Giro 2023: Ploegleider van Evenepoel geeft argumenten om roze langer te behouden
foto: Cor Vos
maandag 8 mei 2023 om 11:01

Giro 2023: Ploegleider van Evenepoel geeft argumenten om roze langer te behouden

“We moeten de roze trui waarschijnlijk behouden tot rit vier. Daarna kunnen we proberen om hem weg te geven.” Dat zei Remco Evenepoel afgelopen zaterdag, net nadat hij de openingstijdrit van de Giro d’Italia op zijn naam had geschreven. Klaas Lodewyck, Evenepoels ploegleider bij Soudal Quick-Step, zegt in gesprek met Het Laatste Nieuws echter dat het nog geen zekerheid is dat ze het roze dinsdag zullen afstaan.

“Als er zich dinsdag een goeie situatie voordoet, kunnen we het roze weggeven, maar het is niet dat we starten met het idee van daar gaan we roze per se weggeven”, aldus Lodewyck, die benadrukt dat het niet eenvoudig is om de trui kwijt te spelen. “We kiezen zelf niet wie er in de ontsnapping gaat. We moeten dat ondergaan. (…) De trui zomaar weggeven aan iemand, wiens ploeg toch de koers niet zal of kan dragen, heeft ook geen zin.”

Voor- en nadelen van het roze
Het is bekend dat er enkele nadelen kleven aan het dragen van de leiderstrui. Zo is Evenepoel door alle plichtplegingen na afloop van een rit later in het hotel en is het een ongeschreven regel dat de ploeg van de leider het gewicht van de koers draagt. Daar staan evenwel ook wat voordelen tegenover, vertelt Lodewyck.

“Je bepaalt zelf het tempo van het peloton”, begint de ploegleider. “Als er iemand wil aanvallen, zit je in poleposition op kop van het peloton en kan je snel reageren. Vooraan in het peloton gebeuren er veel minder valpartijen dan in de buik of achteraan. Het dragen van de leiderstrui geeft de renner en ook zijn ploegmaten extra mentale energie. Dat zagen we vorig jaar nog in de Vuelta met Remco.”

Tweede week
Bovendien hoef je als ploeg niet de hele dag het tempo te bepalen, stelt Lodewyck. “Je moet enkel de start controleren en dan nemen de sprintersploegen over.” Het is volgens hem dan ook geen ramp als Soudal Quick-Step het roze dinsdag niet kwijtraakt. “De eerste week is niet zo lastig om te controleren. Bovendien kunnen zijn ploegmaten het zondag in de tijdrit rustig aandoen en hebben ze met de rustdag van maandag eigenlijk twee rustdagen achter elkaar.”

In de tweede week is het een ander verhaal. “De tweede week is veel lastiger dan de eerste week. In de tweede week begint de algemene vermoeidheid ook al wat mee te spelen”, aldus Lodewyck, die door laat schemeren dat de ploeg in deze fase mogelijk wel afstand wil doen van de trui. Maar: “Na twee of drie dagen moeten ze allicht opnieuw aan de bak.”

RIDE Magazine
29 Reacties
08-05-2023 11:27
Wel leuk inkijkje vanuit de ploeg.

Het wat langer niet hebben van die trui en meteen je kopman naar het hotel kunnen afvoeren lijkt me toch een behoorlijk voordeel.
    08-05-2023 13:38
    Evenepoel moet als leider in het jongerenklassment zowiezo blijven, dus dat zal het verschil niet maken.. Ofwel moet hij die trui ook afgeven.
    08-05-2023 13:44
    Inderdaad, die witte trui is ook een blok aan het been van Evenepoel, nog tot eind 2025 in de meeste wedstrijden. Het antwoord is roze doorgeven aan een jonge klimmer, die op eigen houtje wel ongeveer top-20 kan rijden, zodat die tot rit 9 in de trui blijft. De ideale man is volgens mij Leknessund.
    08-05-2023 15:11
    Witte trui is sowieso volkomen achterhaald, al sinds Andy Schleck eigenlijk. begrenzen op 22 jaar.
08-05-2023 12:14
Lodewyck schetst duidelijk de afwegingen die gemaakt worden. Goed verhaal van journalist en ploegleider
08-05-2023 13:50
Door het verkondigen van 'wij gaan niet rijden', komt er misschien een harde aanvangsfase met veel renners die in de ontsnapping willen zitten en de trui willen pakken. REv heeft graag een harde koers en als zijn ploeg daar niet moet voor zorgen is het mooi meegenomen.
08-05-2023 11:34
Één van de grootste fouten gaat zijn, die constante vergelijking met de vuelta vorig jaar. Deze giro is in geen enkel opzicht daarmee te vergelijken. Maakt niet veel uit, roze behouden of niet, gaat later toch wel helemaal los. En we zagen gister dat er maar iets hoeft te gebeuren, en favorieten AK verliezen tijd. Roglic gaat precies dáár aanvallen waar ie kans zien, kan zelfs vandaag al.
    08-05-2023 12:46
    @Dakraamflats ... > We zijn het niet altijd eens, (Wat ook helemaal niet hoeft uiteraard. ;) ), maar in deze sluit ik me helemaal bij je aan.

    Remco had zich duizend procent voorbereid op de Vuelta zoals hij dat ook heeft gedaan voor deze Giro.

    Maar de concurrentie staat er in de Vuelta meestal net wat anders in. Velen gebruiken de Vuelta gewoon nog steeds als voorbereiding op het WK, en anderen proberen er na een teleurstellende Tour nog wat van hun seizoen te maken. (Waarbij we dus moeten vermelden dat er amper tijd is voor een fatsoenlijke voorbereiding tussen Tour en Vuelta.)

    Nog weer anderen worden in het Vuelta team geplaatst omdat overige teamgenootjes ziek, zwak of misselijk zijn binnen hun eigen ploeg.

    En dan gaan we dit vergelijken met een Giro peloton waar iedereen wel duizend procent op voorbereid is. Het is de eerste grote ronde van het seizoen en iedereen is gretig, iets wat in Augustus/September nog wel eens anders wil zijn.

    Daarnaast is een Giro parkoers voor geen meter ter vergelijken met een Vuelta parkoers waar de beklimmingen over het algemeen een lagere piek hebben.

    Het kan best zijn dat de uiteindelijke winnaars hetzelfde zijn, maar een Vuelta met een Giro vergelijken. Nee, dat gaat er ook bij mij niet in.

    duimpje omhoog ;)
    08-05-2023 13:14
    Verschil qua niveau tussen Vuelta en Giro valt wel mee. Het deelnemersveld en het niveau in de breedte is in de Vuelta vaak iets beter (zie ook de startlist quality op PCS, die bij de Vuelta vorig jaar een pak hoger ligt dan in de Giro). Frisheid van het peloton speelt wel wat mee, en natuurlijk de omstandigheden. In de Vuelta vaak hitte (vorig jaar ook wel veel regen), in de Giro is het weer meestal wat grilliger. Zwaartepunt ligt deze Giro ook meer naar het einde t.o.v. de Vuelta van vorig jaar.

    Voor mij is er vooral een hemelsbreed verschil tussen Giro/Vuelta en Tour. Daar is zowat de hele wereldtop in bloedvorm aanwezig en is het een gevecht voor elke centimeter omdat het hele peloton gebrand is om daar te scoren. Veel meer stress ook errond qua media-aandacht. Niveau in de breedte speelt ook een rol. De topploegen zijn in de Tour doorgaans veel beter geëquipeerd om koers te maken, in de Giro/Vuelta is het meestal meer een pure strijd onder de kopmannen.
    08-05-2023 13:43
    Het niet eens zijn is één van de mooie dingen drop, als het maar leidt tot goed heen en weer geflipper. Persoonlijk vind ik de giro de mooiste, en de zwaarste. De tour heeft de naam, maar maakt die faam vaak niet waar. Ook het weer is interessant in mei in Italië, kan van alles zijn. De giro is een soort van ruwe diamant, door het land, de cultuur, de tour is wat meer baquette. Persoonlijk wel jammer van die vlakke tijdrit komende week, gaan al een hoop klimmers op heel ruime afstand staan. Liever had ik alle kanshebbers in die derde week op een postzegel.
08-05-2023 11:54
Tja, rationeel is het niet, maar ik voel wat aversie tegen het zo openlijk speculeren en mijmeren over het al dan niet weggeven van de leiderstrui tijdens de op één na belangrijkste etappekoers van het jaar. Zodoende gaat de romantiek er toch wat af.
    08-05-2023 12:13
    Op zich is het heel gangbaar in de grote ronden, trui weggeven. Maar ze zijn er zo vol van om het de hele tijd te verkondigen, dat er ook nog zoiets als karma bestaat, of omen. Trui weggeven doe je bijna zwijgend.
    08-05-2023 13:27
    Tsja, het hoort een beetje bij het spelletje uiteraard.

    Het is een open invitatie voor ploegen die de Giro toch niet gaan winnen, maar misschien wel een dag of tien in het roze kunnen rijden (En zo van deze Giro een succes kunnen maken.).

    Stel dat een Leknessund (DSM) of een Mollema (Lidl) hier het roze zou kunnen pakken, om maar gewoon even twee namen te noemen. Hun ploegen zouden er super blij mee zijn en proberen betreffende renner zo lang mogelijk vooraan te houden. Een gevaar vormen ze op de lange termijn niet voor Evenepoel.

    Dat is nu eenmaal het voordeel van de ploeg die de trui heeft ... Heers en verdeel .... kwestie van wat andere partijen ook wat te gunnen, (Ja, zelfs het roze.), maar uiteindelijk wel zelf met de hoofdprijs te gaan lopen.

    Zo'n beetje de oudste wielerwet die er bestaat, enkel hadden we tot voor kort nog geen internet waarin alles openlijk voor de hele wereld op tafel gegooid werd. ;)
    08-05-2023 13:45
    @dakraam
    Het is vooral de media, en dan voornamelijk Wuyts die blijft roepen dat hij de trui beter afgeeft.. REv had zelf beter Ganna voorgelaten in de tijdrit volgens hem.
    Er moet gewoon slim omgesprongen worden met de krachten, een directe concurrent laat je nooit wegrijden, iemands anders kan je wat tijd geven, maar dan zijn er misschien andere ploegen die willen winnen. Je kan zoiets niet voorspellen.
    08-05-2023 14:08
    @slim ze doen in het eigen kamp ook aardig hun best met het praten over. Maar zei Wuyts echt dat ie het Ganna had moeten laten? Dat is hilarisch, wie wil er nu niet dat eerste roze pakken, gelijk etappe, en alles etaleren wat ie kan? Je kan het maar vast binnen hebben, de giro is geen roze koek, zo weet ook Kruijswijk.
08-05-2023 11:55
Er valt waarschijnlijk even veel te zeggen voor het weggeven van de trui als voor het wel behouden ervan. Weggeven brengt een risico met zich mee, zoals Pereiro en Agnolutto ooit aantoonden. Zo´n kopgroep moet je dus ook ´onder controle´ houden. Daarnaast heb je er wellicht ook een psychologisch voordeel van om er in te blijven rijden, zowel voor jezelf (zelfvertrouwen) als richting concurrenten (uitstraling leiderschap in de koers) en richting eigen team (vertrouwen in de kopman). Met de aanwezige goede conditie is de tijd de je kwijt bent aan de randverschijnselen wel op te vangen.
08-05-2023 12:28
Blijf het onnozel vinden al die ongeschreven regeltjes. Stel dat een Küng vandaag met een minuut voorsprong het roze pakt (puur hypothetisch) dan betekent dit praktisch gezien voor de strijd om de winst van het algemeen klassement 0,0.

Dus waarom dan je tactiek aanpassen (wel of niet op kop rijden van het peloton)? Puur omdat dit gewoonte is? Wielrenners hebben een onvoorstelbaar doorzettingsvermogen, maar ze zijn ook zo dom als het achtereind van een koe.
08-05-2023 12:39
Het is koffiedik kijken. Het zal inderdaad afwachten zijn wie er wegrijden. Zelf denk ik dat hij de trui behoud en niet meer afstaat. Er zal altijd wel iemand mee zitten die gevaarlijk is. Met twee lastige aankomsten deze week en een lange tijdrit waarbij Evenepoel waarschijnlijk weer 1 minuut en meer zal pakken op de concurrentie zal het moeilijk zijn van de rose trui af te geraken. Daarbij komt ook nog als hij hem kwijt raakt aan iemand die niet gevaarlijk is, dit een renner zal zijn die waarschijnlijk vele minuten zal verliezen in de tijdrit. Dus nee, ik denk dat hij gewoon in het rose zal blijven rijden. In elk geval vanaf de tijdrit. Het lijkt me juist beter om hem ook te behouden met de tijdrit. Dan start je als laatste en weet je wat de concurrentie heeft gedaan.
08-05-2023 11:42
Je kunt als concurrenten van hem natuurlijk ook zorgen dat hij de trui niet kwijtraakt. Zodat hij toch elke dag een uurtje extra energie verspeelt met de formaliteiten.
    08-05-2023 12:01
    Dat zou echt heerlijk zijn
    08-05-2023 12:25
    Verspillen die concurrenten/ploegen daar dan zelf niet meer energie mee?

    Zij werken om alles te controleren terwijl QS in de wielen zit, ik denk dat Evenepoel & co het graag zien gebeuren. De extra plichtplegingen na de aankomst neem je er dan wel met de glimlach bij, vermoed ik.
    08-05-2023 12:52
    Ik denk dat iedere ploeg van de favorieten wel enkele renners heeft meegenomen voor de situatie dat ze de roze trui pakken en dus moeten werken.
    Nu doen die eigenlijk vrij weinig omdat ze geen roze hebben, die kan je dan een beetje laten werken.
    Het hoeft geen volle bak achtervolging te zijn maar gewoon genoeg zodat Evenepoel roze houdt.
    Of gewoon redelijke renners meesturen in de kopgroep morgen.
    Hoever laten ze een groep met mannen als bijvoorbeeld Sivakov, Arensman, Bouwman, Oomen of McNulty wegrijden.

    Het lijkt mij in ieder geval als concurrent het verstandig dat ze deze eerste week meer energie verspelen dan gehoopt.
    08-05-2023 13:07
    Ik kan me herinneren dat TJV een keer achter een vluchtgroep aanreed (wellicht afgelopen Vuelta?) om te zorgen dat de leiderstrui bij de concurrent bleef.
    08-05-2023 13:11
    Gezien de zwakte van bijvoorbeeld een Jumbo-Visma ploeg bergop, zou ik me hier gewoon in z'n geheel niet mee bemoeien.

    Dennis, Oomen, Gloag zijn waarschijnlijk niet in hun aller, allerbeste doen. Dus als ploeg heb je de middelen niet om te strijden tegen Soudal-Quickstep.

    Een Ineos, Bora, UAE of Bahrain zou misschien kunnen proberen zulke spelletjes te spelen. Maar zoals door anderen al aangegeven, ten koste van wat ?

    Dan ben je dus zelf je ploeg op kop aan het zetten om te zorgen dat de ander moet werken ? (Terwijl die ander dus juist glimlachend toekijkt hoe jij de verschillen voor hen binnen de perken houdt.)

    Nee, dat zal niet de manier zijn om Soudal-Quickstep pijn te doen. De enige manier om Soudal-Quickstep te decimeren is door meerdere sterke renners vooraan in het klassement te hebben, en dan de ballen te hebben om alles of niets te spelen. Als je drie kopmannen hebt die dicht staan, dan offer je er maar één op, met de kans dat je zelf ook alles verliest.

    Tenslotte kan Soudal-Quickstep niet iedereen terughalen.

    En als overige ploegen hiermee gaan wachten tot iedere laatste klim, dan is het ook kansloos want met van Wilder hebben de mannen van Lefevre iemand in huis die zelf ook in staat is top tien te rijden deze ronde. (Dus veel ruimte ga je niet krijgen op zo'n laatste klim. Eerst Ilan die het tempo omhoog schroeft waardoor er hooguit 15 man in het wiel zit, en vervolgens Remco die er zelf een boenk op geeft.)

    Remco isoleren in een vroeg stadium van de race, zal de enige manier worden.

    Jumbo heeft er de ploeg niet voor, UAE rijd voor de 1e plek op de UCI ranking en niet voor een eindzege in de Giro, Bahrain heeft het tactisch vermogen niet en Bora heeft met Vlasov en Kämna twee renners in huis die eigenlijk net niet sterk genoeg zijn.

    Dus ik ben oprecht zeer benieuwd wat er door de verschillende ploegleiders uit de hoge hoed getoverd gaat worden om Evenepoel ook nog maar enigszins het vuur aan de schenen te leggen.

    We zijn natuurlijk nog maar net onderweg, en de hele wereld kan er over een week anders uitzien na valpartijen en/of ziekte van renners. Maar met in het achterhoofd dat Remco waarschijnlijk nog een "volle minuut" pakt op de concurrentie in de tweede tijdrit, ben ik toch oprecht benieuwd wie er de ballen heeft om iets te proberen.

    Ze kunnen natuurlijk ook allemaal heerlijk saai tot de derde week gaan lopen wachten, om dan tot de conclusie te komen dat ze er te laat aan begonnen zijn.

    Heerlijk !! Al die mogelijke scenario's :)
    08-05-2023 13:49
    @drop: dat van die zwakte van jumbo in de bergen weet ik nog niet hoor. Roglic en Kuss gaan er sowieso wel staan, Bouwman is nog onduidelijk, Gloag is prima in vorm. En Oomen? Doet me altijd pijn om te zien, zit zoveel talent in, en komt er vanwege verschillende redenen niet uit. Dennis gaat okay zijn, maar niet meer diegene die Hart de girowinst bezorgde. En de scenario's, ik denk dat er geen andere sport is waarbij dat zo prachtig te bedenken is allemaal. Die zware klimtijdrit kan de koers verlammen, maar kan ook precies andersom werken.
    08-05-2023 18:15
    Je gaat natuurlijk niet heel je ploeg opofferen maar gewoon iemand mee laten draaien.
    Een knecht voor het vlakke laten werken zodat een grote concurrent elke dag een uurtje minder rust heeft, lijkt mij een goede ruil.
    Zeker als je een afspraak maakt met een paar andere favorieten.

    Dan kun je zeggen maar dan blijven de knechten van Evenepoel fitter maar diegene die nu moeten werken heeft hij sowieso weinig aan in de derde week.

    Als je Quickstep het tempo van de race laat bepalen dan schiet dat sowieso niet op.
08-05-2023 11:36
Remco geilt gewoon op die roze trui. Punt uit
    08-05-2023 11:54
    Het is dan ook esthetisch gezien de mooiste trui, al helemaal blinkend in de italiaanse lente-zon.
    08-05-2023 13:50
    Als je stelt dat Remco op die roze trui geilt zonder negatieve bijbedoelingen, heb je gewoon gelijk. Moet je helemaal geen minnetjes voor geven. Heeft Remco ook helemaal gelijk in. In het roze in de Giro rondrijden is één van de meest magische combinaties mogelijk in het wielrennen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine