Giro 2023: Ploegleider van Evenepoel geeft argumenten om roze langer te behouden
“We moeten de roze trui waarschijnlijk behouden tot rit vier. Daarna kunnen we proberen om hem weg te geven.” Dat zei Remco Evenepoel afgelopen zaterdag, net nadat hij de openingstijdrit van de Giro d’Italia op zijn naam had geschreven. Klaas Lodewyck, Evenepoels ploegleider bij Soudal Quick-Step, zegt in gesprek met Het Laatste Nieuws echter dat het nog geen zekerheid is dat ze het roze dinsdag zullen afstaan.
“Als er zich dinsdag een goeie situatie voordoet, kunnen we het roze weggeven, maar het is niet dat we starten met het idee van daar gaan we roze per se weggeven”, aldus Lodewyck, die benadrukt dat het niet eenvoudig is om de trui kwijt te spelen. “We kiezen zelf niet wie er in de ontsnapping gaat. We moeten dat ondergaan. (…) De trui zomaar weggeven aan iemand, wiens ploeg toch de koers niet zal of kan dragen, heeft ook geen zin.”
Voor- en nadelen van het roze
Het is bekend dat er enkele nadelen kleven aan het dragen van de leiderstrui. Zo is Evenepoel door alle plichtplegingen na afloop van een rit later in het hotel en is het een ongeschreven regel dat de ploeg van de leider het gewicht van de koers draagt. Daar staan evenwel ook wat voordelen tegenover, vertelt Lodewyck.
“Je bepaalt zelf het tempo van het peloton”, begint de ploegleider. “Als er iemand wil aanvallen, zit je in poleposition op kop van het peloton en kan je snel reageren. Vooraan in het peloton gebeuren er veel minder valpartijen dan in de buik of achteraan. Het dragen van de leiderstrui geeft de renner en ook zijn ploegmaten extra mentale energie. Dat zagen we vorig jaar nog in de Vuelta met Remco.”
Tweede week
Bovendien hoef je als ploeg niet de hele dag het tempo te bepalen, stelt Lodewyck. “Je moet enkel de start controleren en dan nemen de sprintersploegen over.” Het is volgens hem dan ook geen ramp als Soudal Quick-Step het roze dinsdag niet kwijtraakt. “De eerste week is niet zo lastig om te controleren. Bovendien kunnen zijn ploegmaten het zondag in de tijdrit rustig aandoen en hebben ze met de rustdag van maandag eigenlijk twee rustdagen achter elkaar.”
In de tweede week is het een ander verhaal. “De tweede week is veel lastiger dan de eerste week. In de tweede week begint de algemene vermoeidheid ook al wat mee te spelen”, aldus Lodewyck, die door laat schemeren dat de ploeg in deze fase mogelijk wel afstand wil doen van de trui. Maar: “Na twee of drie dagen moeten ze allicht opnieuw aan de bak.”
Het wat langer niet hebben van die trui en meteen je kopman naar het hotel kunnen afvoeren lijkt me toch een behoorlijk voordeel.
Remco had zich duizend procent voorbereid op de Vuelta zoals hij dat ook heeft gedaan voor deze Giro.
Maar de concurrentie staat er in de Vuelta meestal net wat anders in. Velen gebruiken de Vuelta gewoon nog steeds als voorbereiding op het WK, en anderen proberen er na een teleurstellende Tour nog wat van hun seizoen te maken. (Waarbij we dus moeten vermelden dat er amper tijd is voor een fatsoenlijke voorbereiding tussen Tour en Vuelta.)
Nog weer anderen worden in het Vuelta team geplaatst omdat overige teamgenootjes ziek, zwak of misselijk zijn binnen hun eigen ploeg.
En dan gaan we dit vergelijken met een Giro peloton waar iedereen wel duizend procent op voorbereid is. Het is de eerste grote ronde van het seizoen en iedereen is gretig, iets wat in Augustus/September nog wel eens anders wil zijn.
Daarnaast is een Giro parkoers voor geen meter ter vergelijken met een Vuelta parkoers waar de beklimmingen over het algemeen een lagere piek hebben.
Het kan best zijn dat de uiteindelijke winnaars hetzelfde zijn, maar een Vuelta met een Giro vergelijken. Nee, dat gaat er ook bij mij niet in.
duimpje omhoog ;)
Voor mij is er vooral een hemelsbreed verschil tussen Giro/Vuelta en Tour. Daar is zowat de hele wereldtop in bloedvorm aanwezig en is het een gevecht voor elke centimeter omdat het hele peloton gebrand is om daar te scoren. Veel meer stress ook errond qua media-aandacht. Niveau in de breedte speelt ook een rol. De topploegen zijn in de Tour doorgaans veel beter geëquipeerd om koers te maken, in de Giro/Vuelta is het meestal meer een pure strijd onder de kopmannen.
Het is een open invitatie voor ploegen die de Giro toch niet gaan winnen, maar misschien wel een dag of tien in het roze kunnen rijden (En zo van deze Giro een succes kunnen maken.).
Stel dat een Leknessund (DSM) of een Mollema (Lidl) hier het roze zou kunnen pakken, om maar gewoon even twee namen te noemen. Hun ploegen zouden er super blij mee zijn en proberen betreffende renner zo lang mogelijk vooraan te houden. Een gevaar vormen ze op de lange termijn niet voor Evenepoel.
Dat is nu eenmaal het voordeel van de ploeg die de trui heeft ... Heers en verdeel .... kwestie van wat andere partijen ook wat te gunnen, (Ja, zelfs het roze.), maar uiteindelijk wel zelf met de hoofdprijs te gaan lopen.
Zo'n beetje de oudste wielerwet die er bestaat, enkel hadden we tot voor kort nog geen internet waarin alles openlijk voor de hele wereld op tafel gegooid werd. ;)
Het is vooral de media, en dan voornamelijk Wuyts die blijft roepen dat hij de trui beter afgeeft.. REv had zelf beter Ganna voorgelaten in de tijdrit volgens hem.
Er moet gewoon slim omgesprongen worden met de krachten, een directe concurrent laat je nooit wegrijden, iemands anders kan je wat tijd geven, maar dan zijn er misschien andere ploegen die willen winnen. Je kan zoiets niet voorspellen.
Dus waarom dan je tactiek aanpassen (wel of niet op kop rijden van het peloton)? Puur omdat dit gewoonte is? Wielrenners hebben een onvoorstelbaar doorzettingsvermogen, maar ze zijn ook zo dom als het achtereind van een koe.
Zij werken om alles te controleren terwijl QS in de wielen zit, ik denk dat Evenepoel & co het graag zien gebeuren. De extra plichtplegingen na de aankomst neem je er dan wel met de glimlach bij, vermoed ik.
Nu doen die eigenlijk vrij weinig omdat ze geen roze hebben, die kan je dan een beetje laten werken.
Het hoeft geen volle bak achtervolging te zijn maar gewoon genoeg zodat Evenepoel roze houdt.
Of gewoon redelijke renners meesturen in de kopgroep morgen.
Hoever laten ze een groep met mannen als bijvoorbeeld Sivakov, Arensman, Bouwman, Oomen of McNulty wegrijden.
Het lijkt mij in ieder geval als concurrent het verstandig dat ze deze eerste week meer energie verspelen dan gehoopt.
Dennis, Oomen, Gloag zijn waarschijnlijk niet in hun aller, allerbeste doen. Dus als ploeg heb je de middelen niet om te strijden tegen Soudal-Quickstep.
Een Ineos, Bora, UAE of Bahrain zou misschien kunnen proberen zulke spelletjes te spelen. Maar zoals door anderen al aangegeven, ten koste van wat ?
Dan ben je dus zelf je ploeg op kop aan het zetten om te zorgen dat de ander moet werken ? (Terwijl die ander dus juist glimlachend toekijkt hoe jij de verschillen voor hen binnen de perken houdt.)
Nee, dat zal niet de manier zijn om Soudal-Quickstep pijn te doen. De enige manier om Soudal-Quickstep te decimeren is door meerdere sterke renners vooraan in het klassement te hebben, en dan de ballen te hebben om alles of niets te spelen. Als je drie kopmannen hebt die dicht staan, dan offer je er maar één op, met de kans dat je zelf ook alles verliest.
Tenslotte kan Soudal-Quickstep niet iedereen terughalen.
En als overige ploegen hiermee gaan wachten tot iedere laatste klim, dan is het ook kansloos want met van Wilder hebben de mannen van Lefevre iemand in huis die zelf ook in staat is top tien te rijden deze ronde. (Dus veel ruimte ga je niet krijgen op zo'n laatste klim. Eerst Ilan die het tempo omhoog schroeft waardoor er hooguit 15 man in het wiel zit, en vervolgens Remco die er zelf een boenk op geeft.)
Remco isoleren in een vroeg stadium van de race, zal de enige manier worden.
Jumbo heeft er de ploeg niet voor, UAE rijd voor de 1e plek op de UCI ranking en niet voor een eindzege in de Giro, Bahrain heeft het tactisch vermogen niet en Bora heeft met Vlasov en Kämna twee renners in huis die eigenlijk net niet sterk genoeg zijn.
Dus ik ben oprecht zeer benieuwd wat er door de verschillende ploegleiders uit de hoge hoed getoverd gaat worden om Evenepoel ook nog maar enigszins het vuur aan de schenen te leggen.
We zijn natuurlijk nog maar net onderweg, en de hele wereld kan er over een week anders uitzien na valpartijen en/of ziekte van renners. Maar met in het achterhoofd dat Remco waarschijnlijk nog een "volle minuut" pakt op de concurrentie in de tweede tijdrit, ben ik toch oprecht benieuwd wie er de ballen heeft om iets te proberen.
Ze kunnen natuurlijk ook allemaal heerlijk saai tot de derde week gaan lopen wachten, om dan tot de conclusie te komen dat ze er te laat aan begonnen zijn.
Heerlijk !! Al die mogelijke scenario's :)
Een knecht voor het vlakke laten werken zodat een grote concurrent elke dag een uurtje minder rust heeft, lijkt mij een goede ruil.
Zeker als je een afspraak maakt met een paar andere favorieten.
Dan kun je zeggen maar dan blijven de knechten van Evenepoel fitter maar diegene die nu moeten werken heeft hij sowieso weinig aan in de derde week.
Als je Quickstep het tempo van de race laat bepalen dan schiet dat sowieso niet op.