Santiago Buitrago (Bahrain Victorious) heeft vanuit de vroege vlucht de zeventiende etappe van de Giro d’Italia gewonnen. De Colombiaan versloeg Gijs Leemreize (Jumbo-Visma) in een bergetappe van 168 kilometer met aankomst in Lavarone. De beslissende aanval plaatste Buitrago vlak voor de top van de slotklim van Monterovere. Even leek het erop dat Mathieu van der Poel de rit ging winnen, maar hij stortte in op die laatste beklimming.
De start van de etappe was extreem zwaar, want vanuit het vertrek begonnen de renners – in de stromende regen – aan de Passo del Tonale van bijna negen kilometer. Hier ontstond in meerdere schuiven de 25-koppige kopgroep van de dag. Opmerkelijk genoeg waren er geen bergpunten op de Tonale, maar dat betekende niet dat Koen Bouwman, Giulio Ciccone en Diego Rosa (de top-3 uit het bergklassement) meesprongen in de vlucht.
Vijf Nederlanders en een Belg in grote kopgroep
Ook Mathieu van der Poel, Thymen Arensman, Sam Oomen, Gijs Leemreize en Mauri Vansevenant waren van de partij, net als klimmers als Jan Hirt, Guillaume Martin, Felix Gall, Hugh Carthy, Santiago Buitrago en Attila Valter. Zij kregen de ruimte van het peloton, waar INEOS Grenadiers het verschil tussen de drie à vier minuten hield in de afdaling en de vallei richting de Giovo-klim van derde categorie.

Thymen Arensman was de aanstichter van de vlucht – foto: Cor Vos
Op de Giovo groeide de voorsprong van de koplopers richting de vijf minuten. Op de top was het Bouwman die Ciccone uit het wiel sprintte en de maximale negen bergpunten pakte. In de afdaling werd hard doorgereden en brak de kopgroep in tweeën. Van der Poel, Martin, Carthy, Bouwman, Oomen, Leemreize, Vansevenant, Ciccone, Lorenzo Fortunato, Alessandro Covi en Antonio Pedrero reden weg, maar de achtervolgende groep met Arensman en Hirt wist terug te keren.
Van der Poel voert schifting door
Ondertussen liep de voorsprong tot zeven minuten, waardoor Hirt (op 7.42 minuut van de roze trui) virtueel in de buurt kwam van leider Richard Carapaz. Maar de samenwerking vooraan was niet goed genoeg volgens Van der Poel. Gall, Martin en Covi reageerden, waarna de vier wegreden van de rest. Het zorgde ervoor dat Jumbo-Visma moest achtervolgen, om Bouwman in de wedstrijd te houden voor zijn bergtrui.
De vier koplopers begonnen met 1.20 minuut voorsprong aan de finale, die van start ging met de Passo del Vetriolo (12 km aan 7,6%). Vanuit de achtergrond versnelden Carthy, Bouwman, Buitrago, Hirt en Vansevenant en dat ging te hard voor Ciccone. De Italiaan wilde wel volgen, maar ging over zijn limiet en moest vroeg op de klim lossen. Leemreize wist nog wel aan te sluiten in die groep, al bleef het verschil met de groep-Van der Poel een halve minuut.

Mathieu van der Poel op de voorposten – foto: Cor Vos
Bergpunten voor Bouwman, Leemreize en Van der Poel dalen snel
Carthy, Hirt, Bouwman en Buitrago waren duidelijk de betere klimmers. Zij maakten twee kilometer onder de top de aansluiting bij Martin, Gall en een indrukwekkende Van der Poel, die op deze Alpencol mee het tempo bepaalde. Even later knokte ook Leemreize zich terug. Bouwman kreeg vervolgens van zijn medevluchters alle ruimte om de 40 bergpunten te pakken en zo zijn voorsprong nog verder uit te breiden.
In het peloton was het Bahrain Victorious dat namens Mikel Landa de kop overnam. De flink uitgedunde favorietengroep kwam vijf minuten na Bouwman over de Passo del Vetriolo. In de afdaling wisten Van der Poel en Leemreize een gat van 30 seconden te slaan met de rest. Zij namen veel risico en moesten dat bijna bekopen met een duik over de vangrail, maar beide Nederlanders corrigeerden zich op tijd.
Strijd om de ritzege: Leemreize en Buitrago pakken Van der Poel terug
Met een voorsprong van 1.30 minuut begonnen Van der Poel en Leemreize aan de slotklim naar Monterovere (7,9 km aan 9,9%), omdat de achtervolging totaal niet op gang kwam. Een ontketende Van der Poel wist al vroeg zijn landgenoot te lossen, terwijl Carthy, Hirt en Buitrago met moeite dichterbij kwamen. Voor Bouwman was de klus geklaard, hij reed rustig naar de finish.

Van der Poel vs. Leemreize – foto: Cor Vos
Maar ondertussen was Van der Poel solo op pad, al hield Leemreize het verschil klein. Drie kilometer voor de top sloot de jonge klimmer van Jumbo-Visma dan toch aan bij MVDP en hij versnelde gelijk. Het verzet van Van der Poel leek gebroken, want Leemreize sloeg meteen een gat. Ondertussen was Buitrago in zijn eentje op jacht naar de Nederlanders; hij haalde Van der Poel twee kilometer voor de top bij. Leemreize had toen nog 40 seconden voorsprong.
In de laatste kilometer van de klim voelde Leemreize de hete adem van Buitrago in zijn nek. De Colombiaan had een soepele tred te pakken en sloot 500 meter voor de top aan. Buitrago probeerde nog weg te rijden, maar Leemreize vocht zich terug. Een tweede versnelling moest de Nederlander wel laten gaan. Dat betekende dat Buitrago met lichte voorsprong begon aan de afdaling richting Lavarone, al wachtte in de absolute slotfase ook nog een oplopend stukje.
Het verschil tussen Buitrago en Leemreize was in de finale ongeveer twaalf seconden. De Jumbo-Visma-renner gaf niet op, maar kon het tempo van zijn Colombiaanse concurrent niet bijhouden. Buitrago liep uit naar 25 seconden in het lastige stuk richting Lavarone en mocht zich zo voorbereiden op ritwinst. Leemreize kwam 35 seconden later als tweede over de finish. Van der Poel werd in de slotfase nog ingelopen door Hirt, Carthy en de klassementsrenners; hij strandde uiteindelijk op de twaalfde plek in de daguitslag.

Santiago Buitrago kan zijn geluk niet op – foto: Cor Vos
Strijd der favorieten: Carapaz vs. Landa vs. Hindley
In de favorietengroep kreeg Almeida het op de Monterovere lastig na een versnelling van Bahrain Victorious. Van alle klassementsrenners bleken Carapaz, Landa en Hindley opnieuw de besten. Richie Porte en Wout Poels waren de enige helpers die ze nog konden volgen. Een dubbele demarrage van Landa zorgde voor nog meer schade, al konden Carapaz en Hindley goed volgen.
Vlak voor de top leken er toch wat scheurtjes te zien bij Carapaz en Hindley, maar ze kwamen toch in het wiel van Landa en Poels over de top. De favorieten voor de eindwinst gaven elkaar geen ruimte. Van concurrenten João Almeida, Vincenzo Nibali en Domenico Pozzovivo was allang geen sprake meer in die fase.
Uiteindelijk kwamen de favorieten op een kleine drie minuten van Buitrago over de finish. Carapaz maakte er nog een lange sprint van voor de vijfde plaats, maar Hindley zat goed in het wiel van de roze trui. Landa kon niet mee met die sprint en verloor een vijftal seconden op zijn directe concurrenten. Almeida verloor bijna 1.10 minuut op Carapaz, Nibali gaf meer dan twee minuten toe.

Richard Carapaz en Jai Hindley sprinten weg van Landa – foto: Cor Vos
86 Reacties
Prachtige strijd om de etappezege. Qua klassement stellen de Nederlanders teleur deze editie, qua koersgedrag absoluut niet. Ik vind dit zelf eigenlijk een stuk vermakelijker om naar te kijken, maar dat zal voor iedereen verschillen natuurlijk!
Kan Jumbo Visma niet gewoon besluiten wat vaker zonder klassementsrenners naar een ronde te gaan? Zoveel leuker om te zien.
Denk dat Carthy en Hirt nog wel zuur zijn op Buitrago. Weigeren mee te werken op het vlakke, ze de eerste kilometers van de klim laten doen en dan wegpoefen.
Vond die auto van Bahrain met z’n aanmoedigingen ook wel storend. Er zijn ook oortjes.
Verrassend wel dat uiteindelijk Landa kraakt. Had het idee dat Carapaz het het zwaarste had op de klim.
@FDJ waar zag je Landa kraken, hij heeft gewoon geen eindsprint in huis. Hoewel ik Carapaz gewoon deze giro zie binnenharken. Misschien zaterdag nog wat vuurwerk maar bergop zijn Hindley, Carapaz en Landa aan elkaar gewaagd. Krijgen elkaar er vooralsnog niet af gereden.
Landa zal nog twee dagen(vrij,zat) moeten aanvallen om Almeida op meer achterstand te zetten wil die podium gaan rijden ivm de slechtste tijdrijder van de vier.
Landa zat 1 km van top ook al op kraken toen Poels te hard voor hem ging. Toen Hindley en Carapaz ook naar elkaar keken en er even achter bleven.
Dat is het voordeel als je kopman hoog in het klassement staat. Dat hebben Hirt en Carthy niet.
Wat ontzettend jammer voor Leemreize, maar gewoon verdiend gewonnen voor Buitrago.
De Nederlanders kleuren de etappe wederom, MvdP waanzinnig sterk dit had ik echt niet zien aankomen. Bouwman die zijn bergtrui zo goed als veilig stelt. Poels die weer een ouderwetse dag had
Nou beide is het leukst. Deden ze eerst ook vaak. Sprinten, aanvallen en klassement. Das t mooiste
Vriendelijk kereltje, de winnaar. Jammer voor Leemreize. En jammer voor VDP, dat zou helemaal weer nummertje geweest zijn.
NLers weer echt krankzinnig fors vertegenwoordigd in de kop van de koers – te weinig beloning.
Een blauwe trui kun je wel degelijk een beloning noemen.
Mooie rit met dank aan VdP, heerlijk genoten.
Idd, heeft niet echt heel veel werk gedaan, maar gijs leemreize is er een voor de toekomst hoop ik.
Vraag me af hoe dit mannetje na zijn val terug is gekomen bij de groep, zonder al te veel krachten te verliezen. Had nog genoeg over zo te zien.
Jammer voor Leemrijze, komt wel steeds dichter. Vooral heel erg jammer dat Buitrago wint, want dat is een sleper. In alle vluchten heeft hij vooral geprofiteerd van zijn medevluchters. Wat me ook opviel was dat de auto van Bahrein voortdurend naast Buitrago reed terwijl de Jumbo-auto braafjes achter Leemrijze bleef. Dat kan sluwer.
Pelizotti achter het stuur hè, in Italie kan alles.
Leemreize is de naam, prettig kennis met u te maken.
Finale die veel leek op die van gisteren en aanvallers tot denken moet stemmen. Niet de eerste niet de tweede, maar de derde wegpoeffer pakt hem. Op sociologisch gebied erg interessant/lachwekkend/engig wat dat doet met een liveblog wanneer één of meerdere Nederlanders de kinderen van de rekening zijn. Zeker omdat vandaag ook Matje! Matje! naadloos overging in Gijsje! Gijsje! maar dat iets minder soepel verliep toen de terechte winaar er als een volleerd coureur mee vliegen ging.
Romans, ik weet dat je graag tegendraads bent, maar de koersstijl van Buitrago was voldoende op aan te merken. Vooral profiteren van de rest en uiteindelijk wegpoefen. Ik had gisteren totaal geen moeite met Hirt, maar deze koerswijze icm de ploegleider die hem nog net niet op sleeptouw nam vond ik niet fijn om te zien.
@FDJ dit is niet tegendraads, maar ronduit arrogant en respectloos. Het mag wat Buitrago doet, maar als je je stoort dat anderen, en waarschijnlijk de echte wielerliefhebbers, daar wat van vinden dan zegt dat op sociologisch gebied meer van je zelf dan van die anderen.
Dat is toch puur coureurschap? Inclusief de kundige begeleiding.
Wegwielrennen is juist zo mooi omdat het zo ver af staat van hijgend op wattagemachientjes rammende paincavefiguren..
Daarnaast, platteprijs, had ik het over wat er in de blog gebeurde. Niet deze sectie hier.
RV prima, maar reageer op de wedstrijd en doe niet zo arrogant ten opzichte van mensen die zich storen aan het rijgedrag van Buitrago.
@ FDJ
Helemaal met je eens! In de achtervolgende groep heeft hij met name Carthy al het vuile werk laten opknappen, zelf niets gedaan. En ja…. natuurlijk mag dat, maar het is niet echt fraai.
@platteprijs: op de liveblog zitten niet alleen maar wielerliefhebbers hoor. Velen zijn ronduit fanboy of ultra-nationalist
Waarom zou Buitrago meewerken met Landa in het peloton, die er goed voor staat. Slim en sluw gereden.
@Brabander, maar waarom zelf zo hoog van de toren blazen. Dan wordt het voor mij een pot nat. Als iedereen op dit forum enkel over de koers zou praten en elkaars mening respecteert, zou het veel leuker zijn.
@oscarito het is niet mijn manier van koersen. Daarnaast had Landa nog genoeg volk om hem heen. Geef mij dan liever de manier van koersen van Lennard Kämna gisteren. Gewoon meedraaien en aanvallen.
Ik vind het toch een wat ongelukkige keuze om je eigen mening min of meer gelijk te stellen met die van de echte wielerliefhebber om bij iemand anders arrogantie aan te kaarten.
Je mag daar toch wat van vinden?
Kan mezelf ook maar moeilijk verplaatsen in een fanboy bijvoorbeeld. Of voor een Nederlander juichen puur omdat het een Nederlander is. Ik verbaas me daar ook over. En op sociologisch vlak is het gewoon reuze interessant. Misschien dat er wat minachting bij komt kijken, maar zo hebben we allemaal onze gebreken toch?
@ Gebruikersnaam daar heb je wel een punt. Ik heb een hekel aan slepen maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden.
Respect voor ieders mening moet inderdaad de basis zijn, maar ik vind de sociologische beschouwing die RV maakt ook wel interessant en relevant.
Sleepgedrag, ook al is het tactisch en koerstechnisch perfect te verklaren, roept veel meer ergernis op als Nederlanders (of Belgen, want voor Belgische supporters geldt het evenzeer) erdoor aan het kortste eind trekken. Terwijl als de Nederlander/Belg het gedrag vertoont, het plotsklaps sluw en slim gereden is.
De observatie is op macro-niveau, uiteraard zullen er ook wel mensen zijn die zich gewoon in het algemeen aan sleepgedrag ergeren.
Leemreize was slim en sterk genoeg om mee te gaan met MVDP. Zonder MVDP had hij ongetwijfeld passiever gekoerst, was hij met veel minder voorsprong (of zelfs geen) op Buitrago aan de laatste klim begonnen, en zelfs nooit in bijna winnende stelling geraakt.
MVDP was gewoon de superpoefer die deze rit op stelten zette.
Ze hebben m.a.w. alle drie gedaan wat binnen hun mogelijkheden lag: MVDP van ver gaan tot hij plafonneerde, Leemreize meegaan, niet over zijn toeren gaan en dan overnemen, en Buitrago als pocketklimmer zich niet gek laten maken en op tijd de achtervolging inzetten en de zwaardere Leemreize overvleugelen.
De logica gerespecteerd dus, en dat maakt jouw reactie hier haast even overtrokken als de reaguurderige reacties op het forum toen die zogezegd *** Colombiaan weer eens een zogezegd oververdiende Nederlandse ritwinst de grond in boorde.
Terwijl als de Nederlander/Belg het gedrag vertoont, het plotsklaps sluw en slim gereden is.
Leukste is als een Belg het bij een Nederlander doet of omgekeerd. Helaas wilde de bijnaam Kauwgum Kopecky niet aanslaan.
Leukste is als een Belg het bij een Nederlander doet of omgekeerd. Helaas wilde de bijnaam Kauwgum Kopecky niet aanslaan.
De eerlijkheid gebiedt dan wel erbij te vertellen dat dezelfde persoon ook een – gelukkig eveneens mislukte – poging deed de bijnaam Demi Collering te lanceren. Dus op dat gebied hield hij het perfect in evenwicht.
Romans zijn bijdragen hier zijn altijd een goede aanvulling. Hij of zij bekijkt het vaak vanuit een andere invalshoek. Jammer dat zo een reactie respectloos en arrogant wordt genoemd. Hij heeft wat mij betreft in deze ook nog een goed punt ook. Wielrennen is niet gezellig een stukkie fietsen, beetje keuvelen, de taken samsam verdelen en aan het einde kijken wie er over blijft.
Daarnaast zijn er hier veel mensen die als een Nederlander zo zou koersen als Buitrago, dat als uitgekiend en professioneel bestempeld zou worden.
Onderhoudende finale, Buitrago precies op tijd weggesprongen om Leemreize net voor de top achter te laten en verschil te maken.
Leuke strijd tussen Leemreize en Van der Poel, taaie gast wel die Leemreize.
Bouwman prima op koers nu voor het blauw, goed gereden.
Almeida normaal gesproken overboord voor de eindzege, zal waarschijnlijk toch gaan tussen Carapaz en Hindley, Landa mist het beetje extra heb ik het gevoel.
Buitrago is een steengoede renner, eerder dit jaar ook al goed in de woestijn als ik mij niet vergis. Leemreize is een voorbeeld van een fraai staaltje scouting door TJV, hij kan geweldige waardes trappen maar wordt nu ook een renner met lef en klasse. Rijdt hier zowel in ondersteuning als voor zichzelf een Giro waar hij respect mee afdwingt.
Matthieu ook weer van genoten, zag het kansje in de afdaling achter Gijs aan en gaat er dan voor. Bewonderenswaardig.
Hindley en Carapaz gaan het uitmaken voor eindwinst en Landa had een beter wordende Poels aan zijn zijde die hem nog meer van dienst kan zijn hopelijk.
Jammer voor Leemreize, verrassend sterk. Verder wel voorspelbaar dat van der Poel zou parkeren, doet dat eigenlijk altijd op dit soort beklimmingen. Hij rijdt eigenlijk iets te snel voor zichzelf en lijkt een instorting in te calculeren, in de hoop dat hij al genoeg voorsprong heeft wanneer hij dan voorspelbaar ontploft. Lijkt wat meer doseren en dan misschien eens niet in elkaar kakken niet als alternatieve piste te zien.
Wordt steeds pijnlijker voor Bardet als je de top 3 ziet rijden, het blijft een "wat als" verhaal, maar was er toch dichtbij geweest. Ik vind vriend Hindley trouwens ongeveer even geloofwaardig als Padun, dit geheel terzijde.
Valverde en Pozzovivo blijkbaar dan toch de bergrit teveel, terwijl Nibali standhoudt in de top vijf. Respect.
Verder geniet ik elke dag van de Nederlandse aanvalslust. Leemreize en Arensman: er komen nog kansen op die ritzege. Benieuwd wat er nog in de tank zit bij Mollema, en of MVDP de tijdrit kan meepikken.
Pozzovivo lag gister op het asfalt of de jaren gaan tellen inderdaad.
@Ilpirata
Dat is waar, en hij houdt al bij al nog net stand in de top 10, met nog bijna 5 minuten op Carthy
Wat een mooie dag!!!!! vd Poel,Bouwman en Leemreize. Fantastische renners….
Eerst het bordje van een ander leegeten. Soms kan wielrennen zo simpel zijn, hoe zwaar de bergen ook zijn. Wederom een prachtige rit in deze Giro.
Mooi hoor, Leemreize laat voor deze Giro opgeroepen, en dan 4x top 10 in een bergrit waarvan twee keer dicht bij deze zege. Daar kun je mee thuiskomen …
Ja echt heel knap. Als ik het goed zie had hij voor deze Giro nog nooit top10 gereden bij de profs. Wat een binnenkomer dan.
Waanzinnig van Leemreize! De Achterhoekers weer boven vandaag!
Komt Buitrago uit de Achterhoek? Die van Bogota dan toch zeker?
Wie krijgt de strijdlust, Matje of Gijsje?
5 kilo lichter en MvdP wint, maar ja….
Een kilo per week… net op tijd…
Wint hier, maar dan boet hij misschien ergens anders weer in?
Leemreize zou volgens PCS amper één kilo lichter zijn…
ok, dan leert een simpele rekensom: 4 kilo lichter en Leemreize wint ;-)
(in een wereld die door PCS te voorspellen viel dan)
hoofdrol eindigde ergens 3 minuten na de climax. In de credits.
Ze vergelijken Leemrijze met Gesink maar ik heb Gesink nooit zo geweldig zien afdalen als Leemrijze. Dat vond ik vandaag nog het meest verrassende.
Gesink was bergop wel een stuk beter.
Buitrago had de 22-jarige Gesink nooit bijgehaald idd
Zo’n Carthy leek aan een hopeloze Giro bezig, en heeft met 3x de vlucht van de dag nu de top 10 in zicht. En Hirt staat daar al in. Aanvallen loont deze Giro ook nog voor een klassement
Komt ook wel omdat de top nogal smal is. Normaal gezien hou je na een paar versnellingen steeds hetzelfde kliekje van een 8 à 10 klassementsrenners over, nu zijn dat er eigenlijk maar 3 (4 als we met wat goede wil Almeida meetellen).
Vanaf plek 5 zit je al met renners die hun dagelijks tijdsverlies niet stabiel kunnen houden en die zijn eenvoudiger in te halen door de aanvallers.
Goh, de 10de staat op 12 minuten, da’s toch niet uitzonderlijk veel in een grote ronde.
Hirt heeft gewoon ook als hij niet in de vlucht zat het tijdsverlies aardig weten te beperken, Carthy staat nog steeds op 4,5 minuut van die tiende plaats.
En toch heeft Carthy’s aanvallen altijd wat hopeloos, wat gelatens.
Carthy is pure cult.
@Wheely
Escartin, maar dan met die grappige kop als extraatje
@ Wheely
Carthy is een heel aanvallend ingestelde klimmer, ik hou daar wel van. Stukken leuker dan al die wieltjesplakkers bergop.
Ik zie hem ook graag koersen.