Giro 2022: Jai Hindley wint op Blockhaus na slijtageslag, Juan Pedro López houdt roze
Jai Hindley heeft de negende etappe van de Giro d’Italia met aankomst op Blockhaus gewonnen. De Australiër van BORA-hansgrohe was na de bergrit van 191 kilometer de beste van de favorietengroep na een slijtageslag op de steile slotklim. Hij klopte Romain Bardet en Richard Carapaz in een sprint met zes. Topfavoriet Simon Yates loste vroeg en verloor veel tijd. Ook roze trui Juan Pedro López kon niet meestrijden met de besten, maar hij behoudt zijn trui wel.
Vanaf de start in Isernia ging het meteen bergop door de Apennijnen. Op de Vallico Del Macerone (3,1 km aan 5,7%) regende het aanvallen, waarbij onder meer bergtruidrager Koen Bouwman, Mathieu van der Poel en Gijs Leemreize zich lieten zien. Zij geraakten echter niet weg. Diego Rosa van EOLO-Kometa wist wel weg te rijden en raapte op de Riomero Sannitico (9 km aan 6,7%) de meeste bergpunten op.
Vroege vlucht
Achter Rosa ontstonden twee achtervolgende groepen die op de klim naar Roccaraso (7,3 km aan 6,1%) samensmolten. Het zorgde voor een kopgroep van negen man. Naast de Italiaan waren ook Joe Dombrowski (Astana Qazaqstan), Natnael Tesfatsion, Eduardo Sepúlveda (Drone Hopper-Androni Giocattoli), Filippo Zana (Bardiani-CSF-Faizanè), Felix Gall, Nans Peters (AG2R Citroën), Jonathan Caicedo (EF Education EasyPost) en James Knox (Quick-Step Alpha Vinyl) mee.

De strijd om de kopgroep vroeg in de rit – foto: Cor Vos
In de openingsfase was er nog een valpartij van Pello Bilbao, maar de Bask kon met enkele schaafwonden terugkeren bij de favorieten. In het peloton had Trek-Segafredo van roze trui Juan Pedro López de controle. De vluchters kregen ongeveer vijf minuten voorsprong, wat koploper Felix Gall dicht bij de roze trui bracht. De Oostenrijker was op 6.48 minuut de best geplaatste renner vooraan.
INEOS Grenadiers jaagt op kopgroep
Na de eerste drie beklimmingen volgde een rustige periode in de koers, want alle ogen waren gericht op de loodzware finale met een dubbele beklimming van Blockhaus. Eerst de Passo Lanciano (10,5 km aan 7,4%), gevolgd door de ongecategoriseerde San Valentino in Abruzzo Citeriore (6,2 km aan 4,9%) en de slotklim naar Blockhaus (13,7 km aan 8,5%). Ruim voor de Lanciano was het INEOS Grenadiers dat een mannetje op kop zette. Jonathan Castroviejo reed in zijn eentje een stuk van de voorsprong van de koplopers af.
Nog voor de voet van de Passo Lanciano werd duidelijk dat de samenwerking in de kopgroep niet goed was. In de wetenschap dat het peloton dichterbij kwam, reden Peters en Tesfatsion weg. Sepúlveda en Rosa maakten de oversteek op de klim van eerste categorie, waarna Rosa en Tesfatsion samen wegreden.

Het peloton op weg naar Blockhaus – foto: Cor Vos
Zij sloegen een gat met de rest van de vluchters, waarna Rosa als eerste bovenkwam op de Passo Lanciano. Hij passeerde zo Koen Bouwman virtueel in het bergklassement. Sepúlveda, Peters en Dombrowski volgden op 50 seconden en het peloton op drie minuten. In de snelle afdaling was er een zware valpartij van Tesfatsion, die een bocht verkeerd inschatte en hard ten val kwam in de berm.
Yates, Kelderman en Ciccone haken af bij favorieten
In het peloton was er vlak voor de San Valentino in Abruzzo Citeriore pech voor Wilco Kelderman. Hij wisselde van fiets en moest in zijn eentje terugkeren, maar dat kostte hem veel moeite. Vooraan was het op de San Valentino gedaan voor Rosa, die werd achtergelaten door Dombrowski. Achter hem waren het UAE Emirates en INEOS Grenadiers die in de favorietengroep reden. Die ploegen grepen de Amerikaan vlak voor de Blockhaus in de kraag, waardoor we een strijd der favorieten kregen op de slotklim.
Tom Dumoulin en Tobias Foss lieten zich al vroeg lossen en zetten een goed klassement definitief uit hun hoofd, terwijl Giulio Ciccone in zijn thuisregio een offday kende. De Italiaan moest vroeg afhaken en ook voor Simon Yates was het game over. Een kleine 12 kilometer voor de finish kon de Britse topfavoriet, die kampte met knieklachten, het tempo niet meer volgen. Ook Kelderman ontbrak vooraan en Koen Bouwman loste op 10 kilometer.
Dat gebeurde allemaal dankzij het werk van INEOS Grenadiers. Voor Sam Oomen ging het eveneens te hard, waarna ook João Almeida in de problemen leek te komen. Op de flanken van de Blockhaus werd het op de kant getrokken en door een rare actie moest roze trui Juan Pedro López even van de fiets. De Spanjaard was daardoor even zijn ritme kwijt en verloor de aansluiting.

Juan Pedro López strijdt voor zijn roze trui – foto: Cor Vos
Carapaz, Landa en Bardet blijven niet weg
Hij zag hoe Richie Porte op kop reed met achter hem Richard Carapaz, Romain Bardet, Mikel Landa, Alejandro Valverde, Domenico Pozzovivo, Vincenzo Nibali, Jai Hindley, Thymen Arensman, Emanuel Buchmann en een zwoegende Almeida. Vijf kilometer voor de finish was het verschil met de groep-López al 30 seconden en met de groep-Yates twee minuten, en die verschillen werden alsmaar groter.
Op 4,5 kilometer van het einde plaatste Carapaz een splijtende demarrage, die alleen Bardet en Landa konden volgen. Hindley, Almeida, Pozzovivo, Nibali en Valverde hielden het verschil klein, maar ook die groep spatte uit elkaar door het hoge tempo. Ruim twee kilometer voor de meet kwamen Almeida, Pozzovivo en Hindley terug bij het koptrio. Daardoor viel het wat stil.
Een versnelling van Bardet zorgde ervoor dat de eerdere kopgroep in ere hersteld werd, want Landa en Carapaz volgden. De Fransman wilde het tempo erin houden, maar Almeida, Hindley en Pozzovivo vielen ook niet stil. Zij kwamen aansluiten, waardoor we een sprint met zes kregen om de ritzege. Hindley ging de sprint van kop aan en hield knap stand tegen een opkomende Bardet en Carapaz.
Thymen Arensman was de beste Nederlander in de daguitslag op de tiende plaats, op 58 seconden van Hindley. Sam Oomen werd 18e op ruim vier minuten. Voor Kelderman waren de druiven zuur. Hij verloor, net als Simon Yates, meer dan tien minuten op de andere favorieten.

foto: La Presse
Het roze blijft van Juan Pedro López
Juan Pedro López had iets minder dan twee minuten voorsprong op de favorieten in de voorste groep en wist, met een ferme sprint in de laatste honderden meters, zijn roze trui nog te behouden. Zijn voorsprong is nu 12 seconden op Almeida en 14 seconden op Romain Bardet. De top-8 staat binnen een minuut van elkaar. Met die kleine verschillen gaan we maandag de tweede rustdag van deze Giro in.
Yates helemaal weg. Over en sluiten. Ciccone, over en sluiten. Knap van Arensman ook. Mooi, man. Kan meedoen voor top tien. En ook mooi van Pozzo. De oude krijger.
Hindley bevestigt toch, hier. Doet het nu tegen hele sterke mannen. Knap van hem.
Jammer van Kelderman en mensen zullen wel los gaan op Bora, maar wie moest hier wachten? Jammer. Buchmann, Hindley en Kamna stonden allemaal hoog. Die laat je niet wachten.
Edit: het zijn er zelfs tien geworden; doodzonde.
Vooral Bardet en Landa zaten te veel naar elkaar te kijken, vermoed dat die ook Carapaz hadden kunnen lossen als ze het hadden aangedurfd.
Ik had wel verwacht dat Arensman een redelijk klassement ging rijden maar had toch zeker Kelderman hoger ingeschat.
Almeida wat mij betreft de winnaar van de dag en stiekem naar de rol van favoriet toe sluipend. Ze hadden hem eigenlijk al kapot maar dan toch weer niet, bijzondere eigenschap dat volhouden van hem en hij wordt steeds beter en completer.
Het pak favorieten zit dicht bijeen, wellicht gaat dit de eerste spannende ronde in tijden worden.
EDIT: Inderdaad komt het niet snugger over.
Kelderman leek mij sneu, maar het geeft wel aan waar de prioriteiten liggen bij Bora en Arensman mag geen verrassing meer zijn met een Top 10 notering. Voor wat betreft Yates lijkt mij diens droom over en de kleine Lopez is een vechter en mag blijven genieten van het roze. Bij Jumbo zal men de strategie om voor etappes te gaan moeten blijven volgen want Foss en Oomen komen beide veel te kort voor een hoge AK notering.
Daarnaast heeft hij drie goede knechten, Buchmann voor de finale, Kamna voor de klimmetjes en Kelderman voor het vlakke.
Jammer. Komende week hopelijk beter.
Ik kijk al lang koers, en je maakt mij niet wijs dat ze niet met drie gesprint hadden als ze samen waren doorgereden.
Maar in zijn woordkeuze laat hij zien zich ver verheven te voelen boven de krabbers op dit forum. Dan ben je niet meer dan een arrogante egotripper.
Of anders gesteld: wat zijn bardet, carapaz en landa nu beter geworden door hun aanpak? Wie kan mij dat uitleggen? En die mag me ook meteen uitleggen waar de winst gisteren zat voor girmay na zijn manier van rijden.
Vandaag moesten de drie elke keer bijkomen van hun punches en reed Almeida als een Dumoulin van jaren geleden en is misschien wel de conclusie gerechtvaardigd dat het krachtsverschil tussen hem en mannen als een Carapaz, Landa en Bardet niet zo groot is. Zonder locomotief Porte moest iedereen met zijn snufferd in de wind wat ze natuurlijk in een groepje liever zo kort mogelijk doen.
Om vervolgens als een volleerd leeghoofd alle marginal gains weg te gooien door onbegrijpelijke tactiek.
Ik pleit voor meer vernuft in de auto's.
EDIT
@Murcia. Net als gisteren lijkt er ook vandaag de angst om aan het eigen bord te beginnen. Om achteraf tot de conclusie te komen dat een paar extra hapjes van je eigen bord misschien de ritzege en roze hadden gebracht
Tl;dr: Indien een tactische zet dom lijkt kan het wel wat waard zijn om na te denken over de gevolgen (zowel positief als negatief) van een omgekeerde tactiek.
Yates en de Giro, tja. Toch wat vreemd. Heeft fantastische dagen en ook een paar complete offdays. Dan wordt het maar een competitie tussen Almeida, Carapaz, Bardet met een Landa die waarschijnlijk een meteoriet op zijn hoofd krijgt of zoiets in een vlakke etappe.
Jumbo moet dan maar weer voor etappes gaan, misschien met Bouwman de bergtrui pakken. Gaat gezien Rosa's vorm er een taaie klant aan hebben maar de bergtrui is ook mooi. Maakt het des te vreemder dat hij donderdag alleen op avontuur ging, toch wat verloren krachten.
Maar Hindley uitgeschakeld voor roze???
Qué?
Misschien was een ;) als toevoeging beter geweest
De ouderen van dagen weerden zich voortreffelijk.
Anderzijds, Arendsman bevestigt. Dat belooft voor de toekomst.
Hindley zat op rand asfalt, moest inhouden.
Daarom moest Nibali achter hem in de remmen.
In de harmonica-beweging naar achteren moesten ook Pozzo en Arensman remmen.
Waarna ze achter Arensman voet aan de grond moesten zetten.
Kon Arensman niets aan doen.