Giro 2025: Mads Pedersen wint vier ritten, maar verdient maar een schijntje in vergelijking met Simon Yates
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
maandag 2 juni 2025 om 19:00

Giro 2025: Mads Pedersen wint vier ritten, maar verdient maar een schijntje in vergelijking met Simon Yates

De Giro d’Italia 2025 zit erop en dat betekent ook dat we de financiële balans kunnen opmaken. De organisatie zal vooral de kas van Visma | Lease a Bike-renners spekken bij het uitbetalen van het prijzengeld. Eindwinnaar Simon Yates heeft deze Ronde van Italië het meeste geld verdiend. In de top-10 zien we ook een aantal verrassende namen terug. WielerFlits biedt het overzicht.

Vraag over tien jaar aan een wielerliefhebber naar de top-10 van het eindklassement van de Giro d’Italia 2025 en velen zullen dat antwoord schuldig blijven. Uiteraard zullen ze Simon Yates kunnen benoemen, maar al de rest is misschien lastig. Mads Pedersen won vier ritten en het puntenklassement, ook dat zullen de meesten wel weten. De Britse eindwinnaar won er niet een, maar gaat wel met verreweg het meeste prijzengeld vandoor. 

Yates heeft deze Giro ruim €275.000 bij elkaar gefietst. Ter vergelijking met Pedersen, toch een van de smaakmakers van deze ronde en veelwinnaar: de Deen blijft steken op ‘slechts’ €96.000. In de top-10 staan overigens een aantal opvallende namen. Manuele Tarozzi (VF Group-Bardiani CSF-Faizanè) en Christian Scaroni (XDS Astana) eindigden op de plekken acht en negen. Tarozzi dankt dat vooral door het winnen van tussensprints en het Red Bull-klassement.

Tarozzi won dankzij de eindzege in Red Bull-klassement alleen al 15.000 euro – foto: LaPresse

Dankzij de inspanningen van de Italiaanse aanvaller, staat zijn ploeg tiende in de lijst met ploegen die het meeste geld verdiende. Dit is de optelsom van de individuele renners en het prijzengeld vanuit het ploegenklassement. Ook krijgen de drie best geklasseerde teams per dag een geldbedrag uitgekeerd. Dankzij Yates, Wout van Aert en Olav Kooij voert Visma | Lease a Bike die ranglijst met stip aan. UAE Emirates XRG en Lidl-Trek volgen op gepaste afstand.

Mogen renners het geld zelf houden?
In de onderstaande twee lijsten is dus te zien hoe veel de individuele renners verdiend hebben in deze Ronde van Italië. Een ongeschreven wet in het wielrennen zorgt er echter voor dat teams het prijzengeld vaak naar rato verdelen over al het personeel in de desbetreffende wedstrijd. Dat betekent dat ook ploeggenoten en de omkadering meedelen in het succes van het individu. Zo krijgt meestal ieder een deel van het prijzengeld op zijn bankrekening gestort.

Giro d’Italia 2025 – Grootverdieners (renners)

1. flag-gb Simon Yates (Visma | Lease a Bike) > € 277.933
2. flag-mx Isaac Del Toro (UAE Emirates XRG) > € 234.540
3. flag-dk Mads Pedersen (Lidl-Trek) > € 96.047
4. flag-ec Richard Carapaz (EF Education-EasyPost) > € 92.003
5. flag-it Lorenzo Fortunato (XDS Astana) > € 42.784
6. flag-nl Olav Kooij (Visma | Lease a Bike) > € 41.957
7. flag-be Wout van Aert (Visma | Lease a Bike) > € 39.106
8. flag-it Manuele Tarozzi (VF Group-Bardiani CSF-Faizanè) > € 33.100
9. flag-it Christian Scaroni (XDS Astana) > € 31.390 
10. flag-ca Derek Gee (Israel-Premier Tech) > € 27.580

Giro d’Italia 2025 – Grootverdieners (teams)

1. flag-nl Visma | Lease a Bike > € 375.511
2. flag-ae UAE Emirates XRG > € 293.007
3. flag-us Lidl-Trek > € 144.385
4. flag-us EF Education-EasyPost > € 109.716
5. flag-kz XDS Astana > € 92.092
6. flag-it Polti-VisitMalta > € 58.183
7. flag-de Red Bull-BORA-hansgrohe > € 55.404
8. flag-bh Bahrain Victorious > € 53.879
9. flag-fr Decathlon AG2R La Mondiale > € 52.195
10. flag-it VF Group-Bardiani CSF-Faizanè > € 50.244


Dit artikel kwam tot stand dankzij de data-gegevens van Peloton Prize Tracker van onderzoeksjournalist Thomas Mulder.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

In de RIDE Magazine Najaarsgids 2025 lees je een uitgebreid interview met Jonathan Milan! De sprinter van Lidl-Trek veroverde niet alleen de groene trui in de Tour de France, ook veroverde hij de harten van Italië. Wie is de 'Reus van de Sprint' die dit jaar zijn status als topsprinter bevestigde? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
19 Reacties
02-06-2025 16:25
'Naar ratio' moet zijn 'naar rato'.
    02-06-2025 17:56
    Een veelgemaakte fout in de Nederlandse taal
    02-06-2025 23:28
    Dank je, weer wat geleerd. En aangepast, uiteraard ;-)
02-06-2025 15:17
Voor de gewone burger best een hoop geld, maar het blijft een lachertje vergeleken met andere sporten. En dat voor drie weken jezelf uit elkaar trekken...
    02-06-2025 15:35
    100% eens !!!
    02-06-2025 15:40
    de tweede rond halen op Roland Garos zet je in prijzengeld al naast Derek Gee!
    02-06-2025 15:56
    Renners krijgen een maandsalaris, sommigen verdienen miljoenen per jaar. Die miljoenen worden gerechtvaardigd door reclame te maken voor de sponsor in met name Tour de France, Giro, Vlaanderen, Roubaix. Het verdienmodel zo zo in elkaar dat deze grote koersen zelfs zouden kunnen besluiten om geen prijzengeld uit te keren. De sponsoren zullen immers eisen dat er gereden wordt.
    02-06-2025 19:46
    Vergelijking met tennis slaat echt als een tang op een varken. Renners krijgen al loon van de ploeg waarvoor ze rijden. Tennissers moeten juist als een soort directeur van een klein bedrijf hun personeel betalen.
02-06-2025 14:28
Hmm, dat tussensprintklassement werd toch iedere dag gewoon meerdere malen benoemd door de commentatoren? Opzich mooi dat het zo ook loont om behalve voor de tv-tijd nog voor iets anders in de kansloze vlucht te gaan.
02-06-2025 15:41
Dus de jumbo ploeg verdient zo'n 750 ton. Gedeeld door ongeveer 30 man, renners en omkadering, neemt iedereen eur 25.000 naar huis? Toch leuk..
    02-06-2025 16:01
    Volgens mij moet je renners en ploeg niet bij elkaar optellen, maar maken de renners onderdeel uit van de ploeg en is er bij Visma € 375.511 te verdelen. Het betreft de bonus naast hun maandsalaris.
    02-06-2025 16:20
    Los van je foute veronderstelling dat je die 2 bedragen bij elkaar zou moeten optellen, zit je er ook zo'n ton naast. U valt af voor de rol van penningmeester...
    02-06-2025 16:39
    750 ton, dat zouden ze graag willen...
    02-06-2025 20:00
    Scherp Josi
    03-06-2025 14:42
    Zoals vele al gezegd is het totale prijzenpakket voor jumbo zon 375k.
    Traditioneel wordt dit volgens mij door 9 gedeeld, de 8 renners en het personeel dat als 1 deel telt.
    Dat komt dan op zo'n 41666€ per renner en de crew.
    Soms komt het idd voor dat de kopman zijn deel afstaat.
    Ik weet niet exact hoe het tussen de staf wordt verdeeld, maar ik denk wel dat het over de kok, soigneur,mechanicien en chauffeurs gaan(miss vergeet ik er nog) en niet over trainer/dietist en ploegleiders

    Kan natuurlijk ook zijn dat er tegenwoordig al andere regelingen zijn afgesproken bij teams
02-06-2025 16:52
Vooral voor de omkadering zijn dit leuke bonussen. Heel gebruikelijk is het dat grootverdieners/kopmannen niet meedelen in het prijzengeld. Op die manier krijgen andere renners en overig personeel een stuk meer mee naar huis.
02-06-2025 19:11
Wel prima dat er meer verdient wordt met binnenhalen grote ronde dan met een paar etappes. Het lijkt hier op het forum soms ook wel dat “een monument (of 2)” winnen gelijk staat aan winnen grote ronde.
02-06-2025 20:07
Dit prijzengeld is uiteraard een lachertje en niets meer of minder dan een grijpstuiver. Eigenlijk alleen leuk voor het minder verdienende personeel van een ploeg die hoog eindigt. Dan blijft er nog iets aan de strijkstok hangen. In vergelijking tot tennis, golf, f1, CL, basketbal etc, is de beloning van de prestaties van de renners voor zichzelf 3 weken uit elkaar trekken schrijnend. Hoofdinkomsten van renners zijn salarissen, bonussen en evt privesponsors.
03-06-2025 16:04
Mads heeft er hard voor gewerkt.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine