Giro 2023: Organisatie stelt geen helikopters meer beschikbaar
foto: Cor Vos (archief)
zondag 21 mei 2023 om 08:37

Giro 2023: Organisatie stelt geen helikopters meer beschikbaar

Er was na afloop van de zevende etappe van de Giro d’Italia veel te doen over het gebruik van helikopters, waarmee een aantal renners de Gran Sasso d’Italia afdaalden. De UCI voelde zich zelfs geroepen om een statement de wereld in te sturen. De Giro-organisatie luistert naar de internationale wielerunie en zal geen helikopers meer beschikbaar stellen.

Een aantal renners van Soudal Quick-Step, waaronder wereldkampioen Remco Evenepoel, en Bahrain Victorious daalden na afloop van etappe zeven de slotklim af per helikopter. De rest van het peloton deed dat niet en moest bijvoorbeeld de gondel of auto naar beneden nemen. Een belangrijke kanttekening is dat de helikopters werden aangeboden door de organisatie (RCS) zelf. De keuze was aan de teams of ze hiervoor wilden betalen of niet.

De UCI bracht naar aanleiding daarvan een statement naar buiten waarin het gebruik van helikopters werd veroordeeld. De internationale wielerunie vindt dat het gebruik van helikopters in strijd is met het principe van fair play. De teams zouden niet gelijk behandeld worden qua vervoer naar het hotel. “Bovendien gaat het ook tegen het principe van een verminderde koolstofvoetafdruk in. Dat staat vermeld door de organisator van de UCI WorldTour.”

De organisatie van de Giro d’Italia is gevoelig voor de oproep van de UCI en zal de komende week dan ook geen helikopters meer beschikbaar stellen voor de renners. Ook de dragers van de roze, blauwe, paarse en witte trui zijn na een (berg)rit dus gewoon aangewezen op de fiets of auto voor verder vervoer naar het hotel.

Patrick Lefevere, ploegmanager van Soudal Quick-Step, begrijpt de ophef niet. “Waar begint en eindigt fair play? Alle ploegen hebben koks mee, een kookwagen. Fietsen mogen niet minder wegen dan 6,8 kilo, anders is het ook geen fair play meer. Er zijn ploegen die twintig miljoen meer budget hebben dan wij, is dat dan fair play? Die discussie kun je tot morgenvroeg aan gaan”, liet hij vorige week weten in gesprek met Eurosport.

RIDE Magazine
16 Reacties
21-05-2023 09:28
Terecht de organisatie dient alle renners gelijk te behandelen. Wat de ploegen zelf doen is een andere zaak. De organisatie dient het niet aan te bieden. Daar begint het 'probleem'.
21-05-2023 09:30
En ook graag die hinderijke helikopters weg bij de wedstrijden en vervangen door drones!
21-05-2023 10:13
Rare analyse. Natuurlijk koolstof maar waarom start men dan 3 maal in Nederland, 2 maal in België, zelfs Israël enzovoort (en de transfers van alles en nog wat dan naar Italië). Wil de voetafdruk van deze Grande Partenza niet vergelijken met een paar helikopters. Dan liefs continu in Italië als men consequent wil zijn
    21-05-2023 11:36
    Het is niet de bedoeling dat je zaken bekritiseert die veel geld opleveren. Groen geldt alleen als argument om het imago op te poetsen of om onlogische beslissingen recht te lullen.
21-05-2023 09:02
Overigens wel opvallend dat de helft van Soudal Quick-step met corona thuis zit na zo'n helicopter vlucht. Toeval of toch niet zo handig?
    21-05-2023 09:33
    Andere renners stonden tussen publiek in volle liftbakjes. Lijkt me nog wat riskanter dan met je eigen bubbel op stap gaan.
21-05-2023 10:28
Wat ik mij afvraag is waarom het gros van de teams, terwijl het volgens de RCS ook aan hen is aangeboden, het bod heeft afgeslagen. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat ze dat om financiële of ecologische redenen hebben gedaan; ik denk eigenlijk dat ze het risico aangaande de UCI inzagen en bang waren voor een eventuele tijdstraf, en nu allicht wel balen van hun keuze.
    21-05-2023 11:24
    Als je kijkt naar de budgettaire verschillen tussen ploegen is het helemaal niet vreemd dat in ieder geval een deel het heeft afgeslagen omdat ze de kosten te hoog vonden.
    21-05-2023 11:38
    Volgens Lefevere waren de kosten niet zo hoog, en vielen ze zelfs in het niet als je het afzet tegen een volledige Giro begroting. Als Lefevere het al goedkoop vindt dan zal het wel meevallen.
21-05-2023 11:59
misschien moet de uci eens iets doen aan ontoegankelijke aankomsten, waardoor teams de behoefte voelen om dan maar met een helikopter te gaan omdat ze anders 2 uur staan aanschuiven om van de berg af te raken.

maar goed, de uci bestrijdt liever de symptomen dan de oorzaak

er zal ook wel eerst iets mis moeten gaan in de klimtijdrit vooraleer de uci komt vertellen dan zoiets als die monte lussari niet kan
21-05-2023 12:06
Of alleen een helikoptervlucht naar de voet van de berg aanbieden voor de vier renners die een ceremonie moeten afwachten: de vier leiders in de klassementen. Misschien dat er dankzij dit voordeeltje ook een einde komt aan dat stomme ‘weggeven’ van de leiderstrui.
21-05-2023 09:21
Belachelijk. "Fair play" wat een flauwekul. De ploegen hebben ook allemaal verschillende budgetten dat is eigenlijk ook niet eerlijk maar wel heel normaal. De Giro is gewoon door de knieen gegaan voor die dwaze groene lobby.
    21-05-2023 09:31
    Het probleem is niet de helikoptervlucht, maar dat de organisatie ze verhuurde aan ploegen die ervoor wilden/konden betalen. Als een ploeg zelf bij een commerciële partij een vlucht zou regelen, was er hooguit alleen gezeik geweest over CO2 en klimaat.
    Evenzo wanneer álle renners per helikopter verplaatst waren geweest.
    21-05-2023 09:32
    Patrick, als jij nog lange tijd van mooie koersen en een mooie stabiele planeet wilt genieten, dan is die groene lobby zo dwaas nog niet. Ik had de gemiddelde wielerkijker toch iets intelligenter ingeschat dan jij
    21-05-2023 09:32
    RCS wist van dag 1 in dit project dat ze op de rand of erover zaten… dat ze er ook nog eens een facture voor gingen uitschrijven was natuurlijk helemaal bezopen… en de koolstof-voetafdruk, die schiet de stratosfeer in met die onnodige verplaatsing naar Rome op de laatste dag… dat geblaat kunnen ze iedereen ook besparen…
    21-05-2023 09:35
    @meanhout: niet helemaal waar. Er zijn gewoon grenzen aan wat je als ploeg allemaal zelf mag regelen / bekostigen. Zo had ineos het idee om renners te slapen in mobile homes. Echter werd dit niet toegestaan door de UCI. De ploegen zijn verplicht om te overnachten in door de organisatie geboekte hotels. Dit om een 'level playing field' te behouden. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat het gebruik van een helikopter onder hetzelfde gedachtegoed verboden wordt

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine