Harm Vanhoucke derde: “Misschien van de jongerentrui een doel maken”

maandag 5 oktober 2020 om 17:59
Harm Vanhoucke derde: “Misschien van de jongerentrui een doel maken”

foto: Cor Vos

Harm Vanhoucke eindigde knap als derde op de Etna. De renner van Lotto Soudal rukt dankzij zijn derde plaats op naar de vijfde plaats in het algemeen klassement. “Misschien kan ik van de jongerentrui een doel maken.”

Het sterke optreden van Vanhoucke is een mooie opsteker voor de jonge Vlaming, die zich in zijn eerste twee profjaren nog niet altijd even goed kon laten zien. “Ik heb veel kritiek gekregen”, zegt hij bij Sporza. “Maar ik ben ik mezelf blijven geloven. Ik ben echt superblij.”

“Ik had dit totaal niet verwacht, al voelde ik me de hele dag redelijk goed. Ik vond dat ze niet zo rap reden op de Etna en toen Castroviejo vertrok, ging niemand mee. Ik dacht dat iedereen op zijn limiet zat en wilde het proberen. Blijkbaar was ik redelijk goed vandaag, want de Spanjaard pakte niet veel over. Ik dacht dat hij met mij speelde, maar hij moest lossen.”

foto: Cor Vos

“Ik wist dat het er ooit zou uitkomen”
Daarna ging Vanhoucke alleen verder – en wist hij ook uit handen te blijven van de overige klassementsrenners. Een derde plek op de Etna. Het is voor Vanhoucke het hoogtepunt uit zijn nog jonge carrière. “Ik wist dat ik het kon en dat het er ooit wel zou uitkomen. Ik mocht me gewoon niet vergalopperen en ik mocht me niet kapot trainen.”

Nu wordt het klassement de grootste pijler van de Lotto Soudal-renner. “Dat klassement moet ik toch eens bekijken. Ik voel me redelijk goed en recupereer goed. Misschien kan ik van de jongerentrui een doel maken”, eindigt hij.

Dit artikel delen:

14 Reacties

Wheely 5 oktober 2020 om 18:04

Een van de verrassingen van de dag. Kan zomaar nog een rit winnen als hij zo blijft klimmen.

Vinyakke 5 oktober 2020 om 18:07

Super knap gereden Harm, heel leuk die aanvallende stijl. En eindelijk nog eens een klimmer die mee kan bij Lotto. Lelangue gaat nog gelijk krijgen door hagen te laten gaan en alles op de jeugd te zetten.

assen 5 oktober 2020 om 18:47

Sterkste man in koers vandaag. Dat belooft wat!

Limal 5 oktober 2020 om 19:03

Heel knap!

Een prestatie als deze zou in pre-Bernal/Pogacar/Evenepoel/Hirschi-tijden ook een buitengewoon resultaat zijn geweest voor een 23-jarige. Eigenlijk mogen we dit dus zeker niet normaliseren, en als hij in de volgende bergetappe moet lossen, dan is dat geen blammage.

boenk 5 oktober 2020 om 20:42

Vanhoucke was als eerstejaars U23 één van de toppers, samen met Bernal, Lambrecht, Sivakov etc. Misschien daar net een trapje onder, maar als pure klimmer op gelijke hoogte. Won toen in zijn eerste jaar Lombardije u23. Nadien problemen gekend en nu terug aan de oppervlakte aan het komen.

Joachim 5 oktober 2020 om 19:08

Hopelijk een ontdekking zoals Van den Broeck in de Giro van 2008. Hij is alvast goed begonnen!

Deel Koeper 5 oktober 2020 om 19:24

Mocht natuurlijk vertrekken omdat het een relatieve nobody was, maar werd uiteindelijk door niemand teruggehaald terwijl zijn voorsprong nooit heel groot is geweest. Had vandaag dus vermoedelijk ook wel (lang) kunnen volgen in de groep Fuglsang.

Dat jongerenklassement is een mooi doel, maar zou hem toch liever voor een ritzege zien gaan.

Cochise 5 oktober 2020 om 20:35

Ik heb de rit niet gezien vandaag. Iemand met een objectieve kijk die kan zeggen in welke context ik zijn prestatie moet zien?

boenk 5 oktober 2020 om 20:45

Eén van de absolute klimtalenten van zijn generatie bij de beloften. Toen nog te weinig allround, maar bergop was hij één van de weinigen die Bernal eens kon kloppen. Nadien 2 jaar met bloedarmoede gesukkeld.

leor 16 5 oktober 2020 om 20:47

Zelfde context als Kelderman, geanticipeerd toen het niet zo snel ging, maar ook gewoon weggebleven, in tegenstelling tot pakweg Castroviejo …

guyremgabdel 5 oktober 2020 om 22:30

Stond bij de beloften een beetje in de schaduw van de betreurde Bjorg Lambrecht, die net nog iets beter klom. Als ik Harm zie, moet ik altijd terugdenken aan Bjorg want die zag je veel samen. Harm was in zijn jeugd een begenadigd atleet, maar kreeg problemen aan de knie en stapte over op het wielrennen.

boenk 5 oktober 2020 om 20:47

Ik geef hem meer kans op top 10 dan op de jongerentrui. Met al die tijdritten verliest hij makkelijk een minuut of 7 op Almeida.

Lalsacien 5 oktober 2020 om 21:07

Hopelijk vergaat het hem beter op de fiets dan Kevin Seeldraayers!

Arie den Blanken 6 oktober 2020 om 12:24

Doelen stellen in het huidige wielrennen? Vooral proberen te voorkomen dat je niet bij een valpartij betrokken raakt en daarna maar zien waar je uitkomt.

Headlines

Materiaalzone

Populair