Herstellende Thibaut Pinot: “Denk al aan komend seizoen”

dinsdag 30 juli 2019 om 14:42
Herstellende Thibaut Pinot: “Denk al aan komend seizoen”

foto: Cor Vos

Het is maar de vraag of Thibaut Pinot dit seizoen nog in actie zal komen. De 29-jarige klimmer moest in de Tour de France opgeven vanwege een spierscheuring, waardoor hij een tijdje niet kan fietsen. De kopman van Groupama-FDJ hoopt dit seizoen nog zijn rentree te maken. “Maar ik denk eigenlijk al aan komend jaar”, zo vertelt hij aan Le Monde.


Het was een hartverscheurend beeld in de negentiende etappe naar Tignes. Titelkandidaat Pinot stapte huilend in de ploegleiderswagen, aangezien de Fransman teveel last had van een spierscheuring in zijn bovenbeen. En dat terwijl de ronderenner nog volop meedeed om de Tourzege.

“Wat heb ik gedaan om dit te verdienen? Het is altijd hetzelfde. Het is gedaan, ik stop ermee. Ik kan niet meer”, klonk Pinot een paar uur later nog altijd bijzonder emotioneel. Nu de Ronde van Frankrijk voorbij is en Egan Bernal zich tot eindwinnaar heeft gekroond, klinkt Pinot alweer wat optimistischer.

Ronde van Lombardije 
De winnaar op de Tourmalet laat aan L’Equipe weten volgend jaar terug te keren. “Pas als je de Tour de France wint, ben je een renner die niemand vergeet. Daarom wil ik weer terugkeren”, aldus Pinot, die overigens niet zal starten in de Vuelta a España. De ronderenner hoopt als titelverdediger wel de Ronde van Lombardije te halen.

“Maar ik ben eigenlijk al bezig met volgend seizoen”, zo verklapt Pinot, die dan hoopt te schitteren in de Tour, op de Olympische Spelen in Tokio en op het WK in het Zwitserse Martigny.

Dit artikel delen:

10 Reacties

thorsen 30 juli 2019 om 15:10

“Pas als je de Tour de France wint, ben je een renner die niemand vergeet.”

Zullen we eens even een snel rondje doen om te kijken hoeveel mensen van het bestaan van Oscar Pereiro weten?

oilsmoke 30 juli 2019 om 15:38

OPS heeft dan ook ‘gewonnen’. Floyd Landis kent men natuurlijk beter.
En hij doelt dan ook op de Fransen.

Fikret 30 juli 2019 om 18:55

Wie kent Franse Tour winnaars Octave Lapize of Maurice Garin nog? ;)

Kelder is de Man 30 juli 2019 om 19:14

De laatste de meesten hier wel hoop ik.

lathumnees 30 juli 2019 om 20:01

Nope, helaas. Waarschijnlijk van voor mijn tijd? (1985)

lathumnees 30 juli 2019 om 20:02

Lapise en garin bedoel ik dan. OPS uiteraard wel:)

GreenDay 30 juli 2019 om 15:41

Ik kan met het hart op het hand zeggen dat ik Cancellara, Boonen, Valverde, Sagan en Cavendish nooit zal vergeten. Terwijl Thomas, Wiggins, Froome, Evans en Sastre qua persoonlijkheid en rijstijl veel minder zullen blijven plakken. De laatste écht charismatische winnaar van de Ronde was volgens mij Contador, en misschien Nibali. Om maar te zeggen dat het een vreemd statement is van Pinot.

Wel blij dat hij er weer met wat relativeringsvermogen lijkt mee om te gaan. Steengoed renner die het absoluut verdient om eens wat meer geluk te hebben. Als ik Pinot was (maar dat ben ik natuurlijk niet, de beste stuurlui staan aan wal), dan zou ik de Ronde van Frankrijk even links laten liggen, het plezier in wielrennen terug proberen vinden en me op andere doelen richten. Alaphilippe lijkt de druk van de Fransen in eigen land relatief goed te verdragen, voor veel anderen (zoals Bardet en Pinot) is dat duidelijk moeilijker.

Mr10B 30 juli 2019 om 16:32

Inderdaad, ik was alweer (bijna) vergeten dat Sastre de tour ooit gewonnen heeft. Dit terwijl ik Ivan Basso wel nog levendig op het netvlies heb.

Kelder is de Man 30 juli 2019 om 18:14

Green Day
Ik ga helemaal met je mee, maar het zal voor een Franse renner wellicht anders voelen.

Lalsacien 31 juli 2019 om 10:29

Je moet het in de Franse context zien.