Gravelstroken Clásica Jaén veranderd in ‘cyclocross’-paden, Van Aert toont begrip voor parcourswijziging
foto: Cor Vos
maandag 12 februari 2024 om 09:23

Gravelstroken Clásica Jaén veranderd in ‘cyclocross’-paden, Van Aert toont begrip voor parcourswijziging

Het parcours van de Clásica Jaén ging op het laatste moment flink op de schop. Dat was niet zonder reden, zo blijkt uit beelden van Mark Donovan Q36.5. Op de gravelstroken lag door de hevige regenval een dikke laag drek.

De Clásica Jaén staat pas sinds 2022 op de kalender, maar maakte al naam als lastige gravelkoers. Dit jaar zal het parcours evenwel wat minder grindpaden bevatten dan tijdens de vorige edities. Om de veiligheid van de renners te waarborgen, verwijderde de organisatie bijna 40 kilometer aan gravelstroken. Mark Donovan en enkele ploeggenoten van Q36.5 gingen op verkenning en filmden hoe slecht de wegen erbij lagen.

Maarten Wynants, ploegleider bij Visma | Lease a Bike, verkende het parcours eerder al. In gesprek met Het Laatste Nieuws zegt hij dat het parcours ‘dicht naar een cyclocross’ zou neigen. “De grindstroken lagen er slecht bij. Soms echt diepe modder”, aldus de Belg, die wel denkt dat zijn kopman Wout van Aert voordeel zou hebben gehad bij die omstandigheden. “Voor de winstkansen van Wout had het niet moeten veranderd worden.”

Wout van Aert: “De veiligheid primeert”
Wynants vindt de parcourswijziging vanwege veiligheidsredenen echter een goede zaak. Hij juicht het toe dat een organisatie ‘pro-actief’ handelt en zelf’een wijziging om extra veiligheid te creëren’ doorvoert.

Van Aert denkt er ook zo over. “Ik vind het jammer, maar ik neem aan dat er goeie redenen zijn voor de parcourswijziging. Maarten sprak vrijdag al over slechte grindstroken en het heeft afgelopen weekend nog veel geregend in die regio. De veiligheid primeert. De weinige grindstroken die er nog overblijven, zullen uitdagend genoeg zijn door de natte weersomstandigheden.”

RIDE Magazine
6 Reacties
Sorteer op:
12 februari 2024 12:59
Dit heeft niks met veiligheid te maken, het parcours is gewoon onbruikbaar en had dus nooit een liicentie mogen krijgen….voor de liefhebbers van off-road zijn er andere disciplines, stop die modetrend…
12 februari 2024 14:00
Wout zei dat er een belangrijk voordeel voor hem bijgekomen is door de wijziging....namelijk dat er een lange zware klim eruit gegaan is die in het voordeel lag van de klimgeiten.
Raar dat hij blijkbaar de daver op zijn lijf had voor deze klim want als Ventoux-beklimmer zou dit toch ook peace of cake moeten geweest zijn hé?
Of zou hij eerder bevreesd zijn dat hij nog steeds overtollige kilootjes meesleurt?.....want in vergelijking met zijn intrede in de cross lijkt hij nog gram lichter te wegen....terwijl anderen toen reeds messcherp stonden.
    12 februari 2024 14:08
    @Badgio
    Zoals een beroemde wielerroman ooit begon: "De leegte van die levens schokt me."
    Jij voldoet aan die definitie.
    12 februari 2024 14:11
    Licht voordelig zijn en de daver hebben liggen nog ver van elkaar. Als we verder gaan op uw posts slaapt wva al jaren niet meer met al die angstaanvallen om allerlei redenen, ocharme dat mannetje.
12 februari 2024 10:16
'goeie redenen' :). Ik ben benieuwd hoe wielerflits de West-Vlamingen voortaan gaat citeren. Ik hoop dat de chap-gpt al zo ver is om die teksten te kunnen vertalen voor mij.
12 februari 2024 11:42
Gaat nog een leuk koersje worden denk ik.

Reacties zijn gesloten.