‘Groenewegen kan Sagan uitdagen voor het groen in de Tour’

vrijdag 5 juli 2019 om 17:00
‘Groenewegen kan Sagan uitdagen voor het groen in de Tour’

Kan Groenewegen Sagan opnieuw verslaan? - foto: Cor Vos (archief)

Podcast

De Tour de France staat op het punt om te beginnen. Vanuit Nederlands oogpunt is het de vraag of we met Dylan Groenewegen na dertig jaar weer een landgenoot in de gele trui krijgen. Voor de Belgen is het dan weer uitkijken naar wie er een ritzege kan pakken. Host Maxim Horssels en Youri IJnsen bespreken beide punten in een nieuwe uitgave van de WielerFlits Podcast!

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Door het ontbreken van een echte topfavoriet, ligt het in de lijn der verwachting dat de renners er een open Tour van gaan maken. Maar welke strijd is nu het meest interessant? Die voor het wit, voor de bollen, voor het groen of toch echt alleen voor het geel? Dat en een aantal opvallende zaken passeren allemaal de revue!

Tom Dumoulin
In de podcast kijken we ook met een vergrootglas naar de soap rondom Tom Dumoulin. Wat speelt er nu precies en misschien nog wel belangrijker: welke kant gaat het op? Naast een flinke portie Tour de France, voegen we aan het hoofdgerecht dus nog een toefje Dumoulin-saus toe. Luister snel via je favoriete podcast-app of via de ingebouwde button hieronder:


Luister hierboven naar de podcast of abonneer je via je favoriete podcastspelen.
iTunes
Spotify
RSS-feed

Dit artikel delen:

14 Reacties

Pietspeed 5 juli 2019 om 17:31

Open deur, nietszeggende quote.
Maar voor zover Sagan als topfavoriet geldt, kan Groenewegen hem niet uitdagen. Zelf zegt ie alleen voor ritwinst te gaan. Daarnaast haalt ie Parijs niet. Te veel klimmen. Bovendien zijn veel meer kandidaten voor groen.

0
Quintana10 5 juli 2019 om 17:38

Groenewegen natuurlijk geen partij voor de groene trui tov Sagan. Potentiële uitdagers als Matthews, Trentin, EBH lijken van te voren de handdoek al in de ring gegooid te hebben, helaas.

0
rahimns 5 juli 2019 om 18:08

Ik denk ook dat Groenewegen in het groen zou kunnen eindigen als Sagan weg zou vallen, maar aangezien het geen doel voor hem is gaat hij ook zich niet bemoeien met de tussensprints, dus het lijkt me eigenlijk uitgesloten dat Dylan het groen kan pakken.

0
Franco Ballerini 5 juli 2019 om 18:12

edit wf: omdat deze off-topic was

0
coenj 5 juli 2019 om 19:26

Matthews moet er vol voor gaan helemaal nu Tom erniet bij is.

0
assen 5 juli 2019 om 20:41

Groenewegen een kandidaat voor de groene trui? Ik begrijp het niet goed…
Als Groenewegen 5 etappes wint, dan nog heeft Sagan nog een goede kans groen te winnen. Puntensysteem in voordeel van Sagan.

0
Deel Koeper 5 juli 2019 om 22:21

Op welke manier is het puntensysteem in het voordeel van Sagan? Er zijn veel meer punten te verdienen in de vlakkere ritten dan in het iets meer uitdagende werk, want een voordeel is voor degene die geen vluchtheuvel over geraakt. Je zou denken dat een puntensysteem waarbij alle ritten identiek worden beloond voordeliger is voor Sagan.

Maar goed, zonder pech of te laag vormniveau haalt Sagan vlotjes 200 punten meer dan Groenewegen.

0
FDJ 5 juli 2019 om 22:34

Omdat de tussensprints zwaar overgewaardeerd worden. Vroeger kreeg je in tussensprints 6,4 en 2 punten en pakten de sprinters vaak niets meer. Nu krijg je er in elke rit 20 als je hem wint. Maar ook de 4e krijgt nog veel punten.

Sagan pakt als betere klimmer in veel berg- en overgangsritten veel punten in die tussensprints. In de massasprint kan hij top 3 rijden, punchersritten wint hij veel.

In het oude systeem zonder die massa’s punten in tussensprints was het elk jaar spannend. Nu al jaren niet meer.

0
Turtlehead 6 juli 2019 om 10:39

@FDJ: Wat het knappe aan Sagan is, is dat hij óók in de vlakke sprints en in de tussensprints in vlakke etappes met de besten meedoet, en ook nog wel één of twee keer kan winnen. Wat wil je nog meer, zou ik zeggen.
Eén van de snelsten, de meest regelmatige en dan ook nog iemand die aanvalt in etappes met heuvels en bergen….
Maar hij moet wel finishen in Parijs (dat was vorig jaar bijna fout gegaan en in 2017 niet gelukt). Dan zijn er kansen voor anderen, ook Groenewegen, mits hij de bergen over komt (twijfel ik aan) én als alles goed valt en hij een stuk of vier etappes wint.

0
Jean Dumas 6 juli 2019 om 10:43

Youri is ok, maar 4 etappezeges, terwijl er maar 4 echt vlakke sprintersritten in zitten?

0
Rudie Marien 5 juli 2019 om 20:41

Groenewegen heeft veel (vooral sprint) kwaliteiten, maar klimmen is daar niet bij. Dan kom je altijd te kort voor de groene trui. Bij 1 ritzege -het mogen er ook meer zijn- is zijn tour geslaagd.

0
boehoe 5 juli 2019 om 23:33

Lekker vaag verhaal van Youri “laat ik het zo zeggen” IJnsen over het bergklassement. “De puntentelling is veranderd, dat wil zegen de puntentelling is wel gelijk gebleven…”

0
Jan Blokland 6 juli 2019 om 09:17

Groenewegen heeft natuurlijk geen schijn van kans tegen Sagan. Als alles een beetje normaal loopt heeft niemand een kans overigens. Sagan pakt buiten de sprints om ook gewoon zijn punten.

0
denistel 6 juli 2019 om 10:32

Ja Sagan die rijdt 12 a 13 x top 10 in de meeste tours dus die pakt em op zeker of hij moet vallen of er uit gegooit worden. 1e geel wordt ook voor Sagan denk ik.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone