Giro d’Italia 2022 start in Boedapest met heuvelrit, lastige tijdrit op tweede dag

woensdag 3 november 2021 om 14:22
Giro d’Italia 2022 start in Boedapest met heuvelrit, lastige tijdrit op tweede dag

foto: LaPresse

De Giro d’Italia gaat in 2022 officieel van start in Hongarije. Dat zou eigenlijk al in 2020 gebeuren, maar de coronacrisis heeft de Grande Partenza in Boedapest twee jaar uitgesteld. Nu is ook de precieze route van de drie Hongaarse ritten gepresenteerd, inclusief een individuele tijdrit op de tweede dag in Boedapest.

De eerste etappe (vrijdag 6 mei) gaat van start in de Hongaarse hoofdstad. De aankomst ligt na 195 kilometer op een heuvel in Visegrád. De laatste vijf kilometer lopen ongeveer 5% omhoog, laat de organisatie weten. De finish ligt aan het koninklijk kasteel van Visegrád.

Op de tweede dag (zaterdag 7 mei) volgt een individuele tijdrit van 9,2 kilometer doorheen Boedapest met een aankomst boven. De start is op het Heldenplein, waarna de route langs het parlementsgebouw en over de Donau gaat. De slotklim (1,3 km aan 4,9% met pieken tot 14%) gaat gedeeltelijk over kasseien. In de originele plannen van 2020 zou de Giro nog beginnen met een chrono.

Etappe drie (zondag 8 mei) in Hongarije voert het peloton over 201 kilometer van Kaposvár naar Balatonfüred. Deze rit is op maat gemaakt voor de sprinters.

Volgende week maakt Giro d’Italia-organisator RCS het verdere parcours voor de editie van 2022 bekend. Op maandag worden de sprintetappes gepresenteerd, gevolgd door de heuveletappes op dinsdag en de bergetappes op woensdag. Donderdag onthult RCS waar de finale van de Giro plaatsvindt.

Dit artikel delen:

22 Reacties

chasse patat 3 november 2021 om 14:35

Een mooie start die ook kansen biedt voor Mathieu of Wout om eens een keer in het roze te rijden.

0
chasse patat 3 november 2021 om 14:35

Maar het rijden doen ze toch niet.

0
hartstikkebedankt 3 november 2021 om 14:42

Mooie kans voor Ulissi. Wel a-typisch, een itt op dag 2 i.p.v. 1.

0
Landeirovic 3 november 2021 om 15:16

Of voor Almeida/Covi.

0
Gr.R. 3 november 2021 om 15:33

Naar wat ik begreep, konden ze Budapest niet stil leggen, op een vrijdag. Op een zaterdag wel…

0
Chaba Jimenez 3 november 2021 om 15:10

Worden mooie ritjes. En leuk voor Sagan. Kan ie eindelijk al zijn local fans eens laten komen.

0
Steven_E 3 november 2021 om 15:29

Sagan is toch geen Hongaar?

0
Groetjesaandevoetjes 3 november 2021 om 15:50

Budapest is 2 / 3 uur rijden vanaf Slowakije

0
Chaba Jimenez 3 november 2021 om 15:52

@Steven_E
Eigenlijk wel

0
Mac-S 3 november 2021 om 17:00

Zou toch mooi zijn als ze komende maandag niets te melden hebben…

0
Verweggistan 3 november 2021 om 17:38

Visegrad, net als Schengen, een hele bekende plaats, waarvan mensen niet weten dat het plaats is.

0
Draadband 3 november 2021 om 20:43

Zou de paradox van zowel bekend als onbekend zijn, misschien er door komen dat er meer Visegrads zijn in Oost Europa ? Overigens een beetje verrassende naam voor een Hongaarse plaats, omdat de naam mij uit Slavische talen lijkt te komen. Betekent zo ongeveer “Burcht/Kasteel/Stad op Hoogte”. In de Middeleeuwen zijn veel burchten op bergtoppen gebouwd waar soms een stad omheen is ontstaan, waarvan sommige nu de naam Visegrad dragen.

0
Arie den Blanken 3 november 2021 om 17:55

Voor mij juist andersom. Ook op wielerflits.nl meer Vlaams taalgebruik. Daar hebben ze veel meer een wielercultuur dan hier in NL. Dan heb je nog meer de indruk op een echte wielersite te zitten.

0
Chaba Jimenez 3 november 2021 om 17:59

Kun jij alstublieft jouw versie van het artikel onder de reacties schrijven ? Ik heb er echt nood aan.

Zit erop te wachtun!

0
Mystieke_Monnik 3 november 2021 om 18:36

9 km tijdrit, dat is toch op maat voor wf’s meest polariserende renner? Of zitten er teveel bochten in? Verder heel benieuwd naar de volledige route. Hopelijk meer mezzogiorno dan dit jaar!

0
Lalsacien 3 november 2021 om 18:50

Ik begreep juist hoe langer en heuvelachtiger hoe beter. Maar wellicht zijn mijn bronnen niet betrouwbaar.

0
Lalsacien 3 november 2021 om 18:47

@Arie dan mogen je berichten ook wat meer doorspekt worden met de Vlaamse taal.

0
Michiel 3 november 2021 om 20:29

Ik zie Stevie Kruijswijk revanche nemen voor zijn sneeuwwand Giro. Dapper en sterk klimmend in zijn kenmerkende kleerhanger stijl, tijdritten top. Met Oomen, Bouwman, Groenewegen, Teunissen, Eenkhoorn als Hollandse steun erbij. Ik in mn Pink Panther pak op de bank. Juichen!

0
Jean Dumas 4 november 2021 om 02:22

Ik denk dat het bij een verdwaalde ritzege van Dylan blijft.

0
Limal 4 november 2021 om 07:49

Afgezien van dat Pink Panther pak lijkt me dat vrij onwaarschijnlijk.

0
Derierre de la course 3 november 2021 om 21:51

Leuke ritten, voor ieder wat. Behoudens echte klimmers dan maar dat is eigenlijk nooit in de eerste week. Mooie start zo. En eens wat anders de TT op dag 2.

0
Jean Dumas 4 november 2021 om 11:32

Het wordt sowieso geen eerste week voor de sprinters, met Sicilië na de verplaatsing, een semibergrit in Calabrië en een aankomst bergop in de Abruzzen voor de eerste rustdag.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone