Girowinnaar Hart: “Ik wil vanaf nu altijd meestrijden in de grote rondes”

vrijdag 27 november 2020 om 10:29
Girowinnaar Hart: “Ik wil vanaf nu altijd meestrijden in de grote rondes”

foto: Cor Vos

De eindzege in de Giro d’Italia ging dit jaar naar Tao Geoghegan Hart. De Britse klimmer verbaasde zichzelf in Italië, maar kijkt nu vol vertrouwen uit naar de toekomst. “Het doel is nu om telkens mee te strijden in de grote rondes”, zo citeert La Gazzetta dello Sport.

De renner van INEOS Grenadiers, die in de voorbije Giro Team Sunweb-ploeggenoten Jai Hindley en Wilco Kelderman van de eindzege wist te houden, is niet bang om de lat wat hoger te leggen. “Of ik ook de Tour de France en de Vuelta a España kan winnen? Natuurlijk, dat is wel mijn droom en ook het doel voor de komende jaren.”

“Ik hoop nog tien jaar te kunnen koersen en ik wil dan ook elk jaar meestrijden voor de winst in grote rondes”, aldus een zelfverzekerde Hart. De 25-jarige renner zal volgend jaar wellicht zijn titel verdedigen in de Ronde van Italië, al blijft hij voorzichtig met zijn uitspraken. “Maar ik koers altijd graag in Italië. Laten we hopen dat 2021 wat normaler zal verlopen.”

Interne concurrentie 
De vraag is alleen of Hart de vrijheid zal krijgen om zich te richten op een grote ronde, gezien de interne concurrentie. Ook Geraint Thomas (de Tourwinnaar van 2018), Richard Carapaz (de Girowinnaar van 2019) en Egan Bernal (winnaar van de Tour van 2019) koersen volgend jaar namelijk nog voor INEOS Grenadiers.

Hart: “We zullen de komende weken nog wel enkele discussies voeren binnen de ploeg. Er zijn zo ontzettend veel wedstrijden waar ik naar uitkijk. Ik koers bijvoorbeeld ontzettend graag in Italië en ik zal volgend jaar dus veel Italiaanse wedstrijden betwisten”, aldus Hart, die dus ook volgend jaar zal uitkomen voor de Britse sterrenformatie.

Dit artikel delen:

49 Reacties

Marik 27 november 2020 om 10:35

Leuke frisse renner. Ben heel benieuwd waar zijn mogelijkheden gaan liggen. Dit was toch een wat apart jaar. Volgend jaar gaan we zien waar iedereen nou echt staat.

john 27 november 2020 om 10:37

Dus deze One Day Fly denk dat hij nog een ronde gaat winnen ,kan maar nooit meer de Giro ,en de Vuelta en Tour al helemaal niet.

Michelangelo 27 november 2020 om 10:43

Ik denk ook dat deze jongen optimaal geprofiteerd heeft van het corona seizoen en het uitvallen van enkele toppers voor/tijdens de Giro.

Enerzijds: Hulde, je moet het maar doen!
Anderzijds: Als ik nu mijn geld zou moeten zetten op nog een grote ronde overwinning van Hart, dan zou mijn geld op "nee" gaan.

Maar hij mag me verrassen… dat maakt fietsen uiteindelijk mooi om naar te kijken!

Dumoulinke 27 november 2020 om 10:46

Ik sluit me hierbij aan: het deelnemersveld was bedroevend, deze Giro. En dan waren er ook nog eens een paar grote namen die vroegtijdig uit de ronde verdwenen. Verder niet vervelend bedoeld maar als ene Kelderman 3e wordt dan zegt dit toch wel wat over het niveau van een ronde. Ik wens Hart alle succes verder maar wees niet verbaasd als we hem nooit meer op het podium terugzien.

Michelangelo 27 november 2020 om 10:58

Dumoulinke,
Ik wil me niet graag uitlaten in termen als “bedroevend”. Zeker niet in een jaar als dit. Wie er niet is kun je niet verslaan, ploegen moesten keuzes maken ook richting klassiekers, etc. Daarmee doe je in mijn ogen toch echt de prestaties van Hart, Hindley of Kelderman mee te kort. Kelderman bijvoorbeeld heeft ook eerder al mooie dingen laten zien in een grote ronde, net achter het podium.

Maar dat er veel toppers afwezig waren, daar zijn we het zeker over eens.

Snorro 27 november 2020 om 12:30

Dumoulinke,
Ik ben het met je eens dat het groepje favorieten voor de eindzege in de Giro door omstandigheden een minder niveau dan normaal had. Maar je doet nu alsof het ondenkbaar is dat zo’n situatie zich nog eens voor gaat doen. In de Tour zal het zo’n vaart wel niet lopen, maar we hebben de afgelopen jaren vaker gezien dat door een samenloop van omstandigheden er een minder niveau aan kopmannen de Giro/Vuelta uitreed. En Hart heeft nu in ieder geval laten zien dat hij in dat soort situaties op de eerste rang zit om te profiteren en een ereplek uit het vuur te slepen.

SoloSlim 27 november 2020 om 13:10

Wel niet vergeten dat hij pas 25j is, hij kan nog altijd groeien en zoals normale ronderenners top zijn rond de 30. Een Thomas wint zijn eerste ronde ook pas op zijn 32e. Dus geef hem nog een paar jaar voor te beslissen..

Turtlehead 27 november 2020 om 14:04

Ook ik denk niet dat hij veel kans maakt ooit nog eens een ronde te winnen, laat staan de Tour. Wat dat betreft een vergiftigd geschenk, deze zege. Met Hart win je normaal gesproken de oorlog niet zou je zeggen.
Publicitair is een jongen als Yates (in opsommingen hierboven nog vergeten als potentieel kopman) veel interessanter denk ik ook.
Maar je moet het maar doen: een Grote Ronde winnen, wat dat betreft is zijn carrière nu al geslaagd.

doorak 27 november 2020 om 14:23

Dit jaar gewonnen en was evengoed eem zware Giro ofwel je wint niet zomaar.
Anderzijds zal ik mijn geld niet inzetten op deze Brit, dan zijn er nog redelijk veel geschiktere kanshebbers.
Maar wie weet over een paar jaar dat hij enorm verrast.

El_Magico777 27 november 2020 om 18:19

Ik kan mij vergissen maar volgens mij heb ik al in een aantal artikelen/podcast gelezen/gehoord dat de klim waardes van de renners in de Giro hoger waren dan in eerdere Giro’s. Ik ben het met je eens dat de namen niet zo groot waren, maar of het daardoor ook makkelijker was ben ik niet zo zeker van.

xistnc 27 november 2020 om 10:47
Quote:
De renner van INEOS Grenadiers, die in de voorbije Giro Team Sunweb-ploeggenoten Jai Hindley en Wilco Kelderman van de eindzege wist te houden

die in de voorbije Giro de eindzege in de schoot geworpen kreeg door Team Sunweb (fixed)

Chris Van Uden 27 november 2020 om 10:58

“die met hulp van een onwaarschijnlijk sterke Rohan Dennis Hindley en Kelderman van de zege wist te houden”

Joachim 27 november 2020 om 11:17

Dat Sunweb in de Giro de beste tactiek toepaste zou ik niet durven zeggen. Wat ik wel durf zeggen is dat met eender welke andere tactiek Hart ook gewonnen zou hebben.

Lalsacien 27 november 2020 om 11:51

Het was volgens mij alle ballen op Geraint Thomas. Zelfs zo dat Geoghegan Hart in de eerste tijdrit niet voluit ging. Daarna was het omschakelen. Deze jongen heeft meer potentie dan dat hij in de Giro heeft laten zien. Of dat genoeg is voor winst in de Vuelta of Tour valt te betwijfelen. Maar met een andere tactiek had Sunweb de Giro ook niet gewonnen.(eens met Joachim)

jan jansen 27 november 2020 om 14:48

Als de tactiek van subweb is om 2e en 3e te worden gaan ze zeker niet winnen

Martino87 27 november 2020 om 10:56

Het zou me verbazen. In de tijdrit verliest hij tijd en bergop rijdt hij niet zo maar weg van de rest. Aan de andere kant had ik bij Froome ook niet verwacht dat hij zo goed zou worden na die Vuelta waarin ie tweede werd achter Cobo.

KimJungPoels 27 november 2020 om 10:57

Tsja altijd afwachten. Hij was een enorme verrassing, had dit echt niet aan zien komen. Maar tegelijkertijd zegt hij dat zijn wattages bij de betere waren van wat er ooit binnen Sky/Ineos gepresteerd is.

Dus aan de ene kant denk ik ook dat hij optimaal heeft geprofiteerd. Aan de andere kant zijn mannen als Majka, Nibali, Fuglsang etc. normaal ook gewoon prima top-10 renners en die heeft hij nadat hij kopman werd toch wel op heel veel afstand gereden. Een Kelderman in vorm heeft al vaker laten zien dat hij dicht tegen het podium aan zit. Hindley en Almeida vind ik moeilijk in te schatten factoren, omdat dat net als Hart verrassingen waren qua niveau.

Maar al met al denk ik dat deze jongen zeker het voordeel van de twijfel verdient. De Tour zal echt een ander niveau zijn, maar in de Giro zijn de deelnemersvelden wel eens vaker beperkt tot een 2-3tal toppers. En het zou me zeker niet verbazen als Hart daar nog een aantal keer toe kan behoren. En zelfs een Tourpodium zou me ook niet meteen verbazen.

josi 27 november 2020 om 11:11

Het zou me echt wel verbazen als Hart een vaste waarde in de top van het AK van grote rondes zou worden. Dit was natuurlijk een atypische Giro, waarin na het uitvallen van Thomas, Yates en Kruijswijk de weg open lag voor een verrassende winnaar. In de toekomst zie ik dat niet snel nogmaals gebeuren. Maar goed dat hij die ambitie heeft natuurlijk, al zit hij dan bij Ineos waarschijnlijk niet op de allerbeste plaats. Hij zal daar in de pikorde toch nog wel onder Bernal, Thomas en Carapaz staan.

SoloSlim 27 november 2020 om 13:16

Thomas is al een stuk in de dertig.. die gaat max nog 1 jaartje voor Hart komen in de pikorde.

Klein Verzet 27 november 2020 om 11:21

Voor achterop de tandem vind ik ‘m ook niet slecht. Een beetje meer krediet geven aan Dennis, aub. Zonder hem was ie gewoon derde of vierde geworden. En dan hebben we ’t niet eens over Thomas, die over een bidon struikelde en de Giro moest verlaten. Kortom, juist en met name Hart is degene die dankzij zijn ploeg kon zegevieren, daarentegen heeft Kelderman zijn eenzaamste kilometers tussen Stelvio en Milaan mogen aftellen.

Groetjesaandevoetjes 27 november 2020 om 16:37

Vooral na de Stelvio had Hart wat aan Dennis. Op zo’n klim als de Stelvio is het toch voornamelijk man tegen man.

Wat me nog het meeste verbaasd is dat Dennis zo goed was die dag. Als hij vaker zo klimt dan kan hij gewoon een grote ronde winnen met zijn tijdrit als extra wapen.

KimJungPoels 27 november 2020 om 11:25

Ik vind het nogal overdreven allemaal hoe slecht dit rondje bezet was. Als je naar 2018 gaat kijken dan zie je toch ook gewoon namen als Bilbao, Konrad, Pozzovivo enzo staan. Zelfde soort namen als nu met dan Majka, Fuglsang, Kelderman en Nibali erbij die toch ook regelmatig top-10 reden in grote rondes.

In 2018 waren het met Froome, Dumoulin, Lopez meer bewezen namen die ervoor eindigden. Nu zijn het met ongeveer hetzelfde machtsvertoon verrassingen als Hart & Hindley. Oke, er heeft in het verhaal van Hart heel veel mee moeten zitten (met name uitvallen Thomas), maar hem nou weg te zetten als een sufkutje dat toevallig een Giro heeft gewonnen omdat er verder geen fatsoenlijke coureur rond reed gaat wel echt ver.

Als je naar heel wat recente Giro edities keek dan was het veld alleen in 2019 in de breedte echt veel sterker. Andere jaren zijn het (Zeker achteraf bekeken) vaK 2-3 toppers die meededen en is het veld verder ongeveer hetzelfde. Nu moeten we denk ik over een jaar of 3 oordelen of er met Hart, Hindley en Almeida hier ook 2-3 toppers meededen.

Etio 27 november 2020 om 12:06

Eens ja, al was het deelnemersveld in 2019 ook niet veel sterker.

Panache 27 november 2020 om 12:06

+1

CechRepublic 27 november 2020 om 12:45

Ik vind Carapaz – Nibali (toen een stuk beter dan dit jaar) – Roglic een stuk sterker podium dan Hart – Hindley – Kelderman. Die laatste drie zien we waarschijnlijk nooit meer op het podium van een GT.

jappe666 27 november 2020 om 12:51

De Giro is inderdaad eigenlijk al jarenlang het strijdtoneel van jonge talenten die een eerste keer van het kopmanschap mogen proeven, net-niet coureurs die het beu zijn altijd 5-20ste te worden in de Tour en Italiaanse renners.

Het grote verschil in niveau is volgens mij te wijten aan de armoedige staat van het Italiaanse wielrennen. In het verleden had je met Casagrande, Pantani, Basso, Di Luca, Simoni, Cunego, Frigo, Garzelli, Savoldelli, Nibali,… al genoeg Italiaanse toppers alleen om de top-10 te vullen. Als je dan nu ziet dat er in de top-22 amper 3 Italianen voorkomen, en dat dan ook nog de met alle respect overjaarse Nibali en Pozzovivo en knechtende Masnada zijn, dan zegt dat al genoeg.

Als de grote favorieten Yates, Kruijswijk, Thomas en Evenepoel er dan om allerlei redenen uitvallen, dan wordt de spoeling wel heel dun.

Chippen 27 november 2020 om 13:18

ik denk dat er op het einde van deze giro uiteindelijk nog 2 renners in de koers zaten die je bij de 15/20 beste ronderenners van het huidige profpeloton mag rekenen en dat zijn nibali en kelderman. en nibali gaat daar op korte tot middellange termijn gewoon uit wegzakken, vermoed ik.

bardet, bernal, buchmann, carapaz, dumoulin, kelderman, kruijswijk, landa, lopez, mas, mollema, nibali, pinot, pogacar, roglic, thomas, uran, yates, dat zijn er al 18 die ik hoger inschat dan hart/hindley, maar dus vooral ook hoger dan pozzovivo/majka/fuglsang (in een grote ronde).

en dan heb je natuurlijk ook nog evenepoel/vlasov/sivakov/martinez/higuita/sosa/gaudu waarvan enkelen zonder tegenslagen in 2020 waarschijnlijk ook al in dat rijtje hadden gestaan.

en dan wat figuren als aru, froome, quintana waarvan niemand weet wat je ervan moet denken/verwachten, maar die met wat bijval misschien nog een comebackje in zich hebben

en dan heb je nog zo’n yates (de andere), konrad, bilbao, carthy, dan martin, bennett, formolo, soler, oomen, kuss, waarover discussie mogelijk is, die je mogelijk onder hart zou kunnen zetten in de pikorde… maar misschien ook niet en waar pozzovivo en majka ook thuis horen. en fugslang ook als ’t over 3 weken gaat.

hoe dan ook, van alles wat hier wordt opgesomd, stonden er bijzonder weinig aan de finish in milaan en degenen die dat deden, ware niet meteen de meest indrukwekkende van die lijst

KimJungPoels 27 november 2020 om 13:35

Tsja, en ik denk dus dat je op hele korte termijn Hart, Hindley en mogelijk zelfs Almeida in dat rijtje van top-20 mag gaan zetten. En dan een stuk boven namen als Mollema, Uran, Bardet, Nibali. En het is ook maar de vraag of ze niet gewoon al boven namen als Dumoulin, Kruijswijk, staan.

Toen Carapaz twee jaar geleden 4de werd in de Giro, was het ook een one-day fly. Wat erachter zat was mwah mwah. Een jaar later won hij de Giro omdat Roglic en Nibali naar elkaar keken en omdat Landa in een ploegenspel opgesloten zat. En inmiddels zal hij wel in een rijtje bij de beste 5-10 klassementsrenners.

Mbt Hart & Hindley. Ze waren de beste deze Giro. Ruimschoots, en ondanks dat ze niet als kopman aan de ronde begonnen. Iedere doorbraak begint ergens, en de twee namen (Nibali & Kelderman) die er wel nog in zaten zijn volledig de vernietiging in gereden.

Geloof ik dat Hart & Hindley nu van het niveau Pogacar, Roglic zijn? Nee absoluut niet op dit moment. Maar ik denk dat ze daarachter prima in het rijtje thuis horen met de andere namen die je noemt. En dan zit je dus al op 4 van de beste 20 ronderenners. ;)

Deel Koeper 27 november 2020 om 16:05

Almeida zal wel aansluiten, die overige 2 ben ik minder zeker van. Niet zozeer omwille van zwakke tegenstand in de Giro of zoiets, eerder omdat hun Giro-resultaat niet meteen in de lijn lag van de rest van hun resultaten. In vrijwel alle andere koersen zijn het weinig opmerkelijke subtoppers met potentieel om ooit eens ergens een ritje mee te pikken. Almeida is veel meer het onmiskenbare talent waar je altijd en overal ziet dat het er gewoon zit aan te komen.

Je kan je dan afvragen of deze ene aberratie bij Hindley/Hart de nieuwe norm wordt of dat het gewoon een uitzondering blijft.

KimJungPoels 27 november 2020 om 17:00

@Deel Koeper

Eigenlijk zie ik dat ook iets genuanceerder. Alle drie de renners in kwestie hoorden bij de betere renners van de beloftes van hun generatie, en hadden toch het predicaat groot talent op zich geplakt toen ze prof werden. Bij Tao heeft het even geduurd voordat het er echt uit kwam, al had hij in 2017 als neoprof al best wat leuke resultaten, en heeft hij dat gedurende de jaren verder uitgebouwd. Hij begon de afgelopen jaren eigenlijk ook gewoon nog altijd als knecht aan belangrijke rondes, dus zijn niveau is op basis van resultaten niet altijd te bepalen.

Voor Hindley geldt dat eigenlijk nog meer. Was echt goed in zijn laatste beloftejaar, maar had de afgelopen jaren steevast zijn kopman Dumoulin voor zich, en meestal dan ook nog een schaduwkopman daarvoor. Dan ga je zo'n ronde natuurlijk ook heel anders in.

Almeida kwam dit jaar extreem hard binnen (zoals Quickstep mannen wel eens vaker doen) maar ook hij heeft wel wat profijt gehad van de val van Evenepoel. Anders was hij nog steeds wel opvallende geweest dan Tao en Hindley in hun eerste profjaren, maar was zijn Giro qua scorebord vermoedelijk heel anders uitgepakt.

Ik denk dat je met Tao (slechts 25), Hindley (24) en Almeida (22) gewoon drie doorbraken te pakken hebt van mannen die om de prijzen mee gaan doen. Om echt de absolute wereldtopper te worden (Waar ik nu eigenlijk alleen Pogacar en Roglic zie) moet er uiteraard nog een flinke stap bovenop. Maar verder denk ik dat het zeker niet onmogelijk is voor Tao e.d. om zich ook volgend jaar weer tussen het kransje daar net achter te kunnen nestelen.

En Bloc 28 november 2020 om 23:58

Absoluut! Hart en Hindley kunnen zomaar de wissel van de wacht uitmaken in GC top 10 van grote rondes. Elke vaste waarde begint ooit als verrassing.

S.t.B 27 november 2020 om 11:45

Nu Brailsford de teugels laat vieren hoeft Tao zich qua hiërarchie geen enkele zorgen te maken.. Alle wagons van de trein worden ontkoppeld. Kopman, schaduwkopman, wannabe kopman.. Maakt niks uit. Aanvallen wanneer je wilt, waar je wilt.

CechRepublic 27 november 2020 om 12:42

Moet je wel kunnen aanvallen en daarvan heeft Hart mij niet overtuigd in de Giro.

jooprioolpijp 27 november 2020 om 13:32

S.t.B. Ik hoop dat dit sarcasme is. En voor Hart hoop ik dat Sir. B. woord houdt, want zonder ploegmaats gaat hij het niet redden; met sluit ik het niet uit, maar meer ook niet.

S.t.B 27 november 2020 om 14:04

@jooprioolpijp
Denk maar niet dat marginal gains controlfreak Brailsford zijn pupillen volgend seizoen va-banque laat koersen.. Leuke PR stunt, maar verder niets om het lijf.

Marco Willems 27 november 2020 om 13:36

Mooi voor hem dat ie de Giro pakt maar het is lastig de waarde ervan in te schatten voor de toekomst. De drie favorieten Thomas, Yates en Kruijswijk vielen allemaal uit en voor hetzelfde geld was hij 4e geworden op 5 minuten achterstand. Hij zal het in een sterker deelnemersveld nogmaals moeten tonen voordst ik overtuigd ben dat hij de Tour Kan winnen

vevie 27 november 2020 om 14:41

Alle respect voor Hart. We kunnen zeggen wat we willen, minder deelnemersveld en alles… je moet het toch maar doen. Ik denk dat Carapaz zijn tweede plek in de Vuelta een hoger niveau was dan Hart zijn winst in de Giro, maar Hart heeft toch gewonnen. Dan mag hij toch tenminste als 2e kopman mee. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat Thomas, Bernal en Carapaz hoger in de pikorde zitten. Hart mogen ze met Carapaz volgend jaar naar Giro en Vuelta sturen en dan kijken of hij de matador uit Charchi kan bijbenen.

Gladiool 27 november 2020 om 15:10

Oppurtunisme viert hoogtij in de comments van WF. Ene jaar gaat Bernal 10x de Tour winnen, dan Evenepoel, dan Pogacar.

Hart wint een grote ronde op z’n 25e en is al afgeschreven. Kan me renners herinneren die op die leeftijd nog geen idee hadden hoe een leiderstrui uitziet, maar later wel nog één of meerdere grote rondes wonnen.

Wheely 27 november 2020 om 15:21

Eens, hij rijdt ook niet zomaar bij Ineos. Die hebben echt wel een plannetje met deze Brit.

Kelder is de Man 27 november 2020 om 16:14

Ook eens. Hart zou qua looks trouwens zo een tweelingbroer kunnen zijn van Sam Oomen.

Klein Verzet 27 november 2020 om 17:09

Waar ik helemaal niets van begrijp om de waarde van een prestatie af te laten hangen van het deelnemersveld: als “die” en “die” niet meedoen of uitvallen dan zal het niveau wel bedroevend zijn.

Nee, ik ga daar niet in mee en vertrouw op de klimtijden. Die vertellen mij meer dan genoeg. Voorbeeldje. De Piancavallo heeft een lengte en stijgingsgraad ongeveer gelijk aan de Alpe d’Huez. Daar reden Hart, Kelderman, Hindley in amper 40 minuten naar boven. Goed voor een klimtijd op de Alpe van net boven de 38 minuten. Noem mij een Nederlander die ooit sneller was.

https://pbs.twimg.com/media/EkrwMNDXEAAokBl?format=jpg&name=medium

Quote:
Nibali after Piancavallo stage (#15): “I’ve suffered, like never before. We’re racing hard even if someone wanted to convince people that the level is not high here. That’s rubbish. Sunweb was as good as the very best Team Sky. Their train on the climb was impressive.” (1/2)
Nibali after Piancavallo stage (#15): “I paid for it, but compared to the same climb three years ago,my data is the same and my times are even better.” (2/2) I’d say # weren’t in free fall in 3rd week either. It was maybe more about increased overall level than Nibali’s level
Quote:
Tao GH also says that Stage 15 stage win in Piancavallo was one of the top three performances in the history of the Ineos team organisation. On Stage 21 ITT, average power was 430 watts for 18 minutes which equals 6.4 W/kg (according to CN).

https://twitter.com/ammattipyoraily/status/1330246441823035396

Kelder is de Man 27 november 2020 om 18:14

Kijk.. daar heb je iets aan ipv de prestatie van Kelderman naar beneden praten:)

doorak 27 november 2020 om 19:15

Nibali als ervaren klimmer die goed kan vergelijken is duidelijk met zijn woorden.
De data zijn nog duidelijker zelfs. Op zich was dit wat dat betreft gewoon een zware ronde.

Toch geloof ik niet dat Tao GH over 3 weken de echte favoriet zal zijn tov de “echte” toppers. Hoewel hij nog kan groeien wellicht en met deze data zit hij dichtbij maar had ook een uitstekend locomotief op bewuste klim wat ook mentaal enorme waarde had.
Elke dag vrijwel maximaal moeten koersen is toch wat anders.

kleomantre 27 november 2020 om 19:25

Allemaal leuk en aardig maar:

1. Wie zegt dat alle waarden überhaupt correct zijn
2. Wie zegt dat bv een hier aangehaalde Nibali ook niet een net iets andere uitleg geeft aan de werkelijkheid. We hebben Bernal ook iets horen zeggen over waarden in de Tour, niet lang erna vloog hij er gigantisch af en ging hij naar huis. Maar wel beweren dat het z’n hoogste waarden waren.
3. Daarnaast is iedere etappe anders van aard en een aanloop van een klim ook anders. De klim Col de la Loze heb ik hier al eens vergeleken zien worden met de Stelvio dit jaar qua waarden. Heb je ook niks aan, bij de Col de la Loze hebben ze Bahrein Merida het tempo laten voeren dat hoog, maar niet meteen top hoog lag. En die zal ietwat behoudender benaderd zijn omdat iedereen die ‘m verkend heeft, weet dat je een enorme dreun kan oplopen in die laatste 6 km. Kortom de gashendel stond daar pas laat open. De Stelvio is veel gelijkmatiger en op te rijden als een tijdrit, waarbij de gashendel om het verschil te maken door het koersverloop al veel eerder open stond.

Ik kan niet zoveel met wat over ons uitgestrooide data zonder de juiste context. Krijg je hetzelfde als met statistiek, waarmee je kan goochelen en een vertekend beeld kan schetsen. Denk aan het beleid waarbij de politie mensen probeert te ontmoedigen om voor kleine criminaliteit aangifte te doen en dan vervolgens doodleuk presenteert dat de misdaad minder is omdat de misdaadcijfers (op basis van aangiften) een dalende trend laten zien.

Ikzelf denk dat de grootste factor wedstrijdritme is geweest dit jaar. Bilbao komt door de Tour te betwisten op zijn niveau, waarmee hij in een veld met rijders met minder wedstrijdhardheid/minder optimale voorbereiding boven komt drijven. Een rijder die anders toch vooral knecht is of vooruitgestuurd wordt. Dan Martin liet vooral zien hoe belangrijk dat ritme is. Was nergens in de TdF en heeft die ronde ook nodig gehad om later in LBL en Vuelta weer sterk en competitief te ziijn, zoals we ‘m kennen. Ritme waar het Nibali vast aan ontbroken zal hebben, gezien dat hij in de buurt van Konrad eindigde en z’n matigste GT-result neerzet sinds 2011 in een ronde waarbij de 3 favorieten naast hem nog eens uitvielen.

Romāns Vainšteins 27 november 2020 om 19:51

Hart wordt gewoon de volgende in het rijtje klaargestoomde tourbritten en dan met een treintje ook weer, aankomende tour al.

Jean Dumas 28 november 2020 om 08:56

Ik denk dat hij weer voor de Giro zal willen gaan, als ik het zo lees. Carapaz zal ook wel wat in de melk te brokkelen hebben wat de Tour betreft, en met Bernal en Thomas zijn er ook nog Porte en Yates.

Panache 29 november 2020 om 08:50

Qua algemeen klassement lijkt mij de verhouding als volgt:

*** Bernal
** Thomas, Carapaz
* Hart, Sivakov, Porte

Martinez, De Plus en ook Yates zijn denkt ik niet als grote ronde winnaar aangetrokken.

Romāns Vainšteins 29 november 2020 om 09:57

Dit is de rangschikking gebaseerd op het verleden, de truc is om die van aankomend jaar te voorspellen.

*** Hart, het nieuwe project met nu het koningkamertje op verdieping -2, kopman in de tour.
*** Carapaz, de krijger die Ineos kan laten zeggen koersen we helemaal om te koersen!’ kopman in de giro.
** Sivakov
* Bernal & Thomas, ze hebben nu Hart & Carapaz, moeten nu een kamer elen op de begane grond.

Wheely 29 november 2020 om 10:28

Ik denk dat ze per ronde een driekoppig monster gaan opstellen.
Giro: Carapaz, Hart, Yates
Tour: Bernal, Thomas, Porte
Vuelta: Carapaz, Bernal, Yates

Headlines

Materiaalzone

Populair