Giro 2023: Kaden Groves wint natte en incidentrijke rit in Salerno, valpartijen Evenepoel en Roglic
foto: Cor Vos
woensdag 10 mei 2023 om 17:34

Giro 2023: Kaden Groves wint natte en incidentrijke rit in Salerno, valpartijen Evenepoel en Roglic

De vijfde etappe van de Giro d’Italia 2023 is gewonnen door Kaden Groves. Na een kletsnatte rit van 171 kilometer naar Salerno won de Australiër van Alpecin-Deceuninck een massasprint van een uitgedund peloton, want er werd in de finale veel gevallen, onder meer door Remco Evenepoel en Primož Roglič. Zij konden hun weg wel vervolgen en verloren uiteindelijk geen tijd. Roze trui Andreas Leknessund ook niet, hij blijft leider.

Zonder Ramon Sinkeldam, Valerio Conti en Rémy Rochas en in de stromende regen vertrokken de renners rond 13.00 uur aan de vijfde etappe van de Giro d’Italia. Met Andreas Leknessund in de roze trui en Remco Evenepoel in zijn regenboogtrui, weliswaar weggestopt onder een regenjasje.

Pinot laat drie aanvallers gaan
Vier vroege vluchters, waaronder bergtruidrager Thibaut Pinot, leken meteen een gat te slaan, maar in een natte afdaling gingen er twee daarvan meteen onderuit. Pinot bleef overeind en sloeg een gat met Thomas Champion (Cofidis), Samuele Zoccarato (Green Project-Bardiani CSF Faizanè) en de teruggekeerde Stefano Gandin (Corratec-Selle Italia).

Zij kregen iets meer dan twee minuten van de ploegen van Trek-Segafredo, Jayco AlUla en Alpecin-Deceuninck. Het plan van Pinot was duidelijk in de openingsfase. De blauwe man van Groupama-FDJ raapte op de eerste klim negen bergpunten op en liet zich vervolgens uitzakken, waardoor Champion, Zoccarato en Gandin overbleven vooraan.

foto: Cor Vos

Peloton neemt geen grote risico’s
Plots werd het peloton opgeschrikt, want wereldkampioen Remco Evenepoel zat op de grond. Een loslopende hond liet enkele renners vallen en daarbij ging ook de Belgische topfavoriet onderuit. Na enkele checks kon hij verder en werd hij door de ploeg teruggebracht naar het peloton. Daar onderhielden de sprintersploegen het tempo op ongeveer drie minuten van de vluchters.

Ondertussen zetten ook roze ploeg Team DSM en sprintersteams Movistar en Arkéa-Samsic een mannetje op kop van het peloton. Daar greep Mads Pedersen bij de eerste tussensprint van de dag vijf punten voor het paarse klassement, voor Jonathan Milan, Michael Matthews en Kaden Groves. De renners maakten geen haast, want zij reden langzamer dan het langzaamste geplande schema.

foto: Cor Vos

Primož Roglič én Remco Evenepoel gaan onderuit
Het verschil schommelde lange tijd rond de minuut, nog steeds in de stromende regen. Dat weerhield Zoccarato er niet van om na de laatste tussensprint solo weg te rijden van Gandin en Champion, die opgepeuzeld werden door het peloton. De Italiaanse koploper sukkelde vervolgens wat met zijn fiets, maar hield lang stand. Achter hem werden niet alleen de sprinters gepositioneerd, maar ook de klassementsrenners.

Maar het gevaar lag op de loer door de natte omstandigheden. De valpartij op zeven kilometer van de streep was dan ook geen verrassing, maar het peloton brak wel in stukken uiteen. Remco Evenepoel zat goed geplaatst met Soudal Quick-Step, dat de kop nam en Zoccarato inrekende. Onder de slachtoffers van de valpartij? Primož Roglič, die van fiets moest wisselen, en Fernando Gaviria, die zo kansloos was voor de ritzege.

Een groepje van ongeveer dertig renners was losgebroken en daar reed de ploeg-Evenepoel op kop. Niet ver daarachter volgde een peloton met Jumbo-Visma-mannen en ook roze trui Leknessund. Roglič werd drie kilometer voor de meet teruggebracht in het peloton, waarna ook de rest van de groep, met onder meer Leknessund en Kaden Groves, kon aansluiten. De situatie was daardoor hersteld.

Overal valpartijen, maar Kaden Groves wint
Het was chaos troef en dat leidde tot een nieuwe crash. Opnieuw was het Evenepoel die onderuit schoof op een glad stuk asfalt. Dat gebeurde twee kilometer voor de meet, waardoor het hem geen tijdverlies opleverde ten opzichte van de concurrentie. Ondertussen werd de sprint voorbereid door Team DSM en Alpecin-Deceuninck.

Kaden Groves ging vervolgens als eerste zijn sprint aan met Jonathan Milan en Mads Pedersen in zijn wiel. De Australiër hield knap stand en kwam als winnaar over de streep, maar achter hem bleef het chaotisch. Mark Cavendish raakte namelijk uit balans door een beweging van Alberto Dainese, botste vervolgens tegen Filippo Fiorelli aan en ging vervolgens zelf hard onderuit. In de nasleep van die crash nam hij ook David Dekker en Andrea Vendrame mee in zijn val.

Dat gebeurde allemaal achter een juichende Groves, die zo Alpecin-Deceuninck de zege bezorgde. Roglič finishte veilig in het peloton en de gevallen Evenepoel kwam, op een nieuwe fiets, ongeveer vier minuten later over de streep. Zij liepen in alle consternatie geen tijdverlies op.

Een terechte vuist voor Kaden Groves – foto: Cor Vos


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

In de RIDE Magazine Najaarsgids 2025 lees je een uitgebreid interview met Jonathan Milan! De sprinter van Lidl-Trek veroverde niet alleen de groene trui in de Tour de France, ook veroverde hij de harten van Italië. Wie is de 'Reus van de Sprint' die dit jaar zijn status als topsprinter bevestigde? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
101 Reacties
10-05-2023 17:45
Zo'n etappe is zum Kotzen. Heeft men anno 2023 nog niet geleerd dat dit in de moderne tijd beter geannuleerd wordt. Voor sensatie van crashen hebben we de onzin van F1 en MotoGP maar niet de wieleresport.
    10-05-2023 18:07
    Dit waren toch vooral valpartijen door de schuld van de renners hoor
    10-05-2023 22:58
    En in de F1 zijn ze -itt tot die wielrenners- ook nog slim genoeg om in geval van regen over te schakelen op banden met profiel....
10-05-2023 17:43
Heerlijk onsportief van SQS om pas vol op kop te gaan rijden als Roglic gevallen is.
    10-05-2023 17:46
    wat ze niét deden, voor alle duidelijkheid
    10-05-2023 17:50
    Of het vol doorrijden was @zietemgaan dat was moeilijk te zien (denk ook niet dat het vol was), maar ze hoefde daar niet te rijden, je krijgt de schijn tegen. Gewoon van kop af gaan.
    10-05-2023 17:52
    SQS had helemaal niet op kop hoeven rijden in dat kleine groepje. Nu ruikt het, op zijn minst, naar onsportieviteit.
    10-05-2023 17:54
    @Zietemgaan Ik heb niet het idee dat de SQS renner harder kon. Hij gaf vol gas.
    10-05-2023 17:54
    Ben fan van Roglic, maar volgens mij reed Quickstep niet op kop na de valpartij.
    10-05-2023 18:02
    Ze reden duidelijk door
    10-05-2023 18:07
    Vóór de valpartij reeds SQS niet op kop, erna wel. Dat was volgens mij toeval, maar het oogde niet fris.
    10-05-2023 18:08
    Zou het niet onsportief willen noemen, als ze echt doorgereden hadden waren de achtervolgers niet zo snel teruggekeerd. Maar of het er netjes uitziet is een volgende.
    10-05-2023 18:25
    Man man man, dan rijdt Soudal QS op kop om het tempo te drukken en dan zijn ze voor sommigen nog de pineut.
    Ter info, de beste manier om het tempo van een groep te drukken is om met zijn allen op kop te rijden en dan de boel (relatief) plat te leggen. Dat is ook wat Soudal QS heeft gedaan. Al de rest is larie en apekool ....
    10-05-2023 18:38
    Beide uitersten lijken mij hier onzin Franky. Ze gingen zeker niet vol om te profiteren maar ze drukten ook zeker het tempo niet. Niks aan de hand.

Reacties zijn gesloten.