Greg Van Avermaet vierde: “Ik vroeg me af waarom Trentin het zelf probeerde”

Greg Van Avermaet vierde: “Ik vroeg me af waarom Trentin het zelf probeerde”

foto: Cor Vos

Greg Van Avermaet moest vrijdag genoegen nemen met weer een nieuwe ereplaats (vierde), nadat hij eerder in deze Tour de France ook al een keer vierde en derde was geworden. “De koers verliep eigenlijk ideaal. Ik was mee met de goede ontsnapping en dan hoop je op meer dan een vierde plaats.”

Søren Kragh Andersen gooide met zijn aanval roet in het eten. De Deen ging er vandoor nadat Matteo Trentin, ploegmaat van Van Avermaet bij CCC, tevergeefs ten aanval was getrokken. “Ik vroeg me af waarom Trentin het zelf probeerde. Na zijn aanval zat iedereen à bloc. Krag Andersen reageerde direct en dan weet je dat het moeilijk is.”

Trentin had zijn aanval niet met Van Avermaet overlegd. “Nee, opzich niet. Hij dacht dat het een goed moment was. Er zat veel op, iedereen was content dat hij daarna nog mee was. Iedereen weet dat hij voor de groene trui aan het rijden is.”

“Ik heb het zelf nog geprobeerd daarna, maar dertig seconden dichtrijden is niet simpel”, aldus GVA voor de camera bij Sporza. “Hij liep alsmaar verder uit en toen wisten we dat het voor de tweede plaats was.”

Of Van Avermaet niet een rit had moeten winnen, met drie dichte ereplaatsen in deze Tour de France?  “Moeten is makkelijk gezegd, maar het was een kans en ik ben een aantal keer dichtbij geweest. Het is altijd leuk om nog een keer voor de overwinning te rijden.”

Dit artikel delen:

33 Reacties

luukje1100 18 september 2020 om 18:23

Geklopt op waarde denk ik dan. Als jij a bloc zat, dan zou logischerwijs Soren Kragh Anderson dat ook zijn. Tevergeefs. Hij was dus simpel gezegd de betere.

Murcia 18 september 2020 om 18:24

Greg wijst mij iets te veel naar Trentin. Wat let hem om na die aanval van Trentin met Kragh mee te gaan. Je weet als ervaren renner dat dit het moment was en Sunweb de te kloppen ploeg. Een goed excuus voor de Vlaamse pers maar volgens mij mag hij best wat meer schuld bij zich zelf neer leggen.

SprintMaster 18 september 2020 om 18:36

GVA weet dat als Trentin terug gepakt wordt en er gedemarreert wordt hij één van degenen is die moet reageren. Dat doet ie niet. Als Trentin met die aanval GVA heeft opgeblazen is het geen slimme actie geweest. Lijkt erop dat ze meer voor zichzelf reden.

guyremgabdel 18 september 2020 om 18:58

Klopt helemaal Sprintmaster. CCC houdt ermee op en daar rijden nu voor de rest van het seizoen allemaal “enkelingen” rond die alleen maar meer met hunzelf bezig zijn. Lijkt mij dat er bij NTT dan nog meer cohesie in zit.

Dekker 18 september 2020 om 18:27

Als je dus slim was had je het werk van je ploegmaat opgevolgd en zelf aangevallen ;)

S. Morgenstern 18 september 2020 om 18:30

Greg heeft dit seizoen in zijn commentaar na de koers veel weg van de goede oude Kroon. Wanneer je op het beslissende moment steeds door iets anders (net) de aansluiting mist, dan is het op een gegeven moment geen toeval meer, maar gewoon een teken dat je niet de benen hebt voor die allerlaatste beslissende slag.

Beekman 18 september 2020 om 18:31

Greg van Avermaat, alias Mr.Excuus (zoeken)

bobby bobsma 18 september 2020 om 18:36

De suggestieve titel wekt de indruk dat GVA de aanval van Trentin als excuus inroept, maar hij zei gewoon dat iedereen na die aanval à bloc zat en de sterkste is weggereden

Joaquim Agostinho 18 september 2020 om 18:41

Als Fuglsang niet aangegaan was tijdens de Olympische wegrit, zat Greg nu nog te wachten…

stalle 18 september 2020 om 18:41

Inderdaad dit is wat Greg bedoelde.
De andere reactie hier is pure kwade trouw.Zielig niveau.

Murcia 18 september 2020 om 18:49

Greg spreekt zichzelf wel tegen: “Ik vroeg me af waarom Trentin het zelf probeerde.” en dan later: “Iedereen weet dat hij voor de groene trui aan het rijden is.”

bobby bobsma 18 september 2020 om 19:11

Dat zijn 2 zaken die hij niet gezegd heeft. Misschien het interview op sporza even beluisteren https://sporza.be/nl/2020/09/18/oliver-naesen-die-gasten-van-sunweb-namen-geen-meter-over-ech~1600445525095/

de_nis_ 18 september 2020 om 19:30

Waarom is iets meteen een zielig niveau als je een andere invulling geeft aan wat je ziet en leest. Geef lekker je eigen mening en kleineer anderen niet.

Robert Rodenburg 18 september 2020 om 20:33

maar je wel afvragen waarom trentin het zelf probeerde.

bobby bobsma 18 september 2020 om 21:10

Nee hij vraagt zich niet af waarom Trentin aanviel.
Greg weet (vreemd genoeg niet als iedereen hier) dat Trentin aanviel om de anderen los te rijden, maar dat Bennett en Sagan hem niet zomaar zouden laten rijden voor de strijd om groen. Trentin probeerde hen te lossen, wat uiteindelijk niet lukte…

ponniebuik 18 september 2020 om 18:43

d OS van 2016 was een hoogtepunt. Daarna is er niet zoveel meer gebeurd. Ik heb de indruk dat GA het vaak bij anderen zoekt in plaats van bij zichzelf – dus: anderen zijn gewoon beter dan ik. Waarom wachtte hij tot het gat tot 30s was opgelopen alvorens een poging te wagen om terug te komen? Hij had onmiddellijk moeten reageren. GA heeft nog altijd een grote naam, maar zijn prestatiecurve vertoont een dalende lijn.

stalle 18 september 2020 om 18:47

Qua regelmaat kan niemand aan hem tippen.

Beekman 18 september 2020 om 18:52

@ponniebuik, zoals hier eerder al vermeld is, de OS gewonnen omdat Fulsang zijn kloten eraf gedraaid heeft en hem bij de leider (Maika?) gebracht heeft, en omdat o.a. Niballi gevallen was toen die ontsnapt was, voor mij een gelukskampioen door toedoen/vallen van anderen, maar ook dat is koers.

harryjohan71 18 september 2020 om 18:55

@Stalle Welke regelmaat heb jij het over?

Joaquim Agostinho 18 september 2020 om 19:03

De avermaat waarschijnlijk.

Polleke 18 september 2020 om 19:05

Regelmatig geklopt…

adelaarvanantwerpen 18 september 2020 om 20:20

Ik ben geen fan van GVA maar hij heeft na de OS toch nog veel gewonnen. PR, GW, OHN, E3 en Montreal zijn toch mooie koersen om te winnen

Hollow Knight 18 september 2020 om 21:02

Ik ben zelf geen fan van Van Avermaet, maar de reacties hier zijn natuurlijk onzin.

Naast de OS won hij ook:

Omloop het Nieuwsblad x 2
Tirreno-Adriatico
GP de Montreal x 2
E3 Harelbeke
Gent-Wevelgem
Parijs-Roubaix
Twee ritten in de Tour de France (+ heel wat dagen in de gele trui)
Rit in de Vuelta + puntentrui

Vind maar eens een actieve Nederlandse renner met zo'n palmares

Beekman 19 september 2020 om 07:37

“Hollow Knight, bekijk de palmares van bijv een Jan Raas maar eens, daar verschiet GvA bij, en dat is een `Hollander`

Burdincurutcheta 19 september 2020 om 08:02

Actieve renner Beekman, actief. Zullen we, als we jou theorie volgen, de zege van VDP in de Amstel dan ook maar een gelukje noemen?

alvaro mejia 19 september 2020 om 09:21

Hollow Knight volledig eens met eerste gedeelte van jouw reactie! (Laatste zin vind ik alleen van een bedenkelijk niveau). GvA wordt vaak beschimpt, maar vind het knap dat hij er toch vaak gewoon weer bijzit en heeft door de jaren heen geleerd om te wachten en daarmee succesvol te zijn. Helaas voor hem blijkt dat dit jaar minder succesvol en zit hij er daardoor vaak naast.

Beekman 19 september 2020 om 09:24

“Burdeie, sorry niet goed gelezen, maar wat is er mis met de zege van MvdP in de Amstel, hij heeft er zelf voor gereden, dat ze vooraan liggen te lantefanteren dat is hun keuze geweest. Maar GvA was nooit Olympisch kampioen geworden als Nibali niet gevallen was, en Fulsnag zijn kloten voor hem eraf gedraaid heeft. Maar ben je wellicht een Belg, wat heeft MvdP ermee te maken=

Turtlehead 18 september 2020 om 19:32

CCC los zand natuurlijk. GvA tegenwoordig ook een eenmansbedrijf.
Greg in de ploeg van zijn zwager als medekopman naar het WK zal niet veel nuttigs opleveren denk ik.

Robert Rodenburg 18 september 2020 om 20:39

nou turtle,het nuttige is dat hij wout van aert lekkker dwars kan zitten.
Zie het al voor me wout rijd lek,zet greg de ploeg op kop.

ti-raleigh 18 september 2020 om 20:00

Wat Bobby ook al zegt. Erg suggestieve kop. Stemmingmakerij.

FritsvanHoefelen 18 september 2020 om 20:31

Acht CCC-teams aan de start. 0 overwinningen

Well played

Scott Sunderland 18 september 2020 om 21:19

Prachtige renner Van Avermaet. Hij vraagt zich af waar het misging vandaag en dat mag. Sinds hij bij CCC rijdt wint hij minder. Hij hoort inmiddels ook bij de oudere renners. Benieuwd of hij bij AG2R nog net die paar extra procent vorm terug weet te vinden. Dat hij en Trentin niet geweldig communiceerden ligt in lijn met een ploeg die ophoudt te bestaan. Ieder voor zich.

HF2013 18 september 2020 om 21:30

Trentin z’ demarrage was sterk, maar niet sterk genoeg. Achteraf kan je je afvragen of GvA niet de demarrage had moeten plaatsen zodat je als CCC de beste sprinter achter de hand houdt, maar voor hetzelfde geld krijgt Trentin een Rowe en SKA mee en maakt ie minimaal 50% kans op de overwinning.

Headlines

Materiaalzone

Populair