Jury deelt tijdstraffen uit aan Aru, Ulissi en Conti

Door Koen Middendorp, dinsdag 22 mei 2018 om 19:00

foto: Sirotti

De jury heeft tijdstraffen uitgedeeld aan UAE-Emirates-renners Fabio Aru, Diego Ulissi en Valerio Conti. De Sardijnse kopman krijgt een tijdstraf van twintig seconden, terwijl adjudanten Ulissi en Conti liefst twee minuten aan de broek krijgen.


De drie Italianen zouden teveel in elkaars slipstream hebben gereden. Zowel Aru als Ulissi wisten een uitstekende tijdrit af te werken, door respectievelijk als zesde (+ 37 seconden) en zevende (+ 40 seconden) te finishen.

Aru zakt door de uitgedeelde tijdstraf naar de achtste plek in de daguitslag, terwijl Ulissi keldert naar de 45e positie.

Naast het drietal van UAE Emirates kregen Mads Pedersen, Ben Hermans en Rémi Cavagna een tijdstraf van een halve minuut.

39 Reacties

Arry1337 22 mei 2018 om 19:01

Toch goed van zo’n Italiaanse organisatie om enkel 3 Italianen te straffen. Hulde!

Maoke 22 mei 2018 om 19:03

Mads Pedersen ook

Jorik112 22 mei 2018 om 19:04

Tja, was ook al moeilijk te geloven. Achteraf denk ik dat ze toch nog meer geprofiteerd hebben, dan dat ze nu aan strafsecondes krijgen. Maar goed onder de noemer beter iets dan niets.

ikbenprocycling 22 mei 2018 om 19:07

Had liever gezien dat drie motoren niet een tijdje 10m voor Yates bleven rijden in Trento

sjaspatat 22 mei 2018 om 19:14

Geen beelden gezien maar waarom Aru een kleinere tijdstraf dan ulissi en conti ?

Slurpie Blauw 22 mei 2018 om 19:16

Hulde! Dat zou in een TDF niet gebeuren met hun mannen.
@ikbenprocycling idd! Scheelt seconden.

Doordrijver 22 mei 2018 om 19:19

Oh ze hebben een mini TTT gereden dus? Dat verklaart wat.

Dolfy 22 mei 2018 om 19:21

@sjaspatat – Ulissi en Conti deden een duotijdrit, en niet voor even…

ONCE 22 mei 2018 om 19:24

Denk dat onze frekkel nog goed weg komt met 20 seconden

marehoek 22 mei 2018 om 19:25

Ik had graag eens de tijdrit van Aru in zijn
geheel gezien.
Die heeft volgens mij de helft van de tijdrit
achter de motors gehangen.
Hij kwam heel ontspannen , fit en relaxt
over de finish.
En die paar seconden is aan ook een lachertje .
En de rit van Pozzovivo was ook niet
100% clean.

blokkie5 22 mei 2018 om 19:25

“De drie Italianen zouden teveel in elkaars slipstream hebben gereden”.
Dat kan helemaal niet. Aru had een heel andere starttijd.
Waarom Aru dan een tijdstraf heeft gekregen? Stayeren achter een motor, maar dat zou sowieso niet mogelijk moeten zijn.
Wat moet je dan als renner als een motor dit voordeel biedt? Andere kant van de weg kiezen, wie doet dat nu…

Chrys 22 mei 2018 om 19:36

@blokkie
Nu wat meer mensen dan anders misschien ;)

Imbatido 22 mei 2018 om 19:39

De jury is van de UCI, staat los van de organisatie.

Straf voor Aru vind ik wel discutabel. Hij zat wel vrij kort achter die motoragent dat laatste stuk, maar dat kan je Aru moeilijk kwalijk nemen vind ik.

Jean Dumas 22 mei 2018 om 19:39

Met de juiste vrachtwagen voor zich had Pedersen de Ronde gewonnen.

Laatste man 22 mei 2018 om 19:39

Ghehe mooie truc van UAE, maar niet gelukt. Echter hadden alledrie de mannen dit totaal niet nodig, dus wel een rare move.

kampie 22 mei 2018 om 19:40

Tsja ook Yates had motoren er vlak voor. Vond en vind nog steeds Aru een verdacht geval.

nickdt 22 mei 2018 om 19:58

@Ikbenprocycling

Is niet de 1ste keer voor Yates overigens. Al de vierde keer deze Giro dat er meer dan 2 motoren voor hem rijden.

horsm 22 mei 2018 om 20:08

Got, Aru komt ook alleen maar negatief in beeld deze Giro. Leuk voor zijn nieuwe sponsor.

Polleke 22 mei 2018 om 20:09

Vooral hun respectievelijk volgwagens zouden een lange sliert gevormd hebben en heeeel traag uit de bochten gekomen zijn… maar let op… dit soort praktijken zegt veel over de normen die ze er op na houden… extra in de gaten houden die ex – Lampre’s..,, hebben al een behoorlijk getinte historie….

Bikeage 22 mei 2018 om 20:13

De Freggel die boven Dowsett eindigt in een vlakke tijdrit… Zat ie in de slipstream van een motor, of zat ie op een motor??

VerstandOpNul 22 mei 2018 om 20:46

Aru komt sowieso wel vaker negatief in het nieuws, zal niet veel vrienden hebben in het peloton, schat ik in..

wielrenner 22 mei 2018 om 21:21

Zodra ze kunnen beduvelen ze de boel. Is het niet met gespierde boterhammen dan wel een ploegentijdrit met zijn drieën. Wat hebben die Cavagna en Hermans uitgespookt?
Wat een zielige gasten…

Jacco van Stierop 22 mei 2018 om 21:35

@wielrenner
Jij houdt je zeker altijd keurig aan alle verkeersregels als je je in het lycra hebt gehesen?
Lees anders nog even de post van @ blokkie5 rustig en aandachtig door; Aru, Conti en Ulissi kunnen nooit met z’n drieën “in elkaars slipstream” hebben gereden.
Conti zal Ulissi wel even op sleeptouw hebben genomen, en Aru zal wel dankbaar gebruik hebben gemaakt van de volgauto’s van de renners die voor hem waren gestart.

kleomantre 22 mei 2018 om 21:52

of Aru heeft een infuusje gehad waardoor hij weer goed de laatste week in kan. Zou me niks verbazen.

Thomson 22 mei 2018 om 22:00

Nibali was, om wat voor reden dan ook (…), twee jaar terug na de laatste rustdag ook ineens onherkenbaar sterk. Is het niet zo dat Aru daarnaar verwees nadat hij eerder in deze Giro door het ijs was gezakt? Dat-ie al wist dat-ie na de rustdag als herboren zou zijn? Twee etappezeges en blauw voor Aru: waarom niet?

  • 1
  • 2