Giro 2024: Alle teams willen Umbrailpas uit route vanwege extreme weersomstandigheden
De ploegen in de Giro d’Italia hebben unaniem besloten om niet te starten in de zestiende etappe, tenzij de Umbrailpas uit het parcours wordt gehaald. Dat laat rennersvakbond CPA weten in een brief die gedeeld is op sociale media. Bovenop de Umbrailpas worden sneeuw, ijskoude regen en extreme temperaturen verwacht.
Giro-organisator RCS Sport kondigde maandag, na overleg met de CPA en AIGCP (de belangenvereniging voor professionele wielerploegen), al enkele maatregelen aan voor de rit van dinsdag. Als de rit door zou gaan zoals gepland, zouden er onder meer drie auto’s extra regenjacks uitdelen tijdens de etappe. Bij verslechterende weersomstandigheden zou daarnaast een parkeer/stopzone worden gecreëerd op de top van de Umbrailpas, na 50,2 kilometer koers. De renners zouden daar, tijdens een drie minuten durende pauze, de gelegenheid krijgen om van kledij te wisselen.
“De maatregelen uit de vorige meeting komen niet overeen met de voorschriften van het Extreme Weather Protocol van het UCI-reglement of de ethiek van de sport, vooral gezien de huidige weersvoorspellingen”, schrijft de CPA nu echter in een brief. “Renners willen koersen en entertainen. Ze moeten niet in een situatie komen waar ze moeten stoppen op een parkeerplaats op 2.498 meter hoogte, waar ze zich bij 2 graden Celsius en kans op sneeuw moeten omkleden, om vervolgens weer te koersen.”
“Zulke omstandigheden leveren significante gezondheidsrisico’s op, vooral tijdens de afdaling van de Umbrailpas. Het is 2024. Het stoppen en herstarten van koersen in zulke omstandigheden, is onacceptabel. Zoals één ploegleider het zei: ‘Dit wordt een shit show’.”
Unaniem
De CPA wil dat de Umbrailpas uit het parcours wordt gehaald. “De renners zijn verenigd in deze kwestie, met 100% van de teams die heeft ingestemd met de voorgestelde verandering”, klinkt het in de door CPA-voorzitter Adam Hansen ondertekende brief. “Ze hebben unaniem gesteld dat ze niet meedoen aan de rit in de huidige omstandigheden. Deze collectieve beslissing laat zien hoe serieus de situatie is en de nood voor directe actie.”
Done
Ik denk dat het best eens tijd wordt om de plekken vuelta en giro om te gooien eigenlijk, winst aan beide kanten schat ik zo in. Net zoals Paris Roubaix met een zwik keienkletsers naar het najaar moven moet je open staan voor grootscheepse veranderingen ten bate van de toekomst.
Zij hebben vaak een mooier deelnemersveld dan de Giro met klassementsmannen uit de Tour en Giro, en eendagsrenners die zich voorbereiden op het WK (al is dat de laatste jaren minder geworden met de Canadese koersen).
Er is echt geen andere route mogelijk.
Maakt toch niet , 125 km is lang genoeg . Twee uur minder om voor de buis in slaap te vallen. Wel jammer dat we wat minder mooie berglandschaps beelden krijgen.
En desnoods met z'n allen in de bus.
Het is nog lang niet warm genoeg om deze eind mei sneeuwvrij te hebben.