Gewilde Greg Van Avermaet hoopt op nieuwe sponsor: “Maar sta open voor transfer”

maandag 8 juni 2020 om 16:29
Gewilde Greg Van Avermaet hoopt op nieuwe sponsor: “Maar sta open voor transfer”

foto: Cor Vos (archief)

Nu het officieel is dat wielerploeg CCC de hoofdsponsor kwijtraakt, hebben meerdere teams zich al gemeld bij kopman Greg Van Avermaet. De Belgische kopman is erg gewild, laat hij weten op een online persmoment. “Ik hoop dat Ochowicz een nieuwe sponsor vindt, maar ik sta ook open voor een transfer”, zegt Van Avermaet.

“Er zijn veel teams die interesse tonen. Mijn prestaties zijn er nog altijd en ik was vorig seizoen de beste eendagsrenner in de UCI-ranking. Dat stelt me gerust voor volgend jaar”, aldus Van Avermaet, die sinds 2011 in dienst rijdt van ploegbaas Jim Ochowicz. Dat begon bij BMC, de ploeg die in 2019 overging in CCC.

“Ik zal zeker voor een mooie ploeg rijden. Er zijn veel teams geïnteresseerd”, lacht hij als hem gevraagd wordt naar interesse van Belgische ploegen. “Het moet ook geplaatst worden in het budget. Dat is niet zo simpel. Het is ook nog vrij vroeg, maar we zullen zien. Het is dan wel plan-B, voor als er in korte tijd geen sponsors gevonden worden.”

‘Ik houd me beschikbaar voor een bepaalde tijd’
Van Avermaet staat dus open voor een transfer, maar wil niet te snel conclusies trekken. Hij geeft Ochowicz het voordeel van de twijfel. “Het is geen normaal jaar. De transferperiode is uit balans, omdat het seizoen later herstart. Het is moeilijk om zekerheid te geven over de toekomst. Er worden wel wat contracten getekend, maar alles moet nog op gang komen. Ik moet het juiste moment afwachten.”

“Ik zal het team niet meteen verlaten”, zegt Van Avermaet. “Ik houd me beschikbaar voor een bepaalde tijd. Er kan nog een nieuwe sponsor komen, en daar hoop ik ook op. Ik rijd al tien jaar voor deze ploeg en het zou jammer zijn om dit verloren te laten gaan. Laat ons hopen dat er sponsors zijn die geïnteresseerd zijn.”

Herstart seizoen
Het tweede deel van het seizoen begint voor Van Avermaet op 1 augustus in Strade Bianche. Afgelopen weekend werd duidelijk dat in juli al in België gekoerst kan worden in pelotons, maar de kopman van CCC zal die overslaan. Hij prefereert een hoogtestage die maand. “Vooral de grote wedstrijden gaan voor mij belangrijk zijn”, aldus Van Avermaet, die na Strade Bianche hoogstwaarschijnlijk de Ronde van Polen zal rijden.

Dit artikel delen:

36 Reacties

john 8 juni 2020 om 16:38

De kapitein verlaat als eerste het zinkend schip

Samlambeej 8 juni 2020 om 17:28

In de eerste plaats is Millek (CCC) de kapitein en in de tweede plaats misschien Ochowicz maar dat is geen ploegsponsor, hij managet slechts. Greg is enkel renner en stelt zich hier nog altijd loyaal op. Hij kan net zo goed direct op een van die voorstellen in gaan. Weg zorgen. Maar dat doet hij dus niet.

Peetvader 8 juni 2020 om 17:31

Lees het volledige artikel eens.
De titel is misleidend, maar zijn eerste hoop is wel degelijk bij deze ploeg blijven…

Titaantje 8 juni 2020 om 16:41

Hij rijdt al 10 jaar voor deze ploeg. Dat liet me even nadenken. Ik zag CCC nooit echt als directe opvolger van BMC omdat de ploeg al bestond, maar er is iets voor te zeggen

Rendo 8 juni 2020 om 17:11

Mss naar DQS? Nog een paar prijzen pakken…

hartstikkebedankt 8 juni 2020 om 17:11

Waar zien jullie hem rijden? Ik vind het lastig, zou zeggen misschien de volgende:

– AG2R: er valt budget vrij door waarschijnlijk vertrek Bardet. Kunnen met Naesen en GVA dan een heel serieuze voorjaarsploeg overleggen.
– Bahrain-MCL: budgettechnisch zal het vast wel kunnen. Aardig duo met Colbrelli.
– DQS: truukje van de oude vos.
– NTT: geen idee van budget maar Valgren loopt af en die zal niet slecht verdienen.
– Ineos: heel aantal contracten van sterkhouders loopt af (Kwiat en Froome o.a.)
– Mitchelton: bijna iedereen loopt af

KnightBiker 8 juni 2020 om 17:19

+1 voor allen – behalve Mitchelton – die hebben het budget niet, ik denk dat ze koste wat kost vasthouden aan hun klim ploeg.

Sunweb? die missen een garantie op resultaten ondanks opkomend talent

hartstikkebedankt 8 juni 2020 om 18:11

Mitchelton meer in het scenario als de Yates broers bijvoorbeeld door Ineos worden verleid. Ook Haig loopt daar af.

Sunweb lijkt me niet. Gezien de aard van het bedrijf zullen die geen best jaar hebben dus geen geld.. Ze hebben voor volgend seizoen al Benoot en Matthews voor dit werk onder contract. Lotto Soudal lijkt me ook afvallen, denk niet dat hij met Gilbert gaat rijden.

Franco Ballerini 8 juni 2020 om 18:12

TJV moet hem natuurlijk oppakken. Jumbo gaat de Belgische markt op. Met van Aert en van Avermaet in een ploeg kan je als merk niet meer kapot in Vlaanderen. De 1,5 miljoen salaris (schatting) voor van Avermaet halen ze er dik uit. Lijkt mij een no-brainer.

hartstikkebedankt 8 juni 2020 om 18:15

Jumbo heeft op de achtergrond wat tegenvallers en alle sterkhouders liggen volgend jaar ook vast. Alleen Van Aert lijkt me voldoende voor de Belgische markt, bovendien lijkt me GVA niet echt in de filosofie te passen. Al maakt dat laatste weinig uit als het echt een buitenkansje wordt, maar het lijkt me niet dat GVA ergens moet smeken om een contract.

Franco Ballerini 8 juni 2020 om 18:34

Misschien irritant om het te nummeren, maar:

1. Wat voor tegenvallers heeft Jumbo? Supermarkten draaien als een tierelier.
2. Waarom past van Avermaet niet binnen de filosofie van de ploeg? Ik zie een sympathieke vent zonder veel pretenties.
3. Smeken om een contract? Nee, maar TJV wil in tegenstelling tot andere “rijke” ploegen zich ook profileren in klassiekers. Welke ploeg nog meer? Ineos niet, Bahrein niet, Astana niet, QS wel maar heeft als ik Lefevre moet geloven het budget niet.

S. Morgenstern 8 juni 2020 om 18:37

Waar halen ze 1,5 salaris vandaan? Lijkt me nogal een struikelblok.

Franco Ballerini 8 juni 2020 om 19:06

@Morgenstern: ik heb ook grote moeite met dit soort salarissen, maar Jumbo wil minimaal 50 winkels in Vlaanderen openen en het tegen AH opnemen. Ik kan het mis hebben, maar die 1,5 miljoen kan Jumbo een 20 of 30 voud aan extra winst opleveren.

S. Morgenstern 8 juni 2020 om 19:21

Hoe werkt die rekensom? Lijkt me nogal een onwaarschijnlijke publicitaire waarde voor Van Avermaet. Helemaal als ‘bonus’ naast Van Aert.

Baik-Baik 8 juni 2020 om 19:22

Greg heeft zich na het wegvallen van BMC al aangeboden bij JV, maar die zijn daar toen niet op in gegaan (aldus Zeeman). Ik denk dat ze daarin niet veranderd zijn.

Franco Ballerini 8 juni 2020 om 19:35

Er zijn grote onzekerheden in zo’n rekensom, maar het is evident dat het sponsoren zich dubbel en dwars terugbetaalt. Maar het lijkt mij zinloos jou te overtuigen dat een investering in de populaire GvA voor een nieuwkomer op de Vlaamse markt het marktaandeel (en dus uiteindelijk winst) van Jumbo behoorlijk kan vergroten.

S. Morgenstern 8 juni 2020 om 19:54

Grote onzekerheden oké, maar welke zekerheden zorgen voor die evidentie?!

Ik kan me zelf moeilijk voorstellen dat een serie koersen of commercials met naast Van Aert ook Avermaet, zo’n effect heeft op het marktaandeel dat Jumbo er het sponsorbudget met 1,5 miljoen voor zou willen verhogen. De aanleiding om dat wel te verwachten (en het zelfs een no-brainer te noemen) is vast niet alleen dat Van Avermaet zo populair is. Het delen van je kennis op dit gebied zou daarom heel fijn zijn.

Derierre de la course 8 juni 2020 om 21:17

Franco, naast van Aert gaat VA echt het verschil niet meer maken voor Jumbo in Belgie. Daarnaast hebben ze reeds de bijdrage verhoogd voor TD, het is een keer op. En Jumbo is niet structureel meer omzet gaan draaien door de Coronamaatregelen, dat is tijdelijke omzetverhoging en kan je dus niet op bouwen.

Daarnaast brengt hij de ploeg ook in onbalans, ze hebben genoeg jongens voor de klassiekers, niet van zijn niveau maar je hebt ook geen 3 klassiekertoppers nodig.

KnightBiker 8 juni 2020 om 17:14

Greg mist nog wel een paar mooie overwinningen op het palmares: Ronde van vlaanderen bijvoorbeeld.. welke ploegen zouden hem kunnen ondersteunen & kunnen betalen?

Als Greg er qua overwinningen nog wat van wil maken, dan het vette geld even laten vallen voor een goede ploeg. Het palmares heeft nog een paar klinkende monumenten nodig.

Charlie33 8 juni 2020 om 18:16

Greg naar Trek. Want dat rijmt.

Limal 8 juni 2020 om 21:10

Niet als je ‘Greg’ uitspreekt met een mooie zachte vlaamse ‘g’ ;-)

Samlambeej 8 juni 2020 om 22:15

Tsjein, bij ons zegge ze toch echt Greg.

Of spreekt u zoals Goofy Traksel? 'Crack Fan Afermaet'

Domestique 8 juni 2020 om 18:40

Lampaert out, Greg in? Ligt het prestatiecontractje al op de printer?

koos verrek 8 juni 2020 om 19:03

Lampert heb al bijgetekend

Kjeld 8 juni 2020 om 20:15

Jumbo-Visma?

Martino87 8 juni 2020 om 21:00

Hij zal er financieel wel op achteruit gaan. Al 35 jaar en de laatste twee jaar weinig gewonnen.

Romāns Vainšteins 8 juni 2020 om 21:49

Ag2r, link en hecht blok met buddy Naesen dan.

Limal 9 juni 2020 om 05:47

Zou best leuk zijn, maar ik betwijfel dat die ploeg nóg een grote smak geld zou neertellen voor een tweede kopman voor de klassiekers. Het geld dat vrijkomt bij een eventueel vertrek van Bardet gaat gegarandeerd naar een klassementsman/klimmer, het liefst dan nog de een of andere overschatte jonge Fransman.

Limal 9 juni 2020 om 05:55

Een team-up met Sep Vanmarcke bij EF vind ik wel iets hebben, moest Bettiol daar niet bijtekenen. Van Avermaet kan dan nog twee jaar onbetwiste kopman zijn in zijn koersen, en Sep kan bij veel minder druk eindelijk misschien (nog)eens de (semi-)klassieker winnen die hij verdient.

Net zoals bij veel ploegen afwachten wat het wordt de komende maanden, maar de intentie om door te gaan is er iig en er kunnen zeker plaatsen vrijkomen: https://www.cyclingnews.com/news/vaughters-confirms-ef-pro-cycling-will-race-on-in-2021/

zipp404 9 juni 2020 om 08:33

Ik zie hem graag voor DQS rijden. Belgisch kampioen worden en de ronde van Vlaanderen winnen ( + enkele andere klassiekers ) Een zelfde soort constructie als Gilbert, lijkt me fantastisch.

Chasse_patate 9 juni 2020 om 09:15

Nou ik zie dat niet graag

Groningen 9 juni 2020 om 08:34

ik verwacht Ineos.
(zou het in ieder geval jammer vinden als DQS of Jumbo nog sterker worden in en voorjaar en er weer een concurrent – inmiddels meer outsider – wegvalt)

Marik 9 juni 2020 om 09:32

Greg in het gelid? Ik kan het me nauwelijks voorstellen.

SoloSlim 9 juni 2020 om 10:52

Hangt ervan af.. wil hij wat inleveren om wat meer overwinningen te halen.. dan denk ik dat DQS voor hem een goede keuze is. Kijk maar naar wat Gilbert bij DQS deed.

Boomie1 9 juni 2020 om 09:38

Ik ben benieuwd welke ploeg hem oppikt. Is volgend seizoen 36 en ondanks zijn klasse zag je op die leeftijd bij bv. Tom Boonen dat er dan echt gepiekt moet worden naar bepaalde wedstrijden.

Altijd uitzonderingen natuurlijk (Gilbert in Roubaix), maar met alle respect voor GvA zet ik Gilbert wel een paar treden hoger dan hem.

SoloSlim 9 juni 2020 om 10:49

Qua palmares/carriere kan Greg idd niet tippen aan Gilbert, maar ik gok toch dat hij de komende jaren wel betere uitslagen zal rijden dan Phil.

Headlines

Materiaalzone

Populair