Grote baas Israel-Premier Tech staalhard voor Chris Froome na zijn uitspraken over verkeerde fietspositie
foto: Cor Vos
vrijdag 17 november 2023 om 15:57

Grote baas Israel-Premier Tech staalhard voor Chris Froome na zijn uitspraken over verkeerde fietspositie

Sylvan Adams, de grote baas van Israel-Premier Tech, weerlegt de uitspraken van Chris Froome over zijn fietspositie. Die positie was volgens Froome jarenlang verkeerd, waardoor hij naar eigen zeggen niet naar behoren kon presteren. Adams vertelt in de podcast van Radio Cycling dat Froome de waarheid niet spreekt. “Klinkt het geloofwaardig wat hij zegt?”

Begin november kwam het vreemde nieuws naar buiten dat Chris Froome jarenlang met een verkeerde fietspositie had rondgereden. De Brit vertelde dat zijn zadel maar liefst drie centimeter verkeerd stond. “Eerst dacht ik dat het de leeftijd was. Maar toen begon ik me vragen te stellen bij mijn positie op de fiets en begon ik te vergelijken”, vertelde Froome aan CyclingNews.

Adams heeft nu gereageerd op het aparte voorval. De ploegbaas is niet mals voor Froome. “Klinkt het logisch dat iemand die zeven grote rondes heeft gewonnen, beweert dat zijn zadelpositie een centimeter afwijkt of wat hij dan ook zegt? Klinkt dat geloofwaardig voor iemand die niet eens op de laatste beklimmingen, maar op een van de eerste beklimmingen wordt gelost?”

Adams: “Hij moet bewijzen dat hij een relevante kracht is”
“We zijn heel genereus geweest met Chris in termen van hem te helpen, proberen om hem de best mogelijke uitrusting te geven, de best mogelijke omstandigheden…”, vervolgt Adams. “Hij kan praten over zijn fietspositie tot de koeien thuiskomen, dat gaat hem nog steeds geen selectie voor een grote ronde opleveren. Dat gebeurt alleen als hij in staat is om wedstrijden te rijden en te bewijzen dat hij een relevante kracht is. En dan hebben we het niet eens meer over het winnen van grote rondes, maar gewoon over een nuttige ploeggenoot zijn.”

Adams is niet de enige die het verhaal van Froome in twijfel trekt. Dat deed oud-renner Michael Rasmussen ook. “Wat een hoop bullshit van Froome. Elke professionele wielrenner die duizenden uren op de fiets zit, voelt meteen als er zo’n verandering zou zijn. Froome zou op zijn Pinarello van 2015 nog altijd geen top twintig rijden in de Ronde van Rwanda, met zijn huidige niveau”, vertelde de Deen op X.

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
15 Reacties
Sorteer op:
17 november 2023 17:22
Froome heeft zijn persoonlijke mecanicien meegenomen van Sky/Ineos naar IPT, die zal, geheel in de marginal gains traditie, echt wel een tabelletje hebben met zijn fietsmaten door de jaren heen…Wat hij niet heeft meegenomen is de know-how om van een werkelijk doorsnee renner een meervoudig GT winnaar te maken…
    17 november 2023 17:40
    Ah. Dat wist ik niet. Dat maakt mijn eerdere post irrelevant, maar maakt het al helemaal raar. Ik zou me als ik adams was (maar dat ben ik niet) behoorlijk in de zeik genomen voelen. Met zon contract kun je met zon rotsmoesje natuurlijk nooit aankomen...
17 november 2023 17:35
Is dat dezelfde Adams die in 2020 een 35-jarige renner een miljoenencontract voor 5 jaar aanbod, terwijl deze renner nog herstellende was van een horrorcrash en al twee jaar geen noemenswaardige uitslagen meer had gereden? Froome is niet de enige die de hand in eigen boezem mag steken.
    17 november 2023 18:14
    Helemaal eens, Adams weigert de hand in eigen boezem te steken op dat vlak. De publiciteit van het aantrekken van Froome was belangrijker dan een eerlijke inschatting van de te behalen prestaties en het salaris was absurd. Natuurlijk kan hij zeggen wat hij wil over de belachelijke excuses van Chris maar je zelf eens in de spiegel aankijken is ook niet verkeerd.
    17 november 2023 20:30
    Adems heeft met de koop van Froome een startplek gekocht voor zijn team in de grote rondes de afgelopen jaren. Dat was echt niet zo dom gezien hoor. Alleen was een contract voor 3 jaar wel wat slimmer geweest denk ik zo.
17 november 2023 17:08
Froome heeft nog een degelijk contract tot en met 2025. Door Froome op z'n plaats te zetten en niet z'n renner te steunen in die zijn verhaaltje over de verkeerde houding en dus daardoor minder prestaties, hoopt Adams dat Froome de eer aan zichzelf houdt en beslist om te stoppen. Froome was in mijn ogen een toprenner, alleen is hij dat al even niet meer. It's all about the money.
17 november 2023 16:22
Hij zegt logische dingen. Toch kun je je altijd afvragen of het ‘slim’ is om een eigen medewerker zo publiekelijk een trap te geven. Wij weten allemaal dat het klaar is met Froome qua deftige uitslagen. De fout ligt bij het team zelf dat ze hem zolang een contract aanboden na zo’n horrorcrash. Desalniettemin hadden zij natuurlijk wel gehoopt/verwacht dat er in bijna 5 jaar tijd meer zou uitkomen dan 1 keer een top 5 plek in een etappe van een grote ronde.
    17 november 2023 16:24
    Wat hem vooral
    17 november 2023 16:26
    Wat hem vooral steekt, denk ik, is dat froom het op randvoorwaarden gooit en te weinig reflecteert op het eigen niveau. Indirect zegt froome dat zijn fiets niet goed genoeg is afgesteld door zijn team. Door daar niet tegenin te gaan, zou hen niet steunen.
17 november 2023 17:57
“Hij kan praten over zijn fietspositie tot de koeien thuiskomen, dat gaat hem nog steeds geen selectie voor een grote ronde opleveren. Dat gebeurt alleen als hij in staat is om wedstrijden te rijden en te bewijzen dat hij een relevante kracht is.”

Of zoals we in Rotterdam zeggen: Nie lullen maar poetsen!
17 november 2023 18:38
Froome wordt steeds meer het lachertje van het peloton. Hoogste tijd om te stoppen zou ik zo zeggen.
    17 november 2023 19:06
    voor 5 miljoen mag jij mij ook uitlachen, een heel jaar lang.
17 november 2023 20:32
Froome lijkt mij helemaal niet meer gewenst bij de ploeg of het peloton in zijn geheel, hij kan er beter de stekker uit trekken voor het te gênant wordt.
    17 november 2023 20:42
    Dan is hij al een paar jaar te laat: ieder jaar weer dat geouwehoer over zijn volstrekt onrealistische verwachtingen en nu dit recente onzin verhaal er nog overheen....
    Maar ja: als jij met een beetje aanklooien miljoenen per jaar zou opstrijken zou je die baan zelf toch ook niet gaan opzeggen?
17 november 2023 22:46
Hij kijkt af zoals Levefre dat doet. Functioneringsgesprekken via de media.