Giro 2022: Dries De Bondt zorgt in Treviso voor derde zege Alpecin-Fenix

donderdag 26 mei 2022 om 17:11
Giro 2022: Dries De Bondt zorgt in Treviso voor derde zege Alpecin-Fenix

foto: Cor Vos

De achttiende etappe van de Giro d’Italia 2022, met aankomst in Treviso, is gewonnen door Dries De Bondt. De Belg van Alpecin-Fenix bleef met medevluchters Edoardo Affini, Magnus Cort en Davide Gabburo uit de greep van het peloton en versloeg zijn kompanen in de sprint. Het is voor zijn werkgever Alpecin-Fenix alweer de derde ritzege in deze Giro. Richard Carapaz blijft met nog drie etappes te gaan leider.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

De achttiende rit van de Giro d’Italia 2022 was op papier de laatste kans voor de sprinters om voor de etappezege te gaan. De etappe tussen Borgo Valsugana en Treviso was 152 kilometer lang en kende slechts twee gecategoriseerde beklimmingen, maar een massasprint stond zeker niet in de sterren geschreven. In de derde week van een grote ronde is het namelijk maar de vraag of de gereduceerde sprintersploegen in staat zijn om de boel te controleren voor hun rappe man. Bovendien was het ook voor veel aanvallers de laatste échte mogelijkheid om nog wat van deze Giro te maken.

De renners werden net voor de klok van 14.00 uur op gang geschoten voor de laatste vlakke etappe van deze Giro. João Almeida maakte geen deel meer uit van het peloton: de Portugese kopman van UAE Emirates, vierde in het klassement en leider in het jongerenklassement, testte voor de start namelijk positief op het coronavirus en moest de Giro noodgedwongen verlaten. Het gevecht om de vlucht van de dag liet niet lang op zich wachten. De eerste aanvallen werden nog vakkundig in kiem gesmoord door de sprintersteams, die geen zin hadden om een hele dag achter een omvangrijke vlucht aan te rijden.

Edoardo Affini in de vlucht van de dag – foto: Cor Vos

Cort en De Bondt in de vroege vlucht
Vier aanvallers kregen, na de eerste schermutselingen, wél de ruimte van het peloton. Dries de Bondt (Alpecin-Fenix), Davide Gabburo (Bardiani-CSF-Faizanè), Magnus Cort (EF Education-EasyPost) en Edoardo Affini (Jumbo-Visma) vonden elkaar aan kop van de koers, de sprintersploegen lieten begaan en zo was de vlucht van de dag een feit. Echt uitzicht op de ritzege hadden de vier vluchters echter niet. In het peloton werd het vuile werk opgeknapt door Quick-Step-Alpha Vinyl, Groupama-FDJ, UAE Emirates en Team DSM, de ploegen van respectievelijk Mark Cavendish, Arnaud Démare, Fernando Gaviria en Alberto Dainese.

Deze sprintersploegen waren erop gebrand om de vier vluchters binnen schootsafstand te houden, waardoor de voorsprong nooit boven de drie minuten uitkwam. Cort, Affini, De Bondt en Gabburo reden intussen in gestrekte draf richting de Muro di Ca’ del Poggio (1,1 km aan 11,3%), op ruim veertig kilometer de laatste scherprechter van de dag. De Bondt kwam als eerste boven op deze venijnige klim, voor zijn vluchtkompanen, en vervolgens was het toch meer dan twee minuten wachten op de voorwacht van het peloton. De vluchters hadden duidelijk nog wat over en wisten zo de sprintersploegen tot het uiterste te dwingen.

Vluchters dwingen sprintersteams tot het uiterste 
Met nog een vrijwel volledige vlakke finale voor de boeg was het verschil tussen de vluchters en het peloton nog altijd tweeënhalve minuut. Met de rit naar Cuneo nog in het achterhoofd, toen de vluchters pas in de laatste kilometer werden gegrepen, besloten de sprintersteams een versnelling hoger te schakelen. Dat was ook wel nodig, want de koplopers bleven goed ronddraaien en waren niet van plan om stil te vallen. In het peloton was het inmiddels alle hens aan dek en dit leidde tot een breuk in de groep. Voormalig rozetruidrager Juan Pedro López, die nog altijd vecht voor een top 10-notering in het algemeen klassement, had zich laten verrassen en verloor veel tijd.

De koplopers passeerden ondertussen al een keer de finish in Treviso, maar moesten nog een lokale ronde van goed vijftien kilometer afwerken. Het verschil met het eerste peloton was nog altijd een minuut en wat de sprintersploegen ook probeerden, ze kwamen geen sikkepit dichter op de beresterke vluchters. Cort, De Bondt, Gabburo en Affini kregen zo een uitgelezen kans om een Giro-rit te winnen. Het peloton kwam in de slotfase nog wel flink opzetten, maar de vluchters bleven uit de greep en gingen zo sprinten om de ritzege. Affini en De Bondt bleken de snelste en het was uiteindelijk de Belg die zijn wiel net iets eerder over de streep wist te drukken.

De sprint om de zege – foto: Cor Vos

De Bondt boekt grootste zege uit zijn carrière, Carapaz blijft leider
De Bondt, die in deze Giro al vaker in de aanval was, boekte zo zijn eerste ritzege in een grote ronde. Voor zijn werkgever Alpecin-Fenix is het alweer de derde overwinning, na eerdere zeges van Mathieu van der Poel (in de openingsrit naar Visegrád) en Stefano Oldani (in Genova). Cort, toch de gedoodverfde favoriet voor de zege, kwam er in de sprint niet aan te pas en werd derde. Gabburo moest genoegen nemen met plek vier. Alberto Dainese won niet veel later de sprint voor de vijfde plaats, voor Démare, Cimolai, Cavendish, Gaviria en Consonni.

Carapaz kwam veilig in het peloton over de finish en gaat nog altijd aan de leiding. Zijn grote concurrent Jai Hindley beleefde in de finale nog een schrikmomentje. De Australiër reed lek, maar deed dit binnen de drie kilometer en dus heeft dit geen gevolgen voor zijn klassementsambities.

Dit artikel delen:

49 Reacties

Dion 26 mei 2022 om 17:15

Jumbo mag graag tweede worden.

xistnc 26 mei 2022 om 17:15

Toch weer de sleper van het gezelschap die er met de bloemen vandoor gaat. Al had het nog erger gekund als Gabburo had gewonnen.

AdZ 26 mei 2022 om 17:17

Je bedoelt dat hij de anderen op sleeptouw had? In de laatste 20km heeft Dries meer dan zn deel op kop gedaan…

Panache 26 mei 2022 om 17:17

Sleper??? Zet aub je Jumbo bril af.

djerkson 26 mei 2022 om 17:17

Slaat werkelijk nergens op.

Dion 26 mei 2022 om 17:19

Affini en De Bondt verdienden het het meest. Prima uitslag.

xistnc 26 mei 2022 om 17:22

Ik heb toch echt Cort en Affini het meest gas zien geven, het laatste uur. De bijdrage van de andere twee vond ik minder overtuigend.

Wheely 26 mei 2022 om 17:25

Heb niet de hele rit gezien maar er was een prima samenwerking binnen de kopgroep naar mijn idee.

Kapottefiets 26 mei 2022 om 17:29

Een gestolen overwinning telt ook maar verdient was het niet

AdZ 26 mei 2022 om 17:32

AF rules!!

Albert Boekhouder 26 mei 2022 om 21:48

1 van de hardst werkende mensen op de zaak een profiteur noemen.

HSV 27 mei 2022 om 06:32

Ja, laatst sleepte hij in z’n eentje vijftig km voor het peloton uit… Echt een sleper die Dries.

Wheely 26 mei 2022 om 17:17

Wat een prachtige Giro, zelfs dit soort ritten leveren spektakel. Heerlijke zege van Dries.

YogiBear 26 mei 2022 om 17:19

Hier was niets gestolen aan. Had liever Affini gehad, maar het was zeker niet onterecht.

Kapottefiets 26 mei 2022 om 17:46

Door Affini lijkt het net alsof andere jongens ook hard kunnen fietsen

Deel Koeper 26 mei 2022 om 17:21

Leuk voor het handvol “Zonder Mathieu kan deze ploeg hier niets komen doen” adepten. Gelukkig zijn het er niet veel, maar wel bijzonder gênant voor hen.

A.M.M. Jonkers 26 mei 2022 om 17:32

Ze reageren ook steeds minder, gelukkig……
Laat de Gebr. Roodhooft maar gaan!
3 etappezeges voor een ProTourploeg in 1 Grote Ronde zegt alles!

nasibal 26 mei 2022 om 17:38

Ik snap wat je wil zeggen, maar Oldani profiteerde in zijn rit natuurlijk wél van het feit dat iedereen naar VDP kijkt. Hoe het anders gegaan zou zijn weet niemand natuurlijk, misschien had hij ook wel gewonnen, maar je kan de invloed van VDP niet ontkennen.

Verder super gedaan door Dries vandaag, maar rij deze rit 10 keer en 9 keer wint een sprinter. Daarnaast wint er elke Giro wel een ‘kleine’ naam, dus waarom dit keer niet iemand van Alpecin.

Ik zeg niet dat ik het vooraf persé met die criticasters eens was, maar om nou te roepen dat ze de mond gesnoerd zijn..

AdZ 26 mei 2022 om 17:43

Vriend, dat met Oldani en vdPoel was ook exact de strategie van AF, maw met voorbedachte rade en dan ook nog eens gelukt!!

nasibal 26 mei 2022 om 18:40

Vriend, daar is dan dus wel VDP voor nodig, anders werkt die tactiek niet ;)

Romāns Vainšteins 26 mei 2022 om 19:50

De kritiek was met name dat MvdP weinig ondersteuning kent in de harde finales en dan alleen aan de bak moet. Dat is wat anders dan Oldani en deBondt die hun vluchten perfect afronden. Volgens ook allebei vd eerste x in zo’n positie tijdens een grote ronde, well done.

AdZ 26 mei 2022 om 20:33

Hebben jullie t interview met Oldani na zijn overwinning wel meegekregen? Hij vertelde letterlijk dat vdPoel hem en andere ploeggenoten er perse in de kopgroep bij wilde hebben, omdat andere renners alleen op vdPoel zouden letten en de AF ploeggenoten dan de ruimte zouden krijgen. Prachttactiek dus!

En dat is een heel andere storyline dan die RV hierboven poneert…

Murcia 26 mei 2022 om 17:22

Hoogtepunt voor Dries en verdient na dit knappe staaltje van de hele kopgroep. Vind stiekem dit soort etappes waar de muis de kat verslaat een geniaal onderdeel van de wielersport.

Baard 27 mei 2022 om 01:20

Het mooiste als het tot aan de laatste km spannend blijft

xistnc 26 mei 2022 om 17:24

Arendsman zat bij Lopez, die pakt geen tijd terug voor de witte trui. Buitrago zat wel in het voorste deel van het peloton, dus die loopt flink in op Lopez.

A.M.M. Jonkers 26 mei 2022 om 17:40

De naam is Arensman,

edit wf: niet doen

xistnc 26 mei 2022 om 17:46

Dichterlijke vrijheid.

Deel Koeper 26 mei 2022 om 17:30

Welke tijd zou Hindley krijgen als het peloton nog in 2 was gebroken? Op een bepaald moment leek dat te gebeuren tot Bilbao het gat toch nog dichtreed.

nasibal 26 mei 2022 om 17:40

Leuke vraag inderdaad. Hangt er denk ik van af welke van de twee groepen vervolgens als ‘peloton’ gemarkeerd zou worden. M.a.w: Lost het achterste gedeelte, of rijdt het voorste gedeelte weg.

Deel Koeper 26 mei 2022 om 17:45

Denk dat sowieso niemand lucide, koelbloedig of sluw genoeg zou zijn om daar aan te denken, maar als het vlak vóór jou breekt, zou je dan snel een probleem kunnen veinzen om toch geen tijd te verliezen.

djerkson 26 mei 2022 om 17:31

Op voorhand hadden de Belgen op papier niet veel te zoeken in deze Giro, maar de aanvallers tonen het ongelijk. In de Giro en Vuelta liggen er voor aanvallers schijnbaar meer kansen dan in Tour.

Deel Koeper 26 mei 2022 om 17:43

Tja, van de 20 hoogst geplaatste Belgen in de WT-ranking reden er hier welgeteld 0 mee, geen idee waar die collectieve desinteresse vandaan komt. 2 ritzeges is dan alsnog erg efficiënt.

Mechia 26 mei 2022 om 17:43

Klopt, komt denk ik enerzijds door het parcours en anderzijds door sterkte van het deelnemersveld. In de Tour is iedere ploeg met de beste renners in topvorm. Dat is hier net een tikkie minder waardoor er meer kans op succes is voor de aanvallers.

Fifty 26 mei 2022 om 17:32

wat zijn de Belgen toch verschrikkelijk goed zeg

djerkson 26 mei 2022 om 17:45

Voor het geval je enige ironie in je comment hebt steken, België staat ruim op 1 in de landenranking. In deze Giro hadden het met een beetje meeval een stuk of 5 Nederlandse ritzeges kunnen zijn, helemaal anders dan de teneur hier soms doet uitschijnen.

Comments 26 mei 2022 om 17:35

Dries, te licht voor de ploeg maar goed genoeg voor deze kopgroep. Proficiat!

Wheely 26 mei 2022 om 17:37

Pozzo twee plekjes gestegen na vandaag. Wanty met twee man in de top 8. Gaan weer punten scoren, bewijzen wederom thuis te horen in de WT, net als Alpecin.

zietemgaan 26 mei 2022 om 17:41

Ja en met twee ritoverwinningen, de beste Belgische ploeg ^^

Steven_E 26 mei 2022 om 17:42

Pozzo is na z’n val in de afzink van de Mortirolo wel gestaag tijd gaan verliezen. Maar door het uitvallen van Almeida & 3min tijdsverlies van Lopez vandaag ziet z’n top-10 plek er opnieuw wat zekerder uit.

Dion 26 mei 2022 om 18:18

Zietemgaan zietemgaan hoor. Twee overwinningen is ruim onvoldoende om de beste Belgische ploeg te zijn .

de adelaar 26 mei 2022 om 17:55

Vooral leuk dat ploegen als Wanty en AF goed scoren, prima parcoursbouwer dit jaar

CK K 26 mei 2022 om 18:05

3 ritten voor AF! Misschien is dit beter voor AF dan met Merlier..

Kartouche 26 mei 2022 om 19:31

Niet slecht voor een ProTour ploeg die door een aantal in het begin was afgeschreven (op VdP na natuurlijk). Naast oogsten geven ze ook veel kleur aan de ronde. De stap naar WorldTour status lijkt me evident als in een grote ronde met de ploeg zo gekoerst en geoogst wordt.

VdP een rustdagje genomen aan de uitslag te zien.

Barry Batsbak 26 mei 2022 om 20:27

Alpecin Fenix maakt een feestje van deze Giro. Samen met Wanty en TJV hebben ze er toch wel een mooi wielercircus van gemaakt, compleet met het nodige drama. Is dit het hoogst aangeschreven deelnemersveld? Nee. Is dit een prachtige editie voor de rijders én de kijkers? Jazeker wel.

djerkson 26 mei 2022 om 20:47

De Giro heeft nooit echt een topdeelnemersvled, maar dat maakt het des te amusanter.

Jean Dumas 26 mei 2022 om 22:08

Het aparte is dat ik op het internet, en in de liveblogs van PCS en WF geen reden terugvindt voor de breuk in het peloton. Weet iemand daar iets meer van?

sooike 26 mei 2022 om 23:25

Misschien is voor managers en ploegleiders de Tour de meest belangrijke etappewedstrijd, maar zelfs met een ogenschijnlijk saaie sprintersetappe scoort de Giro al wekenlang veel hoger bij de “gewone” liedfebber. Althans bij mij wel ! Alleen is het deelnemersveld natuurlijk zwakker dan in de Tour straks en zijn we helaas aangewezen op Eurosport en dat doet dan weer afbreuk aan het imago van de Giro. Vreselijk die onderbrekingen, maar vooral dat dagelijkse gewauwel van de “dames” Kroon en Van Bellegem !

HSV 27 mei 2022 om 06:41

Sooike, ik trek die kletspraat ook niet. De Eurosport Player heeft een optie met multi audio, daar luister ik altijd naar Sean Kelly en Robbie MC Ewen! Nix geen rare quizzen en lulverhaaltjes, puur verslag van wat er te zien is. Prima!

Laatste nieuws

Materiaalzone