Giro 2022: Tom Dumoulin sukkelt met rugproblemen

woensdag 18 mei 2022 om 17:24
Giro 2022: Tom Dumoulin sukkelt met rugproblemen

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin heeft last van zijn rug. Dat vertelde de Nederlander van Jumbo-Visma woensdag na de elfde etappe van de Giro d’Italia. “Het gaat niet geweldig”, kan hij er nog enigszins om lachen bij Eurosport.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Als het gaat over de aankomende bergetappes in de Giro d’Italia, laat Dumoulin los dat hij wat fysieke problemen heeft. “Eerlijk gezegd voel ik mij niet beter. Ik heb wat problemen met mijn rug, dus het gaat niet geweldig”, aldus de Limburger, die een goed algemeen klassement al uit zijn hoofd heeft gezet.

In de elfde etappe van de Giro d’Italia kwam Dumoulin als 71ste over de finish. In het klassement staat hij 33ste op ruim 19 minuten van roze trui Juan Pedro López. “Het was een rustige dag, een dag om goed door te komen. We hebben geen sprinter en geen echte renner voor het klassement meer, dus we hoefden niet veel te doen”, blikt hij terug.

Vorige week was Dumoulin nog een belangrijke schakel in de ritzege van ploegmaat Koen Bouwman in de rit naar Potenza. In die etappe werd hij zelf vierde.

Dit artikel delen:

55 Reacties

Murcia 18 mei 2022 om 17:32

Hopelijk zet hij nu door in plaats van af te stappen, ik weet dat een blessure aan de rug niet niks is maar bij Tom is er de laatste seizoenen altijd wel wat en dat irriteert.

Yeez 18 mei 2022 om 17:34

Als doorzetten betekent dat je het verder kapot maakt, dan zeker niet.

Verder inderdaad jantje lacht jantje huilt en altijd wel iets van fysiek ongemak. Kan bij fans irriteren, maar vooral voor hem niet leuk natuurlijk…

Murcia 18 mei 2022 om 17:38

@Yeez
Volledig eens met je reactie alleen wordt je hier zo cynisch van. Ik weet dat dat oneerlijk is maar het voelt als een slechte soap zo.

nasibal 18 mei 2022 om 17:43

Je hebt renners waar het minder lekker gaat omdat er altijd wat aan de hand is. Je hebt ook renners waar er altijd wat aan de hand is wanneer het minder lekker gaat.

Ik denk dat oa de documentaire van Jumbo over de tour destijds netjes heeft laten zien / bevestigt in welke groep Tom zit.

Het zal een fantastische jongen zijn, en ik gun hem het beste, maar hier wordt je inderdaad snel wel een beetje cynisch van.

Yeez 18 mei 2022 om 17:48

Overigens helemaal eens jullie reacties @murcia @nasibal

ChassePatatjeOorlog 18 mei 2022 om 18:11

Toch vreemd, ik weet dat hij er niks aan kan doen als zijn rug niet meewerkt maar toch irriteert het mij inderdaad ook. Misschien voelt het als een smoes.

S.t.B 18 mei 2022 om 18:26

Begin nu toch ook wel sterk naar galgenhumor te neigen.
Binnenkort weer het persbericht dat Dumoulin dit seizoen alleen nog maar aan het NK en WK tijdrijden zal deelnemen.
Kan het geelzwarte tricootje rap in de kast en Tom zich helemaal op Tom focussen, terwijl Plugge, Zeeman en consorten zich weer de haren uit het hoofd trekken.

uitdewaaier 18 mei 2022 om 18:46

Oooooohhhhhh daar gaattie weer.

nasibal 18 mei 2022 om 17:36

Ah dit keer is het zn rug. Het is ook altijd wat he, arme jongen..

YogiBear 18 mei 2022 om 17:43

Want Dumoulin wil graag blessures hebben. Makkelijk reageren vanaf de bank.

nasibal 18 mei 2022 om 18:01

Want ik stel dat Dumoulin graag blessures wil hebben, makkelijk reageren vanaf de bank.

Oa Gesink en Kelderman zit/zat het ook met flinke regelmaat tegen. Misschien nog wel méér zelfs. Zie je de verschillen tussen Tom en die twee?

YogiBear 18 mei 2022 om 18:18

@nasibal Het valt nu wel mee mbt de reacties op Gesink maar ook mbt hem is er een fase van een jaar of drie geweest, gedurende zijn transitie van klassement renner naar helper, waarin elk pijntje van Gesink uitvergroot werd en de cynische reacties niet van de lucht waren.

BW52 18 mei 2022 om 17:49

Je voelt het aankomen. Wordt afstappen ?????

Het Jachtluipaard van Numansdorp 18 mei 2022 om 17:54

Iedereen kent wel een Tom in zijn of haar omgeving. Zo iemand die altijd wel wat mankeert, die altijd negatief is, die vol zelfmedelijden zit en die zijn hele omgeving nog net niet meesleurt in een depressie.

Of het nu allemaal aanstellerij is of niet, zo iemand ben je liever kwijt dan rijk. Je wordt er als omstander(lees: ploeggenoot) toch doodmoe van. En de hele sfeer binnen de ploeg gaat ook naar de klote.

Txirrindularitza 18 mei 2022 om 17:59

Edit redactie: Niet op de man aub.

nasibal 18 mei 2022 om 18:06

Edit redactie: Reactie is aangepast.

evelineroos 18 mei 2022 om 18:13

Gelukkig heb ik geen jachtluipaarden in mijn omgeving.

YogiBear 18 mei 2022 om 18:19

edit wf: niet doen

Ed De B 18 mei 2022 om 18:21

Deels eens. Vergeet niet dat alles, maar dan ook alles wordt uitvergroot bij Tom. Dat je er ook anders mee om kunt gaan, lijkt me duidelijk. Als Tom nog plezier in het fietsen zoekt kan hij beter een andere rol zoeken als Gesink bv

Merlinappa 18 mei 2022 om 18:23

Gelukkig hebben we het Jachtluipaard van Numansdorp hier, die precies weet hoe het zit. Vast stiekem een TJV-renner, gezien hij weet dat zijn ploeggenoten er doodmoe van worden.

Het Jachtluipaard van Numansdorp 18 mei 2022 om 18:32

Wat jammer nou dat er geen kijkje achter de schermen is van hoe het tijdens een koers allemaal gaat met een negatieve Tom en zijn ploeggenoten.

Oh wacht, er is letterlijk een hele documentaire gemaakt waarin we precies kunnen zien wat voor invloed Tom en zijn gemoedstoestand heeft op zijn ploeggenoten. En dat was geen positieve. Sowieso lijkt het me dat je dat zonder documentaire ook wel had kunnen bedenken toch?

Merlinappa 18 mei 2022 om 18:34

Meh, een documentaire kan je precies knippen en plakken hoe je wil uit honderden uren filmmateriaal. Kan je een heel ander beeld schetsen dan wat er daadwerkelijk is gebeurd. Het is meestal niet zwart of wit, maar grijs.

uitdewaaier 18 mei 2022 om 18:49

Helemaal eens Jlp uit de buurt van NSVV.

Quincy Adams 18 mei 2022 om 19:28

Als er zo iemand in mijn omgeving is, probeer ik die persoon te helpen, ondersteunen en zorgen dat het beter wordt… dat heet vriendschap…

IlPirata 18 mei 2022 om 19:38

@Het Jachtluipaard van Numansdorp Jij hebt een erg eng wereldbeeld moet ik even melden.
Iemand bijstaan met empathie kom je verder mee dan iemand verketteren.

On Topic: Dumoulin hoeft helemaal niks meer te bewijzen en dat het geruime tijd tegenzit is gewoon erg naar voor hem. Daar heeft hij sommige toetsenbordridders niet voor nodig om dat te weten. Hopelijk kan hij herstellen en misschien nog iets moois laten zien deze giro, ritoverwinning of niet.

michel van der staak 18 mei 2022 om 18:31

TJV en Dumoulin zouden toch na de Giro over contract en volgend jaar praten? Denk dat dit een kort gesprek gaat zijn.

assen 18 mei 2022 om 19:46

Michel, ik denk dat je gelijk hebt. Er zijn weinig redenen meer om Tom aan de ploeg te verbinden met een redelijk hoog salaris. Ook bij de gemiddelde wielerfan zal de liefde voor Tom enigszins bekoeld zijn.

Het belangrijkste is natuurlijk dat Tom gelukkig is/blijft/wordt. Zelf zou ik het fijn vinden als hij wielrenner blijft en weer opkrabbelt.

Het Jachtluipaard van Numansdorp 18 mei 2022 om 18:31

Maenhout 18 mei 2022 om 18:33

Ik kan me wel voorstellen dat iemand die er zo lang uit is geweest en nog niet zoveel koersdagen heeft gehad sindsdien, na bijna twee weken Giro pijntjes begint te krijgen. En specifiek voor Dumoulin, dat het voor hem belangrijk is om plezier te hebben in zijn sport, en het gevoel dat hij wat bijdraagt, in plaats van mee te peddelen achterin. Is niet goed als je teveel denkt.

Wheely 18 mei 2022 om 18:42

Zand strooien, als hij een beetje wil linkeballen in de ontsnapping moet hij op papier niet te goed zijn natuurlijk.

Wildebert 18 mei 2022 om 18:52

Je bent wel een optimist.

Arnoud Mather 18 mei 2022 om 22:10

Das wel heel optimistisch, mooi!! Ben bang dat Dumoulin in het algemeen “sukkelt”, niet alleen met zijn rug nu. Punt erachter zetten lijkt me best, OL medaille was mooi, wordt denk helaas niet veel meer

Wildebert 18 mei 2022 om 18:43

Tsja! Laat dit nieuws nou over Tom nou niet echt als een verrassing overkomen. Je begint toch als fan een beetje te wanhopen over zijn toekomst. Man, man!

Pietspeed 18 mei 2022 om 18:51

Die rustdag heeft hem kennelijk niet geholpen.

Turtlehead 18 mei 2022 om 19:05

Al bijna twee jaar zonder regelmatige inspanningen op topniveau/wedstrijdniveau, dan is ’t niet zo gek natuurlijk.
TD2 klaagt al zijn hele loopbaan, dus het is op zich ook niet verontrustend.
Ik merk alleen dat ik er geen geduld meer mee heb. Niks presteren, één keer een uitschietertje, drie teleurstellingen (voor hem, de ploeg en mij als volger/wielerfan), steeds weer gedoe… Niks aan zo.
Hopelijk gewoon in de aanval dit weekeinde ergens :)

Kelder is de Man 18 mei 2022 om 19:13

In die docu kwam hij niet goed uit de verf. Dat gemier over de zadels ed. Maar hier wordt hem gevraagd hoe het gaat en dan lijkt het me niet vreemd om aan te geven dat de rug niet lekker zit. Hoop dat de massage z’n werk doet.

Bontempi1962 18 mei 2022 om 19:21

De reacties zijn weer niet mals op WF waar het gaat over de rug van TD. Allemaal makkelijk geredeneerd vanaf de zijlijn. Bewijst maar weer hoe slecht we in NL omgaan met onze kampioenen. Ik word daar een beetje moe van.

Quincy Adams 18 mei 2022 om 19:26

Zie je goed. Maar dat geld voor meer renners/items. Er is een groep die vaak (specifiek op een renner/item) emotioneel reageert en daarbij loskomt van de neutrale analyse. Maar dat heb je altijd op een forum. Probeer d’r maar niet op te letten…

IlPirata 18 mei 2022 om 19:39

@ Bontempi1962 Eens.

Quincy Adams 18 mei 2022 om 19:24

Het is al 1,5 week afzien (voor hem) in Italie. Dat is zijn lijf simpelweg niet meer gewend, kan ik mij zo voorstellen. Hoeft niet per definitie iets te betekenen op (middel)lange termijn. Wel lastig op dit moment, zo lijkt me.

Cen Morawec 18 mei 2022 om 20:03

Arme Tom Dumoulin, dit verklaart zijn suboptimale resultaten.
Als het lastig wordt, mag hij opstapen en bij Tour of Vuelta meedoen?

geoalp 18 mei 2022 om 20:23

Krijg toch een beetje gemengde gevoelens over Tommie…

Blackcanyon 18 mei 2022 om 20:31

Als Tom rugpijn heeft kunnen jullie m ook een steuntje in de rug geven. Knapt hij van op. Van veel reacties hier knapt hij af.

Maenhout 18 mei 2022 om 21:36

@Blackcanyon Precies.

Pietspeed 18 mei 2022 om 21:40

Daar valt iets voor te zeggen. Maar ik vrees dat hij deze reacties niet leest :-) En rugklachten zijn in principe lichamelijk, tenzij een uiting van mentale problemen/stress.
Niettemin een hoop gedoe over het wel en wee van Dumoulin de laatste jaren. Daar wordt de fan wel af en toe ‘moe’ van. Die willen weer TD 1.0. zien… Denk dat ie gaat afstappen en voorbereiden op de Tour a la Bini. Althans in dienst van Roglic en Van Aert.

Blackcanyon 19 mei 2022 om 06:19

MvdP had ook rugproblemen, maar haalde de eerste paar dagen van de giro een redelijk acceptabel niveau :-)
Ik hoop niet dat de mensen hier vinden dat Matje moet stoppen omdat hij teruggezakt is in het AK.
Deze giro is podium niet realistisch voor Tom, maar wie weet wat er in de toekomst in andere grote rondes nog mogelijk is.
Gewoon eens vragen aan Matje hoe die zijn rugprobleem heeft opgelost. En misschien overstappen van die boodschappenploeg naar Alpecin. Matje zal zich toch niet op 3 grote rondes richten en ook niet op het AK. Alpecin heeft nog niet echt een AK rijder. Tom kan dan weer met zijn haar in de reclame.

BigApple 18 mei 2022 om 21:54

Eens even kijken. Hoeveel Giro winnaars ooit kent NL….mmm…eentje. Hoeveel renners in top-3 Tour….mmm…stuk of 5. Hoeveel renners top 6 Vuelta….stuk of 8. Hoeveel renners 2x olympisch zilver wielrennen. Niet opgezocht, maar hooguit 3. Hoeveel renners die dit allemaal hebben. Nou ik denk 1 maar kan me voorstellen dat Joop of Jan in de buurt komen. Top-3 beste Nederlandse wielrenner ooit ! Enorm van genoten. Iemand die alles geeft voor de overwinning. Lijkt me heel normaal dat je in je ijver dan te diep gaat en teveel wilt en pijn in de rug krijgt. Het zijn juist de mannen die nooit pijn hebben die niks winnen. Bedankt Tom voor al je mooie prestaties- en alvast bedankt voor alles wat nog gaat komen ! En negeer de mooi-weer supporters !

Cen Morawec 18 mei 2022 om 21:55
Quote:
Denk dat ie gaat afstappen en voorbereiden op de Tour a la Bini. Althans in dienst van Roglic en Van Aert.

Wat bedoel jij ermee?

Arnoud Mather 18 mei 2022 om 22:13

Denk helaas dat TDM in zijn algemeenheid “sukkelt”, wellicht nu even met zijn rug. Ben bang dat het er gewoon niet meer in zit. Hoop dat hij er dan tijdig een punt achter zet: de OL medaille was fantastisch, denk dat het hiermee wellicht een mooie afsluiter is omdat er niet meer in zit. Ik hoop dat ik ongelijk heb!!

mr-prins 19 mei 2022 om 04:19

geen smoesjes Tom een grote tegenvaller

Blackcanyon 19 mei 2022 om 05:57

Ik weet van de prins geen kwaad, maar misschien had je te hoge verwachtingen. Dat jij t verkeerd hebt ingeschat, is dat de fout van Tom?

Hendrik Bonten 19 mei 2022 om 07:06

Je moet ook geen onverwachte bewegingen maken als bidon gooien

horsm 19 mei 2022 om 07:25

Wat een rare reacties hier. Hij geeft gewoon antwoord op een vraag van een journalist. En natuurlijk gaat het niet goed. Dat ziet iedereen.

skylimit 19 mei 2022 om 08:27

Tom, het is gewoon klaar !! Houd aub op met dat zielige gedoe. Hang je fiets definitief aan de wilgen. Er is altijd iets de laatste jaren. Een overbelaste rug heb ik gelezen, waarvan dan? Van het zo lang op een berg zitten ? Plezier in fietsen komt niet vanzelf terug zeker niet als je geen prestaties kan leveren die je zou verwachten.
Je bent niet meer die toprenner van tijdens de Giro en de Tour de France. Dat was misschien wel onwaarschijnlijk top. Dat niveau kan je niet meer aantippen.
Zolang dat gevoel / besef niet bij je is ingedaald, blijf je vermoedelijk de Dumoulin die om elke verkeerde scheet begint te zeuren i.p.v. de knop om te draaien. Verleg je doelen als je wilt blijven fietsen, en doe dit wel met 100% toewijding en niet halfbakken.

Sjonge Jonge 19 mei 2022 om 08:55

Maar moet hij nu definitief zijn fiets aan de wilgen hangen of zijn doelen verleggen in het wielrennen?
Spreekt elkaar nogal tegen.