Giro d’Italia keert wellicht terug naar Colle Fauniera

zondag 28 juni 2020 om 12:00
Giro d’Italia keert wellicht terug naar Colle Fauniera

Paolo Savoldelli won in 1999 de etappe over de Colle Fauniera - foto: Cor Vos (archief)

Koerst de Giro d’Italia volgend jaar weer over de flanken van de Colle Fauniera? De gemeente Castelmagno doet er alles aan om de Italiaanse ronde weer naar de provincie Cuneo te lokken, zo meldt de Italiaanse krant La Stampa.

De lokale politiek heeft inmiddels meer dan drie miljoen euro uitgegeven aan de Colle Fauniera, een bijna 25 kilometer lange klim met een gemiddeld stijgingspercentage van 7%. Zo zijn wegen voor een tweede maal geasfalteerd of zelfs opnieuw aangelegd, gezien de povere staat van het wegdek.

Verder heeft men naar zestien kritieke punten (bruggen en stenen muren) gekeken op het parcours, om de Colle Fauniera zo veilig mogelijk te maken voor profwielrenners en fietstoeristen. De verschillende gemeentes en andere betrokkenen willen nu zo snel mogelijk om de tafel om een Giro-passage te bespreken.

In de voetsporen van Marco Pantani 
Het overleg zal normaal gesproken plaatsvinden op vrijdag 10 juli. De Colle Fauniera is ook wel bekend onder een andere naam: de Colle dei Morti. Deze bijnaam heeft de bergpas te danken aan de bloederige strijd die de Fransen en de Spanjaarden in 1744 uitvochten met de inwoners van de regio Piëmont.

De 2.481 meter hoge Colle Fauniera werd ruim twintig jaar geleden pas volledig geasfalteerd met het oog op de Giro d’Italia. In 1999 deed de Giro voor de eerste (en voorlopig laatste) keer de Fauniera aan. Het bleek de ideale beklimming voor Marco Pantani om Laurent Jalabert uit het roze te rijden, in een etappe met finish in Borgo San Dalmazzo.

Dit artikel delen:

6 Reacties

Pizzi 28 juni 2020 om 12:13

Prachtige pas, één van m’n favorieten! En scherprechter in Granfondo La Fausto Coppi, een cyclo die normaal gesproken verreden zou worden.

Het asfalt van de Fauniera is al jaren in povere staat, maar bergop was het op zich nog wel te doen (al was de noordzijde op sommige punten wel heel slecht). De afdaling richting Demonte was eigenlijk prima. Het verhaal van nieuw asfalt was mij nog niet bekend, wél dat er jaarlijks voorafgaand aan de cyclo herstel- en schoonveegactiviteiten plaatsvinden.

O ja, van de week reden een paar Ineos-lieden (o.a. Froome, Kwiatkowski, van Baarle en Sivakov) deze klim via de bekendste richting (omhoog via Pradleves, dalen naar Demonte, identiek aan de eerder genoemde cyclo). Benieuwd hoe zij dat ervaren hebben.

Qua finishplaatsen zijn er genoeg opties in de buurt. Cuneo is een welbekende optie, maar ook Sant’Anna di Vinadio. Laat maar komen!

ditisdavid 28 juni 2020 om 15:02

Of over de Madonna del Colletto naar Borgo San Dalmazzo (zoals in 1999) of Lago della Rovina (laatstgenoemde had men volgens de geruchten voor de Giro van 2018 al op de korrel) Of verder over de eveneens loeizware Sampeyre, naar Santuario di Valmala of zoals in 2003 naar Pontechianale. Opties te over met deze fantastische klim.

Pizzi 28 juni 2020 om 15:13

Klinkt schitterend, maar die Sampeyre is echt in een deplorabele staat. Wel een prach-ti-ge klim ook :)

Verdimd goeie opties stip je trouwens aan. Zou normaal gesproken nu nabij Borgo san Dalmazzo verblijven en ken ze allemaal. Och, de heimwee :D

ditisdavid 28 juni 2020 om 15:43

De noordkant van Sampeyre is twee jaar geleden aangepakt geloof ik, hoewel niet zo grondig als deze werken aan de Fauniera.

maklukzat 28 juni 2020 om 15:29

Dat wordt een zware klim dan. Laatste 15 km is 9% gemiddeld met lange stukken boven de 10%. Erg rustig daar en ruig berglandschap. Kan me voorstellen dat de regio het toerisme wil aanzwengelen, maar zal niet meevallen.

ditisdavid 28 juni 2020 om 15:43

De oostkant van de Fauniera is in 2003 ook beklommen tot aan Colle Esischie, 1.5 kilometer onder de eigenlijke top (vergelijkbaar met Umbrail ipv Stelvio of Glandon ipv Croix de Fer). (En was in 2001 gepland maar dat was de rit die afgelast werd door staking van de renners).

Headlines

Materiaalzone

Populair