Giro werkt aan virtuele proloog in de toekomst: “Waarom niet?”

zondag 2 juni 2019 om 16:01

foto: Cor Vos

De Giro d’Italia is bezig met een virtuele proloog om de ronde mee te beginnen. Dat bevestigt Giro-directeur Mauro Vegni tegen VeloNews. “We moeten naar de toekomst kijken. We willen ook een jonger publiek naar het wielrennen brengen”, zegt Vegni.


“We mikken op een publiek dat in de virtuele wereld kan strijden tegen de kampioenen die elke dag over de route rijden”, blikt Vegni vooruit op een mogelijk virtuele openingstijdrit van de Giro. “Waarom niet? We werken er in ieder geval aan.” De Giro d’Italia ging dit jaar al een samenwerking aan met Zwift. Mogelijk zou die innovatie in samenwerking met dat bedrijf gaan.

‘Verder dan Europa kijken’
De directeur vindt dat zijn ronde een voorloper moet zijn in innovatie. “We hebben nieuwe ideeën die best innovatief zijn. De Giro moet ook de wereld in kijken, verder dan Europa. Ik denk dat het wielrennen internationaal moet zijn. Iedereen praat over globaliseren, maar dat doe je door de koers naar nieuwe landen te halen. Zoals wij dat deden met Israël”, licht de Italiaan toe.

“De regels die zeggen dat je een rustdag meer of minder hebt, die maken mij aan het lachen. Want we verliezen belangrijke kansen om ons product naar landen te brengen die economisch sterk zijn, maar die nog niet weten wat wielrennen is”, aldus Vegni. De Giro is in het verleden al eens gelinkt aan een Grande Partenza in Japan (Mount Fuji) en de Verenigde Staten (Washington D.C.).

Dit artikel delen:

26 Reacties

Samlambeej 2 juni 2019 om 16:03

NEE NEE NEE

NEE NEE NEE NEE

NEE NEE NEE NEEEEEEEE

HennieK 2 juni 2019 om 16:04

Goed idee, dan kunnen ze ook allemaal tegelijk rijden en zijn we in 7 minuten van de eerste dag vd Giro af! Hoeven we niet zo lang te kijken. ;-)

west 2 juni 2019 om 16:07

In het kader van kostenbesparing kunnen we ook de hele Giro in Vengi’s garage houden.
Ik snap dat VR en Swift enzo iets nieuws zijn, maar hoe is dat ooit leuker dan renners die echt een proloog rijden? Wat betrekt de jeugd daar precies bij? Dat het ook “iets met computers” is? Als je niet de mogelijkheid hebt om met 60 rond het Colosseum te rammen is het een uitkomst om dat virtueel te doen. Maar volgens mij heeft de Giro die mogelijkheden best…

Vincent Lacressonniere 2 juni 2019 om 16:16

Ik lees alleen maar slechte plannen.

Lapjestrui 2 juni 2019 om 16:20

Prima plan. Als het niet werkt, merken we het wel.
@globalisering quasi-hip (edoch achterhaald) woord als excuus voor de pegels die buitenlandse steden willen betalen. Gewoon lekker in je eigen regio blijven. Stukje duurzamer en scheelt vervelende reclames op Eurosport voor 2 steden, 1 vakantiegezeik.

Chris Van Uden 2 juni 2019 om 16:25

Volgens mij is het al lang 1 april geweest. Als dit echt serieus is, vind ik het met afstand het slechtste idee ooit in de wielersport. Maar daar zal meneer Vegni niet wakker van liggen vrees ik.

AlfredoBinda 2 juni 2019 om 16:34

Vegni is in heel rap tempo bezig de Giro te vermoorden, deze gek moet echt zo snel mogelijk gestopt worden. Het parcours van dit jaar was ook al vreselijk.

Oh wat mis ik Zomegnan..

reusjen 2 juni 2019 om 17:10

Doe anders de hele giro virtueel. Lekker geen valpartijen meer etc.
Kijken hoeveel jeugd daarnaar gaat kijken. Zwift is een gaaf programma, maar het is niet vergelijkbaar met buiten fietsen, het werkt gewoon nog niet realistisch door bijvoorbeeld vertraging.

Retro Lex 2 juni 2019 om 17:16

Inderdaad wat Reusjen zegt. Doe maar de hele Giro virtueel. Ik ben na deze giro afgehaakt als fan.

Gilberto 2 juni 2019 om 17:48

Na 1 minder jaartje? Sla toch eens niet zo door man

Greg4ever 2 juni 2019 om 17:25

Haha wat een reacties!

Ga eerst eens zelf ervaren wat de toegevoegde waarde van eSport als Zwift al brengt, voordat je je toch ietwat kortzichtige mening spuit over onomkeerbare verandering…

Btw t is ZWIFT met een Z!!

Baik-Baik 2 juni 2019 om 17:31

Ik gebruik Zwift, maar dat is toch niet om aan te zien als tv-kijker? Zien we dan de poppetjes op het scherm of wordt het zo’n Watt challenge gebeuren waarbij je een paar man in een hal op een fietsje ziet zweten?

Hij mag het van mij invoeren, maar het zal het begin van het einde betekenen.

Romāns Vainšteins 2 juni 2019 om 18:22

Het is gewoon, wacke, neppe, duffe shit. #Haha@U2!

Samlambeej 2 juni 2019 om 19:45

Op Zwift moe je geeneens sturen… ????….

belasco 2 juni 2019 om 17:36

edit wf: niet doen

qwerty10 2 juni 2019 om 21:54

Wat een rare reactie

Polleke 2 juni 2019 om 17:48

Laat hem eerst maar een goeie ouderwetse landkaart van Italie kopen voor hij weer zo’n gedrocht als dit jaar gaat uitbraken…

Gilberto 2 juni 2019 om 17:48

Wat moet ik mij voorstellen bij een virtuele proloog?

leegloper 2 juni 2019 om 18:11

Ik denk zweten op zo’n roller met tv-scherm. Bij de eerste tijdrit lieten ze al een poppetje zien fietsen links in splitscreen, waar je rechts het echte werk zag. Links liep ook niet helemaal synchroon geloof ik.

Brabander 2 juni 2019 om 18:27

Dat vroeg ik me dus in eerste instantie ook af, Gilberto. Maar nu het nader geduid is, vind ik het een waanzinnig idee. En dan waanzinnig in de oorspronkelijke, negatieve zin van dat woord

leegloper 2 juni 2019 om 18:08

Wielerfans moeten zich toch kunnen opwinden over windschermen voor bepaalde renners? Hoe kunnen we op tv zien dat de apparaten voor verschillende renners anders staan afgesteld?
Nee, Nee, Nee!

Romāns Vainšteins 2 juni 2019 om 18:16

Reden voor ontslag op staande voet.

Zulke bullshit kan er alleen maar uit je komen als je je ziel reeds aan de duivel verkocht hebt. Bovendien bereik je juist het tegengestelde > Als jij wielrenner wilt worden kom je met je reet van de bank af, #twittappmylife je eventjes niks en ga je gewoon naar buiten in weer en wind fietsen.

Tenslotte gok ik ook nog even dat dat Swift-gedoe juist aantrekkelijk is voor redelijk fanatieke fietsers die door omstandigheden (werk/kinderen) minder op pad kunnen en heel fanatieke fietsers die bij onmogelijk weer de conditie op peil willen houden. Jeugdies die helemaal te awesome ruig elkaar afswiften ? Tuurlijk joh.,

Samlambeej 2 juni 2019 om 19:49

Zwift is een investerings-technish gezien een aantrekkkelijk product. De softwareontwikkeling is in grote mate gedaan en nu is het (bijna) louter incasseren van abonnementjes + suffe peperdure premium upgrades. Het is wel duidelijk – met onlangs de sponsoring van de Volta Catalunya coverage – dat er zich een paar sterke schouders onder de uitbreiding van Zwift hebbe gezet. ***
edit wf: dat laatste is onnodig

assen 2 juni 2019 om 18:52

Zorg eerst maar dat je fatsoenlijk tussentijden rapporteert in de afsluitende tijdrit, onverlaat!

Voor de rest, ik sta er open voor.

john 2 juni 2019 om 18:56

Ik denk dat de jeugd wat hij wil afhaakt door dat ze een jury hebben bij het fietsen die niet correct optreed .Een krijgt straf om dat hij de gasten wat hem duwen niet van zich afslaat ,en de een die wel slaat (en in princiepen uit de giro moet) laten ze gewoon in koers. en nog zo ,n geval als Sir mag je een ronde winnen met doping (alleen hebben ze daar 10 maanden nodig om die Sir vrij te spreken (lees euro,s onder de tafel van suiker oom Murdoch )om hem vrij te pleiten van verboden middelen