Groenewegen: “Ik voel me een beetje vermoeid, wat logisch is na zo’n Tour”

dinsdag 13 augustus 2019 om 19:51
Groenewegen: “Ik voel me een beetje vermoeid, wat logisch is na zo’n Tour”

foto: Cor Vos

Maandag was de sprintvoorbereiding nog verre van vlekkeloos, maar vandaag werd Dylan Groenewegen ideaal gegangmaakt door zijn ploeggenoten van Jumbo-Visma. De sprinter moest in Ardooie echter zijn meerdere erkennen in ritwinnaar Sam Bennett en Jasper Philipsen. “De lead-out was top, maar ik heb na de Tour even rust nodig”, zo vertelt hij voor de camera van de NOS.


Groenewegen voelt zich naar eigen zeggen niet top. “Ik voel me wel wat vermoeid, wat ook wel logisch is na zo’n Tour. Het liep vandaag perfect, maar de benen zijn niet meer zo geweldig als voor en tijdens de Tour. Dat is jammer”, is de sprintkopman van Jumbo-Visma eerlijk. Ook ploegleider Jan Boven gaf ruiterlijk toe dat andere renners sneller waren.

“Er waren vandaag twee man sneller, daar moeten we eerlijk in zijn. We zaten in een ideale positie om te sprinten. Mike (Teunissen, red.) ging de sprint ook prima aan. De ploeg heeft goed werk geleverd door de etappe te controleren. We zaten de hele dag waar we moesten zitten en zijn niet in de problemen geraakt.”

Toch moest Jumbo-Visma onderweg afscheid nemen van Maarten Wynants, aangezien de Belg ten val kwam. De 37-jarige renner moest zelfs naar het ziekenhuis worden afgevoerd, waar hij werd behandeld aan een ontwrichte schouder. “Jammer genoeg zijn we met Maarten een belangrijke pion kwijtgeraakt”, aldus Boven.

Dit artikel delen:

35 Reacties

kelderfan 13 augustus 2019 om 20:00

Eindelijk het hoge woord eruit. Morgen nog een dag en dan de verdiende rust nemen, lijkt mij.

Franco Ballerini 13 augustus 2019 om 20:00

Zware Tour. Ik moet er niet aan denken om hem uit te rijden. Maar wat ik nooit echt begrepen heb: in sommige wedstrijden na de Tour wordt gesproken over zwaar vermoeide renners, dan weer over supercompensatie. Zal zeker per individu verschillen.

skylimit 13 augustus 2019 om 20:10

@Franco Ballerini, nee, dat wordt alleen als excuus gebruikt als de prestaties na de Tour niet voldoen aan de verwachtingen. Als het meezit voel je geen vermoeidheid etc, als het niet loopt zoals je wilt, voel je meer, grijp je naar excuses etc.

Panache 13 augustus 2019 om 21:28

Kort uitgelegd is supercompensatie de verbetering na een fikse inspanning, een inspanning zonder in het rood te gaat. Min of meer het op halve kracht rijden van de Dauphine om een soort van supercompensatie te ervaren in de Tour. De manier waarom Poels de Tour reed, kan zorgen voor supercompensatie. De manier waarop Alaphilippe reed absoluut niet.

VerstandOpNul 13 augustus 2019 om 20:08

Geeft niks, Dylan!!
Ik zou lekker uitrusten en nieuwe doelen kiezen.. Hier valt weinig eer te behalen..
Die kerel heeft ondertussen al 4 etappezeges in de Tour.. Er zijn niet veel NL renners die dat kunnen zeggen..

limburgia 13 augustus 2019 om 20:15

Helaas wordt de laatste wedstrijd gezien of de renner goed of slecht is .

Bazzz 13 augustus 2019 om 20:13

Wel bijzonder.
Gister zegt hij zich nog top te voelen. Je kan de uitspraken van renners doorgaans echt niet serieus nemen, zeg gewoon waar het op staat.

Morgen wint hij de etappe en voelt hij zich weer geweldig.

assen 13 augustus 2019 om 21:13

Supercompensatie na de Tour? Ik zie het eerlijk gezegd zelden (meer). Mollema ja, die altijd super de week na de Tour. ;-)

Hollow Knight 13 augustus 2019 om 21:16

Toch raar dat Valverde daar nooit last van heeft, en die rijdt dan ook nog voor een klassement (wat vermoeiender is). En is 39 jaar oud.

Panache 13 augustus 2019 om 21:32

Waarom denk je dat Valverde nooit Lombardije gewonnen heeft?

Marik 14 augustus 2019 om 13:18

Denk jij dat onze Alejandro altijd op een bordje pasta reed?

Turtlehead 13 augustus 2019 om 21:38

Misschien wat serieuzer programma rijden in de eerste helft van het jaar en zo meer inhoud kweken?
Ritjes van 160 km om de kerk winnen is wat anders dan een serieus WT-programma incl. bergop-rijden afwikkelen.

Aan de andere kant is vroeg in het jaar winnen ook wel lekker natuurlijk.

greeny 13 augustus 2019 om 22:46

algarve, valencia, parijs nice, wat klassiekers en duinkerken + zlm… toch gewoon een prima programma voor een sprinter? wat moet ie dan doen? zwitserland en romandie of zo?

Pascal De Kooning 13 augustus 2019 om 21:43

Minder criteriums rijden na de Tour maarja de kachel moet ook roken he?

Massimo Bataille 13 augustus 2019 om 22:40

Tom Boonen zei eens net het omgekeerde.
Door wat Criteriums te rijden ( en beetje kilometers ertussen ) blijf je net beetje in het ritme en houd je de conditie wat.
Door te rusten en stil te zitten, krijg je plots de volledige weerslag van de tour, en ben je 2 weken niets waard.
Zal altijd wel wat renner per renner schelen waarschijnlijk.

gaanmetdiebanaan 13 augustus 2019 om 22:05

Ik vind het dan wel Jammer dat Mike al zijn kansen opoffert voor een vermoeide Dylan

FDJ 13 augustus 2019 om 23:13

Als Teunissen nog wel goed is zeker. En ik krijg het idee dat hij dat nog is. Vond hem gisteren en vandaag een ijzersterke leadout doen. Gisteren wordt hij zelfs nog 3e.

mamaffia 13 augustus 2019 om 22:15

Mijn advies zou zijn: Afstappen en in alle rust toewerken naar een paar kleinere wedstrijden in het najaar, vanaf eind september.

pirazzi 14 augustus 2019 om 00:44

Ja, laat Teunissen dan voor eigen kans gaan!

louismeintjes 14 augustus 2019 om 09:10

En Groenewegen als lead-out.

Wheely 14 augustus 2019 om 10:01

Common baby, let’s do the twist!

Kosmonaut 14 augustus 2019 om 00:52

Mwah ook wel makkelijk excuus, Viviani heeft ook een Tour in de benen én ook nog eens een halve Giro en die blijft wel gewoon zijn sprintjes winnen.

tight 14 augustus 2019 om 10:02

Ja, want elk mens reageert ook precies hetzelfde op inspanning, prikkels en verwondingen.

SnellePelle 14 augustus 2019 om 06:41

Het was weer een zware dag voor de TJV fanboys…

wielrenner 14 augustus 2019 om 06:56

Misschien eens een lekker bord met biefstuk, frites met mayonaise eten, net als MVDP.

Jungle Man 14 augustus 2019 om 08:03

En dan te bedenken dat ie eerder ook ingepland stond voor de Vuelta.

Oliver 14 augustus 2019 om 08:32

Duidelijk te weinig inhoud. In kleine koersen waar de tegenstand laag is kan hij winnen op z’n basisniveau maar zijn piekmomenten duren niet echt lang. Allemaal die criteriums rijden is inderdaad niet echt slim. En zeggen dat hij normaal de Vuelta nog ging doen. Gelukkig hebben ze dat laten vallen want anders zou het maar beschamend zijn. Vermoeid? Wat moet Viviani dan zeggen? Hij heeft zelf nog zitten werken in de bergen + de Giro. Dat hij dan maar andere jongens de kans laat.

assen 14 augustus 2019 om 08:38

Wat de redenen ook mogen zijn, laat Teunissen ajb voor eigen kans gaan.
Die sprintjes leveren sowieso weinig op in vergelijking met een hoge klassering in het AK.
Ik weet niet hoe het met jullie is, maar al die sprints, ze maken het wielrennen voor de liefhebber veel minder aantrekkelijk.

jsprunk 14 augustus 2019 om 08:55

Tennissen vrijdag in eigen woonplaats voor de winst laten sprinten graag! :)

john 14 augustus 2019 om 09:00

Zware Tour wat heeft hij daar dan gedaan ,behalve te kort komen in de sprint

Merlinappa 14 augustus 2019 om 09:25

Elke etappe uitgereden. De Tour is voor sprinters over het algemeen zwaarder dan voor klimmers, en deze Tour helemaal.

ghostwriter 14 augustus 2019 om 09:33

Want een ongelofelijk domme opmerking…

nickdt 14 augustus 2019 om 11:02

Zijn valpartij maakte de Tour ook zwaarder (Heb nog steeds het idee dat het een beetje meewerkt in zijn hoofd ook).

girardengo 14 augustus 2019 om 11:37

Een Tour rijden zien als ‘niksdoen’, dat is wel een heel vreemde kijk op de wielersport.

Viktrodriguez 14 augustus 2019 om 12:22

@ Nick Dat moet dan echt puur de mentale kant zijn. Iemand als José de Cauwer vond het namelijk vreemd dat Groenewegen zei na ruim een week tijdens de Tour nog steeds last te hebben van die valpartij, gezien de wonden. Laat staan weken na de Tour. Sindsdien zover ik weet geen last meer gehad van valpartijen.