Groenewegen: “Waarom stuur je niet goed weg en breng je anderen in gevaar?”
foto: Cor Vos
maandag 12 augustus 2019 om 16:58

Groenewegen: “Waarom stuur je niet goed weg en breng je anderen in gevaar?”

Dylan Groenewegen zag in de openingsetappe van de BinckBank Tour zijn winstkansen in rook opgaan, doordat hij in de sprint ingesloten raakte door een terugzakkende renner. “Waarom stuur je niet goed weg en breng je andere renners in gevaar?”, vroeg hij zich na afloop af.

Op 500 meter van de streep haakten Dylan Groenewegen en zijn lead-out Mike Teunissen hun wagonnetje aan bij Edward Theuns van Trek-Segafredo, terwijl op dat moment Jasper Philipsen en een ploegmaat nog op kop reden. Op 400 meter stuurden Theuns en diens ploegmaat dan naar de leiding met nog altijd Groenewegen en Teunissen in het wiel.

Toen Theuns aanzette voor zijn sprint en diens ploegmaat zich liet uitzakken, was de sprint voor Groenewegen voorbij: rechts was er geen ruimte door de boarding en links werd hij ingesloten. Teunissen probeerde de meubelen nog te redden door rechtuit te sprinten, maar toen had Sam Bennett de overwinning al met een hand beet.

“Als een renner van kop gaat in een sprint, waarom stuur je dan niet goed weg en breng je andere renners in gevaar?”, vroeg Groenewegen zich na de finish meteen af op zijn social media. Om er aan toe te voegen dat het met de vorm wel goed zit. “Al bij al voel ik me goed, op naar morgen”, aldus de rappe Nederlander.

RIDE Magazine
59 Reacties
12-08-2019 17:01
Eens!
    12-08-2019 17:05
    Onzin. Dan had Bennett er net zoveel last van moeten hebben, die zat immers in zijn wiel.
    12-08-2019 19:07
    @FB Groenewegen heeft natuurlijk wel een punt. Pedersen gaat hier toch wel heel irritant zijn ploegmaat toeroepen en zichzelf daarmee vóór de aankomende sprinters 'slingert'. Dat roepen is nergens voor nodig en hij had ook gewoon verder naar links kunnen blijven sturen, ruimte zat. Maar kiest er voor om een beweging terug te maken.
12-08-2019 17:04
Kolder. Hij weet dat er nog een leadout van Theuns op kop rijdt en dat die nog 'ergens' naar toe moet. Dat ergens is niet naar rechts door de hekken heen, niet naar voren over de finish en niet omhoog de lucht in.

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kun je dus veronderstellen dat die leadout zich links aan de kant zal zetten en daarbij renners kan gaan hinderen. Dan moet je zorgen dat jij daar niet de dupe van bent.
    12-08-2019 17:20
    Ik heb geen idee of het vaker dan vroeger voorkomt, maar je ziet nu toch regelmatig lead-outs die niet of slechts een klein beetje uitsturen en zich door het midden laten afvallen. Ook met valpartijen tot gevolg. Hopelijk niet met opzet, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat ze op deze manier de achteropkomende sprinters hiermee willen hinderen.
    12-08-2019 17:38
    Vroeger waren er nauwelijks tot geen sprinttreintjes, nu heeft iedere vijfderangssprinter er al een, dus het zal ongetwijfeld vaker voorkomen. Daarnaast worden sprintaankomsten er ook niet breder op.
    12-08-2019 17:38
    Wat vandaag gebeurde was hoe dan ook niet bijzonder en mag nooit als excuus worden gebruikt.
    12-08-2019 17:55
    Je mag niet express renners hinderen op dat moment. Hij had nog makkelijk 3 meter verder naar links kunnen sturen.
    12-08-2019 19:06
    Niet naar rechts want dat deed hij al... hij had juist alle ruimte om naar links te gaan
    12-08-2019 19:52
    Hij gaf het volgens mij te vlug op omdat hijzelf snelheid tekort kwam waarschijnlijk door het hoge tempo de hele dag en het bar slechte weer . Op naar morgen of overmorgen .
    12-08-2019 20:13
    Kijk het filmpje van de [url=https://nos.nl/artikel/2297314-bennett-slaat-toe-in-eerste-etappe-binckbank-tour.html]NOS[/url], dan lijkt het, vooral vanaf boven, dat Pedersen(?) omkijkt en vervolgens richting Groenewegen stuurt om hem klem te zetten. Bennett kan nog wel de andere kant van Pedersen langs en was ook nog niet aan het sprinten toen Dylan klem kwam te zitten, dus hij was zeker nog niet te laat.
    13-08-2019 11:43
    Ik zou zeggen beide TFS renners terugzetten in dw uitslag.
    Pedersen doet dat heel bewust, waardoor ook zijn ploeg zwaar wordt bevoordeeld. Is gewoon onspirtief gedrag en je brenht er andere renners mee in gevaar.

    Vreemd dat dit wordt toegestaan. Dan kan je vanaf nu dus gewoon renners van andere ploegen in gevaar brengen/vol hinderen
12-08-2019 17:08
Gezever van Groenewegen. Dit gebeurt elke sprint en nu omdat hij verliest is het plots een probleem. Bennett komt ook gewoon vanuit Dylan zijn eigen wiel, de Ier was gewoon sterker. Groenewegen begint meer en meer een slechte verliezer te worden, het is altijd wel de schuld van iets of iemand als hij niet wint, beetje een onsympathieke houding.
    12-08-2019 18:57
    Even goed kijken, misbruiker van de naam Sagan. Bennett zat al aan de andere kant van de renner van Trek die zich terug liet zakken.
12-08-2019 17:10
Flink gebrek aan zelfreflectie van een renner die van binnen behoorlijk in paniek is over zijn vorm en niet echt meer weet waar hij het zoeken moet.
    12-08-2019 17:55
    Matxin, sportpsycholoog op internet!
12-08-2019 17:11
denk dat Dylan een beetje over het paard getild is , er is altijd wel iets komt de laatste maanden gewoon te kort , na een sterk voorjaar
12-08-2019 17:14
Loser:);) leg de schuld nu eens bij jezelf, en geef toe dat het momenteel niet top is.
    12-08-2019 18:46
    [i]Edit redactie: Niet doen[/i]
    12-08-2019 23:37
    Leg nog eens uit dat Kruijswijk de Tour in de afdaling van de Galibier gaat verliezen..
12-08-2019 17:15
Dan maar morgen met de benen antwoorden.
    12-08-2019 18:30
    Ik zie hem eerlijk gezegd dan weer met dat vervelende vingertje over de streep komen, terwijl een overwinning morgen niks zegt over de prestaties van afgelopen weken.
    Zou jammer zijn.
12-08-2019 17:19
Klinkt als toe aan vakantie, je hoeft echt niet per se nog een hele tour en criterea op te volgen met doordrummen in het vlakke kikkerlandje.
12-08-2019 17:33
hij heeft ergens wel een punt, je ziet de renner van Trek ook kijken naar hem.

Daarnaast, als hij echt zo goed was, had hij de buitenkant genomen en had hij wel gewonnen hoor.
    12-08-2019 19:06
    Probleem is dat Bennett daar al zat.
12-08-2019 17:36
Ik weet niet hoe de wind precies stond, maar hij ging natuurlijk gewoon veel te laat aan.
Fout die hij vaker maakt, maar meestal is de weg niet zo breed... Bennett goede sprinter natuurlijk.
12-08-2019 17:45
Is wel een beetje onderdeel van het spelletje toch, volgens mij kunnen zijn ploegmakkers er ook wat van.
12-08-2019 18:01
Pedersen was het volgens mij, de Trek man die zich liet uitzakken. Gaat eerst naar links, kijkt dan even naar rechts wie eraan komt en stuurt plots weer naar rechts. Dat is natuurlijk express de deur dicht gooien. Dat sprinters dat onderling doen prima, maar als je van kop af komt met een enorm snelheidsverschil is dat niet echt tof om te doen, dat kan ook zomaar resulteren in een nare val met dit soort weer.
    12-08-2019 19:30
    Zo erg zal het snelheidsverschil ook weer niet zijn geweest. Mads eindigde zelf nog vlak buiten de top 10. Sommige leadouts parkeren wel echt meteen en komende zelfs niet meer in de top 30 voor.
12-08-2019 18:05
Tijd voor vakantie
12-08-2019 18:10
is groenewegens hele ding niet 'podium of jodium'? en dan zeiken op andere, stoer hoor. gauw maar weer podium anders nog meer hypocriet geneuzel
    12-08-2019 18:52
    [i]Edit redactie: Niet doen[/i]
    12-08-2019 19:09
    [i]Edit redactie: Niet doen[/i]
12-08-2019 18:11
Tjonge, zelfs ik met mijn lekenblik zie dit zelfs al het hele jaar gebeuren. Is precies dezelfde discussie als het blokkeren van het peloton als er iemand wegspringt. Beetje jammer van Groenewegen, die ik echt hoog heb zitten.
Mss wat frustratie van de laatste dagen?
12-08-2019 18:13
een uitleg heeft hem toch voor alles ze. overschat rennerke.
    12-08-2019 18:16
    46 overwinningen sinds 2015. Zwaar overschatte renner ja, bakt er niks van.. ;)
12-08-2019 18:15
Vraag me af of Groenewegen wel had gewonnen als hij niet ingesloten was geraakt. Zag er uit alsof hij met de nodige met lood gevulde bidonnen op zijn fiets de sprint wilde inzetten; hij oogt stram.
Natuurlijk werd hij gehinderd door die Trek-renner maar de vraag is in hoeverre Groenewegen daar verontwaardigd over mag zijn. Zijn ploegmaat Bennett gooide in de Tour in het peloton opzichtig de deur dicht door in de weg te rijden. Als je dat prima vindt moet je nu natuurlijk ook niet mekkeren.
12-08-2019 18:22
Slap excuus. Groenewegen zag er slecht uit. En Teunissen blijft ook maar zitten. Waar wacht hij op, hij moet toch aantrekken. Teunissen en Groenewegen lijken elkaar ook niet te begrijpen.
    12-08-2019 18:50
    En dat kon jij vanaf je 'luie stoel' zien?....
12-08-2019 18:37
Gewoon verloren sprint heeft altijd wat in de Tour last van korsjes valpartij, licht verkouden.
Kan het zelf nooit afmaken.
    12-08-2019 18:49
    Zielig commentaar van jou. Zegt meer over de staat van jezelf. Heb jij zelf al ooit wat 'afgemaakt'?
12-08-2019 18:42
Voor diegenen die het allemaal zo zeker weten: kijk nog eens rustig een paar keer naar de sprint op Sporza.be en stel dan de vraag of hij nog genoeg ruimte overhad na de manoeuvre van Theuns.
12-08-2019 19:12
Ik heb de indruk dat het steeds vaker gebeurt dat lead-out mannen zich door het midden van de groep laten afzakken. Dit jaar al vaker mijn hart vastgehouden tijdens het kijken naar sprints want het lijkt me onnodig gevaarlijk...
12-08-2019 19:37
@paul1963 je zou eens in de spiegel moeten kijken, jouw reacties zijn pas echt zielig.
misschien kan je eerst eens proberen een inhoudelijke reactie te geven.
12-08-2019 19:47
Hij begint wel een beetje een frusti te worden, ons Amsterdammertje. Jammer.
12-08-2019 19:58
Waar is @Pak Haas? In zijn holletje gekropen?
12-08-2019 20:10
Ie hebt de benen gewoon niet op 't moment. Goeie lead out trouwes en dat terug zakken was net heel professioneel dylan

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine