Grischa Niermann: “We zijn niet bang, maar Parijs is nog ver”

Grischa Niermann: “We zijn niet bang, maar Parijs is nog ver”
donderdag 14 juli 2022 om 15:00
Interview

De mokerslag die Jonas Vingegaard op de Col de Granon aan Tadej Pogacar heeft uitgedeeld, doet Jumbo-Visma vooralsnog niet zweven. De gele trui zit riant om de schouders van de jonge Deen, terwijl de Nederlandse ploeg het sterkste collectief in deze Tour heeft. Na de dramatisch ontknoping van de Tour de France van 2020 waar Primoz Roglic op de voorlaatste dag verrassend het geel nog af moest geven, gaat Jumbo-Visma nu niet zweven.

Aan het rennershotel van de ploeg in Serre-Chevallier valt het personeel elkaar in de armen en worden er high-fives uitgedeeld. Natuurlijk moet deze rit gevierd worden. Twee jaar lang was Tadej Pogacar immers een spook voor hen.

De klap die de Sloveen de Nederlandse ploeg twee jaar geleden in de slottijdrit op La Planche des Belles Filles uitdeelde, heeft ongekend veel pijn gedaan. En ditmaal zijn ze er echt in geslaagd om de onverslaanbaar geachte tweevoudig Tour-winnaar een mokerslag uit te delen. Dit is de dag waar ze sinds 2020 van dromen.

Met enkele belangrijke sponsors, waaronder Colette van Eerd van Jumbo Supermarkten, wordt door de teamleiding een glaasje champagne uit een plastic bekertje gedronken. Toch valt vooral de nuchterheid binnen de ploeg op.

De eerste zin die teammanager Richard Plugge in vrijwel ieder interview uitspreekt is dat de Tour nog anderhalve week duurt. We zitten inderdaad net pas over de helft, terwijl de rit over de Granon de eerste echte rit in het hooggebergte was.

Enorme kloof
Toch is de voorsprong van Jonas Vingegaard – 2’16 op Romain Bardet, 2’22 op rivaal Tadej Pogacar – in het hedendaagse wielrennen een enorme kloof. Daarbij maakt Vingegaard in deze Tour bergop al vanaf La Planche des Belles Filles een ongekend sterke indruk. Het feit dat ze Pogacar echt op de pijnbank hebben kunnen leggen, is een overwinning op zich.

“Ik denk niet dat Pogacar een enorm slechte dag kende”, oordeelt ploegleider Grischa Niermann. “Ik denk dat hij zoveel krachten heeft verspeeld op de Galibier, dat hij zichzelf daardoor later op de Granon een beetje tegenkwam. Wij wilden Primoz Roglic op de Galibier vooruit krijgen, maar die vrijheid wilde hij Primoz niet geven. Daarmee heeft Primoz een heel grote bijdrage geleverd in het afmatten van Pogacar.”

“Toen Primoz eraf was gereden, heeft Pogacar zelf lang op kop gereden met Jonas in zijn wiel. Ik denk dat dit hem veel krachten heeft gekost. Op de Galibier maakte hij een heel sterke indruk. Uiteindelijk heeft hij een inzinking gekregen. Dat is natuurlijk mooi voor ons.”

Ook Plugge was enigszins verrast door de instorting van Pogacar: “Het moest een keer gebeuren met het team van hem dat danig verzwakt is. Dat zag je ook op de Galibier, waar hij zelf heel veel gaten moest dichten. Het was ook onze bedoeling om hem daar af te matten, zodat hij die inspanningen later moest bekopen.”

Dat Jumbo-Visma er in de geschiedenis van de ploeg nog nooit zo goed heeft voorgestaan om de Tour de France te winnen, erkent Niermann: “Dat klopt. We hebben de gele trui al eerder gehad, maar we willen hem in Parijs hebben en niet na rit elf.”

Is dat de les van 2020?
Niermann: “Misschien wel. We hebben dingen zeker geleerd uit die Tour. We staan er nu een stuk beter voor. Jonas heeft 2’16 voor op Romain Bardet en 2’22 op Pogacar. Dat is een mooie kloof. Maar hiermee is de Tour nog niet beslist. Iedereen heeft gezien dat we een sterke ploeg hebben. We zijn ook niet bang, maar er kan nog van alles gebeuren. Deze voorsprong is het nu waard om de gele trui te gaan verdedigen. Maar er komen nog minimaal vier heel zware bergritten. We zijn nog lang niet in Parijs.”

En ook Richard Plugge sluit zich hierbij aan: “Dit is een grote slag, maar we hebben nog anderhalve week te gaan. Het is belangrijk dat we nu van dag tot dag aan ons plan blijven vasthouden.”

Ook Plugge beaamt dat het dramatische verlies van de Tour in 2020 een belangrijke les voor de ploeg is geweest. “Het drie keer winnen van de Vuelta a España met Primoz Roglic heeft ons veel geleerd. Hoe win je een grote ronde? Dat moet je een keer mee maken. Dat staat niet in een boekje uitgelegd. En ook het verliezen van de Tour van 2020 is een wijze les geleerd. Daar hebben we lering uit kunnen trekken. Dat betekent nu dat we stap voor stap alles goed moeten blijven doen.”

RIDE Magazine selecteert zes Tourwijnen
Verslaggever en wijnliefhebber Raymond Kerckhoffs volgt voor de 33e keer de Tour de France. In al die jaren heeft hij ook de vele Franse wijnstreken leren kennen. Voor WielerFlits en RIDE Magazine selecteert hij zes wijnen langs het Tour de France-parcours.

Bestel hier het wijnpakket

Dit artikel delen:

22 Reacties

Kopinkas 14 juli 2022 om 10:00

Champagne uit een plastic bekertje, zucht…
‘Doe maar gewoon, dat is al gek genoeg’? Die oerhollandse nuchterheid. De champagneglazen halen we pas boven, wanneer Parijs bereikt is…

Pietspeed 14 juli 2022 om 10:53

Dat wordt lastig nippen met die dubbele koffiefilters. Beter om in de bubbel te blijven.

Gijsbert Van Beers 14 juli 2022 om 10:14

Uiteindelijk hebben ze nu wel een troef minder: Roglic is als bliksemafleider weggevallen. Dus het gaat een stuk lastiger (lees: onmogelijk) worden om hetzelfde spelletje opnieuw te spelen.

TJV moet nu de koers dragen. Pogi haakt zijn karretje aan bij Vingegaard, en geeft vol gas op 3 km van de top. Overal een half minuutje sprokkelen, en dan de boel omkeren in de slottijdrit.

Murcia 14 juli 2022 om 10:25

Dat half minuutje sprokkelen wordt wel een stuk moeilijker als TJV als regisseur wat vrienden gaat maken en groepen laat rijden voor de etappe zege. UAE heeft niet meer de ploeg om daar tegen in te gaan schat ik zo in. Tot nu toe is Jonas bergop nooit losgereden door Tadej en dat wordt zijn grootste opgave denk ik. Er zijn na vandaag ook weinig echte kansen meer om voor een omkering te zorgen, twee pittige etappes in de Pyreneeën en een tijdrit want de overige dagen laten zich met een goede ploeg en wat gunsten voor deze of gene goed controleren.

VerstandOpNul 14 juli 2022 om 11:05

TJV kan nu verdedigend gaan rijden.. Ik geef het Pogi te doen om minuten te pakken op de TJV-trein.. Die ruimte die hij in 2020 kreeg gaat hij nu niet meer krijgen..

Gijsbert Van Beers 14 juli 2022 om 12:15

@murcia,
Alles hangt uiteraard af van de benen van de kopman. Als Vingegaard net zo sterk blijkt als afgelopen dagen, dan gaat Pogacar hem inderdaad nergens uit het wiel rijden. En gaat Vingegaard met ruim 2 minuten voorsprong aan de slottijdrit beginnen.

horsm 14 juli 2022 om 10:57

Roglic konden ze natuurlijk maar één keer als troef uitspelen: alle tekenen wezen erop dat hij sowieso uit het klassement zou kukelen, maar het was ook duidelijk dat zenuwpees Pogacar daar niet op zou vertrouwen. Nu is er een nieuwe situatie, waarin het, qua ploeg, aankomt op verdedigend rijden (en daar lijken ze de manschappen voor te hebben) en e.e.a. zo spelen dat er in de achtergrond een strijd om het podium ontstaat. Wat dat laatste betreft was de beslissing om Van Aert gisteren niet alleen Roglic, maar ook een reeks schaduwfavorieten terug te brengen in koers (achteraf) ook prima. Het wordt nu Bardet vs Thomas / Yates vs Gaudu vs Quintana. En met name voor de Franse ploegen is podium al een topresultaat.

Daarnaast moeten de zenuwen van Vingegaard in bedwang worden gehouden. Met Van Aert naast je moet dat lukken – maar goed, de komedie op de kasseien liet ook zien dat Jonas snel panikeert.

Pietspeed 14 juli 2022 om 11:06

De aanval is bijna altijd de beste verdediging. Verdedigend rijden bestaat niet, dat lokt slechts aanvallen uit.

xistnc 14 juli 2022 om 11:54

Eén keer als troef, maar vanaf nu als extra ‘knecht’. Tenzij het lukt om hem terug te krijgen in het klassement, maar dan zal hij door de concurrentie toch minder serieus worden genomen. Daarom lijkt Steven me daarvoor een betere optie.

horsm 14 juli 2022 om 12:10

@xistnc, ja, ik dacht net hetzelfde over Kruijswijk: mocht het lukken om hem vandaag mee te krijgen in een grote vlucht, waar bijvoorbeeld ook Pidcock en Pinot inzitten, dan zie ik niet wie hier achteraan gaan rijden. Maar dat is wel een enorme gok. Geformeerd tempo maken is veiliger. Aan de andere kant, Niermann lijkt me wel een ploegleider met lef.

xistnc 14 juli 2022 om 12:23

Twee jaar geleden hebben ze ook heel veel en heel indrukwekkend geformeerd tempo gereden. Ik mag toch hopen dat dit deel uitmaakt van het destijds opgelopen trauma. Het zal nu op bepaalde momenten best gebeuren, maar het is volgens mij niet de manier waarop je kunt verdedigen als je Pogi nog ‘definitief moet kraken’, zoals gisteren werd uitgesproken.

Zoals ik gisterenavond ergens las of hoorde: als Pogacar twee keer een half minuutje terugneemt, staat hij weer op de marge die hij twee jaar geleden al eens goedmaakte in de slottijdrit.

horsm 14 juli 2022 om 12:34

Hopelijk is Steven dus goed genoeg om mee te zitten. En anders moet hij proberen aan te klampen zodat hij in week drie in de Pyreneeën uitgespeeld kan worden…

vanuit de kantlijn 14 juli 2022 om 11:21

Jumbo staat met een Deen in de finale!!!

kelderfan 14 juli 2022 om 11:29

Ja en Visma blij.

Pietspeed 14 juli 2022 om 11:33

Lagen niet al op het strand.

TheBFG 14 juli 2022 om 11:29

Wat is zou willen zien is een tactisch plan van Jumbo van voor Longwy, waarin het plan is Wout in die etappe zo lang mogelijk van voren te laten (waarvan iedereen dacht dat het een beetje verloren moeite was), om zoveel indruk op UAE te maken dat ze er echt van schrokken om Roglic gisteren naar hem toe te laten rijden, wat natuurlijk uiteindelijk het begin van de Pogi afmatting was, die zich 2 uur later uitbetaalde.

Maar zo diep zal het wel niet zijn :-).

RodyTur10 14 juli 2022 om 12:01

Wat is dan de les die geleerd is van de Tour in 2020?

In mijn ogen zijn de fouten die Jumbo toen heeft gemaakt:

a) zich teveel richten op één concurrent (Ineos) en daardoor andere kandidaten (zoals Pogacar) tijd terug laten winnen in het klassement

b) vertrouwen op een geruststellend lijkende voorsprong richting de afsluitende tijdrit, maar daardoor mogelijkheden op tijdwinst laten liggen

Nu hebben ze in alle (terechte) hosanna in hun strijd tegen Pogacar, gisteren o.a. Gaudu en Yates gespaard van het wegvallen van hun podiumambities. En nu volledig overstappen op een defensieve strategie neemt misschien de kans weg om zelf de genadeklap uit te delen.

Gijsbert Van Beers 14 juli 2022 om 12:17

Ze konden gisteren offensief koersen doordat Roglic op relatief korte achterstand stond. Maar die troefkaart zijn ze kwijt. Of hij moet meegaan in een grote vlucht die een kwartier voorsprong krijgt, maar wie zullen daar dan nog meer bij zitten?

Doordat je die troefkaart kwijt bent wordt het automatisch anders koersen.

RodyTur10 14 juli 2022 om 12:29

Met Kruijswijk en Roglic heeft Jumbo twee opties om mee vooruit te sturen. Pidcock, Madouas en Barguil zijn (denk ik) de enige renners die ook mee kunnen gaan in een vlucht en ook een virtuele klassementsrol zouden kunnen spelen. Een grote vlucht met dus ook Jumbo vertegenwoordigd hoeft geen probleem te zijn. Op die manier anticiperen en niet alleen met een trein hele dagen op kop sleuren vind ik een prima tactiek. Dwing dan UAE, FDJ, DSM of Ineos maar om tempo te maken in het peloton.

williams 14 juli 2022 om 16:36

Het masterplan van Jumbo, lachen… gewoon laf gebruik gemaakt van de verzwakte ploeg van Pogacar.

Michiel 14 juli 2022 om 16:43

Verder alles goed Wim?

Lalsacien 14 juli 2022 om 16:58

@williams de één z’n dood de ander z’n brood. Wat moeten het zware dagen voor je zijn.

Volg hier

Headlines

Populair

Materiaalzone