Giro 2023: Oplossing in de maak voor klimtijdrit na logistieke problemen
Ter illustratie - foto: Cor Vosstratie
vrijdag 5 mei 2023 om 12:35

Giro 2023: Oplossing in de maak voor klimtijdrit na logistieke problemen

Eerder deze week kwam het bericht naar buiten dat de klimtijdrit op de voorlaatste dag van de Giro d’Talia mogelijk niet kon doorgaan wegens logistieke problemen. Na een vergadering met de ploegen op vrijdag lijkt er dan toch een oplossing te zijn.

 

De tijdrit op de voorlaatste dag bestaat uit twee delen. Eerst is er een vlakke aanloop, daarna volgt er de monsterlijke beklimming van de Monte Lussari (7,8 km aan 11,2%). Die beklimming bestaat uit zeer smalle wegens, waardoor wagens er niet kunnen komen. Daardoor zouden ploegleiders en mecaniciens op motors moeten overstappen, maar voor die motors zouden dan weer geen plek zijn boven op de Monte Lussari.

Het Nieuwsblad meldt nu dat er waarschijnlijk een oplossing gevonden is. Ploegleider van Soudal Quick-Step Geert Van Bondt geeft meer uitleg bij de Vlaamse krant: “Op de klim zal elke renner gevolgd worden door een mecanicien die achterop de motor zit met een reservefiets op de rug. Praktisch niet eenvoudig, maar het is in het verleden nog gebeurd. De top-tien van het klassement zou twee motors achter zich krijgen: eentje met een ploegleider en eentje met een mecanicien.”

 

RIDE Magazine
36 Reacties
05-05-2023 12:52
Dus eerst is er geen plaats voor moto's en nu is er wel plaats voor moto's? Wat is het verschil nu
    05-05-2023 12:55
    Ja dat is bijzonder inderdaad. Misschien zit het 'm in de hoeveelheid motoren die er dan ook weer af moeten.
05-05-2023 14:27
Wegens wagens op wegen wagen renners zich niet veilig.
05-05-2023 13:05
Waarom de renners niet zoals vroeger met hun eigen tube op de rug? Dat was ook wielrennen. Retro is immers weer hot!
    05-05-2023 14:14
    Bedankt voor het compliment.
    Ik denk overigens dat die oude tubes niet meer op de velgen van tegenwoordig passen
    05-05-2023 14:52
    Als we dan toch "retro" moeten doen.

    - Dan ook geen versnellingen meer op de fiets, maar gewoon zoals vroeger een klein tandwiel aan de ene kant van het wiel en een groter tandwiel aan de andere zijde. En dan moeten de renners net als vroeger hun achterwiel handmatig omdraaien.

    - Bij een gebroken voorvork of ander euvel, moet de renner zelf de fiets maken bij de locale smid, zonder hierbij assistentie te krijgen want anders volgt alsnog diskwalificatie.

    - Ook moeten de bidons weer ouderwets gevuld worden met alcoholische dranken, omdat dit z'n effect wel heeft in kou en regen.

    - En helemaal "retro" is dat renners minimaal getest moeten worden op drie verschillende prestatie bevorderende middelen. Als dit niet het geval is wordt de renner verdere voortgang aan de race ontnomen.

    - Wat het parkoers betreft gaan we heerlijk terug naar ritten met een lengte tussen de vier en zeshonderd kilometer, en dit uiteraard enkel over zandwegen en/of kasseien.

    - Helmen en al dat soort flauwekul is natuurlijk verboden, we doen het lekker in een aerodynamische gebreide wollen trui en met een lange broek tot op onze enkels.

    Gegarandeerd spektakel. ;)



    @On-Topic .. > Geweldig dat deze tijdrit erin blijft zitten.
05-05-2023 13:32
Vraag me ook af of inhalen niet lastig wordt met twee motoren achter je voorganger en twee motoren die met jou mee moeten. Die motoren moeten ook nog eens overeind blijven met een erg lage snelheid. Het laatste zal er niet over gezegd zijn.
    05-05-2023 14:02
    Als ze van die motoren hebben met twee voorwielen zal dat omvallen ook wel meevallen.
    05-05-2023 14:50
    Ook die motoren met 2 voorwielen (Yamaha Niken) kunnen omvallen. Maar de motorrijders zullen professioneel genoeg zijn.
05-05-2023 13:26
It giet oan !!!
05-05-2023 13:49
Hoe vaak rijden renners bergop lek of krijgen ze problemen waar een mechanicien nodig is..? Zelden in mijn beleving
    05-05-2023 14:03
    En zeker niet twee keer. Die kans is in ieder geval kleiner dan een massale valpartij op een zeer brede weg nog ruim voor de finale.
    05-05-2023 15:42
    Natuurlijk kan een tijdritfavoriet bergop mechanische pech krijgen. In de giro overkwam dat Campenaerts eens, waarna hij lollig ging rennen en opspringen.
05-05-2023 12:56
En de 5 !! meter sneeuw die er blijkbaar nog zou liggen, die gaan ze opeten ofzo ?
    05-05-2023 13:40
    Waar blijkt dat uit? Ik dacht dat er juist sneeuwtekort is in Noord Italië.
    05-05-2023 13:44
    Dat was er tot half maart, en dan vooral onder de 2000m. Afgelopen maand is er nog veel gevallen
05-05-2023 12:57
Belachelijk. Doe effe normaal. Wil je een klimtijdrit? Keuze genoeg in de regio. Niemand zit te wachten op mountainbikeversnellinkjes op dergelijk absurd steile & lange klim.
    05-05-2023 13:17
    Ik volg gelei
    05-05-2023 13:43
    Wat dacht je van toerisme? Daar boven is het een toeristisch plekje. Profsport als de Giro leeft van finishplaatsen die het meeste geld willen neerleggen.
    05-05-2023 13:58
    Ik wel en ben niet niemand. ;-)
    05-05-2023 15:08
    Spreek voor jezelf, ga jij lekker op de brede wegen van andorra klimtijdritten organiseren. Het is ook nooit goed...
    05-05-2023 15:49
    @jimmen,

    Nee, dit ìs gewoon niet goed. Dat blijkt ook uit de choas en onzekerheid die er nu is.

    De laatste week is al superzwaar. Ik zie echt de meerwaarde niet van dit gehannes op een geitenpad.
05-05-2023 13:18
Het verbaast mij dat de ploegen dit maar blijven slikken, als er geen auto’s kunnen komen zijn er dus ook geen ambulances. In het nog niet zo lange verleden zijn koersen stopgezet omdat, komt ie, er geen ambulances meer beschikbaar waren…
Deze onzin én een verplaatsing van 700 km dezelfde avond, nee, nacht… beetje haar op de tanden managers…
    05-05-2023 13:36
    Helemaal eens. De ploegen vormen meestal (of zelfs soms) pas een blok nadat eerder iets mis gaat, zelden ervoor …
    05-05-2023 14:01
    Een ambulance is nog iets anders dan tientallen ploegleiderswagens die op en neer moeten. Als er nood aan de man is zullen ze heus wel plaatsmaken daarvoor of zorgen dat er een helikopter paraat staat. bij skiwedstrijden kunnen ze toch ook niet met een ambulance over de sneeuw rijden?
    05-05-2023 15:41
    Weerstand was zeker terecht geweest, maar niet meer op dit moment, toch? Dan hebben ze daar allemaal boter op hun hoofd.
05-05-2023 13:18
Ik las ergens anders dat de tijdrit ook in meerdere delen is opgesplitst met pauze's er tussen, zodat motoren en renners weer naar beneden kunnen. Weten jullie hier al meer over?
05-05-2023 13:48
Dus mocht je 2x lekrijden, moet je uit koers want dan kan je niet verder of wordt de ene moto dan vervangen voor een andere met een nieuwe fiets?
    05-05-2023 14:05
    Dan mag ge gewoon achter op de moto naar boven hoor :)
05-05-2023 14:23
Dit is prachtig nieuws, de Vuelta zou een stuk makkelijker worden zonder deze rit. Wie doet het foefje, op de voorlaatste dag?
05-05-2023 15:43
Dit wordt een historische rit, als ie doorgaat. Had je ze vroeger eens moeten zien, binnenband gekruist over de schouders en gaan!
05-05-2023 12:41
Is het nou echt nodig om de renners over zulke geitenpaden omhoog te laten rijden?
    05-05-2023 12:54
    Is toch fantastisch? Zelden zo uitgekeken naar een tijdrit en ze gaan er niet met een compleet peloton tegenop.
    05-05-2023 13:03
    Daar gaan er toch een paar hun felbevochten klassement van de voorbije weken in rook zien opgaan vrees ik. Ik weet niet of dat het concept is van een grote ronde.
    05-05-2023 14:06
    Ik kijk net heul hard uit naar deze tijd rit
05-05-2023 14:12
Wat een zoetsappig gezeik weer ...1 tegelijk omhoog ....

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine