Higuita zegeviert in slotetappe Volta ao Algarve, eindwinst voor Evenepoel

zondag 20 februari 2022 om 18:32
Higuita zegeviert in slotetappe Volta ao Algarve, eindwinst voor Evenepoel

foto: Cor Vos

De slotetappe van de Volta ao Algarve, met aankomst op de Alto do Malhão, is gewonnen door Sergio Higuita. De renner van BORA-hansgrohe wist na een Colombiaanse broedertwist Daniel Felipe Martínez te verslaan in een sprint bergop. Remco Evenepoel, vijfde in de daguitslag, mag zich eindwinnaar noemen van de Volta ao Algarve 2022.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

Met Remco Evenepoel in de gele leiderstrui begon het peloton in de Volta ao Algarve zondag aan de vijfde en meteen ook laatste etappe van de ronde. Een bergetappe van ruim 170 kilometer, met start in Lagoa en finish op de flanken van de bekende scherprechter Alto do Malhão. Evenepoel begon, een dag na zijn imponerende tijdritzege, met een voorsprong van net iets meer dan een minuut op eerste achtervolger Ethan Hayter aan de laatste beproeving van deze ronde. Voor de renners was het zaak om bij de les te zijn in de laatste veertig kilometer, met de beklimming van Alte en een dubbele passage van de Alto do Malhão.

Negentien renners vormen de vroege vlucht
De renners hoorden rond de klok van 14.00 uur Nederlandse tijd de knal van het startschot, waarmee het begin werd ingeluid van de slotrit. Negentien lieden gingen er al snel vandoor en vormden de vroege vlucht. Met Tom Pidcock, Lukas Pöstlberger, Georg Zimmermann, Yves Lampaert (mee als waakhond van leider Evenepoel), Oscar Riesebeek, Dries De Bondt en Pascal Eenkhoorn zaten er meerdere interessante coureurs van voren. De voorsprong van de kopgroep bedroeg op een gegeven moment goed drie minuten, maar in het peloton was er nog geen sprake van paniek.

Pascal Eenkhoorn zat mee in de vroege vlucht – foto: Cor Vos

Met nog ongeveer negentig kilometer te gaan werd de kopgroep opgeschrikt door een valpartij van Pidcock en Riesebeek. De Brit en Nederlander gingen onderuit en dit had vooral voor Riesebeek grote gevolgen. Waar Pidcock zijn weg kon vervolgen en weer kon plaatsnemen in de kopgroep, moest de renner van Alpecin-Fenix de strijd staken. Na een wat vlakker intermezzo zagen enkele coureurs hun kans schoon om ten aanval te trekken. De Bondt, Zimmermann en Ivo Oliveira vonden elkaar aan kop van de koers en begonnen gezamenlijk aan de eerste passage van de lastige Alto do Malhão (2,6 kilometer aan ruim 9%).

INEOS Grenadiers bestookt Evenepoel
De drie koplopers leken echter een vogel voor de spreekwoordelijke kat, aangezien er ook in het peloton een dollemansvaart werd ontwikkeld in aanloop naar de Alto do Malhão. De favorieten voor het klassement begonnen met een minuut achterstand aan de eerste steile stroken van de echte scherprechter van deze etappe. INEOS Grenadiers besloot niet te wachten en dus was het aan Daniel Felipe Martínez, de nummer vier in het klassement op 1:30 van Evenepoel, om de knuppel in het hoenderhok te gooien. De besnorde Colombiaan versnelde tot twee keer toe, maar Evenepoel was niet onder de indruk en glipte mee.

Martínez zorgde er met zijn versnellingen wel voor dat Evenepoel geïsoleerd zat, en dat met nog twintig kilometer te gaan. Dat was echter maar voor even, aangezien een sterke Lampaert weer wist terug te keren en zich vrijwel meteen op kop zette van de groep der favorieten, om zo eventuele aanvallen te neutraliseren. Met een favorietengroep van goed twintig renners, De Bondt en Zimmermann werden nog voor de voet van de tweede passage van de Malhão ingerekend, begonnen we aan de laatste klim van deze Volta ao Algarve. De eindzege van Evenepoel leek veilig, maar er lag nog een ritzege voor het oprapen op de top van de Malhão.

De Bondt in de aanval – foto: Cor Vos

Lampaert tastte in de kilometers voor de slotklim nog eens diep in zijn krachtenarsenaal en ook Johannes Staune-Mittet, normaal uitkomend voor de opleidingsploeg van Jumbo-Visma, maakte indruk in dienst van Tobias Foss. Toch konden zij niet verhinderen dat een grote achtervolgende groep, met daarin onder meer de gevaarlijke Ethan Hayter, weer wist aan te sluiten vlak voor het opdraaien van de Alto do Malhão. Hierdoor begonnen we met een omvangrijke groep aan de beginstroken van de Malhão. Quick-Step Alpha Vinyl bepaalde het tempo in dienst van Evenepoel.

Higuita klopt Martínez na pittige sprint, Evenepoel eindwinnaar 
Vanwege de tegenwind was het lang wachten op een versnelling van een van de favorieten. Op 1,3 kilometer van de meet trok Evenepoel door, David Gaudu, Brandon McNulty, Martínez en Sergio Higuita gingen mee met de Belg. Deze vijf matadoren reden wiel aan wiel onder de rode vod van de laatste kilometer. Evenepoel probeerde het in de laatste kilometer nog een keer, maar de leider beschikte niet over de explosiviteit om zijn rivalen uit het wiel te kletsen. McNulty had nog een versnelling in petto, maar de Amerikaan was niet opgewassen tegen het Colombiaanse sprintgeweld.

Evenepoel viert zijn eindzege – foto: Cor Vos

Martínez en Higuita wisten McNulty te overvleugelen en vochten een fikse strijd uit in de laatste meters. Martínez wist Higuita aanvankelijk achter zich te houden, maar de Colombiaanse kampioen van BORA-hansgrohe wist met een ultieme versnelling Martínez nog een loer te draaien. Laatstgenoemde moest dus genoegen nemen met de tweede plaats. McNulty kwam als derde over de streep, Gaudu werd vierde en Evenepoel was de nummer vijf in de daguitslag. De Belg kroont zich daarmee tot eindwinnaar van de ronde, voor McNulty en Martínez.

Dit artikel delen:

66 Reacties

Mirra 20 februari 2022 om 18:32

Zo weer eentje op zijn conto

horsm 20 februari 2022 om 18:38

Leuke koers. Knap van de Revket.

plattenband 20 februari 2022 om 18:45

Zijn al eindtijden voor een rittenkoers van hoger niveau. Nu graag het bewijs dat hij dit ook kan waarmaken in T-A.

Dan zijn we vast nog niet van het *** aan zijn adres vanaf, maar zal dat toch al gaan minderen.
edit wf: let op je taalgebruik

En dus nogmaals… 8ste ronde binnen op 22j en 1m. Wie kan hetzelfde voorleggen?

Ruben_ 20 februari 2022 om 18:46

Tadej Pogacar.

plattenband 20 februari 2022 om 18:49

Kennen we, weten we.

Da’s 1 uit de +250 renners die een peloton heeft.
Wie nog?

bellevue 20 februari 2022 om 18:55

Ruben ben je zeker?

Panache 20 februari 2022 om 18:55

Pogacar had er geen 8 op zijn 22e, dus… ?
Heeft enkel en alleen te maken met waar je de lat legt en welk potentieel je deze Remco toedicht. Wolfje zal zelf met de benen spreken, wij kunnen slecht speculeren. Ik ben een man van kwaliteit en veel minder van kwantiteit. M.i. zijn die handvol mooie zeges van Mollema (en de manier waarop) waardevoller dan het gehele palmares van Sam Bennett. Dat anderen daar anders tegenaan kijken en een forse stoot endorfine krijgen van Algarve, Du Var of Andalucia is verder helemaal prima. Leve de diversiteit.

Landeirovic 20 februari 2022 om 18:58

Pogacar 8 rondes waaronder:

Algarve
Tour Californië UWT
Ronde van Valencia
Tour France UWT
Uae Tour UWT
Tirreno adriatico UWT
Ronde van Slovenië
Tour France UWT

Evenepoel:

Baloise Belgium Tour
Vuelta San Juan
Algarve
Burgos
Ronde van Polen UWT
Baloise Belgium Tour
Tour Denmark
Algarve

monsieur soixante pourcent 20 februari 2022 om 19:40

Kwaliteit vs kwantiteit. Waarom zo hard pushen in februari in een rondje dat je al gewonnen had?

Niet elk toptalent heeft de ambitie om zoveel mogelijk zeges op te stapelen. Het gewicht van die zeges is mi. meer waard in de herinnering. Zelfs een ereplaats na een memorabele strijd kan meer waard zijn dan de eindwinst in bvb deze ronde.

(Voor de Belgen onder ons,
ik denk spontaan aan Mario Lammens)

Desalniettemin, verdiende winnaar, maar liever wat meer temperen die hoera-stemming.

NDI22 20 februari 2022 om 21:16

Lastig vergelijken natuurlijk. Andere renners die op jonge leeftijd doorbraken, zoals Bernal en Pogacar, gingen vrijwel direct het WT circuit in tegen de grote jongens in vorm.

martini151 21 februari 2022 om 10:21

Egan Bernal

Jacco van Stierop 20 februari 2022 om 18:45

Dan toch prijs, mooi voor Higuita.
Verder een slaapverwekkende etappe. De tijdrit van gister had de spanning al grotendeels weggenomen. Evenepoel op controle naar de eindzege.

Pascal Mortier 20 februari 2022 om 18:48

Moet toch een beetje een tegenvaller zijn voor Remco die gisteren uitdrukkelijk aangaf ook vandaag voluit voor de ritoverwinning te willen gaan. Denk dat o.a. daar nog wel wat werk ligt om voor sommigen nog wat meer respect als ronderenner af te dwingen; zonder TT was de eindwinst helemaal niet zeker geweest.

djerkson 20 februari 2022 om 20:15

Wat is dat nu voor een kromme redenering? Zonder ITT had Pogacar minstens 1 tourzege minder en van een quintet van Indurain was helemaal geen sprake. De meest complete renner=allround, en ITT en behoorlijk klimmen. In deze kleine ronde was Evenepoel dat met vlag en wimpel. In een grote ronde zal het bergop vooral beperken zijn voorlopig en tijd goedmaken in een ITT.

Pascal Mortier 20 februari 2022 om 20:57

Dat is net mijn punt. Ik ben fan van Remco maar vrees dat hij in de grote rondes iets te kort komt bergop en die verloren tijd ten opzichte van een Pogacar of een Roglic niet zal kunnen goedmaken in de ITT.

plattenband 20 februari 2022 om 18:48

zaag wat je wil.
Een ploeg moet nu eenmaal een programma samenstellen voor een renner. En als dat programma koersen kan omvatten waarin je uw grootste kwaliteiten kan uitspelen, waarom zou je dat dan laten?

Winnen is winnen! En dat is wat sponsors willen.

Trouwens, wie denk je dat een organisator liever als winnaar krijgt vandaag da dag? Evenepoel of Poels? Rara…

Michelangelo 20 februari 2022 om 18:49

Verstandige “sprint” van Evenepoel. Je kunt een deuk oplopen in je zelfvertrouwen en je imagodoor mee te sprinten en vijfde te worden van het groepje, en daarna van iedereen te horen krijgen dat je niet explosief genoeg bent om te sprinten.

Of je kunt je knopen tellen, niet mee sprinten, en lekker de laatste paar meter solo rijden voor de mooie foto, omdat de eindzege toch in de tas zit. En voor jezelf en anderen de illusie in stand houden dat je had kunnen winnen als je er vol voor was gegaan.

Maar linksom of rechtsom, wel de terechte winnaar van dit rondje dankzij een puike tijdrit gisteren.

LDV 20 februari 2022 om 18:56

@Michelangelo, de laatste 1,5 km bergop houdt hij wel iedereen in zijn wiel uit de wind.
Dat ze dan uit uw wiel komen geknald, is logisch.

Het word echter iedere dag lachverwekkender hoe uw wielerkennis in elkaar steekt.
Mensen kunnen u echt niet meer serieus nemen.

bellevue 20 februari 2022 om 18:59

of door Higuita onderuitgemoffeld worden en je sleutelbeen breken!

Dat is het niet waard he.

Het ging zo makkelijk vandaag dat hij tijd had om hierover na te denken.

Ik ben er zeker van dat je genoten hebt van zijn zegegebaar.

De Portugese regie nam het mooi in beeld he?

Michelangelo 20 februari 2022 om 19:01

@LDV,
Ik heb geen last van blinde Evenepoel adoratie die mij in de weg zit om een oordeel te vellen.
Als Evenepoel de rit had willen winnen, dan had hij gewoon het tempo moeten drukken. Hij had een minuut voorsprong, dus alle ruimte om te speculeren. Hij deed dit niet, en daarom denk ik dat hij "met voorbedachte rade" de keuze maakte om er niet afgesprint te worden en zijn reputatie als "niet sprinter" verder te voeden.

Maar als je ARGUMENTEN hebt waarom ik er naast zit dan hoor ik dat graag. Want tot op heden lach je me uit maar kom je zelf met heel weinig….

bellevue 20 februari 2022 om 19:04

Ik denk dat iedere zichzelf respecterende ronderenner heel goed moet nadenken
over hoe zijn acties impact hebben op zijn reputatie als “niet-sprinter”.

lemmens 20 februari 2022 om 19:05

Michelangelo gaat een frustrerende 10 jaar tegemoet want deze jongen gaat nog erg veel winnen. Benieuwd of Michelangelo het ook 10 jaar zal volhouden om anti-Evenepoel reacties te blijven posten.

Michelangelo 20 februari 2022 om 19:13

@Lemmens,
Anti-Evenepoel post? It’s all in the eyes of the beholder!!!

Ik oordeel over wat ik vandaag heb gezien. Ik VERoordeel Evenepoel daarvoor helemaal niet. Sterker nog, ik denk dat het een slimme keuze is. Niet vanwege wat Bellevue zegt over de zwieper van Higuita, maar gewoon vanwege alle comments die weer zouden komen over gebrek aan explosiviteit. En wie weet ook wel de invloed die dat heeft op zijn eigen prestaties.

Maar als je alles wat niet past in de Evenepoel juichpolonaise ziet als “anti”, dan ga je nog een frustrerende 10 jaar tegemoet. Want deze jongen gaat meer verliezen dan winnen….

Deel Koeper 20 februari 2022 om 19:13

Je komt zelf met een wilde theorie die hoofdzakelijk door je fantasie ondersteund wordt en iedereen die dat betwijfelt, moet plots met argumenten komen? Excuus, ARGUMENTEN.

Ik wil best een fijn fictie-verhaaltje uit mijn hol trekken waarom Evenepoel niet heeft gesprint, mits zoiets plots als een argument wordt beschouwd, maar het lijkt me toch interessanter indien een discussie op zijn minst zijdelings gerelateerd is aan iets wat op feiten lijkt.

Gunther Leonhardt 20 februari 2022 om 19:20

@Michelangelo: Er valt wel iets te zeggen voor LDV’s redenering. Ik herinner me dat je twee weken geleden schreef dat Evenepoel beter moest leren doseren. Nu hij dat doet, vind je weer iets anders om over te zeuren.
Het tempo drukken zou trouwens geen goed idee geweest, want dan krijg je een spervuur van aanvallen en loop je het risico dat je kraakt.

Ik kijk al uit naar je commentaar tijden de Tirreno-Adriatico.

Michelangelo 20 februari 2022 om 19:23

@Deel,
Kom dan met jouw fictie-verhaaltje waarom hij niet meesprintte.
Gevaarlijk? Wel zichzelf smijten in een leadout, maar niet meedoen in een sprint met 6 lijkt me geen argument.
Niet beter kunnen? Hij was in staat om iedereen de hele klim uit de wind te zetten en het groepje te reduceren, dus met iets ander koersgedrag (wat prima mogelijk was met zijn voorsprong in het AK) had hij gewoon kunnen linkeballen. Dus ook dat is geen argument dat mijn stelling ontkracht.

Dus trek het uit je hol, Deel. Ik ben echt heel benieuwd. Hoewel ik er niet veel van verwacht, want je bent uitstekend in staat om anderen af te zeiken maar een stuk minder om zelf met een goed tegenargument te komen.

@Gunther,
Denk je dat Evenepoel met goede benen bang moet zijn dat hij helemaal in elkaar klapt op een hellinkje van 2 km als er gedemarreerd gaat worden? Ik zie geen enkele reden om dat aannemelijk te vinden als je wel in staat bent om diezelfde 2 km op kop te rijden tot er nog 6 man in je wiel zitten.

Marik 20 februari 2022 om 19:31

Het is toch niet zo moeilijk jongens? Evenepoel ging hard op kop rijden omdat hij de rest hoopte te lossen om alleen aan te komen. Dat lukte niet en de rest is veel beter in de sprint. Dus toen iedereen hem voorbij sprintte liet hij verder lopen.

xistnc 20 februari 2022 om 19:33

Zowel het rijden van zijn ploeg als van hemzelf wezen er duidelijk op, dat Evenepoel de intentie had om in de gele trui voor de dagzege te gaan – zoals hij kennelijk vooraf ook had uitgesproken. Mijn inschatting is dat hij pas bij het aangaan van Martinez de keuze maakte, nee, móést maken, om te laten lopen.

Gunther Leonhardt 20 februari 2022 om 19:39

@Michelangelo: Die vier andere renners zijn beter in staat om met tempoversnellingen bergop om te gaan. Als hij die om beurten moet gaan halen, maakt hij het zich veel moeilijker dan nodig. Het op kop rijden zoals Ulrich/Indurain dat deden, is de beste oplossing. Sprinten was niet nodig. De dagoverwinning was toch weg.

Ik denk trouwens dat de relatieve zwakte bergop van zijn ploeg een probleem zou kunnen worden. Hij heeft ploeggenoten nodig die de rest bergop kunnen uitputten. Zo’n Vervaeke kan dat misschien op een klim van drie km, maar in een grote ronde wil ik het nog wel eens zien.

meqadon 20 februari 2022 om 19:47

Simpel. Hij zag dat het niet meer mogelijk was te winnen met die explosieve springveren in zn wiel. Hij kreeg ze er niet af en heeft beslist controlerend te rijden naar de finish en zo zn eindzege veilig te stellen. Waarom nog sprinten voor de 3e of 4e plaats als je meer dan een minuut voorstaat en al een rit en het eindklassement hebt. Zelfs tempoklimmers (zelfde type als remco) zoals foss en mcnulty die een ganse klim in het wiel zaten van remco en zo energie uitspaarden, konden die sprint niet winnen.
Dus wat verwacht je?
Dat remco tempo drukt en zo het onderste uit de kan moet halen om toch nog die extra overwinning uit de brand te slepen? En dit in een rondje waar quickstep al alles op een hoopje heeft gereden met 3 ritoverwinningen en het eindklassement.
Neen Michel… Alhoewel ik je een zeer goede koerskennis toedicht, denk ik dat je nu aan het doordraaien bent met je remco obsessie. Laat het gewoon gaan. Die jongen heeft uitstekend gereden en was vandaag weer bij de besten in koers.

Kelder is de Man 20 februari 2022 om 19:57

Wat Xistnc hier schrijft. Niets meer of minder. Verder niet moeilijk over doen.

Michelangelo 20 februari 2022 om 20:06

@Mequadon,
Ik ben het volledig met je eens: zie ook mijn laatste zin bij mijn startpost hierboven. Gewoon een puike ronde gereden, terecht gewonnen vooral dankzij een ijzersterke tijdrit.

Of ik verwacht had dat Remco het spel voor de dagzege zou gaan spelen? Ergens wel. In die laatste 2 km zou hij echt geen minuut gaan verliezen, hoe hij ook zou koersen. En zijn ploeg heeft er ook hard voor op kop gereden, en het is de quickstep mentaliteit om niks te laten liggen.

Maar ik las elders dat hij zijn zegening had geteld, een (kleine) poging heeft gewaagd om iedereen los te rijden, maar dat dit niet lukte. En ik neem het hem echt niet kwalijk dat hij het spel niet heeft gespeeld of dat hij de rest liet rijden bij de sprint.

Hij mag gewoon met recht genieten van zijn eindzege, maar het toont tevens aan dat “zomaar iedereen er even af rijden” toch ook wel heel erg afhankelijk is van wie je tegenstrevers zijn. En als dat je belangrijkste wapen is, dan is het logisch dat het lastig is om dikke vissen te vangen. Zeker nu ze Evenepoel en zijn kwaliteiten allemaal kennen, haken ze hun karretje aan en gaan er 100 m voor de finish voorbij.

Gebruikersnaam 20 februari 2022 om 20:06
Quote:
Dus ook dat is geen argument dat mijn stelling ontkracht….

Hoewel ik er niet veel van verwacht, want je bent uitstekend in staat om anderen af te zeiken maar een stuk minder om zelf met een goed tegenargument te komen.

Zo werkt het niet. Jij komt met een wilde stelling, jij moet die bewijzen, anderen moeten die niet weerleggen. Voor iemand die graag discussieert, lijk je weinig vat te hebben op de basisprincipes. Kom zelf eerst even met argumenten die iets sterker zijn dan je eigen wisfhul thinking te projecteren.

Heb het idee dat je jezelf beschouwt als iemand die altijd voor de inhoud gaat en dat de anderen op de man spelen, maar als iemand dan stelt dat je geen inhoud hebt, wuif je dat ook gauw weg als op de man spelen en daarmee houdt het dan op.

Deel Koeper 20 februari 2022 om 20:22

Liefste Michelangelo, ik heb de voorbije jaren al tientallen keren diverse alinea’s getypt, mét argumenten, als reactie op jouw stellingen. Om daarna uiteraard regelmatig te gaan kijken of mijn goede vriend Michelangelo al had gereageerd, maar doorgaans bleef het dan stil. Ofwel omdat je de interesse had verloren, ofwel omdat ik je had overtuigd of anders omdat het te moeilijk was geworden om nog weerwoord te bieden. Hoe dan ook, stilte.

Teleurgesteld besloot ik om geen energie meer te steken om diepgang in mijn weerwoord te steken en om me te beperken tot het geven van hautaine/betweterige steken. Wat tot mijn vreugde toch terug je aandacht wist te trekken, weliswaar enkel om me te verwijten dat ik geen inhoud heb.

Ik voel me niet gewaardeerd.

Michelangelo 20 februari 2022 om 21:10

@Deel,
Ik ben doorgaans niet te beroerd om met wie dan ook te debatteren over de koers. Maar vaak stop ik daarmee als inhoudelijke discussies veranderen in jij-bakken of een spel op de man.
Misschien moet je je posts eens terug lezen, en met name even kijken of de toon van je bijdrages nu echt nog heel uitnodigend is om daar nog heel serieus op in te gaan.

/Quote
“Je komt zelf met een wilde theorie die hoofdzakelijk door je fantasie ondersteund wordt en iedereen die dat betwijfelt, moet plots met argumenten komen? Excuus, ARGUMENTEN.

Ik wil best een fijn fictie-verhaaltje uit mijn hol trekken waarom Evenepoel niet heeft gesprint, mits zoiets plots als een argument wordt beschouwd, maar het lijkt me toch interessanter indien een discussie op zijn minst zijdelings gerelateerd is aan iets wat op feiten lijkt.”/Unquote

Ik weet niet of je thuis aan de keukentafel of in de kantine op je werk dezelfde toon aanslaat als je met iemand wilt discussieren over de koers of wat anders. Maar bij mij komt dan ergens het punt dat ik afhaak…

Verder vind ik je wel lief….

Romāns Vainšteins 20 februari 2022 om 21:53

Eens met M en X wat betreft de intentie. De pure camerarenner Evenpoel schakelde hier snel van beoogd tv moment en dat getuigt van snel denkwerk.

Limal 20 februari 2022 om 18:50

Mooi, zo pakt hij toch nog zijn ritje, de Colombiaanse opperspringveer.

De eerste beklimming van de finish-klim was leuk om volgen, met Martínez die een poging deed voor eindwinst en Evenepoel die makkelijk pareerde. Vanaf dan was het duidelijk dat de anderen enkel nog voor ritwinst konden gaan. Mooi eindpodium in dit rondje dat Evenepoel móést winnen. En nu op naar de Tirreno. Daar zullen de verwachtingen minder hoog liggen – podium of top-5 in het eindklassement? – maar ik kijk er zeker naar uit, de strijd met Pogacar en co op (relatief) langere beklimmingen.

Michelangelo 20 februari 2022 om 19:18

Precies dat Limal.
Nu inderdaad richting Tirreno-Adriatico. Dat is wat mij betreft zijn eerste examen dit seizoen. Als hij zijn belofte verder wil inlossen, dan zal hij daar mee moeten doen om de knikkers. Als hem dat lukt, dan ben ik ook de eerste die zal toegeven dat hij weer een stapje heeft gezet…

Ik ben daar erg nieuwsgierig naar. Want dat hij de ronde van de Algarve of andere kleine rondjes kan winnen is inmiddels genoegzaam bekend.

Limal 20 februari 2022 om 20:27

Als Pogacar, Mas, Vingegaard, Porte, Carapaz en/of andere Keldermannen hem genadeloos uit het wiel rijden op de Monte Carpegna wil dat niet automatisch zeggen dat hij nooit meer kan verbeteren op dat specifieke onderdeel. Ik zie in T-A dus zeker geen examen waarop hij afgerekend kan/mag/moet worden als potentiële GR-pretendent.

Michelangelo 20 februari 2022 om 20:47

@Limal.
Voor mij is TA ook zeker niet zijn “grote ronde examen”. Want dat leg je af in een grote ronde. Dus dat examen heeft hij normaal gesproken dit jaar in de Vuelta.

Maar wat mij betreft is TA vooral een examen voor hoe goed hij daadwerkelijk is in rondjes van een week tot 10 dagen. Rondes als PN, TA, Dauphine, RvZwitserland, Baskenland zijn doorgaans rondjes waar altijd meerdere kleppers aanwezig zijn die hun vorm willen fijnslijpen en testen. En tot op heden heeft Remco dit soort rondes vermeden of niet in zijn programma gehad.

Persoonlijk verwacht ik dat hij wel gaat meedoen voor de knikkers, gezien zijn overmacht in de kleinere rondjes. Maar ik vind het vooral interessant hoe hij zich gaat verhouden tov zijn beoogde concurrenten in het rondewerk (de Rogs en Pogs, maar ook bijvoorbeeld de Yates-broers, Carapaz etc.)

plattenband 20 februari 2022 om 18:52

Laat ons blij zijn dat hij meerijdt in het peloton. Iedere keer hij een scheet laat staan er meer dan 100 reacties op dit forum.

Geen andere coureur weekt zoveel reacties los.

Panache 20 februari 2022 om 19:16

Dat komt doordat je bij Evenepoel nog even heerlijk kunt speculeren over zijn ontwikkeling en mogelijkheden, die samen met de hype wat tongen los maken. Het simpelweg bespreken van de einduitslag is in 20-25 reacties wel gedaan, ook bij Evenepoel. Bij Quintana en Poels is er geen speculatie meer, die mannen zijn gearriveerd en niets triggert om door te nemen wat ze deze Giro of Tour zouden kunnen. Bij Evenepoel topics zit het vol met triggers: zowel vissers als betweters, dan loopt het binnen een levendig forum al snel op. Evenepoel is de naam van de kroeg, maar het zijn de mensen in die kroeg die het gesprek voeren.

Gunther Leonhardt 20 februari 2022 om 19:24

@Panache: We zouden beter speculeren over Pidcock. Onmiskenbaar talent, even oud, prima prestaties in 1-dags wedstrijden, waardeloos in het rondewerk (tot nog toe).
Ik ben zeer nieuwsgierig naar zijn potentieel in het langere werk.

Michelangelo 20 februari 2022 om 19:31

@GL,
Ik vraag me af hoe groot de ambities van Pidcock zijn in het rondewerk op dit moment in zijn loopbaan.

MTB en cyclocross (en de power die daarvoor nodig is) liggen veel meer in de lijn van eendagswedstrijden of het af en toe kiezen van een etappe om je ding te doen. En hij heeft laten zien dat hij daar succesvol in kan zijn.

Gezien zijn optredens tot nu toe lijkt het vooral daarop. Al heeft hij in de Baby-giro laten zien wat er misschien mogelijk is voor hem in het rondewerk. Maar is het vooral een ding van media en fans, en niet zozeer een worsteling in zijn eigen hoofd.

Panache 20 februari 2022 om 19:36

Pidcock wil, net als van der Poel, wereldkampioen worden in het veldrijden, mountainbiken en wegwielrennen. Binnen die doelstelling is wel iets te melden over zijn kansen op de wegtitel met name. Grote ronde ambities hoeft de Brit nu nog niet te hebben, maar wat niet is kan nog komen (toekomstige specialisatie wellicht).

Turtlehead 20 februari 2022 om 20:03

Pidcock is net MvdP. Hij is op dit moment alleen maar bezig met de klassiekers. Doe staat er gerust wel in april.
Dat ronde-verhaal pakt hij pas daarna op.
Verstandig? Weet ik niet, maar tot nu toe wel succesvol.

JdeWal 20 februari 2022 om 18:53

Ben benieuwd wat Higuita in Strade Bianche gaat doen. Hij is in super vorm.

Kopinkas 20 februari 2022 om 20:01

In zijn allereerste deelname? Koffiedikkijken… Is het überhaupt spek naar zijn bek, onverharde wegen?

JdeWal 20 februari 2022 om 22:30

Bernal kon daar ook prima uit de voeten. Denk Higuita ook wel in deze vorm.

Alfons Haavers 20 februari 2022 om 22:45

Bernal heeft dan ook een achtergrond als mountainbiker, ik weet niet of dat bij Higuita ook het geval is?

tramontana 20 februari 2022 om 18:54

Verdiende eindwinnaar. Knap gereden de ganse week: bergop er nergens afgereden, in de tijdrit iedereen eraf geknald, en tussendoor veel werk gedaan in de sprinttrein voor Fabio.

JdeWal 20 februari 2022 om 18:59

Ja dik terecht hoor. Ben nog niet overtuigd of hij de echte hoge bergen aan kan. Als hij dat ook goed kan wordt hij de nieuwe Merckx.

bellevue 20 februari 2022 om 19:15

vooral dat laatste. Ken er weinig die tussendoor als side-hustle het peloton op een lint trekken voor hun sprintmakker.

Sjonge Jonge 20 februari 2022 om 19:34

Dat doen er meer dan genoeg in dit soort 1-weekse rondes, niet in grote rondes inderdaad, want daar is energie sparen essentieel.

Overigens weer een mooie zege van Evenepoel, heel benieuwd naar de rest van zijn seizoen. Hopelijk kan hij bevestigen in onder andere Tirreno, Vuelta

meqadon 20 februari 2022 om 20:09

Welke AK rijder doet dit dan sjonge sjonge? Kan er momenteel geen voor de geest halen. Renners die dat ook zeer goed zouden kunnen zijn bv roglic pogacar dumoulin kelderman. Maar geen van deze heb ik ooit weten werken voor de sprinter binnen hun ploeg.

Murcia 20 februari 2022 om 19:00

Higuita met de dubbel voor Bora vandaag en een knappe sprint tegen zijn landgenoot. Voor de rest een verwachte saaie etappe waar de verhoudingen al vast stonden. Foss moest er vandaag wel vanaf, het kortere klimwerk zal nog verbetering behoeven en ook Hayter heeft wel eens betere dagen gehad. Of Remco de etappe wilde winnen? Ik denk van wel maar de pure explosiviteit in het klimwerk zag ik vandaag niet bij hem. Was hier trouwens ook niet nodig. In de Tirreno zal vooral blijken of hij dichterbij de absolute top in het AK werk is gekomen.

Dikke Vrouw 20 februari 2022 om 19:07

Zo , rem lekker warmgedraaid voor de tirreno.
Verder lekker dagje voor de boras

Alfons Haavers 20 februari 2022 om 19:46

Weer eentje in de pocket voor Evenepoel, de massale eigen theorieën over Remco dit en Remco dat mogen hier weer even de koelkast in. Nog 6 keer slapen en we rijden over kasseien!

xistnc 20 februari 2022 om 19:48

En wéér is het een relatief klein rondje dat hem op het lijf is geschreven.

Alfons Haavers 20 februari 2022 om 19:53

Ach het is tenminste wielrennen he. Voor hetzelfde geld moet je hier over de Winterspelen of korfbal ofzo beginnen…

Turtlehead 20 februari 2022 om 20:04

Foss een beetje jammer door het ijs op t laatst, na alle werk van zijn ploeg, die moet nog wat groeien.
Geen schande, de mannen voor hem zijn net van een andere klasse op dit moment.

Dikke Vrouw 20 februari 2022 om 20:44

Klopt maar toby komt er wel hoor

Scott Sunderland 20 februari 2022 om 22:46

Wat maakt het eigenlijk uit of Evenepoel wel of niet ooit een grote ronde gaat winnen. Het is een jonge en ambitieuze kerel met veel talent die nu al mooie overwinningen behaalt en er zeer waarschijnlijk nog veel meer gaat behalen. En of hij nu al wel of niet een innemende persoonlijkheid heeft kan me weinig schelen. Ik verbaas me steeds over de energie die mensen steken in het anti-supporteren van hem, of van welke renner dan ook.

jan jansen 21 februari 2022 om 00:17

Remco is de beste, hup Remco

Jean Dumas 21 februari 2022 om 05:16

Ik heb vooral gelachen om het commentaar van Derksen en Traksel. Hayter wordt al snel gelost op de eerste Malhao en komt terug met een half peloton op het tussenstuk. ‘Heeft ie niet goed opgelet of zo’. Om vervolgens te constateren dat in de eerste meters van de slotklim Hayter een van de eersten aan de rekker is. ‘Hij blijft er altijd aanhangen, ik heb het je gezegd’.

Mystery Rider 21 februari 2022 om 05:47

Sterk bezig van de Wolfpack – 3 van de 5 ritten plus eindzege…ze zijn weeral op weg voor wederom een record jaar !!!

Headlines

Materiaalzone

Populair