Giro 2023: UCI veroordeelt het gebruik van helikopters na etappe zeven
Foto ter illustratie - foto: Cor Vos
zaterdag 13 mei 2023 om 10:14

Giro 2023: UCI veroordeelt het gebruik van helikopters na etappe zeven

De UCI heeft een statement de wereld ingestuurd waarin ze het gebruik van helikopters, waarmee een aantal renners de Gran Sasso d’Italia afdaalden, veroordelen. De organisatie geeft aan dat het niet in overeenstemming is met de principes van fair play.

De UCI of Union Cycliste Internationale doelt op onder meer een aantal renners van Soudal Quick-Step, waaronder wereldkampioen Remco Evenepoel, en Bahrain Victorious. Zij namen na afloop van etappe zeven een helikopter om de Gran Sasso d’Italia af te dalen. De rest van het peloton deed dat niet en moest bijvoorbeeld de gondel of auto naar beneden nemen.

“Dit vorm een voordeel dat indruist tegen de beginselen van fair play om een gelijke behandeling te waarborgen bij het vervoer van de ploegen naar hun hotels. Bovendien gaat het ook tegen het principe van een verminderde koolstofvoetafdruk in. Dat staat vermeld door de organisator van de UCI WorldTour.”

Helikopters aangeboden door RCS
Tot slot laat de UCI ook nog weten dat ze ‘de nodige maatregelen en sancties zullen nemen om ervoor te zorgen dat een dergelijke gebeurtenis in de toekomst niet meer voorkomt.’ Een belangrijke kanttekening is dat de helikopters werden aangeboden door de organisatie (RCS) zelf. Dit meldde Het Nieuwsblad. De keuze was aan de teams of ze hiervoor wilden betalen of niet.

RIDE Magazine
36 Reacties
13-05-2023 10:33
Overigens is het argument van de verminderde koolstofafdruk vrij hilarisch wat mij betreft. Als ik zie wat er zich allemaal rond zo'n koers beweegt dan lijkt het in ieder geval alsof hen dit niets boeit en nu komt het mooi uit en dan wordt het duurzaamheids argument van de plank gepakt.
13-05-2023 10:59
Toen Remco beneden kwam bleek Primoz er al lang te zijn, die stond al naast zijn latten na de schanssprong.
13-05-2023 10:20
Komen ze daar achteraf mee op de proppen
    13-05-2023 11:19
    Als ik me niet vergis moet je dit eerst kunnen aantonen dat er renners per heli vervoerd worden voor je er iets van kan zeggen.
    13-05-2023 12:41
    @Kaj, dat heet preventief handelen. Zelf ik
13-05-2023 10:21
Jammer dat de UCI weer achteraf maatregelen neemt. Het was al lang bekend dat dit plaats ging vinden.
    13-05-2023 10:29
    Het lijkt er in dit geval en in vele andere gevallen op alsof de UCI va tevoren nagenoeg geen goede checks doet van documenten van organisaties, parcours, laatste km etc. En dan alleen reageert op zaken die hen niet aanstaan die in de media naar voren komen.
13-05-2023 11:03
Die onzin betreft voetafdruk is alleen al een reden dat ik hoop dat er de volgende keer 20 heli's klaar staan.
13-05-2023 12:24
Hallo UCI ? Wil je eerst even toezien op RCS of zij alle gezondheid en covidprotocollen hebben nageleefd vooraleer met een statement te komen ? Als je gondels niet kan reserveren voor renners alleen, dan ben je als organisator toch niet WorldTour waardig. Maar ja, RCS en ASO mogen veel zaken doen waarbij de UCI wel een oogje toeknijpt.
13-05-2023 10:33
kan ook educatief zijn , mischien gelijk t volgende parcour verkend
    13-05-2023 10:49
    Met het tempo dat ze rijden is dat niet nodig.
13-05-2023 10:36
UCI heeft gelijk.
13-05-2023 11:16
Een van de weinige keren dat de UCI gelijk heeft, helaas alleen te laat.
Of alle renners (of zeker alle kopmannen) met helikopters naar het dal, of niemand.

Gebruik van helikopters is ook weer niet nieuw, is in het verleden toch al vaker gebeurd?
    13-05-2023 11:27
    Volgens mij werd het in het verleden door de ploegen zelf geregeld en kan de UCI er dan niet echt iets van zeggen.
    13-05-2023 11:59
    RCS bood alle teams de kans om zo'n helikopter te gebruiken, als er maar 1 ploeg is die dat dan ook effectief wenst te doen, dan is het gelijkheidsbeginsel toch niet geschonden? Much fuss about nothing dit...
    13-05-2023 15:35
    Wel tegen betaling, dat is het verschil…
13-05-2023 12:46
Ik vind dat zoals ze Remco met 100 man uit de wind naar boven hebben geloodst, ze hem ook met z’n allen naar beneden hadden moeten begeleiden. Daarna zijn eten hadden moeten klaarzetten en zijn bed hadden moeten opmaken. Dat is pas ‘fair plag’.
13-05-2023 10:52
Er zijn momenten waarop de rol van de UCI start en de rol van de UCI eindigt. Wat mij betreft heeft de UCI er (binnen deze context) helemaal niets over te zeggen wat renners na de finish doen.
    13-05-2023 10:56
    En is dat ook ergens op gebaseerd of vind je dat gewoon.
    13-05-2023 11:04
    Ik vind dat gewoon. Hiermee uit ik mijn persoonlijke overtuigingen zoals ik die zie binnen de factoren macht en een beginsel van vrijheid.
    De UCI haar rol is niet oneindig tijdens deze drie weken. Die start ergens en die eindigt ergens. De UCI moet zich (mijn mening) niet bemoeien met vervoer, ook niet met de matrassen, ook niet met het eten. Ze moeten zich niet bemoeien met het aantal uren slapen of dat de ene renner de rustdag gebruikt om te rusten en de ander om 80 km de benen los te fietsen.
    13-05-2023 11:13
    De UCI heeft wat te zeggen over alles wat binnen de organisatie valt. De organisatie regelt de hotels en in dit geval dus ook het vervoer, dus dan kan de UCI daar een standaard aan hangen. In het geval van hotels is dat bijvoorbeeld best slim, anders kan de organisatie besparen op hotels tot de renners in een 1 sterren hostel terecht komen. De grens ligt dus bij zaken waar de UCI in het verlengde van de organisatie verantwoordelijk voor is.
    13-05-2023 11:49
    De UCI kan zich inderdaad beter eerst richten op allerlei misstanden in koers, al die zinloze motoren die nog stammen uit de tijd van Theo Koomen bijvoorbeeld. Scheelt CO2 en scheelt directe koersvervalsing, wat wil je nog meer.
    13-05-2023 11:49
    Verplaatsingen naar de start, vanaf de finish en tussen etappes (feitelijk alle verplaatsingen van de renners) zijn al jaren wel degelijk onderdeel van het protocol. Er wordt meestal niet moeilijk over gedaan als je alleen of met meerderen de fiets, de motor, de auto of de bus neemt, maar de ruimte om iets af te dwingen was er al heel lang. Er moest een keer een ploeg of meerdere ploegen net iets te ver buiten de lijntjes kleuren om de regels wat strakker af te dwingen.
13-05-2023 10:53
'fair play', zoals een populair hotel op hoogte zowat volledig afhuren zodat de concurrentie er geen gebruik van kan maken. Zolang er niet gewerkt wordt met zelfde budgetten (en dat is een utopie) zal er altijd sprake zijn van geen volledig eerlijke concurrentiestrijd. Raar dat de UCI vindt dat ze zich hiermee moeten bemoeien. Er zijn wel belangrijkere dingen te regelen tijdens een koers.
    13-05-2023 10:58
    Ik vind dit een beetje een kulargument, het is niet of of namelijk. De UCI kan zich prima met meerdere dingen tegelijk bezighouden. Dat er belangrijkere dingen zijn betekent dus niet dat je alles wat minder belangrijk is maar moet laten vallen.
    13-05-2023 11:50
    Je kent de regels van de UCI en je weet dat alle verplaatsingen van renners tijdens een wedstrijd onderdeel daarvan zijn? Wat ploegen buiten de wedstrijden doen moeten ze helemaal zelf weten.
    13-05-2023 11:54
    De organisatie huurt de hotels toch, en verdeelt deze obv hoe goed of slecht ze zijn gedurende de ronde, althans dat was bij de Tour altijd zo. Sky of Ineos wilde eens dat Froome in de eigen bus op veel lagere hoogte zou slapen maar dat mocht ook niet.
    13-05-2023 12:32
    Alle verplaatsingen onder toezicht van de UCI ja? Dat lijkt me sterk. Heb je een link naar die regels?
13-05-2023 12:32
Jumbo en ineos zijn wrs gaan klagen. Te laat. Ze hadden er zelf op tijd aan moeten denken. Er zijn zoveel dingen in de wielrennerij die een oneerlijk concurrentievoordeel tss ploegen creëren. Kan je beter ineens alles gelijkstellen
    13-05-2023 12:57
    Ineos en Jumbo hadden toch ook gewoon de keuze voor een heli?
13-05-2023 10:22
Lijkt me terecht. Je eindigt zo met 20 helikopters op een berg. Daar zit niemand op te wachten. Evenepoel had ook beter moeten weten. Is nog lang niet volwassen.
    13-05-2023 10:26
    Dit lijkt me nu juist iets waar je je als renner die een grote ronde wilt winnen helemaal niet mee bezig moet houden. Daar heb je mensen voor om je heen.
    13-05-2023 10:27
    Evenepoel is hier maar voor een reden en dat is niet zich druk maken om helicopters. Daar zijn andere mensen voor. Als die dingen voor zn neus staan, binnen de regels vallen en hem helpen bij zijn doel dan kan je stellen dat hij er in móet stappen. Hij wordt betaald om te winnen.

    Dat hij nog lang niet volwassen is klopt als een bus.
    13-05-2023 11:05
    Nee inderdaad topsporters uren in een bus laten zitten terwijl het met een heli binnen het half uur kan moet je inderdaad niet willen en zou echt niemand op zitten wachten.......
    13-05-2023 11:22
    @Reusjen idd daar moet je je als renner niet mee bezig houden. Dat doen wij hier en op andere social media wel ;-)
    13-05-2023 11:33
    Helikopters zijn unfair/vervuilend, dus Remco is niet volwassen. Wauw.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine