Grischa Niermann: “Het is straks aan Roglic om bommetjes te droppen”

vrijdag 8 juli 2022 om 20:25
Interview

Jumbo-Visma toonde zich na afloop van de etappe met aankomst op de Planche des Belles Filles strijdvaardig. Zowel teammanager Richard Plugge als ploegleider Grischa Niermann waren blij dat hun kopmannen niet nog meer schade hebben opgelopen. “Hier had ik deze morgen voor getekend”, vertelde de Duitser.

Pessimisten zagen Tadej Pogačar vandaag zijn leidersplaats verstevigen en de Tour verder domineren. Optimisten merkten op dat vooral Jonas Vingegaard de evenknie was van de Sloveen en de achterstand niet verder zag oplopen. Richard Plugge en Grischa Niermann horen bij de laatste categorie.

“Tweede en derde. Dan is er in eerste instantie uiteraard wat ontgoocheling”, aldus teammanager Plugge. “Want Jonas was er heel dichtbij. Anderzijds, als je ziet hoe ze vandaag gevochten hebben, dan stemt ons dat bijzonder tevreden. Hoe Primož vandaag heeft geknokt, ondanks de rugpijn na zijn val tijdens de kasseirit… Hij heeft een hoge pijndrempel.”

“Of er gewettigde hoop is dat we de komende twee weken Tadej Pogačar nog kunnen bedreigen? Honderd procent”, klinkt het ferm. “De finish ligt in Parijs, niet op de top van de Planche des Belles Filles. We blijven bij ons plan.”

Grischa Niermann geeft aan dat hij – in de gegeven omstandigheden – vooraf had getekend voor dit resultaat. “Dit is een klim die Pogačar op het lijf geschreven is. Een 20 minuten-inspanning, dat ligt hem perfect. We hebben er nooit rekening mee gehouden dat we hier tijd terug zouden pakken. Dat Jonas, die misschien iets te vroeg aanzet, en Primož, die met zoveel pijn in de rug rondfietst en toch the best of the rest is, tweede en derde worden, is een opsteker.”

Met drie in de top tien
“Het ziet er nog steeds goed uit voor ons”, gaat de Duitser verder. “Met Pogačar draagt vandaag de sterkste man in koers het geel, maar ik zag daarnaast een sterk Jumbo-Visma, met ook nog Sepp Kuss in de top tien. We kijken uit naar de Alpen en de Pyreneeën.”

Over de onderlingen verhoudingen tussen Vingegaard en Roglič is Niermann glashelder. “Het is duidelijk dat Jonas een voorgift van twee minuten heeft op Primož. In een één-tegen-ééngevecht mag hij de laatste kilometer aangaan, maar de Tour gaat hij normaal niet meer winnen. Maar hij kan zijn rol spelen, als hij straks hersteld is, tenminste.”

Wordt Roglič dan diegene die in de Alpen en Pyreneeën bommetjes moet gooien? “Bommetjes droppen. Dat is hoe mijn collega Arthur van Dongen het altijd verwoordt”, lacht Niermann. “We gaan het dag per dag bekijken en als Primož fit is, zien we verder.” Roglič is de man die in het verleden eerder een afwachtende houding aannam. “Of hij straks de omschakeling kan maken? Het zal wellicht moeten. Daar gaan we over praten.”

Dit artikel delen:

15 Reacties

Wheely 8 juli 2022 om 20:43

Roglic en Kuss zouden voor een situatie kunnen zorgen waarbij ze in zware bergetappes al vroeg als enigen overblijven met Pogacar en Vingegaard. Primoz kan volgens mij prima de kopgroep reduceren tot Tadej en drie bijtjes. Jonas zal dan de gene zijn die moet wegrijden, die kan dat. Ik zie Roglic niet zo snel tijd terug pakken.

Pannenkoek 8 juli 2022 om 21:09

Er zijn zoveel truckjes uit te halen met 4 man binnen een kwartier. Als ze wat creatiever worden is er echt zoveel mogelijk. Zie giro 2010 anders eens, hoe je terug de top 10 in kan komen of bedenk hoe Voeckler en Alaphilippe ooit geel hadden. Val aan met Kruijswijk, Kuss en zelfs Roglic. UAE moet rijden en de rest gaat Pogacar uitlachen en mee aanvallen. Vingegaard hoeft dan alleen op Pogacar te letten en kan dat zo te zien uitstekend. Gewoon volledig oproken de ploeg en Pog zelf

Marlin 8 juli 2022 om 21:29

Roglic bommetjes droppen ? Dat zou hij inderdaad moeten doen. Maar niet op enkele honderden meters van de aankomst bergop. Maar wel op de voorlaatste klim. Liefst met Kruijswijk in steun. Ik ben dus bijzonder benieuwd of dit gaat gebeuren. Ik ben heel sceptisch. Maar de Jumbo-ploegleiders mogen ons steeds verrassen. Uiteraard geldt dit ook voor INEOS. Die hebben nog meer ijzers in het vuur. Ze kunnen afwisselend met twee of drie man in de aanval trekken op de voorlaatste zware klim. Martinez, Pidcock, Adams. Maar dat zal niet gebeuren. Liever voor de derde of vierde plaats in de eindrangschikking gaan, dan risico’s nemen.

worldtour 8 juli 2022 om 22:24

Het is zeker nog niet gedaan. Roglic bommetjes droppen mmm dan moet hij toch uit z’n comfort komen.

Shinzawai 8 juli 2022 om 22:31

Als Jumbo en Ineos echt oorlog durven te maken, dan kan het een prachtige Tour worden. Helaas is de wens hier de vader van de gedachte en valt het in de Tour vaak toch wat tegen.

De Siepel 8 juli 2022 om 22:59

Klinkt allemaal heel mooi, maar Pogacar is een klasse apart. Alleen een truc zoals in het verleden Aru en ook Nibali deden, is mogelijk een optie. Maar misschien moet je daarvoor Italiaanse slimheid hebben.

oscarito1908 9 juli 2022 om 02:47

Zoals bij Dumoulin in de Vuelta. Daarvoor moet je wel leep zijn.

Merlinappa 9 juli 2022 om 07:03

Het is wel mogelijk. TJV en Ineos hebben de ploeg om al op de eerste klim in een bergrit UAE helemaal aan gort te rijden.

Romāns Vainšteins 9 juli 2022 om 00:16

Ik denk toch dat het beter is om Roglic als megaknecht in te zetten en Pogi tegen Vingegaard 1 op 1 te zetten op allereerst de Grandon en als dat marcheert eveneens Huez. En dan 5 k van de meet. Dan wordt het echt een klimcontest.

Als je Roglic in de attaque patate stuurt heb je dat wapen niet meer over.

Quincy Adams (aka voorwiel) 9 juli 2022 om 06:10

5k? 20 minuten? Dat is pogy-territory. Zou ik niet doen.

Wheely 9 juli 2022 om 08:48

Gelukkig hebben ze ook nog Kruijswijk en Kuss, als Jumbo wil is de kop van de koers snel gereduceerd tot een groepje favorieten waarin zij het overtal hebben. Dan kan je inderdaad een duel tussen Pogi en Vinnie forceren, de vraag is natuurlijk hoe dat uitpakt.

Alexander 9 juli 2022 om 01:44

Ik zou proberen vanaf start plankgas te geven (aanvallersdag dan gebeurt dat vanzelf) dan aanvallen vlak voor of op de een na laatste klim. Dan moeten de klimknechten van Pogacar er echt vroeg aan beginnen en zijn alle vlakke knechten al snel weg. Dan zouden Kruisjwijk en Roglic bijvoorbeeld weg moeten rijden liefst met een Ineos combine. Al is het maar op 1min of 1min30 ervoor. Gaat erom dat dan de knechten van UAE op zijn ofwel Majka ofwel McNulty alleen nog over zijn. Dan hopen dat die knecht al snel op de laatste klim op is en dan kan je er vol in op de laatste klim. Om de beurt aanvallen. Piekvermogens hakken er uiteindelijk toch in. Als Vingegaard en Roglic de helft van die piekvermogens(want gaan om en om) moeten leveren zou dit veel meer kracht kosten voor Pogacar. Vooral ook spierkracht en juist daar herstel je niet snel van. Jumbo wilde gister en vandaag echt de ploeg sparen. Reden vandaag alleen helemaal op het einde vooraan verder helemaal niet gezien. En gister natuurlijk alleen Van Aert. Als zij voor overmorgen iets bedacht hebben zou mij dat echt niet verbazen maar dan moet het echt al VOOR de laatste klim gebeuren. Ik zou het geweldig vinden. Of het nou lukt of niet.

Merlinappa 9 juli 2022 om 07:05

Overmorgen nog niet. Gaat in het 2e gedeelte Alpen en Pyreneen gebeuren. Klimmen van langer dan een uur, daar is Pogi wellicht op te kraken.

vevie 9 juli 2022 om 08:22

@merlin: het sleutelwoord is ‘wellicht’.

oscarito1908 9 juli 2022 om 02:44

Misschien voor Pogacar gaan rijden en dan niet de sprint aantrekken? Of kamikaze Roglic?

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone