Giro 2022: Jai Hindley grijpt eindzege, Sobrero wint slottijdrit voor Arensman en Van der Poel

Giro 2022: Jai Hindley grijpt eindzege, Sobrero wint slottijdrit voor Arensman en Van der Poel

foto: Cor Vos

zondag 29 mei 2022 om 17:12

Jai Hindley heeft voor het eerst in zijn carrière de Giro d’Italia op zijn naam geschreven. De Australische kopman van BORA-hansgrohe veroverde zaterdag de roze trui op de Passo Fedaia en hield zondag in de slottijdrit naar Verona knap stand. Richard Carapaz werd tweede en Mikel Landa derde in het eindklassement. De 17,4 kilometer lange tijdrit in Verona werd gewonnen door Matteo Sobrero, voor Thymen Arensman en Mathieu van der Poel.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

Om klokslag 14.00 uur vertrok Roger Kluge als eerste aan zijn individuele tijdrit door Verona. Hij opende het bal tijdens de chrono van 17,4 kilometer, met halverwege de Torricella Massimiliana, een heuvel van 4,5 kilometer aan 4,6%. Pieter Serry was echter de eerste renner aan de finish, omdat hij Kluge had ingehaald.

De vroege starters hadden op sommige plekken last van een nat wegdek door de regen, maar Julius van den Berg liet zich daar niet door tegenhouden. Met een tijd van 24.53 minuut mocht hij zich in de hot seat melden. Michael Hepburn loste hem af en zette met 23.48 een eerste richttijd neer voor de dagzege. Zo beet thuisfavoriet Edoardo Affini zich stuk op die tijd. Magnus Cort niet; de Deen was zes seconden sneller dan Hepburn.

Matteo Sobrero als winnaar van de tijdrit – foto: Cor Vos

Matteo Sobrero imponeert, Van der Poel bijt zich stuk
Mauro Schmid was nog een fractie sneller dan Cort, maar de volgende toptijd kwam van Matteo Sobrero. De Italiaanse kampioen tijdrijden was op de top van de klim al 41 seconden sneller en aan de finish was dat verschil 1.16 minuut. De 22.24 was een serieuze tijd om rekening mee te houden.

Mathieu van der Poel, voor sommigen de topfavoriet voor deze tijdrit, kon niet tippen aan de tussentijd van Sobrero. Hij gaf halverwege 33 seconden toe op de Italiaan en verloor in het tweede deel nog eens zes seconden op Sobrero. Wel zette Van der Poel daarmee de voorlopig tweede tijd neer. Daarna volgde een periode zonder veel kanshebbers op de dagzege.

Mathieu van der Poel kwam met een wheelie Verona binnen – foto: Cor Vos

Thymen Arensman en Bauke Mollema in top-5
Bauke Mollema reed nog wel een knappe derde tijd en ook Thymen Arensman liet van zich horen. De klimmer van Team DSM was halverwege 14 seconden langzamer dan Sobrero. Aan de finish keek hij tegen een achterstand van 22 seconden aan, maar daarmee was Arensman wel tweede. Achter Sobrero stond daardoor een kransje Nederlanders, met Arensman, Van der Poel en Mollema in de voorlopige uitslag.

Roze trui Jai Hindley komt niet meer in gevaar
In de slotfase was het uitkijken naar de strijd tussen de favorieten in het algemeen klassement, die om de drie minuten van start gingen. Jai Hindley verdedigde een voorsprong van 1.25 minuut op Richard Carapaz, die een marge van 26 seconden had op Mikel Landa.

Aan het tussenpunt waren Carapaz en Hindley bijna even snel en ook in het tweede deel hielden beide kemphanen gelijke tred. Carapaz pakte nog wel acht seconden terug, maar was niet in staat om de grote achterstand nog goed te maken. De Ecuadoriaan eindigde zo als tweede in het klassement. Landa nam genoegen met een derde plaats op het eindpodium, op ruim drie minuten van Hindley.

Verder in de top-10 van het eindklassement was er maar een wijziging: Hugh Carthy pakte de negende plaats af van Juan Pedro López, die als tiende eindigde. Daarnast zijn er eervolle vermeldingen voor Arnaud Démare, Koen Bouwman en diezelfde JuanPe López. Zij wonnen respectievelijk het punten-, het berg- en het jongerenklassement.

Het eindpodium van de Giro d’Italia 2022 – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

65 Reacties

WernerFranke 29 mei 2022 om 17:17

Halfjaartje weg bij DSM en meteen de grootste zege uit zijn carrière binnen.

0
Deel Koeper 29 mei 2022 om 17:22

Ziet er goed uit voor Arensman.

0
Arema Pro Cycling Team 29 mei 2022 om 18:10

Je kan ook zeggen: mede verdienste van Sunweb/DSM.

0
debarreman 29 mei 2022 om 17:18

Gefeliciteerd.
Van de Tour of Fuzhen, de Jayco Herald Sun Tour naar Giro winst. Aparte route.
Voor mij een onbeschreven blad. Tot nu toe voor mij geen aantrekkelijk koersende renner.

0
Wheely 29 mei 2022 om 17:29

Van de leiderstrui verliezen naar deze behouden in de slottijdrit tegenover een Ineos kopman, heel knap gedaan.

0
Lennimator 30 mei 2022 om 02:35

Boring Arsenal renner.

0
Wheely 29 mei 2022 om 17:20

Leuke Giro gezien, niet zozeer dankzij de klassementsrenners. Wel heel knap gereden van Bora en Hindley. VdP en Bouwman mijn sterren van de wedstrijd, zelfs zonder oranje brilletje.

0
Arie den Blanken 29 mei 2022 om 18:09

Aangenaamste prestatie die van Jan Hirt.

0
Wheely 29 mei 2022 om 18:16

Ja heel mooi voor hem en de ploeg.

0
de nieuweMerckx 29 mei 2022 om 17:21

Mooie zege van Sobrero overigens (niet geheel onverwacht).

0
rput 29 mei 2022 om 17:24

zonder gisteren in de ontsnapping te hebben gezeten zou Arensman wellicht nog dicht bij de ritzege zijn geweest

0
Wheely 29 mei 2022 om 17:26

Benieuwd naar zijn post race interview.

0
vevie 29 mei 2022 om 17:24

Gefeliciteerd, Hindley. Zag er het meest fris uit van de nog resterende AK-mannen, deze drie weken. Bora nam ook wel flink initiatief. Zodoende kun je niks zeggen over deze overwinning. Misschien op naar de Vuelta, een ronde die hem ook zou moeten liggen.

0
Comments 29 mei 2022 om 17:27

Arensman is n geweldenaar.

0
D.Koch 29 mei 2022 om 17:29

Hoeveel 2de plaatsen van Nederlanders deze giro? Kan gevoelsmatig wel een record zijn.

0
Wheely 29 mei 2022 om 17:32

Gelukkig ook nog drie ritten gewonnen.

0
TheBigShow 29 mei 2022 om 17:32

6 keer tweede. Geen idee of het een record is. Zou best weleens kunnen

0
Geerkos 29 mei 2022 om 17:34

Als Arensman inderdaad een AK renner wordt heeft die hier een gigantisch wapen. Dat wat Froome, Thomas en Dumoulin ook hadden geldt ook voor Thymen.

0
horsm 29 mei 2022 om 17:36

Type Dumoulin als klassementsrenner.

0
Koers 29 mei 2022 om 17:38

Type Van Barneveld qua interview geven.

0
fietsvriend 29 mei 2022 om 17:42

@horsm bergop toch (potentieel) veelzijdiger dan Dumoulin toch? Lijkt me tempowisselingen bergop beter aankunnen, een punch te hebben en dus de aanval als extra wapen in de bergen te hebben.

0
Romāns Vainšteins 29 mei 2022 om 18:38

Ik ben het vooralsnog eens met ‘type Dumoulin’. Is hij nog groter en zwaarder trouwens? Bergop zit ie nogal te duwen, zit geen echte souplesse in. Vooralsnog zie ik er om die reden nog niet een groterondewinnaar in meteen.

Wel is dit natuurlijk de ronde geweest waar hij van talent coureur geworden is. Vol in beeld en vechtend tenonder. Die interviews zeggen me niet zoveel negatiefs, eerder prima dat je je gevoel niet wegsteken kan.

0
assen 29 mei 2022 om 22:08

Ha ha ha, wat een vergelijk die met Barneveld! :-)
Ik denk dat Arensman een stuk snuggerder is hoor

0
speedline 29 mei 2022 om 17:38

Dit was een leuke Giro. Jammer dat er een paar klassementsrenners uitvielen, maar de nederlanders hebben er kleur aangegeven en de overgebleven klassementsrenners waren aan elkaar gewaagd. Hindley een terechte winnaar. Op naar de tour van Podjacar.

0
YogiBear 29 mei 2022 om 17:40

Gewoon twee man in de top8 voor Intermarché. Daar had je echt geld mee kunnen verdienen als je daar vooraf op had ingezet.

0
fietsvriend 29 mei 2022 om 17:43

Als je daar het hele voorjaar van Wanty bij voorspeld had, had je nu lekker op een tropisch eiland gelegen.

0

Je had wel top 10 hirt en pozzovivo kunnen inzetten. Had je niet zoveel opgeleverd hoor. Hindley als eindwinnaar was x 25 ofzo dat was pas echt cashen geweest

0
Murcia 29 mei 2022 om 17:45

Voor het AK geen super beklijvende strijd gezien mede door het wegvallen van Almeida en eerder Bardet maar een Giro die vanuit Nederlands en Belgisch perspectief meer dan de moeite waard was. Doordat de klassementsploegen iedereen lieten rijden kreeg je veel etappes waar de jongens van de tweede lijn hun kans grepen en met jongens als Biniam, Covi maar ook een Dainese in de sprint talenten die hun kunnen hier al toonden. Koen voor mij de renner van deze Giro, vooral omdat hij zijn bergtrui met twee ritzeges in de verf kon zetten. Grootste teleurstelling was voor mij Dumoulin en meest verrassend toch de winst van veteraan De Gendt.

0
DrJ 29 mei 2022 om 17:49

Ik verwachtte zelf van Dumoulin niet heel veel. Ik vond Foss veel teleurstellender. Die heeft echt helemaal niks gedaan dan alleen maar meerijden.

0
fietsvriend 29 mei 2022 om 18:13

@Murcia BEX wint beide tijdritten, iets voor Dumoulin die ploeg?

0
Murcia 29 mei 2022 om 18:16

@fietsvriend
Zit je niet ver naast mijn advies, fietsen van Giant waar Tom zich op thuis voelt en BEX begint qua koersen weer wat op Orica Greenedge te lijken. Maar ook bij BEX zal hij meer moeten doen dan 3 of 4 keer per jaar een goede tijdrit rijden.

0
fietsvriend 29 mei 2022 om 18:37

@Murcia en nu ik dat Pinotti verhaal hoorde na die winst van Yates lijkt dat gerucht van afgelopen winter ook wat meer body te hebben.

0
Arnoud Mather 29 mei 2022 om 22:45

Perfecte analyse wat mij betreft. Verder hebben Arensman, MVDP en toch ook Mollema zich positief laten zien.

0
meqadon 29 mei 2022 om 17:48

Sobrero een klasse te sterk voor de tegenstand.
Arensman weer superknap gereden. De noorderburen hebben weer een nieuwe klassementsman in de toekomst.
Vdp vooraf topfavoriet, maar teleurstellend resultaat.

0
A.M.M. Jonkers 29 mei 2022 om 17:49

Wel een Oranje bril;
Nederlanders op plaatsen 2, 3, & 4 in slottijdrit. Aangepast……
Dat moet een record zijn!

Deden er trouwens Belgen mee, deze Ronde?

0
DrJ 29 mei 2022 om 17:50

2,3,4 … Arensman,vdpoel,Mollema

0
DrJ 29 mei 2022 om 17:52

Belgische ploegen deden het wel prima trouwens: Alpecin 3x winst, Wanty 2x winst, Lotto 1x.

0
Beer 29 mei 2022 om 18:05

De beste 20 Belgen reden hier niet mee, nee. Toch mooie ritzege voor De Gendt en De Bondt.

0
meqadon 29 mei 2022 om 18:06

Toch 2 belgische ritzeges. En dit zonder al onze beste renners aan de start. Maar idd voor belgische normen is dit een zwakkere grote ronde maar het was vooraf wel verwacht.

0
Wheely 29 mei 2022 om 18:08

Je naam moest wel op De ..ndt eindigen om hier als Belg te mogen winnen.

0
Marik 29 mei 2022 om 18:29

Ik weet niet of De Gendt het leuk vindt dat hij niet bij de beste 20 Belgen wordt gerekend.

0
dumoman 29 mei 2022 om 21:47

Maar weer niet de 1e plaats, omdat de Nederlandse Wielrenners, daar over het algemeen niet veel mee hebben

0
Kopinkas 30 mei 2022 om 07:37

Sterker nog, wat De Gendt betreft! Als je op PCS de UCI ranking gaat filteren op land, dan staat Thomas daar zelfs eens niet tussen! Gewoon van de tabellen geveegd…

0
Arema Pro Cycling Team 29 mei 2022 om 18:12

Op naar de Tour!

0
Baukema Tomoulin 29 mei 2022 om 18:14

Gaat WF de ploegen nog rapportcijfers geven voor deze Giro? Of is dat pas aan het eind van het seizoen? Wat mij betreft dikke achten en negens voor Bora, Wanty, AF, Groupama en Bahrein. Zessen en zevens voor Bex, Trek, Tjv, Lotto, UAE, DSM, Astana en een krappe voldoende voor QSA. Allemaal ploegen die grote tegenslagen kende maar veerkracht hebben getoont. Onvoldoendes voor Ineos, Israël, EF, AG2R, Cofidis en Movistar. De pro conti ploegen vind ik heel moeilijk inschatten.

0
Mr. Tornado 29 mei 2022 om 18:58

Een ploeg die met een van zijn renners tweede wordt kun je toch geen onvoldoende geven, ook al is het INEOS. En geef Intermarché voor mij maar een 10.

0
Arie den Blanken 29 mei 2022 om 18:25

Door ziekte was ik de voorbije weken in de bank en in bed TV kijken veroordeeld. Anders zou ik deze Giro alleen maar gevolgd hebben via het Sportjournaal en het Journaal van Sporza. Prachtige Giro. Altijd mooie beelden die bijna nooit verpest werden door slecht weer. Genoten van de fraaie toeristische en cultuurhistorische beelden, extra aangenaam als Jeroen Van Belleghem en Karsten Kroon de commentatoren waren. Vaak leuke anekdotes. Voor mij hadden ze die anderen  (De Kort , Hermsen, Traksel en Kleikers ) weg mogen laten.  De koers zelf was zoals vaak bij wegwedstrijden boeiend om te kijken. Wie er wonnen maakt me ook niet veel uit. Er reed op een uitzondering na geen persoonlijke kennis of zoon daarvan mee. 

0
Anton van Valouwe 29 mei 2022 om 18:55

Er ontgaat Van Belleghem en Kroon veel. Vanmiddag was op twee momenten te zien dat Arensman Kämna naderde en even later voorbij was. Een tijdje later viel het kletsmajoor Kroon op dat dat Arensman een goede tijd aan het rijden was…

0
Wheely 29 mei 2022 om 19:11

Hopelijk voel je je inmiddels wat beter Arie!

0
Arie den Blanken 29 mei 2022 om 19:44

Anton van Valouwe : Ze maken inderdaad wielertechnisch veel fouten maar dat vind ik helemaal niet erg. Ik hoot ze liever over roofvogels en andere dingen naast het wielrennen Die anderen van Eurosport vind ik juist niets omdat ze alleen maar over het wielrennen hebben en dan ook nog met de ergerlijke chauvinistische insteek.
Wheely : De Giro is voorbij en ik ben juist ook weer opgeknapt.

0
De Siepel 29 mei 2022 om 18:32

Arensman en ook mogelijk Leemreize kunnen uitgroeien in de komende jaren tot toppers voor de grote rondes.

0
Romāns Vainšteins 29 mei 2022 om 18:41

Arensman wellicht en Leemreize denk ik niet. Die zou voor de notoire vluchtersgroep moeten gaan om niet een Oomenachtige carriere tegemoet te gaan, zeg ik intuïtief.

0
Romāns Vainšteins 29 mei 2022 om 18:42

Mooie giro, toffe etappes, spannende ak strijd, goede apotheose. Ferme 8. Blij mee.

0
Dikke Vrouw 29 mei 2022 om 18:49

Zo jai , dat heb je lekker gedaan. Heb Richard eigenlijk al gereageerd heb ik nergens gelezen

0
Fifty 29 mei 2022 om 19:19

Arensman dan toch nog een pak sneller dan Van der Poel (VdP, die zich toch meer gespaard heeft)

0
Steve De Wolf 29 mei 2022 om 20:01

Bij INEOS moet men balen. Immers, tot gisterenavond zag alles er goed uit: voormalige winnaar Carapaz droeg de roze trui, had een goede ploeg en was/is een betere tijdrijder dan de toenmalige nummer 2. Zoals vaker in de Giro draaide het in de laatste week ietwat anders uit. Waarom geven zoveel toppers verstek in deze prachtige wedstrijd?
Maar wie echt moet balen, is Movistar. Kopman Sosa laat het volledig afweten. Het is -opnieuw- veteraan Valverde die de meubels moet redden met een 11e plaats.

0
Fifty 29 mei 2022 om 21:01

“Jai Hindley” ??

Dat zegt me eigenlijk niets.

Welke exploot van deze renner heb ik gemist?

0
vluggejapie 29 mei 2022 om 21:27

Mooie Giro gezien. Hindley heeft toch wel zijn niveau bevestigd in dit veld, zet 2020 misschien ook wat meer in context.

0
Jean Dumas 29 mei 2022 om 21:29

Arensman wordt echt een grote. Meedoen om de etappezege in de koninginnenritten van de derde week, en ook nog tweede in de slottijdrit, en dat op je 22ste. Me dunkt.

0
  • 1
  • 2

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone