij Vacansoleil zijn we van een kleine ploeg gegroeid naar een ploeg die op het hoogste niveau meedeed. Met het team van Jan Raas ook. Ik heb me bij dat soort ploegen altijd het beste gevoeld. Met mensen omgaan, geeft me heel veel voldoening.”

Van der Schueren bouwde de afgelopen jaren zijn wedstrijden in de ploegleidersauto al wat af, maar toch laat hij als leidersfiguur een gat na. “Wie nu mijn natuurlijke opvolger wordt? Steven De Neef zat al bij de ploeg, toen ik er in 2014 bij kwam. En hij zit er nu nog, dus zijn staat van dienst is groot. En dan hebben we nog jongere ploegleiders zoals Pieter Vanspeybrouck en Dimitri Claeys. Ik denk dat we goed gewapend zijn voor de toekomst. Daar maak ik me geen zorgen over.”

RIDE Magazine
14 Reacties
03-10-2023 08:20
Een monument van het ploegleidersambt. Van der Schueren was 'old school', van het soort waar je met een gerust hart je tienerkinderen naartoe kon sturen om de kneepjes van het vak te leren. Daarmee wil ik helemaal geen afbreuk doen aan zijn manier van werken - menige jonge en/of elders uitgerangeerde renners kwamen (opnieuw) tot bloei onder zijn leiding. Dat terwijl hij steeds het type ploegen uitbouwde waar het nu vaak aan ontbreekt (zeker in Nederland) - de ploegen onder de top die het peloton verrijken. Dankjewel voor alles wat je gedaan hebt voor de wielersport, Hilaire!
03-10-2023 10:14
50 jaar: wat een enorme periode! Goed dat hij waarschijnlijk bij de ploeg betrokken blijft want iemand met zijn ervaring en staat van dienst is vrijwel onvervangbaar. Bovendien is Hilaire ook gewoon een vriendelijke man, het feit dat hij in stilte afscheid heeft genomen van de ploegleiderswagen tekent ook zijn bescheidenheid. Bedankt voor alles Hilaire en geniet nog vele jaren van een goede gezondheid!
03-10-2023 14:44
Hoezo is er een blok met de naam van auteur met een gmail adres onder het artikel? Wielerflits moet toch gewoon een eigen mailserver opzetten? En ik zou sowieso niet aanbeleven om je emailadres zo openlijk te delen.
03-10-2023 11:27
Een markante verschijning met een dosis ervaring om U tegen te zeggen.
Prima zaak dat hij in een andere functie behouden blijft voor de wielersport.
50 jaar in deze stiel staat gelijk aan een mensenleven.
Volgens mij de meest toegankelijke ploegleider in de wielerwereld.
Door (bijna) iedereen sterk gewaardeerd.
Hilaire mag een voorbeeld genoemd worden.....
03-10-2023 11:31
Alleen al door z'n voorkomen gunde ik de man elke overwinning. Hij was er altijd gepast blij mee.
03-10-2023 17:18
Michael Boogerd was niet zo weg van deze man... iets met geld meen ik.
    04-10-2023 17:18
    Destijds was er veel gesjoemel met geld en "sponsoren" die niet altijd persé in de boeken stonden en afspraken over oa bonussen die niet op papier stonden. Dan kan er van alles gebeuren.
03-10-2023 16:47
Moest er een keer van komen. Je zult versteld staan hoeveel renners en ex renners met Hilaire te maken hebben gehad. Hij wist op zijn manier veel renners positief te raken en kon vaak bij tegenvallend resultaat nog wel wat ritselen via zijn enorme netwerk. Pracht figuur die zowat een standbeeld verdient

; )
03-10-2023 10:47
Van de doden niks dan goed, maar hij leeft nog, bij deze. Hoog tijd dat hij uit die auto was. Als men een arbiter van 45 jaar te oud vindt, was het hier al vijf over twaalf. Levensgevaarlijk bovendien achter het stuur. (bekijk maar eens wat afleveringen van De Ronde) Wat ik niet snap is dat de UCI nooit reglementering omtrent ouderdom heeft ingevoerd voor bestuurders van volgwagens.
    03-10-2023 11:13
    Omdat rijgedrag dan ook niks te maken heeft met ouderdom.
    03-10-2023 11:28
    Al zo vroeg de flessen azijn weer geconsumeerd voor deze dag?
    03-10-2023 15:05
    Dus als we jouw redenering moeten volgen moeten we alleen die veilige 18 jarige bestuurders inzetten omdat ze jong zijn en elke situatie goed kan inschatten. Waardoor ze nooit domme ongelukken veroorzaken.
    03-10-2023 15:43
    Gasten zoals Bramati ooit achter het stuur zien zitten? Over dat soort psychopaten zou ik me meer zorgen maken dan over Hilaire.
    03-10-2023 16:36
    Bekijk de knappe documentaire verhalen van De Ronde, en je zal Hilaire in actie zien (roekeloos) en beseffen waarover ik het heb. En nee, je moet geen achttienjarigen achter het stuur zetten van zo'n wagen. Maar kijk even naar Hilaire, en je moet beseffen dat de tijd dat hij gezond en fit was al een hele tijd achter zich ligt. Ben meer dan tien jaar jonger, sport nog elke week meermaals, ben op gewicht, net nog een nieuw huis zelf gebouwd, drink matig en rook niet, maar maak me ook helemaal geen illusies, het is lang niet meer wat het geweest is. Veel onverantwoorde ouderen zullen daarentegen het ontkennen, en jongeren het niet kunnen inschatten, maar het is gewoon een feit dat je minder snel en minder alert wordt.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine