Giro 2022: Simon Yates triomfeert in tijdrit, Mathieu van der Poel (2e) behoudt roze trui

zaterdag 7 mei 2022 om 17:09
Giro 2022: Simon Yates triomfeert in tijdrit, Mathieu van der Poel (2e) behoudt roze trui

foto: Cor Vos (archief)

De tweede etappe van de Giro d’Italia, een individuele tijdrit van 9,2 kilometer in Boedapest, is gewonnen door Simon Yates. De Brit legde het technische parcours sneller af dan de Nederlanders Mathieu van der Poel en Tom Dumoulin. Van der Poel bleef wel leider.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

Daags na zijn zege in de openingsrit van de Ronde van Italië, mocht Mathieu van der Poel zijn roze trui verdedigen in een individuele tijdrit. Het parcours sloot alvast aan bij zijn kwaliteiten. In het centrum van Boedapest was namelijk een technische route uitgetekend met finish op de Burchtheuvel (1,3 kilometer aan 4,9%). Met bijvoorbeeld João Almeida, Magnus Cort, Tobias Foss en Tom Dumoulin lagen er echter genoeg kapers op de kust. Zij maakten niet alleen kans op de ritzege, maar ook op het leiderstricot.

De eerste renner die (om 14.00 uur) van het startpodium vertrok, was de gisteren gevallen Harm Vanhoucke. Daarna vertrok Jan Tratnik, die normaal gesproken een gevaarlijke outsider zou zijn, maar gisteren samen met Vanhoucke tegen het asfalt ging. De Sloveen was flink gehavend, vooral aan zijn pols, en kwam dan ook niet aan de tijd van de Belg. Alex Dowsett, als derde vertrokken, deed dat wel en zou een tijdlang de tabellen toppen.

Jumbo-Visma aan de leiding
Het was uiteindelijk Jos van Emden die de tijd van Dowsett verbeterde. De Nederlander deed vier seconden beter dan de renner van Israel-Premier Tech. Vervolgens dook een andere renner van Jumbo-Visma, Edoardo Affini, weer onder de tijd van Van Emden. De Italiaan mocht plaatsnemen op de hot-seat, totdat Lennard Kämna het feestje van Jumbo-Visma verstoorde. De BORA-hansgrohe-renner die zich in de finale van gisteren ook al toonde, zette de toptijd nog wat scherper.

Edoardo Affini op de helling richting de streep – foto: Cor Vos

Lange tijd kwam er niemand in de buurt van Kämna. Thymen Arensman leek dat aanvankelijk ook niet te doen, want op het eerste tussenpunt stond hij acht tellen achter de Duitser, maar op de streep was hij er toch dichtbij. Het talent van DSM kwam een halve seconde te kort om Kämna te kloppen. Matteo Sobrero slaagde daar wel in: de Italiaanse kampioen deed vier seconden beter dan Kämna. Daarmee was hij ook sneller dan Tobias Foss, die even later binnenkwam en ook vier seconden toegaf.

Tom Dumoulin noteert toptijd
Vervolgens volgden de kleppers elkaar snel op. Een van de eersten van hen was Tom Dumoulin, die de tijd van Sobrero verpulverde. Hij was acht seconden sneller dan de Italiaan. Niet veel later werd daar echter alweer vijf seconden afgedaan, door Simon Yates. Vervolgens noteerden ook Vincenzo Nibali, Mikel Landa en Romain Bardet relatief sterke tijden. João Almeida, één van de volgende binnenkomers, deed het beter dan alle drie, maar pakte slechts een of enkele tellen op hen.

Dumoulin eindigde op de derde plaats – foto: Cor Vos

Richard Carapaz kreeg ook een tikje van Yates. Hij verloor in 9,2 kilometer achtentwintig seconden op de Brit. Wilco Kelderman beperkte de schade tot zeventien seconden. De enige die op dit moment Yates nog kon kloppen was Mathieu van der Poel. De Nederlander kwam heel dicht, maar moest uiteindelijk drie seconden toegeven op Yates. Van der Poel behield zijn roze trui wel. Tom Dumoulin eindigde op de derde plaats en steeg ook naar die positie in het klassement.

Dit artikel delen:

77 Reacties

vevie 7 mei 2022 om 17:10

Yates! Wat doe jij nou! Wow!

Deze zag ik echt niet aankomen. Dit kan een mooie giro worden met flink wat mannen al op achterstand. Let’s go!

0
jooprioolpijp 7 mei 2022 om 17:27

je bent in goed gezelschap: slechts 1.5% van de WF poll zag dit aankomen. Hij houdt in elk geval de traditie in ere dat hij zich niet verstopt als hij goed is. De vraag is hoe lang hij goed blijft. Halverwege week 3?

0
tvm 7 mei 2022 om 18:46

@joop, De Vuelta heeft hij alvast op zak. Dus 3 weken moet wel lukken lijkt me.

0
Fenno de Groot 7 mei 2022 om 17:13

Yates wint een tr of wordt er hard afgereden. Geen tussenweg bij hem. Blijft mij verbazen hoe wisselvallig hij rijdt in een tr. Kelderman lekker scherp en goed (al 2 dagen) en dumo goede tijdrit. Hopelijk beloofd dit wat voor de Nederlanders

0
Renaissance 7 mei 2022 om 17:22

Niet de grote held van de dag MvdP vergeten, die zou gewoon een AK kunnen rijden.

0
Fenno de Groot 7 mei 2022 om 17:47

@Renaissance je maakt hopelijk een grapje toch? Dikke respect voor zijn prestaties, maar vdp gaat echt geen klassement rijden.

0
Renaissance 7 mei 2022 om 18:29

Hij gaat het inderdaad niet doen, maar als hij zich erop zou toeleggen zou hij kandidaatwinnaar zijn.

0
jimmen 7 mei 2022 om 20:17

Nee renaissance, ook niet als hij zich er op zou richten. Die lichtgewichten zijn simpelweg niet bij te benen in het hooggebergte voor iemand als mathieu.

0
Beer 7 mei 2022 om 20:51

Jawel joh, als hij zou willen zou hij winnen. En hij is al 1,5 jaar niet eens in vorm.

0
Erik33 7 mei 2022 om 17:13

Eigenaardig dat Yates ook op het vlakke sneller was, brommertje?

0
Joker 11 7 mei 2022 om 17:15

bike exchange…

0
the student 7 mei 2022 om 17:15

technisch gewoon goede bochten gereden denk ik

0
Turtlehead 7 mei 2022 om 17:25

Yates was in PN ook al de enige die Roglic en de Groote Rivaal pijn kon doen.

0
Erik33 7 mei 2022 om 17:50

Met eigen tijdrit tenue had Mathieu gewonnen.

0
Het Jachtluipaard van Numansdorp 7 mei 2022 om 17:14

Achteraf gezien eigenlijk bijzonder dat Yates amper werd genoemd vooraf, die heeft al vaker bewezen wereldtop te zijn in dit soort korte halve klimtijdritjes. Zie de Giro van 2019 bijvoorbeeld.

0
Wheely 7 mei 2022 om 17:14

Gewoon fokking vier Nederlanders in de top 10. Bam!

0
Limal 7 mei 2022 om 17:25

Mooi dagje voor jullie, proficiat!

0
Wheely 7 mei 2022 om 17:27

Dankjewel Limal!

0
nickdt 7 mei 2022 om 18:20

En 5 in de top 15.

0
Panache 7 mei 2022 om 17:14

Yates snel op het vlakke deel en super klim. Carapaz voor zijn doen ook zeer snel op het vlakke deel en een relatief zwakke klim. Dat is een interessant verhaal voor het algemene klassement. Dumoulin heel keurig 3e en daarmee valt er niets te zeggen over zijn vorm, hij blijft een dark horse.

0
Marik 7 mei 2022 om 17:16

Carapaz gaat flitsen in de 3e week, let maar op.

0
bartwijst1234 7 mei 2022 om 17:14

Mooie rit van Tom!

0
bartp25 7 mei 2022 om 17:15

Prachtige tijdrit met toch een aantal surprises.
Dumoulin dik in orde pakt op bijna iedereen toch best wat seconden, Yates zeer knap. Uiteraard ook weer een dikke pluim voor MvdP heel sterk.

TJv met 5 man bij de beste 23 die zijn dik in orde voor deze Giro. Kan niet wachten op dinsdag de Etna.

0
S'mon 7 mei 2022 om 17:16

Yates, dat had ik nu eens niet verwacht! Deze tijdrit liegt niet, Yates is in orde. Almeida is dan weer slecht, of toch naar zijn normen.
De Nederlanders hebben dat ook fantastisch gedaan vandaag, Dumoulin is toch ook in orde (maar niet super heb ik de indruk). En ja… Mathieu van der Poel zal wel weer een discussie veroorzaken, moet hij zich er op toeleggen of niet?

0
Koers 7 mei 2022 om 17:16

Yates weer met een speciaaltje. Vdp nog mooi in het roze, benieuwd of hij deze gaat verdedigen op de Etna.

0
Handige Harry 7 mei 2022 om 17:20

Hopelijk wel, hij zou dat best wel moeten kunnen.

0
DonQuijote 7 mei 2022 om 17:16

Gisteren zag ik het al; Mathieu is afgevallen. Zou hij stiekem gaan proberen how ver hij kan komen in een grote ronde?

0
the student 7 mei 2022 om 17:17

Zijn tijdritpositie is ook heel erg verbeterd. Heeft er zeker wel aan gewerkt.

0
bartwijst1234 7 mei 2022 om 17:20

Mooie gedachte, al is de kans niet groot dat hij hem uit zal rijden.

0
jooprioolpijp 7 mei 2022 om 17:21

neuh, een beetje minder massa is ook goed voor de doelen (ritten) in dit deel van het seizoen.

0
Limal 7 mei 2022 om 17:23

@the student, dat viel mij ook op bij dat luchtbeeld van opzij, qua positie deed hij mij nu bijna denken aan Dumoulin. Zeker aan gewerkt in een windtunnel afgelopen winter…

0
Turtlehead 7 mei 2022 om 17:27

@Limal: dat zou je wel zeggen ja, maar ‘rusten’ en windtunnel zijn wel twee verschillende dingen.

0
Kartouche 7 mei 2022 om 19:29

Limal heeft last van tunnelvisie of misschien moet ik het VanderPoelvisie.

0
the student 7 mei 2022 om 17:16

Wel interessant dat Almeida tegenvalt ( een beetje dan ). Zo zie je maar nooit een nieuwe tijdritfiets op een belangrijk moment introduceren. Pakt nooit goed uit.

0
Anna van der Stege 7 mei 2022 om 17:40

11e valt best mee qua tegenvallen toch? Zelfde tijd als de nr. 9 en het verschil met plaats 6 is ook maar 1 seconde. Als je kijkt naar Almeida’s gemiddelde in tijdritten is het vaak rond deze plekken, met af en toe een uitschieter. Tov Yates minder, maar vergeleken met de rest van de GC mannen best prima.

0
fietsvriend 7 mei 2022 om 17:18

Yates
Dumoulin +5
Kelderman +13
Foss +17
Almeida +18
Bardet +24
Carapaz +24
Landa +33
Arensman +33
Hindley +34
Carthy +38
Lopez +42

Zoiets?

Landa, Lopez, Carapaz en Bardet mogen aan de bak in de bergen. Top!

0
adelaarvanantwerpen 7 mei 2022 om 17:25

Dit is de achterstand van de AK mannen op VDP. Yates staat maar 5 seconden voor op Dumoulin.

0
fietsvriend 7 mei 2022 om 17:28

@Adelaar – heb het aangepast inmiddels.

0
joowii 7 mei 2022 om 21:57

Sosa mag ook aan de bak :), die weet amper Mareczko voor zich te houden…

0
Reutemeteut 7 mei 2022 om 17:19

Mathieu in september ook maar meteen het WK TT laten doen.

0
xistnc 7 mei 2022 om 17:32

Als ze de afstand onder de 10km houden, wat bochten en kasseiklinkertjes regelen en een slotklimmetje dan lijkt me dat een goed idee.

0
Reutemeteut 7 mei 2022 om 17:42

En als dat niet zo is, dan is het ook een goed idee!

0
Limal 7 mei 2022 om 17:21

Wat een heerlijk entertainende tijdrit!! Ik hoopte dat Tom hem ging pakken en dat zag er even goed uit, maar Yates en vdPoel zetten hier ‘grand cru’ prestaties neer. Het mooiste beeld vond ik misschien wel het bukken van Mathieu in de bochten om die scherper aan te kunnen snijden – geleerd in het veldrijden! :-)

0
TheBigShow 7 mei 2022 om 17:23

De brede schouders van Mathieu hebben hem de das omgedaan…

Enorme prestatie wel weer. Helaas net niet voldoende voor de winst. Dumo ook prima, al was ie zelf niet helemaal tevreden. Maar zo hoor het ook.

En Yates… bijzonder knap. Zelfs op het vlakke sneller dan Dumoulin

0
Tony 7 mei 2022 om 17:24

Tom zit weer in de lift. De Nederlanders doen het Super!!!!!!

0
KJP 7 mei 2022 om 17:26

Goede tijdritten rijden doet ie alweer bijna een jaar. Maar klimmen niet. Dus nog even afwachten hoe dat gaat ook op de Etna, maar vooral volgende week zondag op Blockhaus. Pas daarna zou ik echt gaan juichen. ;)

0
Dikke Vrouw 7 mei 2022 om 17:24

Schriel mannetje dat tijdrit kanonnen op hun nummer zet ..pfff ..ja zeker hoor ..

0
bartp25 7 mei 2022 om 17:28

Op een typische tijdrit zou ik verbaasd zijn bij deze tijdrit niet.

0
Westfalen 7 mei 2022 om 17:29

Alleen is Yates zelf ook een tijdritkanon. Hij rijdt al langere tijd goede tijdritten. En de klim helpt natuurlijk ook. Die ligt Yates goed.

0
Anton van Valouwe 7 mei 2022 om 17:30

Maak je niet dik joh…

0
KJP 7 mei 2022 om 17:32

Bike-Exchange die op een Giant is gaan rijden. Bike Exchange dat samen is gaan werken met tijdritkanon Pinotti. En dan ook nog eens een bochtige tijdrit die hem gewoon ligt.

Winst had ik niet verwacht, maar een hele goede tijdrit van Yates lag toch wel in de lijn der verwachting.

0
Dikke Vrouw 7 mei 2022 om 17:39

Best tijd Yates op het vlakke stuk toch wel bijzonder

0
PietFriet 7 mei 2022 om 17:40

Dit was geen vlakke tijdrit van 50km zonder bochten.

0
Scott Sunderland 7 mei 2022 om 17:26

Naar einduitslag kijkend eigenlijk het meeste volgens verwachting. Niemand die echt heel slecht reed. Dat Carapaz, Bardet , Lopez en Landa wat tijd in zouden leveren was ingecalculeerd en ze deden het ok. Yates en Kelderman doen het beter dan verwacht. Sosa leverde wel een wanprestatie en werd nog voorbijgereden door Foss.

0
KJP 7 mei 2022 om 17:30

Lopez heeft toch echt wel prima tijdritten gereden in zijn leven. Ook wel heel slechte overigens. Maar dat hij achter Landa zit bijvoorbeeld is geen heel goed teken vind ik

0
Baukema Tomoulin 7 mei 2022 om 18:00

Buchmann is ook niet echt lekker bezig. Die is nu al naar de 3de plek in de ploeg verwezen door Jay en Wilco

0
platteprijs 7 mei 2022 om 18:52

Buchmann is gevallen.

0
Comments 7 mei 2022 om 17:29

De lage landen doen het prima.

0
Apemantus 7 mei 2022 om 17:33

Yates als een duveltje uit een doosje. Maar ook een heel lekker begin van de Giro voor Tom, hoor. Zien waar het schip strandt met hem. MVDP weer van een verbazingwekkende buitencategorie. Kelderman staat ook lekker kort. Erg jammer dat Arensman gisteren zoveel tijd heeft laten liggen, die had nu gewoon boven Bardet gestaan.

0
Jacob Lohof 7 mei 2022 om 17:33

Natuurlijk heeft niemand het over Bauke, krijgt in de pers alleen maar vragen over Feyenoord. Is niet interessant

0
jooprioolpijp 7 mei 2022 om 17:36

Ja, die Bauke Tulett heeft lekker gereden vandaag. Scherp gezien.

0
Apemantus 7 mei 2022 om 17:39

Bauke rijdt een goede tijdrit, maar gaat niet voor het klassement, dus minder relevant.

0
Scott Sunderland 7 mei 2022 om 17:41

Mollema heeft een prima tijdrit gereden, maar aangezien hij zelf aangaf niet voor het klassement te gaan, misschien wat minder van belang.

0
Jacob Lohof 7 mei 2022 om 18:15

Ik ben teveel Bauke fan, toch vind ik vreemd . Niet de eerste keer of gaat alleen over Jumo

0
Jacco van Stierop 7 mei 2022 om 17:40

Blijven rare vogels, die Yates Bros, maar dat vind ik eigenlijk wel leuk aan ze.
Of je conclusies kunt verbinden aan de uitslag betwijfel ik, beetje vorm van de dag-verhaal.
Aardig uitgetekend parcours.

0
TheBigShow 7 mei 2022 om 17:42

Tullet ook heel goed trouwens. 20 jaar nog maar. Dat wordt er ook eentje

0
Baukema Tomoulin 7 mei 2022 om 17:50

Aanvallers alert! Op de Etna wil Yates de roze trui niet en AF en Jumbo zullen er niet voor rijden. De Valters, Ciccone’s, Fortunato’s en consorten kunnen daar vanuit de vlucht het roze grijpen voor een weekje. Alleen Ineos en misschien UAE (gok ik) zouden kunnen gaan rijden om Yates de roze trui in te ‘naaien’.

0
joowii 7 mei 2022 om 22:04

Owain Doull staat daar ook perfect voor, reken maar dat hij erbij zal zijn. Al is de Etna misschien te lang voor m.
Valter zie ik dit jaar niet meer zoveel ruimte krijgen eerlijk gezegd.

0
  • 1
  • 2

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone