Greg Van Avermaet gevangen in ploegtactiek: “Dat is koers”

Door , zaterdag 29 februari 2020 om 18:29
Greg Van Avermaet gevangen in ploegtactiek: “Dat is koers”

© Cor Vos

Olympisch kampioen Greg Van Avermaet finishte als 13de in de Omloop Het Nieuwsblad. Hij eindigde in de eerste groep achter de vier overblijvers van de kopgroep die de finale kleurde. “Ik was in orde, maar met Matteo Trentin mee voorin zat ik gevangen in de ploegtactiek. Dat is koers.”


Van Avermaet gaf in de eerste koershelft een goede indruk. Tijdens de waaiervorming was hij steeds voorin te vinden en op 75 kilometer van de finish dropte hij zelf een bommetje. Maar toen een paar kilometer later Frison, Declercq en Teunissen op kousenvoeten wegreden, was het de beurt aan zijn ploegmaat Matteo Trentin om mee te schuiven. Toen ook Stuyven, Lampaert en Kragh Andersen aansloten, was de beslissende ontsnapping een feit.

Zo zat de Olympische kampioen gevangen in het eerste achtervolgende peloton. “Dat noemen ze ploegtactiek”, berustte hij in de situatie. “Dat is nu eenmaal koers. Ergens was die situatie ook voor mij niet slecht, want op die manier kon ik me sparen voor in het geval alles opnieuw samenliep. Maar dat is niet meer gebeurd.”

In de aanloop naar de Muur kwam het peloton – onder anderen na een prik van Van Aert en Benoot – nog even terug tot op 1’10”, maar Van Avermaet geloofde er toen al niet echt meer in. “Een minuut op zo’n parcours is nog veel. Ik wist al langer dat het bijzonder moeilijk zou worden. Achteraan waren er ook niet veel jongens nog bekwaam om nog iets recht te zetten. Dan besef je dat de vogels gaan vliegen zijn.”

Dit artikel delen:

18 Reacties

Cochise 29 februari 2020 om 19:03

Het is ook altijd iets. Als hij niemand bij zich heeft die finales kan rijden is het niet goed. Als hij wel een medekopman heeft is het altijd de eerste om te klagen dat hij “vast” zit (zeker met zijn dikke vriend Gilbert).
Daarom geloof ik dus niets van de stelling op sporza dat hij bij Quickstep al 7 klassiekers zou hebben gewonnen.

elander 29 februari 2020 om 19:10

Hij zat inderdaad gevangen, een feitelijk gegeven dat je toch bezwaarlijk ter discussie kan stellen? En dat Trentin moest lossen, kwam toch als een verrassing.
Op wielerflits wordt een analyse nogal snel als 'klagen' weggezet, zelfs als die analyse correct blijkt. Kwalijke tendens ;-)

Brabander 29 februari 2020 om 19:53

Hij zegt hier toch niets ernstigs? Altijd dat geklaag over d’n Greg. Het is nu eenmaal niet de grootste lachebek van het peloton, maar onaangenaam is-ie zeker niet. Eerder eerlijk in zijn analyses

Cochise 29 februari 2020 om 19:56

Ik stel ook alleen maar vast dat hij altijd last lijkt te hebben van te sterke of te zwakke coureurs in z’n ploeg, iets wat ik bij andere renners zelden lees.

Samlambeej 29 februari 2020 om 20:11

“te sterke” dat maak jij ervan. Hij zegt identiek wat andere renners (nl. die van Deceuninck) zeggen.

GazzaBoss 1 maart 2020 om 09:21

Tis wel dn Olympisch kampioen he voorts allee

G99prblms 1 maart 2020 om 15:34

Gebruik van het woord ‘gevangen’ maakt het tóch weer onsympathiek. Feitelijk was dat ook zo, maar mensen die een ander wat gunnen gebruiken dit soort woorden niet. ‘Ja maar het is een winnaar en een kopman’ blabla. Dat is ook zo, maar nou en.

LyndaLid 29 februari 2020 om 19:19

God wat is die vent toch onsympathiek. Het is altijd wel iets als ie niet wint, maar t ligt nooit aan hem.

moa 29 februari 2020 om 19:36

Tja als je niet kan lezen, dan ligt het altijd aan Greg he.

illu 29 februari 2020 om 19:37

Dat je hem onsympathiek vindt mag, dat is een persoonlijke smaak…

Maar hij stelt hier toch alleen maar feiten? Hij was prima in orde maar kon door de situatie niet mee koersen… Hij geeft niemand de schuld en stelt gewoon hoe de koers verliep… Dat je daar iets onsympathieks in kan vinden zegt meer over jou dan over Greg gok ik

Samlambeej 29 februari 2020 om 19:54

Klaagt toch niet? Wordt om uitleg gevraagd. Dit is het gewoon, hij kan niet met anderen in het wiel vol naar Trentin rijden. “Dat is koers.” dus niet klagen.

Dan mag al wie niet opt podium staat voortaan alleen nog zeggen: “Ik was niet goed genoeg.”

Brabander 29 februari 2020 om 19:56

Ik vind Greg helemaal niet onsympathiek. Hij benoemt (zoals gebruikelijk bij hem) gewoon de feiten. Hij zegt niets verkeerds. 'Dat is koers' is zelfs enorm genuanceerd

LyndaLid 29 februari 2020 om 20:16

Als ie goed was, zat ie ook met Van Aert en Vanmarcke mee. Of met Van Aert en Benoot. Had zo Trentin kunnen ontlasten van kopbeurten, want zijn ploegmaat zou erachter zitten. Maar Greg was niet mee.

En dan daarna toch zeggen dat je gevangen zat door het koersverloop. Sorry hoor, maar dat hebben we echt al ZO vaak van Greg gehoord.

En dat maakt hem inderdaad (voor mij) heel onsympathiek ja. Lijkt me een draak van een mede-kopman, omdat ie zichzelf volgens mij nooit zo zal zien.

vasnd 29 februari 2020 om 20:27

Bedankt voor je bijdrage.

illu 29 februari 2020 om 20:36

Knap om zoveel onzin in 1 post te krijgen… GvA is juist jarenlang teveel medekopman geweest… Altijd in het teambelang rijdend (voor gilbert bijv) heeft hem meerdere (kansen op) overwinningen gekost. Ook vandaag schikt hij zich netjes en gaat hij niet achter trentin aan, gewoon prima…

Edit: dat je hem niet mag als persoon prima, maar blijf wel realistisch. Heerlijke coureur verder.

Pietje Precies 29 februari 2020 om 20:48

Ik vind Greg niet onsympathiek, maar ik ben het wel met LyndaLid eens dat deze uitleg van Greg wel erg gemakkelijk / niet zuiver is. Een goede Greg had mijns inziens ook altijd met van Aert en Benoot mee moeten springen. Dus ik vermoed dat Greg vandaag simpelweg geen geweldige benen had.

Net als dat ik het onbegrijpelijk vond van renners als Naesen, Vanmarcke, etc, dat zij eerder in de koers de jump niet waagden. Dan heb ik het over het moment dat het gat nog maar een seconde of 15-20 was (door het werk van Stannard/Rowe/Küng).

Mijns inziens was het vrij duidelijk dat hun krachten opraakten en dat het dus een 'nu of nooit moment' was om de jump te maken. Dit door de samenstelling van de kopgroep.

Komisch ook om EF later op kop te zien rijden toen Rutsch uit de kopgroep gelost was (en het gat meer dan 2 minuten was geworden). Stom gegokt van ze dat andere ploegen het klusje wel zouden klaren, terwijl ze zelf slechts met een matige renner voorop zaten.

Maar goed, wellicht waren Naesen, Vanmarcke, etc, simpelweg niet goed genoeg om de oversteek te wagen (i.p.v. een tactische fout).

elander 1 maart 2020 om 07:29

Alsof de achtervolgers ooit nog bij de kopgroep waren geraakt! Op het moment dat Vanmarcke met Van Aert ging, was het verschil meer dan 2 (twee!) minuten, en dat op hardrijders als Stuyven, Lampaert en Trentin. Dat zijn niets meer dan achterhoedegevechten. Wat zou Greg moeten meegesprongen hebben? Dan zou/mocht hij sowieso niet meerijden en zou alles weer stil gevallen zijn. Hetzelfde verhaal bij de aanval van Benoot en Van Aert. Iedereen die een beetje koers volgt, ziet toch dat dat wanhoopspogingen waren.

Beekman 29 februari 2020 om 23:25

En als hij dan niet gevangen zat in ploegentactiek, had hij dan gewonnen? Hij heeft altijd wel een verklaring, en vorig jaar ook al geen grote vis gepakt in het voorjaar!!!!

Headlines

Materiaalzone

Populair