Giro 2022: Sam Oomen naast Dumoulin en Foss derde kopman Jumbo-Visma

dinsdag 26 april 2022 om 14:57
Giro 2022: Sam Oomen naast Dumoulin en Foss derde kopman Jumbo-Visma

Oomen - foto: Cor Vos

Sam Oomen is naast Tom Dumoulin en Tobias Foss de kopman van Team Jumbo-Visma voor het algemeen klassement van de Giro d’Italia. Dat laat sportdirecteur Merijn Zeeman weten in gesprek met VeloNews. In eerste instantie waren alleen Dumoulin, eindwinnaar in 2017, en Foss, afgelopen jaar negende, aangewezen als de vooruitgeschoven pionnen.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

Voor Oomen, die aan zijn tweede jaar bij Jumbo-Visma bezig is, wordt het zijn vierde deelname aan de Giro d’Italia. In 2018 maakte de 26-jarige renner deel uit van de ploeg van Team Sunweb die Dumoulin naar de tweede plaats in het klassement hielp. Zelf eindigde hij negende in het klassement. In 2019 haalde de Nederlander de finish niet en in 2020 eindigde hij 21e, terwijl zijn ploegmaats Jai Hindley en Wilco Kelderman naar het podium reden.

Oomen is aan een degelijk seizoen bezig. In februari begon hij met de Ronde van Valencia aan het nieuwe jaar. Na drie dagen stond hij op de elfde plaats in het klassement, tot Jumbo-Visma zich vanwege enkele positieve coronatests terugtrok uit de wedstrijd. Daarna reed Oomen ook het tweeluik Ardèche-Drôme. In maart wist hij zich op te werken naar de tiende plek in het eindklassement van de Ronde van Catalonië. Afgelopen weekend was hij 32e in Luik-Bastenaken-Luik.

‘Vertrouwen dat Dumoulin het goed zal doen’
In de Giro mag Oomen nu het kopmanschap delen met Foss en Dumoulin. Voor Dumoulin wordt het zijn eerste deelname sinds de editie van 2019, toen hij al na vijf etappes de strijd moest staken. “Samen met Foss en Oomen zal hij een van de klassementsrenners zijn voor de ploeg. Hij is in Tenerife met de ploeg en het gaat goed. Ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in dat hij goed zal doen in de Giro”, aldus sportdirecteur Merijn Zeeman.

Dumoulin – foto: Cor Vos

Zeeman wil Dumoulin niet te veel druk opleggen. “Het is altijd beter om verwachtingen thuis te laten. In Nederland verwacht iedereen grote dingen van hem, maar het is zijn eerste grote ronde weer (zijn eerste sinds de Vuelta a España 2020, red.) en weer voor het eerst dat hij voor een klassement gaat. Er zijn jongens die nu bewezen hebben dat ze een niveau hoger staan, denk aan João Almeida. Hij is Tom een stap voor, maar ik ben benieuwd wat hij kan.”

Sinds Dumoulin begin vorig seizoen enige tijd afstand nam van de wielersport, ging hij alleen in de Benelux Tour voor een klassement. Daar was hij uiteindelijk negende. “Het is voor ons ook onbekend hoe hij het over drie weken zal doen. We hebben het vorig jaar een keer met hem gedaan maar toen had hij een polsblessure. Hij is een speciale, dat is duidelijk natuurlijk. En dat maakt het allemaal spannend om te zien.”

Underdogrol
Zeeman constateerde dat Dumoulin geen goede seizoensstart had, ondanks een derde plaats in de individuele tijdrit van de UAE Tour. Daarna verliet hij vroegtijdig de Ronde van Catalonië, was hij zesde in de Volta Limburg Classic en dertigste in de Amstel Gold Race. “Eigenlijk begon het goed met die tijdrit maar toen kreeg hij wat rugklachten en daarna kampte hij met corona. Hij wenste een andere start van het jaar maar hij is niet altijd een voorjaarsrenner geweest.”

Jumbo-Visma gaat in mei in een underdogrol aan de Giro beginnen, zegt Zeeman verder. “Maar dat betekent dat we een beetje kunnen gokken en we zullen zien hoe het na de eerste rustdag ervoor staat. Als een van de drie kopmannen echt goed is, gaan we voor die, maar ze zullen allemaal starten als klassementsrenner en dan zien we wel hoe ze presteren.” De Giro begint op vrijdag 6 mei in Boedapest, Hongarije, en duurt tot en met zondag 29 mei.

Dit artikel delen:

45 Reacties

Franco Ballerini 26 april 2022 om 15:02

Met alle respect, maar ik zie Oomen toch echt geen top-10 rijden.

0
Grobbel 26 april 2022 om 15:19

Wel jammer dat ie door allerlei tegenslagen (gebroken heup, vernauwde liesslagader) een beetje is blijven hangen in z’n ontwikkeling. Leek toch snel te komen een paar jaar geleden. Hoop dat ie er een beetje doorheen komt deze Giro.

0
Poeksel 26 april 2022 om 15:36

Je vindt Oomen niet een betere klassementsrenner dan bijvoorbeeld Koen Bouwman?

0
Franco Ballerini 26 april 2022 om 16:50

@Poeksel: lood om oud ijzer.

0
Turtlehead 26 april 2022 om 17:15

Liever Oomen dan Foss op plaats 8 of 10.

0
xistnc 26 april 2022 om 18:48

11e, 13 en 17e in combinatie met aanvalslust kan ook best een leuke Giro opleveren.

0
Marik 26 april 2022 om 19:53

Met alle respect? Hier moet ik toch even om grinniken.

0
Ketjap Manis 26 april 2022 om 15:12

Ben bang dat er geen top-10 gehaald gaat worden. Misschien net met Foss als hij er een beetje door komt. Waarom laten ze Kooij hier niet lekker sprinten trouwens?

0
harryjohan71 26 april 2022 om 15:47

@Ketjap Manis Volgens mij is er begin van het seizoen al afgesproken dat Kooij geen grote ronde rijdt. Hij mag het in Hongarije opnemen tegen de sterkste sprinter van het seizoen tot op heden

0
hjjanssen1973 26 april 2022 om 15:15

Hoppa… de Tridente is in Nederland geland!

0
Koers 26 april 2022 om 17:06

Ik moest ook even grinniken toen ik het artikel las. 3 is er net 1 te veel.

0
Erik de Vlaming 27 april 2022 om 07:02

Ik hoorde dat Jos voor de tijdritten als vierde kopman is aangewezen

0
knofjelook 26 april 2022 om 15:24

Ben bang dat Dumoulin niet veel gaat maken…

0
Rufusvb 26 april 2022 om 15:45

Gewoon lekker erin vliegen, koers maken en voor dag succes gaan!

0
evelineroos 26 april 2022 om 15:54

Zul je zien dat Koen Bouwman het beste klassement rijdt.

0
japio 26 april 2022 om 15:55

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit iets te maken heeft met het moeizame seizoen van Dumoulin tot nu toe, overigens door factoren waar hij niet zo veel aan kan doen. Hetgeen we tot nu toe gezien hebben, maakt hem voor mij niet direct podiumkandidaat.

0
Groetjesaandevoetjes 26 april 2022 om 16:24

Klopt, maar ook richting Foss is dit geen fijn signaal. Als Oomen nu als meesterknecht van Foss zou werken, zou het een mooi signaal zijn, maar blijkbaar is er ook niet het juiste vertrouwen in Foss. Ook al hebben ze alle 3 in het verleden top 10 gereden in de Giro, ze mogen mij gaan verbazen wie er dit jaar top 10 rijdt.

0
thorsen 26 april 2022 om 16:34

Ik dacht eens gelezen te hebben dat Foss ook niet de persoon is om het kopmanschap op te eisen, en die rol ook liever deelt.

0
Ronellenfitsch 26 april 2022 om 16:56

Volgens mij is de essentie van dit bericht vooral: we noemen Dumoulin vooral geen kopman. Want of Oomen nu kopman of knecht wordt genoemd, de kans dat hij ergens tussen plaats 12 en 22 in het AK eindigt lijkt me ongeveer gelijk.

0
25sep 26 april 2022 om 16:04

Ik denk dat Oomen tussen plek 8 en 12 eindigt en straks een groot kanshebber is op de Zubeldia award

0
Fietsbel 26 april 2022 om 16:32

Dit wordt niks met deze selectie, vrees ik.

0
Romerike 26 april 2022 om 16:43

Met welke resultaten van deze selectie is het wel wat voor jou?

0
Bimbo Visma 26 april 2022 om 16:40

Iedereen is kopman! Zo is er geen druk bij de enige kandidaat-kopman

0
Turtlehead 26 april 2022 om 17:15

… en geen knecht voor iedere kopman.

0
Koers 26 april 2022 om 17:11

Een manier om de wielerflitsers even te paaien die steeds zeggen dat er amper Nederlanders koersen: maar liefst 2 kaaskopmannen! Wilhelmus..tadadada

Wellicht komt Oomen op deze manier ook nog wat meer in het nieuws met de sponsoren. Benieuwd of er toch nog een bepaalde hiërarchie is. Dat gevoel had ik wel bij Roglic/Dumoulin/Kruijswijk.

0
Wheely 26 april 2022 om 17:21

2 maal kaas en 1 zalm, niet slecht.

0
horsm 26 april 2022 om 17:31

Leuk toch, dat Oomen het een keer voor zichzelf mag proberen? Je kan er cynisch over zijn, maar ik vind het mooi dat ook dit soort renners een keer mogen proberen (weer) top tien
AK te rijden.

0
Erik de Vlaming 27 april 2022 om 07:50

Ja heel leuk maar wat heb je er aan! Een winnaar zal het nooit worden dus wat heb je dan aan een plek tussen de 12 en 20 in het eindklassement? Leuk voor de statistieken en ieder jaar hopen dat het beter kan maar dat zal het niet worden.

0
Alucard 26 april 2022 om 17:54

Wordt een geweldige Giro vanuit NLs perspectief.

Alleen al de Dumoulin-soap staat garant voor dagelijks topamusement. Hopelijk stapt ie niet te vroeg uit.

Verder heb je met Oomen, Kelderman, Mollema, Arensman en Poels elke bergetappe aansprekend top en geflop.

En dan MvdP die zal proberen naar roze te knallen in die eerste drie etappes, maar bij wie het ook de vraag is hoe die drie weken koers zal verteren.

Hoe dan ook een heerlijke Mei.

0
Geert Kroezen 26 april 2022 om 18:14

De Giro wordt in ieder geval genoeg Hollandse actie

0
Brabander 26 april 2022 om 18:37

Ik zie nog geen enkele Hollander hoor bij de namen die genoemd zijn hoor. Wel 2 Limburgers, een Brabander, een Utrechtenaar, Gelderlander en een Groninger. En ene 'van' Kapellen

0
Sjonge Jonge 26 april 2022 om 20:01

Het zal de Belgische soap van de Giro van vorig jaar nooit kunnen overtreffen ben ik bang

0
EricV 26 april 2022 om 18:18

Dus nu heeft tom helemaal geen knechten meer in de bergen?

0
Koers 26 april 2022 om 19:05

Dat is het leven jongen, je komt met niks en je gaat met niks.

0
Marik 26 april 2022 om 19:40

Oomen heeft niet de allure van een kopman. Ik vermoed dat ze dat bij TJV ook wel weten. Hij lijkt mij dat de ploeg Oomen de kans wil geven om te kijken hoe ver hij kan geraken in een grote ronde. Maar reken maar dat als Foss of Dumoulin onverhoopt komt bovendrijven, Oomen weer gewoon mag knechten.

0
Limal 26 april 2022 om 20:25

Wordt het dan de taak van Oomen om met toiletpapier aan te komen rennen als Foss of Dumoulin 'kont bovendrijven'? ;-p

0
Marik 26 april 2022 om 20:27

Limal, in dat geval natuurlijk voor Dumoulin. De tikfout toch even aangepast ;).

0
Limal 26 april 2022 om 20:35

Een tikfout is in elk geval minder erg dan een taalfout – enkele dagen geleden had ik het over een 'rauwproces'…

On topic: de kans leikt me groot dat Dumoulin en Oomen uitijndeleik zullen knechten voor Foss, maar hopeleik kan Dumoulin ijndeleik nog eens het tegendeel beweizen!

0
Romāns Vainšteins 26 april 2022 om 22:14

Dumoulin zal ik niet snel laten vallen qua hup maar dit hele driekopmansschapverhaal geeft vooraf niet superveel moed.

0
sooike 26 april 2022 om 23:56

Mag ik drie kopmannen een beetje veel vinden? Temeer omdat geen van de drie een kopmanschap kan waarmaken gezien de vorm die ze tot nu toe hebben laten zien ?

0
Scott Sunderland 27 april 2022 om 00:56

Leuk voor Oomen dat hij voor zichzelf mag koersen. Ik gok dat Foss de beste kandidaat voor top tien is van de drie, maar ook hij heeft te veel blessureleed gehad. Geen idee hoe goed Foss is momenteel. Dumoulin mag de Giro graag winnen wat mij betreft, maar op dit moment verwacht ik geen top tien. Laat ze lekker aanvallen en aantrekkelijk koersen dan maar. Topfavorieten zijn ze niet.

0
Erik de Vlaming 27 april 2022 om 06:59

Zo werkt wielrennen toch niet. Je hebt knechten nodig om de kopman uit de wind te houden en de eerste 200 kilometer de vroege vlucht terug te pakken. Drie “kopmannen” op papier is erg veel zo. Toen Tom de giro won bestond zijn team uit louter knechten en Tom.

Alle respect voor Oomen en hopelijk kan hij verbazen maar iemand die de afgelopen jaren geen koers heeft gewonnen kopman te maken is wel heel bijzonder.afgelopen jaren ingehaald door heel veel andere jonge renners. Oomen zelf moet ook eerlijk zijn naar de ploegleiding dat hij geen kopman kan zijn.

0
pirazzi 27 april 2022 om 09:03

Oomen is flexibel en schikt zich naar de wensen van de ploegleiding. Waarschijnlijk ontbreekt het Tom Dumoulin nog een beetje aan zelfvertrouwen en wordt op deze manier de druk bij hem weggehaald.

0
S. Morgenstern 27 april 2022 om 09:25

Van Emden, Affini en Eenkhoorn zijn toch knechten genoeg om hun kopmannen uit de wind te houden? De vroege vlucht terugpakken is verder niet nodig.

Wanneer een renner na de eerste schifting podium kansen zou blijken te hebben, dan zal de verhouding zich verder ook vanzelf uitwijzen.

0
jeanpaul 27 april 2022 om 22:30

Op voorhand een mislukte Giro, maar ik laat me graag verrassen

0

Headlines

Populair

Materiaalzone