Groot deel jurymotards vertrekt na langdurig conflict met KNWU
Nationaal De KNWU is deze winter zes van de acht jurymotards kwijtgeraakt na een langdurig conflict over onder meer de nieuwe regels van de UCI inzake jurymotards, de kilometervergoeding, de werkafspraken en begeleiding vanuit de KNWU richting de jurymotards. Het conflict had rampzalige gevolgen kunnen hebben voor het doorgaan van een groot aantal wielerkoersen, maar omdat de KNWU al enkele maanden bezig is met het werven van nieuwe motards bij de MBT’s in Nederland lijken alle koersen gewoon te kunnen doorgaan.
De jurymotards spelen een belangrijke rol in de koers. Elke klassieker van nieuwelingen- tot elite-niveau heeft in Nederland een jurymotard voor en achter het peloton rijden om de stand van zaken in de koers door te geven, van valpartijen en materiaalpech tot verschillen tussen de verschillende groepen in de wedstrijden. In Nederland hadden we de afgelopen jaren daarvoor acht speciaal opgeleide juryleden, vrijwilligers, die deze taak met hun eigen motor op zich namen.
Door nieuwe UCI-regelgeving moeten er in 2025 omwille van de veiligheid twee personen in plaats van één op de motor plaatsnemen om de wedstrijd te jureren. De afgelopen jaren moest dit ook al van de UCI, maar toen besloot de internationale wielerunie – net als de KNWU – nog één persoon te gedogen.
Dat mag nu echt niet meer, en dus moesten de jurymotards zich aanpassen. Hoewel zij niet blij waren met de nieuwe regelgeving, waren ze an sich bereid om zich hieraan aan te passen. Maar daar hoorde dan wel een passende financiële vergoeding bij, ook voor de risico’s die zij liepen met een extra persoon bij hun achter op de motor. Bij de jurymotards leefde al langere tijd een gevoel van onderwaardering vanuit de KNWU, zowel op financieel vlak als op begeleidend vlak.
‘Pispaaltje van het jurycorps’
“We voelden ons al langer het pispaaltje van het jurycorps”, reageert een van de vertrekkende jurymotards. “We proberen al heel lang om met de KNWU een gesprek te hebben over het opleiden, coachen en het maken van goede werkafspraken van en met jurymotards, maar hebben daar nooit een terugkoppeling op gekregen (wat de KNWU overigens ontkent, red.). Daarnaast hebben wij het gevoel dat de KNWU denkt dat wij een riante vergoeding eisen, terwijl het echt om redelijke bedragen gaat.”
Een deel van de woede bij de vertrekkende jurymotards gaat over het feit dat zij alles met eigen apparatuur moeten doen. Dat begint met een eigen motor met aanpassingen. Daar zitten de nodige kosten en risico’s aan verbonden. Ook moest de kilometervergoeding volgens de jurymotards omhoog. Dit gaat dan niet alleen over kilometers in de koers, maar ook over de kilometers naar de koers toe.
De KNWU ging in de onderhandelingen met de jurymotards akkoord met een verhoging van het kilometer-bedrag van 23 naar 30 cent, maar volgens de wielerunie wilden de jurymotards meer hebben. Met 30 cent per verreden kilometer zouden de juryleden ongeveer 90-110 euro per dag bij een koers van 200 kilometer verdienen, ervan uitgaande dat zij naast de start van de wedstrijd wonen. Voor het jureren an sich krijgen de jurymotards namelijk ook nog een vergoeding tussen de 30 en 50 euro.
Motorbegeleidingsteams als oplossing
De KNWU heeft de afgelopen maanden – tot onvrede van de vertrekkende jurymotards, die de deur nog altijd op een kier houden – voorgesorteerd op een vertrek van de jurymotards en heeft begin dit jaar de tien motorbegeleidingsteams (MBT’s) in Nederland gecontacteerd om de functie van jurymotard dit jaar te bekleden. MBT’s zijn verenigingen van burgermotards. In de meeste gevallen betreft dit vrijwilligers die speciaal zijn opgeleid om het autoverkeer te reguleren bij evenementen zoals wandelvierdages, optochten en bij hardloop- en wielerwedstijden. “Daar is gelukkig veel op gereageerd, waardoor we genoeg mensen hebben klaarstaan om dit seizoen de koersen te begeleiden”, aldus Manager Wedstrijdsport bij de KNWU, Joost van Wijngaarden.
“Het scheelt wat dat betreft dat er twee mensen op een jurymotor moeten: de motard hoeft dan niet in het bezit te zijn van een jurylicentie. Een aantal mensen van het MBT in Stein doet bijvoorbeeld al jaren de Amstel Gold Race, waardoor wij er vertrouwen in hebben dat zij ook prima een koers kunnen begeleiden.”
“Het is natuurlijk hartstikke jammer dat we niet meer kunnen beschikken over de jurymotards waar we jarenlang mee hebben samengewerkt”, eindigt hij. “Dat we hebben moeten doorschakelen op de MBT’s is absoluut geen besluit uit wil van ons geweest, maar uit noodzaak.”
VB vorig jaar was er een motard uit Limburg die in De Elfstedentocht de koers moest begeleiden. Gelukkig mag hij de dag vooraf op kosten van de organisatie al afkomen naar Friesland 275km reis enkel. Na de wedstrijd nog een keer die afstand erbij. is toch 550km a 0,25 ct/km (137,50) en 200 km wedstrijd km a 0,30ct per km (60,00) plus een dagvergoeding van 60 euro = 257,50 aan vergoeding als we afschrijving, reservering nieuwe motor en brandstof eraf halen dan blijft er onder de streep NIKS NADA NJENTE over. KNWU en met namen coördinator wegsport ga je schamen. Als je zo met mensen omgaat die verkapt vrijwilligers werk doen dan staat de wielersport straks helemaal stil en is het afgelasten van wedstrijden vanwege de NATO top nog je minste probleem
Als die MBT's inderdaad lokale clubs zijn die het besturen van de motor voor hun rekening nemen en die krijgen een jurylid mee die niet hoeft te rijden, lijkt me dat een prima ontwikkeling.
Dit staat overigens los van de vergoedingen. Bizar om in dit artikel de term 'verdienen' te gebruiken.
Maar laatst meen ik een artikel te hebben gelezen over een koers die doorging zonder politie maar met een MBT uit Assen. En de betreffende koers was niet echt in de buurt van Assen. Dan schiet het niet op natuurlijk.
Daarnaast begrijp ik de motards ook heel goed; zelfs al doe je het vrijwillig, is het fijn als je er in ieder geval geen geld op kwijtspeelt. Ik kan niet inschatten of dat met deze vergoedingen wel of niet het geval is, maar dit moet wel minimaal een zero sum game zijn.
De oplossing lijkt me dan weer prima. Er zijn blijkbaar genoeg vrijwilligers vanuit MBT's uit heel het land, wat voor een goede spreiding zorgt, en ook mensen die dit werk blijkbaar graag doen en minder moeite hebben met een iets lagere vergoeding. Natuurlijk zuur dat een deel van de vaste garde zo vertrekt, maar een beetje circulatie kan ook nooit kwaad.
Er komt ook geen lijn in. Intiatieven door bv Richard Plugfe om er iets aan te doen worden continue gefrustreerd door ASO en UCI.
Die wel schandalig veel geld verdienen.
In de marge draait de sport op vrijwilligers met heel veel passie voor de wielersport, en die zijn dan nog eens kind van de rekening.. ??
Dat de knwu financieel zou gaan falen was al duidelijk van dag 1 dat Wouter Bos er bij betrokken werd
Er wordt regelmatig geklaagd dat de ASO met de tour onevenredig veel geld binnenharkt tenopzichte van het prijzengeld, maar de profploegen kunnen er zelf ook wat van mbt tot de 1.1 en kleinere wedstrijden.