Giro 2022: Giulio Ciccone wint bergrit naar Cogne vanuit grote kopgroep

Giro 2022: Giulio Ciccone wint bergrit naar Cogne vanuit grote kopgroep

foto: Cor Vos

zondag 22 mei 2022 om 17:03

Giulio Ciccone is zondag de winnaar geworden van de bergetappe in de Giro d’Italia met aankomst in Cogne. De Italiaanse klimmer van Trek-Segafredo, die de laatste 18 kilometer solo reed, was in etappe 15 de beste van een kopgroep van liefst 25 renners. Voor Ciccone is het zijn derde ritzege in de Giro. De roze trui van Richard Carapaz kwam niet in gevaar. Alleen Guillaume Martin wist tijd te pakken op de rest van de favorieten.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Razendsnelle openingsfase
In de eerste tachtig kilometer werd slag om slinger gedemarreerd. Na het spektakelstuk in Turijn wisten veel renners dat de vluchtersgroep kans zou maken in de bergetappe naar Cogne. Door wat nervositeit in het peloton was er ook een valpartij in het peloton, vroeg in de rit. Onder meer de kersverse roze trui Richard Carapaz lag erbij, maar dat was zonder erg.

Ondertussen regende het aanvallen voorin het peloton. Er reden diverse groepjes weg met daarin onder meer Harm Vanhoucke, Lennard Kämna, Sylvain Moniquet, Alessandro De Marchi, Sam Oomen, Mauri Vansevenant en Giulio Ciccone. Maar al die pogingen werden onschadelijk gemaakt vanuit het peloton.

Richard Carapaz in de graskant – foto: Cor Vos

Acht Nederlanders en een Belg in de kopgroep
Nog voor de eerste serieuze klim van de dag lag een heuvelzone en daar reed dan toch een grote kopgroep weg, bestaande uit liefst 25 man. Onder hen Mathieu van der Poel, Dries De Bondt, Julius van den Berg, Koen Bouwman, Sam Oomen, Gijs Leemreize, Thymen Arensman, Martijn Tusveld en Bauke Mollema uit de Lage Landen. Andere interessante koplopers waren David De la Cruz, Santiago Buitrago, Hugh Carthy, Iván Ramiro Sosa, Giulio Ciccone en Davide Formolo.

Nog voor Pila-Les-Fleurs (12,2 km aan 6,9%) kreeg de kopgroep meer vier minuten voorsprong van INEOS Grenadiers. De ploeg van Carapaz hield het gat klein; Arensman stond het dichtst geklasseerd in het klassement op 11.47 minuut van het roze. Bouwman vond het niet hard genoeg gaan in de kopgroep en reed solo weg in de jacht op bergpunten. Met 50 seconden voorsprong kwam de ritwinnaar van Potenza over de top, goed voor 40 bergpunten. Het peloton volgde vijf minuten na Bouwman.

Na een lange afdaling volgde voor Bouwman een korte vallei en de klim naar Verrogne (13,8 km aan 7,1%) van eerste categorie. Daaraan begon hij niet alleen, want Van der Poel en Tusveld reden een razendsnelle afdaling en sloten aan bij Bouwman. Het Nederlandse drietal reed anderhalve minuut weg, waarna in de achtergrond de groep uit elkaar spatte op Verrogne.

Bouwman en Van der Poel storten in, Tusveld knokt zich terug
Ciccone, Buitrago en Antonio Pedrero vonden elkaar en sloten acht kilometer voor de top aan bij Tusveld en Van der Poel. Bouwman – die zeker was van de blauwe bergtrui – parkeerde volledig en na een dubbele versnelling van Ciccone losten ook MVDP en later ook Tusveld. Dat betekende dat Ciccone, Buitrago en Pedrero overbleven vooraan, al kwam Carthy nog voor de top aansluiten. Rui Costa zat kort daarachter en had de grootste moeite om terug te keren.

In het peloton was er op de Verrogne een poging van UAE Emirates om het tempo te verhogen, maar INEOS Grenadiers counterde die poging. Daarna was het Guillaume Martin, een van de verliezers van gisteren, die de ruimte kreeg om aan te vallen. De Fransman kwam in een groep met de geloste Arensman terecht; dat was een minuut voor het peloton.

Ciccone ontbindt zijn duivels op slotklim
De slotklim naar Cogne (22,4 km aan 4,3%) kende vooral in de eerste acht kilometer steile stroken. Zes koplopers begonnen aan die klim, omdat Tusveld en Costa de aansluiting nog wisten te maken in de afzink. Dat gebeurde ongeveer zes minuten voor de favorietengroep met de roze trui. Ciccone gebruikte die steile openingsfase van de slotklim om de kopgroep uit elkaar te rijden. Dat lukte, want alleen Carthy kon hem volgen.

Op 18 kilometer van de finish wist Ciccone ook Carthy af te schudden. Binnen no time had de Italiaan een voorsprong van 40 seconden op Carthy en Buitrago, terwijl hij ook het gat met het peloton vergrootte tot meer dan acht minuten. In die elitegroep gebeurde op de slotklim weinig. INEOS Grenadiers bepaalde het tempo, maar demarrages bleven uit.

Ondertussen breidde Ciccone zijn voorsprong alleen maar verder uit. Vijf kilometer voor de finish had hij een voorgift van meer dan anderhalve minuut op zijn enige achtervolger, Buitrago. De Colombiaan van Bahrain Victorious kwam als tweede over de finish, voor Antonio Pedrero (derde) en Hugh Carthy (vierde). Martijn Tusveld was op de vijfde plaats, op ruim vier minuten van Ciccone, de beste Nederlander in de daguitslag.

Martin komt de top-10 binnen
De favorietengroep kwam op een kleine acht minuten van de ritwinnaar over de finish. Guillaume Martin wist met zijn aanval 1.46 minuut terug te pakken op de andere concurrenten. De Fransman komt daardoor de top-10 van het klassement binnen. Het roze blijft van Richard Carapaz.

Dit artikel delen:

28 Reacties

Timothy12 22 mei 2022 om 17:08

Knappe zege.
Heel veel in de kopgroep hebben met de krachten gesmeten in de beginfase en hebben daar voor betaald in de finale.

D.Koch 22 mei 2022 om 17:13

Wat een slagveld en tijdsverschillen weer. Heerlijk

the student 22 mei 2022 om 17:16

Leuke opsteker voor Tusveld. Jammer voor bouwman dat hij niet nog een keer punten kon pakken. Verder een vrij saai slotstuk eigenlijk.

elena 22 mei 2022 om 17:28

Mooie afdaling van Tusveld. Wat een verschil met Costa, of met diens ploeggenoot Almeida gisteren.

platteprijs 22 mei 2022 om 17:35

En dan wilde DSM eigenlijk van hem af.

Monsieur Bendy 22 mei 2022 om 17:17

Na een uitermate vermakelijke eerste twee uur, was het slot van deze etappe bijzonder saai en slaapverwekkend. Welke idioot verzint het ook om de aankomst van een bergrit op zo’n saaie berg te leggen?

Panache 22 mei 2022 om 17:28

Met een klassiek zware slotklim is vaak de kritiek dat het gesloten blijft tot de laatste kilometers. Nu is er een parcours waarbij de twee zwaarste cols vóór de finale liggen en dan is het aan de renners om wel of niet de aanval te kiezen.
Misschien moet je het perspectief ook breder trekken en de zaterdag erbij betrekken. Door het profiel van de zondag wist Bora dat verschillen enkel op zaterdag gemaakt konden worden en dat heeft geleid tot een geweldige etappe gisteren. In een grote ronde is veel met elkaar verbonden.

platteprijs 22 mei 2022 om 17:36

@Panache en dus was het einde heel saai.

Arie den Blanken 22 mei 2022 om 18:08

Wegwielrennen is bijna altijd voor een groot deel van de rit heel saai. Het is nu eenmaal geen veldrit van een uur met vaak een uur lang continu spanning ern wisselende situaties. De meeste wegkoersen hebben meestal veel meer saaie gedeelten dan die van vandaag.

Monsieur Bendy 22 mei 2022 om 18:12

@Panache
Ik ben het met je eens dat gisteren prachtig was, maar de ak-mannen hebben wel de rest van de tweede week geen fluit hoeven te doen. Dan mag ik toch best wat actie verwachten vandaag? De balans van 15 dagen is dat de ak-mannen twee keer onderlinge duels hebben uitgevochten. Oh ja en nog een ieniemienie tijdritje. Is toch wat magertjes hoor.

dikkechaap 22 mei 2022 om 18:37

Zo’n “saaie” berg kan juist veel spektakel opleveren als het koersverloop mee zit. Het wordt er tactischer van, maar je kunt dan ook juist groepjes krijgen die achter elkaar aan rijden, waarbij dan knechten wel/niet vroeg opgerookt moeten worden etc. Zoals altijd maken de renners de koers, maar het mag zo langzamerhand toch wel duidelijk zijn dat de meest spectaculaire etappes tegenwoordig bijna nooit meer die met een steile aankomst bergop zijn.

RLM 22 mei 2022 om 17:17

Compleet gestoorde openingsfase, met Ciccone die de vorm van 2019 terugvindt. Ben onder de indruk van Tusveld, al ken ik hem helemaal niet dus misschien is dit juist geen goed resultaat voor hem.

Jacco van Stierop 22 mei 2022 om 17:40

Ciccone duidelijk de sterkste, verdiende overwinning derhalve. Leuke renner, goed dat hij weer in beeld komt.

Murcia 22 mei 2022 om 17:45

Is net als Formolo meer geschikt als rittenkaper dan klassementsman. Knappe zege en hopelijk kiest hij vaker voor deze strategie. Tusveld goed en de jonge Leemreize heeft weer eens de beslissing genomen om de klimmen op eigen tempo te doen en daarmee laten zien dat hij groeit als renner. Bouwman blauw maar het nekje was er echt wel af vandaag en de AK jongens geloofden het wel.

Henk Boer 22 mei 2022 om 18:13

Gisteren wielrennen, vandaag fietsen.

Wheely 22 mei 2022 om 18:14

Koen Blauwmang wel mooi de bergtrui gevangen.

Anton van Valouwe 22 mei 2022 om 18:52

Als hij in het vervolg maar geen “blauwtje” loopt!

Sammysosa 22 mei 2022 om 18:27

Begrijp het geklaag hierboven niet zo. Ik heb een bijzonder vermakelijke rit gezien, in een tot op heden zeer vermakelijke Giro waar na twee weken nog niks beslist is.

FDJ 22 mei 2022 om 21:43

Ik heb pas een paar echt leuke ritten gezien. Gisteren was de allermooiste natuurlijk, maar verder was het vooral heel veel kijken. De Blockhaus en de Etna hebben de favorieten elkaar eigenlijk amper bestookt. De rit die Bouwman won was leuk voor mij als Nederlander, maar ik kan me voorstellen dat je er als Belg bijvoorbeeld niet heel veel aan vond.

Ik bedacht me vanmiddag dat de Giro al ruim 2 weken duurde en de klassementsrenners pas gisteren echt vuurwerk hebben laten zien. Eigenlijk enorm tegenvallend.

Retro Lex 22 mei 2022 om 18:30

Ik ben niet zo tevreden over de Regie deze Giro. Eindeloos naar de kopgroep kijken en nauwelijks beeld van wat erachter gebeurt.
Ik kijk graag naar hoe de achterdeur openstaat. Wie rijden voorop i het peloton etc…..

Wheely 22 mei 2022 om 18:35

Ben ook een fan van de openstaande achterdeur, lichtelijk sadistisch geef ik toe.

elena 22 mei 2022 om 19:19

@Wheely: niet zo heel lichtelijk sadistisch. Na mijn bevalling zong mijn ex uitsluitend het liedje “I am a Back Door Man”. Ik heb hem doorverwezen naar zijn maatjes Henk, Jan, Thomas en Klaas.

Arie den Blanken 22 mei 2022 om 19:49

Ik zie het liefst de mooie beelden van uit de helicopter. Met het liefst heel veel uitzendtijd voorr het landschap en de cultuuthistorische gepouwen. Afgewisseld met af en toe wat beelden vanuit de koers.

Wheely 22 mei 2022 om 21:03

Sorry te horen elena, het was niet de bedoeling iets traumatisch op te rakelen of om er respectloos grappen over te maken. Het is hier immers geen VI…

@Arie
Dat is zeker mooi, en wat pauwen ook.

zwiggelbig 22 mei 2022 om 18:31

Wat een geweldige openings fase!!!

Tuubke 22 mei 2022 om 19:32

Misschien zijn we te veel verwend. ‘Vroegah’ kregen we alleen de laatste één of twee uur te zien, waarin de koers al helemaal in een plooi lag. Laten we dus vooral blij zijn dat we dit soort koersen tegenwoordig van start tot finish in beeld krijgen en dus met eigen ogen kunnen zien wat een formidabele strijd er juist in een beginfase wordt geleverd.

Kopinkas 22 mei 2022 om 20:45

Trek scoort hier met de zege van Ciccone (100) en de achtste plek van een volhardende Mollema (0) opgeteld 100 UCI-punten.
Lotto-Soudal scoort met de zege van Vermeersch (125) en de achtste plek van De Lie (30) in de Antwerp Port Epic opgeteld 155 UCI-punten.
Wie durft nu nog beweren dat het puntensysteem niet voor verbetering vatbaar is, en dat ritten in grote rondes geen opwaardering verdienen?

Kopinkas 23 mei 2022 om 12:17

@Lama
Telkens ik de kans zie om met een vergelijking het huidige systeem aan de kaak te stellen, doe ik dat, a rato van één keer om de twee weken ongeveer.
Semiklassiekers krijgen gewoon teveel punten toebedeeld, ritten in rittenkoersen te weinig, punten- en bergklassement in rittenkoersen helemaal niets of verwaarloosbaar weinig.
Met de waardering van ritten in rittenkoersen van één week is het nog erger gesteld dan bij grote rondes. Laat me nog eens een voorbeeld geven, dat ik al eerder aanhaalde, maar het is zo stuitend.
Wie herinnert zich niet het vertoon en de prestaties van Wout Van Aert in Parijs-Nice dit jaar?
Van Aert won één etappe, eindigde nog 2x 2de en 3x 3de (!) in deze rittenkoers van 8 dagen. Daarmee haalde hij het totaal van… 140 punten.
Zijn 2de plaats in het bergklassement en zijn winst in het puntenklassement leverden geen UCI-punten op. Met zijn 32ste plek in het AK scoorde hij nog 10 punten. Totaal van een week waanzinnig sterk rijden met topresultaten, op het allerhoogste niveau: 150 UCI-punten.
Weeg dit nu even af tegen de 125 punten die Vermeersch en Groenewegen elk scoren met winst in de Antwerp Port Epic en Veenendaal-Veenendaal (dat is trouwens evenveel als Ivan Garcia Cortina behaalde met zijn 8ste plek in Gent-Wevelgem)
Hopelijk is de wanverhouding nu wat duidelijker (en ik ben voor alle duidelijkheid verslingerd aan klassiekers).

Volg hier

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone