Giro 2024: Zwaar parcours met zes aankomsten bergop en veel tijdritkilometers
Ter illustratie - foto: Cor Vos
vrijdag 13 oktober 2023 om 19:09

Giro 2024: Zwaar parcours met zes aankomsten bergop en veel tijdritkilometers

Organisator RCS Sport heeft vrijdag het volledige parcours gepresenteerd van de Giro d’Italia 2024. De Italiaanse ronde begint volgend jaar op zaterdag 4 mei met een heuvelachtige rit naar Turijn en eindigt drie weken later op zondag 26 mei met een vlakke rit van en naar Rome.

De eerste drie ritten van de Giro 2024 waren al eerder bekendgemaakt. De openingsrit zal van start gaan in Veneria Reale, waarna er gefinisht wordt in Turijn. Centraal in die rit staat de Superga, een helling die we kennen van Milaan-Turijn. Op dag twee wordt er bergop aangekomen op Oropa, een klim van meer dan tien kilometer. Dag drie is een eerste kans voor de sprinters.

Lange tijdrit in zware eerste week
De vierde en vijfde etappe zijn ook eerder vlakke etappes. Op dag zes staat er een speciale rit op het menu. Er wordt gestart in Viareggio, waarna er via verschillende gravelstroken wordt gefinisht in Rapolano Terme. Een aantal van de sterrati komen uit het parcours van Strade Bianche. Het zal een zware dag worden, want ook de laatste kilometers zal het niet vlak zijn.

De eerste tijdrit wordt op dag zeven gereden. In totaal zullen de renners 37,3 kilometer tegen de klok moeten afleggen van Foligno naar Perugia. Het eerste deel van de tijdrit is vlak en heel snel, maar in de laatste kilometers gaat het bergop. Rust krijgen ze niet, want een dag later staat er weer een bergetappe op het menu naar Prati di Tivo, een lange beklimming. De zware eerste week wordt afgesloten met een lange, maar vlakke etappe naar Napoli.

Bekijk in deze galerij alle ritprofielen van week 1

Monsteretappe aan einde week twee
In de tweede week van de Giro 2024 krijgen de renners meteen weer een zware etappe voorgelegd. Na 141 kilometer zullen ze aankomen op de Bocca della Selva, een lange slotklim. Een dag later, in rit elf, krijgen ze wel relatieve rust met een vlakke rit. Etappe twaalf is dan weer een typische overgangsrit, die ook wel voor spektakel kan zorgen bij de klassementsrenners. Er staan namelijk maar liefst tien gecategoriseerde klimmen op het menu.

Rit dertien is weer een kans voor de sprinters. Dan komen we aan in het slotweekend van de tweede week, dat ook zeer lastig is. Op zaterdag zal er een tijdrit van 31 kilometer gereden worden van Castiglione delle Stiviere naar Desenzano del Garda, in de buurt van het Gardameer dus. Etappe vijftien is een monsterachtige rit van maar liefst 220 kilometer. Het is de langste rit, die finisht op Mottolino in Livigno.

Bekijk hier alle ritprofielen van week 2

Etappe 10

Etappe 11

Etappe 12

Etappe 13

Etappe 14

Etappe 15

Monte Grappa als climax
De derde en laatste week wordt afgetrapt met een nieuwe loodzware etappe. Onderweg staat de legendarische Stelvio op het programma, maar ook het slot van rit zestien is zwaar. Op het einde moet de Monte Pana beklommen worden. In rit zeventien wordt er gefinisht op Passo Brocon, een klim die voor het eerst in het parcours van de Giro voorkomt. Vooral de laatste twee kilometers zijn lastig met een gemiddeld percentage boven de 10%.

Na een dag voor de sprinters en een dag voor de aanvallers in rit achttien en negentien, is het op de voorlaatste dag opnieuw klimmen geblazen. Dan wordt er van Alpago naar Bassano del Grappa gereden. De Monte Grappa moet twee keer beklommen worden. De finish ligt echter niet op de top, maar na een lange afdaling. Tot slot wordt er in etappe eenentwintig een vlakke rit in Rome gereden, gelijkaardig aan die van dit jaar.

Bekijk hier alle ritprofielen van week 3

Etappe 16

Etappe 17

Etappe 18

Etappe 19

Etappe 20

Etappe 21

Routeschema Giro d’Italia 2024
04/05 – Etappe 1: Venaria Reale – Torino (136 km)
05/05 – Etappe 2: San Fransesco al Campo – Santuario di Oropa (150km)
06/05 – Etappe 3: Novaro – Fossano (165 km)
07/05 – Etappe 4: Acqui Terme – Andora (187 km)
08/05 – Etappe 5: Genova – Lucca (176 km)
09/05 – Etappe 6: Viareggio – Rapolano Terme (177 km)
10/05 – Etappe 7: Foligno – Perugia (37,3, ITT)
11/05 – Etappe 8: Spoletto – Prati di Tivo (153 km)
12/05 – Etappe 9: Avezzano – Napoli (206 km)

13/05 – Rustdag

14/05 – Etappe 10: Pompei – Cusano Mutri, Bocca della Selva (141 km)
15/05 – Etappe 11: Foiano di Val Fortore – Francavilla al Mare (203 km)
16/05 – Etappe 12: Martinsicuro – Fano (183 km)
17/05 – Etappe 13: Riccione – Cento  (179 km)
18/05 – Etappe 14: Castiglione delle Stiviere – Desenzano del Garda (ITT, 31 km)
19/05 – Etappe 15: Manerba del Garda – Livigno, Mottolino (220 km)

20/05 – Rustdag

21/05 – Etappe 16: Livigno – Santa Cristina Valgardena, St. Christina in Gröden, Monte Pana (202 km)
22/05 – Etappe 17: Selva di val Gardena Wolkenstein in Gröden – Passo Brocon (154 km)
23/05 – Etappe 18: Fiera di Primiero – Padova (166 km)
24/05 – Etappe 19: Mortegliano – Sappada (154 km)
25/05 – Etappe 20: Alpago – Bassano del Grappa (175 km)
26/05 – Etappe 21:Rome – Rome (126 km)

RIDE Magazine
51 Reacties
13-10-2023 19:29
'Loodzwaar parcours', dat lees je ongeveer altijd na de bekendmaking van het parcours van een grote ronde. Ik lees hier dat er sinds 2005 pas een keer minder hoogtemeters hebben gezeten in een GC dan in deze Giro. Bergetappes komen mij ook niet heel zwaar over. Zo loodzwaar valt dus wel mee.

https://twitter.com/StatsOnCycling/status/1712879263752306935
    13-10-2023 19:55
    Dat was ook het eerst wat bij mij naar boven kwam. 10 vlakke / sprint etappes.
    14-10-2023 09:18
    Ze rijden met een grote boog om de Apennijnen heen, zonde.
13-10-2023 20:01
Fijn die profielkaartjes. Bij de tweede en derde galerij vind ik echter maar één etappe. Het schuiven werkt bij mijn (ipad) daar niet.
    13-10-2023 20:05
    Klop, werkt op mijn Android ook niet.
    13-10-2023 21:36
    Op mijn Windows 95 desktop werkt het uitstekend. En ik jullie verzekeren dat jullie heel wat missen!
13-10-2023 22:10
Toch weer stiekem een vliegreis/monstertransfert ingelast…ze kunnen het niet laten…
13-10-2023 19:40
Volgens Vlaamse media zou Van Aert willen starten en dan combineren met de Vuelta. Zou TJV hem toelaten niet de Tour te rijden?
    13-10-2023 19:45
    Ik denk dat Jumbo hier wel aan meewerkt. Wout heeft zich de afgelopen Tours als voorbeeldig ploegmaat gedragen en wil de andere GTs ook eens rijden. Dat geeft Jumbo de kans om komend jaar in de Giro en Vuelta alles op Wout en Kooij te zetten en in de Tour vol voor geel te gaan. Het lijkt mij slim om komend jaar andere doelen te stellen en niet weer voor het winnen van 3 GTS te gaan. Zonder Roglic wordt dat ook heel lastig.
    13-10-2023 19:49
    Helemaal akkoord Sean Kelly. (Je Nederlands is trouwens voortreffelijk.) Hopelijk zien ze het bij TJV ook zo. Geen Van Aert in de Tour is voor Jonas wel een groot verschil, zeker met Roglic en Remco erbij als uitdagers, maar in principe kan die het ook wel zonder Wout afmaken.
    13-10-2023 19:55
    Vraag me alleen af of de Tour niet de beste voorbereiding is op de OS.
    13-10-2023 21:23
    Gezien de sterkte van JV in grote rondes lijkt het mij niet meer nodig dat wva absoluut de tdf moet rijden, het geeft iets meer kans op succes maar het is vooral vingegaard die op niveau moet zijn. Laat een wva op topniveau voor eigen rekening rijden in een grote ronde en die rijdt misschien 10 ritten top 3.
    13-10-2023 23:07
    @Plank: Hoe kom je daarbij? Zelf verzonnen neem ik aan?
    13-10-2023 23:22
    @poeksel Neen. Vlaamse media, zoals ik al zei. De website van HLN met name. Je mag het zelf opzoeken, het is er momenteel het hoofdartikel bij de rubriek wielrennen. Groetjes.
    14-10-2023 11:28
    Ik denk net dat naast Evenepoel, van Aert het grootste slachtoffer is van de afgesprongen fusie/overname: van Aert zal MOETEN naar de Tour gaan, want met Evenepoel en Roglic zijn er ineens 2 sterke tegenstanders extra.
13-10-2023 21:42
Hier moeten toch alle subtoppers naartoe? Dit is dé kans om een ronde te winnen, wetende dat Vingegaard, Pogacar, Roglic en Evenepoel de Tour gaan rijden. Ik zou zeggen Mas, Carapaz, Hindley, Ayuso, Almeida, Rodriguez, Haig, Caruso, Simon Yates, Ciccone en Hart. Hier moet je eigenlijk naar toe als je echt een AK-man bent die specifiek kijkt naar de tegenstand m.b.t. de ronde die hij kiest. Ik zou het ook begrijpelijk vinden als Evenepoel toch de Giro gaat rijden. Deze kan hij winnen door uit te halen in de tijdritten en het verlies te beperken bergop.
13-10-2023 20:11
@redactie, door de verschillende ritten in de gallerij van de eerste week kan ik met de pijltjes toetsen heen. Bij de gallerijen van week 2 en 3 lukt dat niet. Zijwaards scrollen lukt al helemaal niet (Mac/Safari).

OT. Zou Evenepoel nu in de verleiding komen om toch naar de giro te gaan met twee behoorlijke tijdritten? Afhankelijk natuurlijk hoe de ritten in de tour er uit gaan zien.
13-10-2023 21:21
Daarnet elders ook even week 2 en 3 bekeken: ik vind het geen zware giro en met die 2 tijdritten écht in het voordeel van mannen die dat goed kunnen. Heb het idee dat het hier Almeida wel eens zou kunnen gaan lukken.
13-10-2023 19:35
Klinkt als een mooi parcours. Flink wat klimwerk, aardig wat tijdritkilometers en toch ook nog de nodige smakelijke hapjes voor de sprinters. Benieuwd welke klassementsrenners meedoen. Vingegaard, Pogacar, Evenepoel en Roglic alvast niet, zo lijkt me. Zonder absolute topfavoriet wordt het hopelijk een interessante editie.
13-10-2023 19:38
Thomas, Almeida of Ayuso
13-10-2023 19:58
Ik moet álle profielen kunnen zien om er meer over te zeggen maar an sich kan ik me de verleiding in kamp Evenepoel om hier tóch maar voor de giro te gaan wel voorstellen.
    13-10-2023 20:00
    Gaat niet gebeuren, lijkt mij. Tour is het grote doel voor 2024 voor Evenepoel.
    13-10-2023 20:01
    Het zal er ook van afhangen waar de tour mee komen gaat qua parcours.
    13-10-2023 20:02
    Denk dat de keuze van Roglic ook meespeelt. Als die ook naar de tour gaat heb je daar echt wel enorme klasbakken aan de start, terwijl de Giro flink minder bezet is.

    Edit: iemand een idee waarom ik zoveel witregels boven mij heb, dit was bij een andere reactie ook al zo.
    13-10-2023 20:57
    Staat toch al vast dat hij de Tour gaat doen en zijn kansen worden enkel minder als hij de Giro daarvoor rijdt.
    13-10-2023 21:21
    Brocon is een mooie klim, daar gaan wel verschillen ontstaan
13-10-2023 19:59
Indien van Aert daadwerkelijk de Giro wel rijden, is een combi met Kooij echt ideaal. Voor beiden echt ontzettend veel kansen met dit parcours.
13-10-2023 20:04
@redactie: de galerij met etappeprofielen werkt niet. ik zie alleen de eerste etappe van iedere week
    13-10-2023 20:35
    Werkt bij mij op de pc ook niet. Als je op de foto klikt, gebeurt er niks.
    13-10-2023 21:02
    Op IDL kun je ze wel allemaal zien...
14-10-2023 06:03
Kan me geen Giro of Tour editie terughalen in het recente verleden met zoveel potentieel sprintvoer. Unieke kans voor Kooij en van Aert om in een GT de tandem te etaleren. Ik hoop van harte dat Jumbo daarvoor kiest. Nog enkele vrijbuiters voor heuvels en bergen en het klassement eens laten varen.
    14-10-2023 08:45
    Juist, en dan Kruijswijk voor zn laatste kunstje
14-10-2023 08:56
Zit nu de hele dag met een scheve nek vanwege het bekijken van de plaatsen waar ze doorkomen en finishen. Is het niet mogelijk dat je de plaatsnaam horizontaal krijgt te lezen als je er met de muis op klikt?
14-10-2023 21:42
@redactie bij etappe 16 staat het routeplaatje van etappe 10. Etappe 16 is de etappe met de Stelvio, maar die mist nu in het overzicht.
13-10-2023 19:27
Geweldig parcours! Hopelijk starten hier weer veel toppers
    13-10-2023 19:37
    Hopelijk remco jonas primoz en pogi niet en gaan die fris naar de toer
    13-10-2023 19:43
    Hopelijk Pogi en Remco wel gecombineerd met een Ayuso, Thomas, Rodriguez en Simon Yates heb je toch een mooi deelnemersveld
13-10-2023 21:49
Ik gok op Vayne of, wanneer hij zich met veldrijden niet gek laat maken, Tom Pidcock.

Het ziet er lekker uit. Ik weet niet wie renner 26 en 27 van Pon Visma gaan worden, maar met Kooij zullen ze wel voor het dagsucces gaan. Als Wout dan ook nog meedoet, zullen er wel een paar etappes en tijdritten gewonnen gaan worden.
    13-10-2023 22:47
    Mr. Vayne call him insane?
13-10-2023 21:52
Carapaz en niemand anders. Schrijf maar al op
13-10-2023 22:22
Jumbo moet hier starten met: Kuss, Kelderman, Gloag/Staune mittet, Gesink, bouwman, affini, kooij en Mv Dijke

Hebben ze voor de tour: Vingegaard, kruiswijk, van baarle, jorgenson, kuss, laporte, van aert, gesink/Kelderman

Vuelta:
Vingegaard, Kuss, Benoot, tulett, valter, tratnik, Gesink/Kelderman en van Belle.
    13-10-2023 22:43
    Ik denk niet dat Kuss weer 3 grote rondes gaat rijden, en ik denk al helemaal niet dat hij als kopman naar de Giro zal gaan. Daarnaast denk ik dat Van Aert de combinatie Giro/Vuelta gaat rijden en daarom niet in de Tour zal starten waardoor Kuss extra nodig zal zijn.
    13-10-2023 22:49
    Als ik Jumbo was zou ik lekker met een ploeg vol vrijbuiters en een sprinttrein naar de Giro gaan. Dus met Kooij, Van Aert, Tulett, Affini, Van Dijk, Staune Mittet, Bouwman en Valter (mits deze niet meegaat naar de Tour)
    14-10-2023 08:58
    Van Aert die Giro en Vuelta combineert? Dat lijkt me toch niet evident. Een eerste piek in het voorjaar, dan vrijwel meteen erna naar de Giro, dan een tweede keer pieken naar de OS, meteen door naar de Vuelta en dan nog eens pieken naar het WK? Lijkt mij net het recept om op de belangrijke dagen weer verslagen te worden door frissere mannen.

    Genoeg grote eendagskoersen om zich daar eens volledig op te richten volgend jaar. Zelfs de Tour zou hij eventueel eens kunnen overslaan.

    Ik zou zeggen: crossen in december en vanaf januari een brede basis beginnen leggen voor een lange piek in het voorjaar. Strade, Tirreno of PN, MSR, E3, RVV, PR, Amstel en LBL. In Luik eens testen met zicht op het WK in Zwitserland. Dan de riem eraf, hoogtestage en OS. En dan nog eens toewerken naar het WK.

    Tour kan je er eventueel bij nemen maar ook omdat het de perfecte voorbereiding kan zijn om in topvorm op de OS te staan.

    Ik zie weinig ruimte voor de combi Giro-Vuelta in 2024. Van Aert moet vooral zorgen dat hij piekt in de grote eendagskoersen, en dat zijn er veel in ‘24 met het WK en de OS die hem zouden moeten liggen. Daar ligt nog de grote marge op zijn palmares. Ritje in Giro of Vuelta pakken kan ook nog als hij 32-33 is.
    14-10-2023 10:24
    Lekker vrijbuiten deze ronde.
    Van Aert / Kooij
    Gloag, Staune Mittet, Kruijswijk, Bouwman, Gesink en van Dijke.

    Etappezeges lijken een zekerheid, met Gesink/ Kruijswijk kunnen Gloag en Staune Mittet lekker de kneepjes van het rondewerk leren en zonder verwachtingen aantreden. Bouwman als vrijbuiter.
13-10-2023 19:17
Welkom, Remco!
    13-10-2023 19:23
    Die heeft goede herinneringen aan de witte wegen.
13-10-2023 21:49
Ik gok op Vayne of, wanneer hij zich met veldrijden niet gek laat maken, Tom Pidcock.

Het ziet er lekker uit. Ik weet niet wie renner 26 en 27 van Pon Visma gaan worden, maar met Kooij zullen ze wel voor het dagsucces gaan. Als Wout dan ook nog meedoet, zullen er wel een paar etappes en tijdritten gewonnen gaan worden.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine