Giro 2024: Fabio Jakobsen erg blij met ‘geweldige’ ploeggenoten na moeilijke dag
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 8 mei 2024 om 09:23

Giro 2024: Fabio Jakobsen erg blij met ‘geweldige’ ploeggenoten na moeilijke dag

Fabio Jakobsen kent voorlopig nog geen al te succesvolle Giro d’Italia. De Nederlander kwam dinsdag in de tweede sprintetappe ook niet in het stuk voor, maar geniet nog altijd het vertrouwen van de ploegleiding van dsm-firmenich PostNL. Dat bleek wel op weg naar finishplaats Andora.

Jakobsen moest onderweg namelijk lossen op de enige gecategoriseerde klim van de dag, de Colle delle Melogno (8,9 km aan 4%). De rappe man werd vervolgens niet aan zijn lot overgelaten. Zijn adjudanten Julius van den Berg en Gijs Leemreize besloten hem namelijk op sleeptouw te nemen richting de top en wisten de sprinter uiteindelijk weer naar het peloton te loodsen.

Dit is Jakobsen – die in Andora uiteindelijk als 22ste over de streep kwam – zeker niet ontgaan. “Ik ben erg blij met mijn geweldige ploeggenoten, die mij er doorheen hebben gesleept”, laat hij weten via Instagram. Ik zat er vandaag (dinsdag, red.) alweer wat dichter bij en dat zal alleen maar verbeteren. Woensdag lijkt opnieuw een kans op een sprint!”

Jakobsen ‘vergeet” belangrijke knecht
Jakobsen werd in de vierde etappe dus teruggebracht door Van den Berg en Leemreize, maar kreeg onderweg ook onbedoeld hulp van Ryan Mullen. De Ierse hardrijder van BORA-hansgrohe reageert dan ook gevat op de post van Jakobsen. “Pardon, waar is mijn shout-out?”

RIDE Magazine
13 Reacties
08-05-2024 10:57
Opvallend hoe snel en gemakkelijk Jakobsen hier op WF door volgers wordt neergehaald. Iemand met zijn staat van dienst mag toch best wat krediet krijgen? Hij rijdt voor het eerst in zijn profcarrière in een nieuwe ploeg. Met nieuwe trainers, nieuw materiaal, een nieuwe sprinttrein etc. Geef die man even fatsoenlijk de tijd om te wennen zonder direct te oordelen dat zijn beste tijd geweest is.
    08-05-2024 11:10
    Wat mij betreft ben je zo goed als je laatste uitslag. Laat Jakobsen zichzelf maar weer bewijzen dat hij de steun uit de ploeg verdient. Lund Andersen is een meer dan prima vervanger. Dit is wellicht hard, maar dat is topsport. Ewan klaagt net zo goed (over te weinig steun uit de ploeg), ook daar vraag ik me af waaraan hij die steun zou moeten krijgen ondanks zijn staat van dienst. Win eerst maar weer eens voordat je meer van je ploeg mag eisen.
    Alsof Leemrijze en van der Berg niks beters te doen hebben dan Jakobsen bij elk pukkeltje weer vanachter het peloton op te moeten halen
    08-05-2024 11:24
    Als je zo goed bent als je laatste uitslag dan is Froome dus gewoon een koekenbakker?
    Kijken naar iemands staat van dienst mag best. Ik vind dat je een renner dient te respecteren vanwege in het verleden behaalde resultaten.

    En met alle respect, maar VD Berg rijdt toch bij DSM om Jakobsen te ondersteunen?
    08-05-2024 11:36
    Eens met secondant. Daarnaast zeurt Fabio helemaal niet (ook niet over de ploeg). Hij is heel reëel juist, ook in de laatste podcast met In het Wiel. Het aanpassen aan allerlei materiaal, ploeg, renners etc. heeft wat tijd gekost. Verder rijdt hij nu beter als aan het begin. Met een vlakke etappe zie ik hem zeker nog meedoen.
    08-05-2024 12:43
    Alsof Leemrijze niet zijn benen wil sparen voor een mooie vluchters etappe. en alsof vd Berg niet beter Andersen kan ondersteunen in de rit van gisteren zodat die mogelijk naar winst kan sprinten. En ja Froome is al een jaar of 4 een koekebakker. Je zou zo ploegleider kunnen worden van bv IPT Secondant. Lekker in het verleden leven en mensen betalen en verwachtingen hebben gebaseerd op de verleden tijd.
    Voor hetzelfde geld gooit DSM hier een podium weg met Andersen omdat 2 man moet wachten op Jakobsen.
    En het klopt dat Jakobsen niet aan het zeuren is op meer steun, die steun krijgt hij (voorlopig). Maar iemand als kopman behandelen terwijl hij momenteel de kopman capaciteiten niet heeft is gewoon slecht ploegleiderschap. Als Jakobsen wel weer deze heuvels over komt zonder te lossen en met zijn snelle benen in de finale laat zien dat hij bij de top 5 hoort dan krijgt hij van mij ook gewoon weer alle krediet terug.
    08-05-2024 14:32
    @ Baukema,
    Gelukkig staat niet iedereen zo pessimistisch in het leven. Over 10 of 20 jaar is Froome gewoon een veelvoudig grote ronde-winnaar, en niet als pakweg de nummer 70 in de Ronde van Turkije (of wat dan ook zijn laatste koers mag worden). Succes met het waarderen van alle renners op basis van hun laatste koersen man!

    Daarnaast vergeet je dat ruim de helft van het peloton (inclusief Leemreize en VD Berg) hun contract te danken hebben vanwege hun knechtwerk voor kopmannen. Het is leuk als dat beulswerk beloond wordt, maar ook in moeilijke tijden die je er te staan.
08-05-2024 10:03
Lekker wieler-classic, een hijgende, moedeloze dikkuit die dagenlang door zijn ploegmaten op sleeptouw genomen wordt. Alleen is het wel wat crû en weinig perspectiefomvattend als dat al tijdens de spurtetappes zélf gebeurt..
    08-05-2024 12:23
    Lekker denigrerend zeiktoeteren hier over Fabio.....maar anderen die gewoon
    feiten over Cian durven uitspreken ga je wat aan de schandpaal nagelen dat
    ze liggen te zeiken?
    Hypocrisie next level.....
    08-05-2024 12:30
    BADGIO en feiten benoemen hoort niet echt bij elkaar.
08-05-2024 10:38
Wordt uiteindelijk 22e wat toch echt te matig is voor dit soort etappes. Hopelijk vandaag een keer top 20.
    08-05-2024 11:24
    Of hij, of zijn ploeg, of wie dan ook er wakker van ligt of hij 22e wordt of net binnen de top 20 eindigt durf ik ten stelligste betwijfelen.
08-05-2024 10:46
Met alle respect voor Fabio, maar hij komt er gewoon niet meer aan te pas in het huidige sprintersveld. De sprints zijn de afgelopen chaotischer geworden, voor renners als groenewegen en jakobsen is dat een probleem. De tijden van de treintjes is voorbij en daarmee zijn de winstkansen voor dit soort renners ook zo goed als verdwenen
08-05-2024 10:55
Kan zo maar een keer top 5 rijden. B.v. vandaag als er in de eerste uren niet al te hard wordt doorgetrokken.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine