Giro 2023: Oplossing in de maak voor klimtijdrit na logistieke problemen
Eerder deze week kwam het bericht naar buiten dat de klimtijdrit op de voorlaatste dag van de Giro d’Talia mogelijk niet kon doorgaan wegens logistieke problemen. Na een vergadering met de ploegen op vrijdag lijkt er dan toch een oplossing te zijn.
De tijdrit op de voorlaatste dag bestaat uit twee delen. Eerst is er een vlakke aanloop, daarna volgt er de monsterlijke beklimming van de Monte Lussari (7,8 km aan 11,2%). Die beklimming bestaat uit zeer smalle wegens, waardoor wagens er niet kunnen komen. Daardoor zouden ploegleiders en mecaniciens op motors moeten overstappen, maar voor die motors zouden dan weer geen plek zijn boven op de Monte Lussari.
Het Nieuwsblad meldt nu dat er waarschijnlijk een oplossing gevonden is. Ploegleider van Soudal Quick-Step Geert Van Bondt geeft meer uitleg bij de Vlaamse krant: “Op de klim zal elke renner gevolgd worden door een mecanicien die achterop de motor zit met een reservefiets op de rug. Praktisch niet eenvoudig, maar het is in het verleden nog gebeurd. De top-tien van het klassement zou twee motors achter zich krijgen: eentje met een ploegleider en eentje met een mecanicien.”
Ik denk overigens dat die oude tubes niet meer op de velgen van tegenwoordig passen
- Dan ook geen versnellingen meer op de fiets, maar gewoon zoals vroeger een klein tandwiel aan de ene kant van het wiel en een groter tandwiel aan de andere zijde. En dan moeten de renners net als vroeger hun achterwiel handmatig omdraaien.
- Bij een gebroken voorvork of ander euvel, moet de renner zelf de fiets maken bij de locale smid, zonder hierbij assistentie te krijgen want anders volgt alsnog diskwalificatie.
- Ook moeten de bidons weer ouderwets gevuld worden met alcoholische dranken, omdat dit z'n effect wel heeft in kou en regen.
- En helemaal "retro" is dat renners minimaal getest moeten worden op drie verschillende prestatie bevorderende middelen. Als dit niet het geval is wordt de renner verdere voortgang aan de race ontnomen.
- Wat het parkoers betreft gaan we heerlijk terug naar ritten met een lengte tussen de vier en zeshonderd kilometer, en dit uiteraard enkel over zandwegen en/of kasseien.
- Helmen en al dat soort flauwekul is natuurlijk verboden, we doen het lekker in een aerodynamische gebreide wollen trui en met een lange broek tot op onze enkels.
Gegarandeerd spektakel. ;)
@On-Topic .. > Geweldig dat deze tijdrit erin blijft zitten.
Nee, dit ìs gewoon niet goed. Dat blijkt ook uit de choas en onzekerheid die er nu is.
De laatste week is al superzwaar. Ik zie echt de meerwaarde niet van dit gehannes op een geitenpad.
Deze onzin én een verplaatsing van 700 km dezelfde avond, nee, nacht… beetje haar op de tanden managers…