Giro 2025: Richard Carapaz zet ronde op zijn kop, rampdag voor UAE Emirates XRG en Arensman
foto: Cor Vos
dinsdag 27 mei 2025 om 17:16

Giro 2025: Richard Carapaz zet ronde op zijn kop, rampdag voor UAE Emirates XRG en Arensman

De zestiende etappe van de Giro d’Italia heeft alle verwachtingen weten in te lossen. Van de favorieten voor de eindzege deed Richard Carapaz de beste zaken. De Ecuadoraan maakte indruk op de slotklim en reed Isaac Del Toro op flinke achterstand. De Mexicaan was voor het eerst echt kwetsbaar, wist de roze trui wel te behouden, maar ziet de concurrentie flink naderen. De ritzege ging naar Christian Scaroni, voor zijn ploegmaat Lorenzo Fortunato.

De slotweek begon meteen met een van de zwaarste etappe van deze Giro d’Italia 2025. Een bergrit met aankomst op San Valentino, voorafgegaan door drie zware cols, waaronder twee van de eerste categorie. Kortom: vandaag konden de klassementsrenners zich zeker niet schuilhouden. Met bijna vijfduizend hoogtemeters, was het dinsdag erop of eronder voor de mannen met ambities voor de eindzege.

De 203 kilometer lange etappe begon met een aanloop vals plat bergop, gevolgd door het echte klimwerk: eerst de Carbonare (13 km á 4%), gevolgd door drie beklimmingen van de eerste categorie met de Candriai (10 km à 7%), de bijzonder pittige Santa Barbara (12,7 km à 8,3%) en de San Valentino (18,2 km à 6,1%). Alle ingrediënten waren dus aanwezig voor vuurwerk tussen de klassementsrenners.

Kopgroep met Van Aert, Arensman komt ten val
De weergoden waren de renners de voorbije dagen nog gunstig gezind, maar de regen kwam dinsdag met bakken uit de hemel. De renners begonnen kortom in zeer slechte weersomstandigheden aan de loodzware etappe, maar dit weerhield de coureurs er niet van om er vol in te vliegen. In een zeer nerveuze openingsfase werd er slag om slinger gedemarreerd. Door de nervositeit werd het peloton al snel opgeschrikt door een valpartij met onder meer Thymen Arensman, maar de Nederlander kon zijn weg snel vervolgen.

Waar Arensman tegen de grond ging, koos Wout van Aert voor de aanval. De Belg was zo de aanstichter van een kopgroep van zeven: de renner van Visma | Lease a Bike kreeg namelijk het gezelschap van Darren Rafferty (EF Education-EasyPost), Lorenzo Germani (Groupama-FDJ), Joshua Tarling (INEOS Grenadiers), Jon Barrenetxea (Movistar), Josef Cerny (Soudal Quick-Step) en Xabier Mikel Azparren (Q36.5 Pro Cycling Team).

Wout van Aert op pad met zijn medevluchters – foto: Cor Vos

Opgave Tarling na vervelende crash
Deze vluchtgroep reed – ondanks de vele tegenreacties in het peloton – een voorsprong bijeen van driekwart minuut. Helaas viel Tarling niet veel later letterlijk weg uit deze groep. De jonge Britse hardrijder gleed onderuit op een rotonde en botste vol tegen de vangrail. De winnaar van de eerste tijdrit bleef vervolgens lang op het asfalt liggen en moest er zelfs de brui aan geven. Dit was niet alleen slecht nieuws voor Tarling en INEOS Grenadiers, maar ook voor de zes resterende aanvallers.

Zij moesten het in het vervolg doen zonder de PK’s van de tijdritspecialist, maar begonnen wel met een voorsprong van goed twee minuten aan de voet van de Carbonare-klim, de eerste scherprechter op de route naar San Valentino. Dat was niet op het peloton – dat inmiddels de handdoek had gegooid – maar wel op een achtervolgende groep van liefst achttien renners. Deze coureurs wisten op de flanken van de klim met succes de oversteek te maken.

Omvangrijke kopgroep krijgt de vrijheid
Van Aert en co kregen net voor de top gezelschap van de nodige sterke renners: Pello Bilbao (Bahrain-Victorious), David Gaudu (Groupama-FDJ), Lorenzo Fortunato, Fausto Masnada en Christian Scaroni (XDS Astana), Gijs Leemreize (Picnic PostNL), Dries De Bondt (Decathlon AG2R La Mondiale), Jefferson Alveiro Cepeda (Movistar) en Yannis Voisard (Tudor) waren de meest in het oog springende namen. De voorsprong van deze ruime kopgroep was inmiddels opgelopen tot zeven minuten.

Voor Fortunato kwam de aansluiting net op tijd, want de Italiaan kreeg zo nog de kans om de volle buit aan bergpunten te pakken en zo zijn positie in het bergklassement te verstevigen. Op de top van de tweede beklimming – die naar Candriai – werd hem tevens geen strobreed in de weg gelegd. In de afdaling van de eerste klim werd de kopgroep overigens opgeschrikt door een valpartij van Alessio Martinelli. De Italiaan ging op hoge snelheid onderuit, gleed meters naar beneden en moest worden afgevoerd naar het ziekenhuis.

Primoz Roglic knijpt na nieuwe val in de remmen
Dit was niet de enige opgave, want na ruim honderd kilometer moest ook Primoz Roglic in de remmen knijpen. De kopman van Red Bull-BORA-hansgrohe was in de beginfase nogmaals tegen de vlakte gegaan (samen met Richard Carapaz) en dit bleek de druppel voor de Sloveen, die op voorhand werd gezien als dé favoriet voor de eindoverwinning. Daar bleef het niet bij, want ook Egan Bernal maakte kennis met het Italiaanse asfalt, maar de Colombiaanse kampioen kon zijn tocht gelukkig wel voortzetten.

Terug naar de kop van de koers, waar nog altijd een bijzonder hoog tempo werd ontwikkeld richting de voet van de cruciale Santa Barbara-klim. Op deze col werd het kaf al snel van het koren gescheiden, aangezien Fortunato zich niet kon inhouden. De bergkoning trok al vroeg fel van leer en alleen Bilbao, Moniquet, Cepeda, Leemreize, Voisard en Scaroni konden hem volgen op weg naar de top. Deze renners gaven Fortunato echter wel vrije baan om (nog maar eens) de volle mep aan bergpunten op te strijken.

Bijltjesdag in het peloton: Ayuso en Arensman moeten lossen
Niet alleen in de kopgroep zagen we een serieuze schifting. Ook in de groep der favorieten was het inmiddels alle hens aan dek. De eerste grote naam die de rol moest lossen, was niemand minder dan Juan Ayuso. De nummer drie in het klassement kende een heuse jour sans op de Santa-Barbara-klim en zag zijn droom om de Giro te winnen uiteenspatten. Ook voor Thymen Arensman en zijn ploegmaat Bernal ging het te snel, maar de Colombiaan keerde op karakter weer terug.

Bernal wist zo toch zijn wagonnetje aan te haken bij een elitegroep met de volgende namen: roze trui Del Toro, zijn ploeggenoten Adam Yates en een beresterke Rafal Majka, Simon Yates, Carapaz, Derek Gee, Antonio Tiberi, Damiano Caruso en Einer Rubio. Deze kleppers waren de koplopers op de top van de Santa Barbara genaderd tot zo’n vier minuten. Twee nog niet genoemde klassementsrenners reden daar nog net voor: Michael Storer en Max Poole waren eerder in de aanval gegaan, op jacht naar tijdswinst en – wie weet – de ritzege.

foto: Cor Vos

Voisard begint als eerste aan slotklim, maar XDS Astana lacht het laatst
Dit tweetal werd in de afdaling van de Santa Barbara – op weg naar de slotklim – echter weer bij de lurven gegrepen, maar was de koplopers eenzelfde lot beschoren? Voisard had duidelijk andere plannen en reed in de afdaling weg van zijn medevluchters, waardoor de Zwitser met voorsprong begon aan de 18,2 kilometer lange slotklim. Bij de achtervolgers leek de fut er een beetje uit, maar Scaroni, Fortunato en Cepeda sloegen als betere klimmers toch de handen ineen en reden zo weer naar Voisard.

XDS Astana wist daarna zijn overtal perfect uit te spelen. Na enkele versnellingen van Fortunato was het Scaroni die er vanonder wist te muizen. Cepeda moest kleur bekennen en zag niet veel later ook Fortunato wegspringen, die op zijn beurt weer het gat dichtreed naar zijn ploeggenoot. De twee Italianen reden vervolgens gezwind en gebroederlijk samen naar de streep. Scaroni kreeg uiteindelijk de ritzege ‘cadeau’ en boekte zo zijn eerste zege in zijn thuisronde.

Carapaz gooit knuppel in het hoenderhok, Del Toro oogt plots kwetsbaar 
Bij de favorieten was het op de slotklim lang wachten op vuurwerk, maar dat kwam er zeker nog in de laatste kilometers. Het was notabene de zo onzichtbare Simon Yates die ten strijde trok, maar de Brit slaagde er niet in om Del Toro in verlegenheid te brengen. De leider in de koers had echter geen antwoord op een verschroeiende demarrage van Carapaz. De Ecuadoraan reed na zijn indrukwekkende versnelling in geen tijd een minuut(!) weg van Yates en Del Toro, die voor het eerst tekenen van zwakte liet zien.

Scaroni en Fortunato komen gebroederlijk en juichend over de streep – foto: Cor Vos

De jongeling wist zijn roze trui wel te behouden, maar verloor veel op zijn concurrenten. Hij gaf aan de finish ruim anderhalve minuut toe op Carapaz en ook op Simon Yates en Derek Gee moest hij flink wat tijd inleveren. In het algemeen klassement schuift alles zo nog wat dichter op elkaar. Del Toro gaat dus nog altijd aan de leiding, maar Yates (+26 seconden) en Carapaz (+31 seconden) volgen nu echt op vinkentouw. Gee en Caruso zijn de nieuwe nummers vier en vijf. Arensman is na zijn slechte dag weggezakt uit de top-10.

Shirt for OIC AK
In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview van 8 pagina's met Thymen Arensman. Hij gaat uitgebreid in op zijn nieuwe rol bij INEOS Grenadiers en de ontwikkeling die hij de afgelopen jaren heeft gemaakt, als wielrenner, maar ook als persoon. En wanneer gaat hij als kopman naar de Tour de France? Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
64 Reacties
27-05-2025 21:29
Zojuist de laatste 100 km terug gekeken, wat was dit genieten zeg. Wel jammer van Thymen. (en ja ik had af en toe wel een liveblog bekeken, maar besloten op 40km voor de finish dat ik dit absoluut even zelf wilde zien).
27-05-2025 18:02
Sterke voorspelling van Renaat Schotte afgelopen weekend (1 Carapaz, 2 Gee, 3 Yates in Rome)
    27-05-2025 18:03
    Dat kan je las zondag zeggen, kan zijn dat tegen zondag die mannen alle drie niet meer in de top 3 staan in deze gekke Giro :-)
    27-05-2025 22:31
    Renaat zou zomaar eens gelijk kunnen krijgen. Ga ook voor de straatvechter uit Colombia. Heeft de ervaring. En hij kan in deze situatie boven zichzelf uitstijgen de gave die heeft hij.
    28-05-2025 10:13
    @worldtour, wie is de straatvechter uit Colombia? Ik zie niemand uit Colombia bij de drie genoemde podiumkandidaten.
27-05-2025 18:26
Mooie etappe. Del Torro gaat er nog doorheen zakken. Carapaz ging furieus de laatste 6 km in. Hij had binnen een mum van tijd 50 seconden te pakken op Yates, Storer en Del Torro. Daarna ging het bij hem ook moeizamer en pakte Yates nog iets terug. Ook het feit dat Pellizari, nadat Carapaz hem terug pakte, nog een flink gat kon slaan op hem, maakte het dat Carapaz toch te enthousiast was.

Zin in morgen
27-05-2025 18:47
Astana heeft ook een nieuwe lancering gekregen dit jaar. Scaroni wint dit jaar 4 koersen.
27-05-2025 19:17
Wat is er op de rustdag gebeurd????
28-05-2025 00:46
Je zou het voorjaar haast vergeten

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine