Giro 2021: Voorbeschouwing etappe naar Rocca di Cambio met aankomst bergop

Giro 2021: Voorbeschouwing etappe naar Rocca di Cambio met aankomst bergop

foto: Cor Vos

Door Sam Dictus en Martin van den Bosch
zondag 16 mei 2021 om 08:00

Op de tweede zondag van de Giro d’Italia 2021 gloort de rustdag van dinsdag al voorzichtig aan de horizon. Eerst krijgen de renners in Midden-Italië nog een stevige bergetappe voorgeschoteld. De 158 kilometer lange Apennijnenrit naar Campo Felice voert over vier gecategoriseerde beklimmingen en kent maar liefst 3.400 hoogtemeters. De kans is groot dat het klassement weer aardig opgeschud gaat worden.

Parcours

De renners doorkruisen vandaag L’Aquila. Deze provincie in het hart van Italië was in 2009 wereldnieuws door een verwoestende aardbeving. Tijdens deze rit door het westelijke deel van de Italiaanse regio Abruzzo staat het peloton een pittige etappe te wachten, die de renners in noordwestelijke richting voert.

Om kwart over twaalf klinkt het startschot in Castel di Sangro, een dorp in het hart van de Apennijnen. Sportliefhebbers zullen deze plaatsnaam misschien kennen van het boek Het Wonder Van Castel Di Sangro, geschreven door de Amerikaan Joe McGinnis. In dit veelgeprezen boek volgt McGinnis het plaatselijke voetbalteam, dat als bescheiden maar succesvol provincieclubje op moet boksen tegen verschillende grootmachten in de Serie B.

Na een openingsfase door de vallei van de rivier Sangro moet er al vrij snel geklommen worden. Eerst komt de Colle delle Croce aan bod. Dit is een bergje wat door de organisatie niet wordt meegerekend voor het bergklassement, maar deze 1168 meter hoge hindernis kan wellicht een springplank vormen voor de vroege vluchters.

Na iets meer dan 22 kilometer bereiken de renners de voet van de eerste gecategoriseerde klim van de dag. De beklimming van de Passo Godi (2e categorie) brengt de renners door een geliefd skigebied. De top wordt gerond op een hoogte van 1565 meter. Het stijgingspercentage is niet bijster spannend: over een lengte van 15 kilometer stijgt de weg met een gemiddelde van 3,8%.

Na een lange afdaling arriveert de karavaan in het dorp Anversa degli Abruzzi. Dit dorp werd in de late middeleeuwen bijzonder welvarend door de productie van keramiek. De renners krijgen na het ‘keramiekdorp’ geen moment rust, want het volgende obstakel laat immers niet lang op zich wachten.

Nadat de renners de ongecategoriseerde Fonte Ciarotto voor hun rekening hebben genomen, bereiken ze na een afdaling van 12 kilometer de voet van de volgende berg. De Forca Caruso (letterlijk: de Galg van Caruso) behoort tot de derde categorie. Na de afdaling moeten de renners opnieuw direct omhoog. Als voorlaatste beklimming krijgen zij een slingerweg naar skioord Ovindoli (2e categorie) voorgeschoteld.

Vanaf Ovindoli is het nog minder dan 30 kilometer tot de streep. De laatste tien kilometer bestaat uit de venijnige Rocca di Cambio. De slotklim kent een stijgingspercentage van om en nabij de 6%, maar tegen het einde loopt het wegdek op tot ruim boven de 10%. De renners krijgen naast deze hoge percentages ook te maken met een andere ondergrond. De laatste kilometers zijn immers onderdeel van een settore sterrato, oftewel een onverharde gravelsector.

Negen jaar geleden finishte de Girokaravaan voor het laatst op Rocca di Cambio. Destijds was het Astana-renner Paolo Tiralongo die aan de finish de betreurde Michele Scarponi voorbleef.

Start: 12.15 uur in Castel di Sangro
Finish: rond 17.00 uur in Campo Felice
Afstand: 158 km (inclusief neutrale zone)


Favorieten

Na een blik op het profiel, is het duidelijk welk type renners in deze rit op de voorgrond zullen treden. Met 3.400 te overwinnen hoogtemeters zijn de klimmers zondag aan zet. De klassieke vraag die voor dergelijke ritten vooraf gesteld wordt: is dit er een voor de aanvallers of voor de klassementsrenners?

Na een dikke week Giro hebben we al een aardige indruk gekregen van de onderlinge verhoudingen. Met name in de etappes naar Sestola en Ascoli Piceno moesten de klassementsmannen al even aan de bak, met de nodige tijdsverschillen tot gevolg.  In de etappe van zaterdag hielden zij hun kruit droog, maar de slotklim van deze rit leent zich uitermate goed voor het maken van tijdsverschillen. Daarom gaan we uit van een scenario waarbij de renners uit de top van het klassement op de voorgrond treden.

Egan Bernal – foto: Cor Vos

Een conclusie die we mogen trekken, is dat de INEOS Grenadiers niet te beroerd zijn om de regie naar zich toe te trekken. Egan Bernal is naar de Italië afgereisd voor niets minder dan de eindzege. In de openingsweek moest hij afscheid nemen van luxeknecht Pavel Sivakov, maar de Colombiaan kan nog steeds beschikken over ijzersterke ondersteuning. Indien de Britse formatie al in de tweede week het gewicht van de koers wil dragen, kan dit wel eens het moment worden waarop hij het roze pakt.

Dan zal Bernal zich onderweg wel moeten ontdoen van Remco Evenepoel. De 21-jarige Belg staat immers in het klassement nog steeds vijf seconden voor hem. De massale media-aandacht voor de Giro-debutant is niet terug te zien in zijn prestaties. Het feit dat hij na zijn zware val in Lombardije bijna negen maanden geen wedstrijden reed evenmin. Hij bracht wielerminnend België donderdag in extase in de veronderstelling dat roze binnen was, maar dat was buiten Valter gereken. Zorgt hij zondag alsnog voor euforie in het kamp van Deceuninck-Quick-Step?

Dan Martin

In deze rit kan Dan Martin zich tonen – foto: Cor Vos

Een andere renner die zich na een dikke week Giro nog steeds knap op de voorposten handhaaft is Dan Martin. De gelouterde Ier heeft zich in de herfst van zijn carrière ontwikkeld tot een renner die in rondes als de Giro en de Vuelta meedoet om het podium. Tot dusver rijdt hij een gedegen Giro. Bovendien beschikt hij over de kwaliteiten om op de slotklim het verschil te kunnen maken. Een zege in deze bergrit zou zijn kandidatuur voor het roze extra kracht bijzetten.

De Italiaanse tifosi mogen de hoop koesteren dat er negen jaar na Tiralongo wederom een renner van eigen bodem zegeviert op Rocca di Cambio. In de eerste Giro-helft heeft Giulio Ciccone zich immers ontpopt tot een renner waar op dit toneel rekening mee gehouden dient te worden. De 26-jarige klimmer is een kind van de Abruzzen. Zijn wieg stond in Chieti, dat weliswaar hemelsbreed nog 80 kilometer van de aankomstplaats ligt. Ciccone focuste zich in 2019 nog op de strijd om de bergtrui, maar deze Giro rijdt hij met de beste klimmers mee omhoog. Dat maakt van hem een renner om rekening mee te houden.

Ook Damiano Caruso rijdt tot dusver een prima Giro. Na het uitvallen van kopman Mikel Landa blijkt Bahrain – Victorious nog over een tweede troef voor het klassement te beschikken. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat Caruso geen veelwinnaar is. Een ritzege ligt misschien niet in de lijn der verwachtingen, maar van Caruso mag verwacht worden dat hij hier kort eindigt.

Hervindt Simon Yates zijn vorm van de Tour of the Alpes? – foto: Cor Vos

Voor Simon Yates verloopt de Giro tot dusver niet zoals hij het zich zal hebben voorgesteld. In de eerste ritten heeft de winnaar van de Tour of the Alps zijn status van grote favoriet voor de eindzege niet kunnen bevestigen. De achterstand op zijn concurrenten is weliswaar beperkt, maar Yates zal wellicht met weemoed terugdenken aan de editie van 2018 toen hij in de tweede week iedereen naar huis reed. Het ziet er niet naar uit dat hij dat kunststukje zal herhalen, maar de Engelsman in Australische dienst blijft op dit terrein een renner om rekening mee te houden.

Naast de genoemde favorieten, staan er na een dikke week nog genoeg mannen kort in het klassement. Renners als Alexandr Vlasov, Davide Formolo, Marc Soler, Romain Bardet en Emanuel Buchmann, Daniel Felipe Martinez en Hugh Carthy staan nog binnen de twee minuten. Dat kan ook gezegd worden van Vincenzo Nibali, al wordt de tweevoudig Girowinnaar deze editie overvleugeld door zijn jongere landgenoot Ciccone.

Bauke Mollema

Deze rit biedt ook kansen voor aanvaller Mollema – foto: Cor Vos

En de aanvallers? Mocht onverhoopt een vluchtersgroep erin slagen om vooruit te blijven, dan is het uitkijken naar klimmers die geen bedreiging meer vormen voor het roze. De naam van Bauke Mollema is dan de eerste die naam die te binnen schiet. De gelouterde Groninger heeft er geen geheim van gemaakt dat hij naar de Giro is gekomen voor dagsucces. Dat hij nu al op grote achterstand staat, is dan ook ingecalculeerd. Dit is een van de ritten waar hij zijn verlangen om kan zetten in succes.

Van Mollema weten we dat hij zich bewust op achterstand heeft laten rijden, maar de meest voorkomende reden dat renners op (grote) achterstand staan is doorgaans dat de vorm of conditie ontbreekt. Een inschatting maken van welke klimmers in de onderste regionen van de ranglijst het gaan proberen, blijft daarom lastig. Mikel Nieve lijkt desalniettemin in orde, getuige het feit dat hij zaterdag niet ver achter de favorieten finishte.

Een laatste naam die we niet onbesproken mogen laten is die van Attila Valter. Voor de eerste Hongaarse rozetruidrager in de geschiedenis van de Giro is het zondag buigen of barsten. De kans dat hij mee zal glippen in een vroege vlucht is te verwaarlozen, maar het is afwachten of hij na deze zware Abruzzenrit nog steeds het roze om zijn schouders heeft.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Egan Bernal
*** Dan Martin, Remco Evenepoel
** Giulio Ciccone, Simon Yates, Alexandr Vlasov
* Marc Soler, Hugh Carthy, Emanuel Buchmann, Bauke Mollema

Giro 2021: Deelnemerslijst


Weer en TV

Het blijft in Midden-Italië wisselvallig. Volgens Weeronline kunnen de renners zich opmaken voor een droge, maar (weertechnisch) sombere dag. De bewolking heeft zondag de overhand en de toppen liggen vaak in de mist. Bij de skipiste van Campo Felice is het overwegend bewolkt. De temperatuur ligt rond 13 graden.

De tv-uitzending van Eurosport 1 begint om 12.10 uur, waarna de etappe van start tot finish in beeld wordt gebracht. Ook is de rit  online live te volgen via de Eurosport Player en GCN+.

Dit artikel delen:

94 Reacties

ThomBeg 15 mei 2021 om 19:04

@redactie DF Martinez rijdt voor Ineos en niet EF :-)
edit WF: dank, aangepast

Gannadier 15 mei 2021 om 19:09

Voorbeschouwing is geloof ik vorig jaar al gemaakt, kan gebeuren natuurlijk haha

PimvanderD 15 mei 2021 om 19:10

Scheelt toch weer tijd haha

vevie 15 mei 2021 om 19:11

Hopelijk wordt dit de eerste echte klapper van deze Giro. Rit 5 was aardig op het eind en de rit waar van der Hoorn won. Verder nog niet echt denderend. Hopelijk doet Ineos ze morgen flink pijn en gaat Bernal los. Dan kijken welke renners erbij kunnen blijven. Hopelijk zien we Yates morgen ook echt meedoen en natuurlijk benieuwd naar Evenepoel. Maar zeker ook benieuwd naar of een Ciccone dit vast kan houden.

Stoempen 15 mei 2021 om 19:13

Iemand grafieken van de beklimmingen?

Mirra 15 mei 2021 om 19:20

*Yates in de poll. Overigens benieuwd naar Simon morgen!

Wim Kruithof 15 mei 2021 om 19:43

Eens. Zeer benieuwd hoe Yates zich houdt morgen. Hij kan de Giro kruiden en ik hoop dat ‘ie zijn vorm hervindt.

Westfalen 15 mei 2021 om 19:20

Verschillen zullen beperkt zijn. Die laatste klim is maar kort en gemiddeld niet steil.

Tom D. 15 mei 2021 om 19:25

Hopelijk gaat Evenepoel Bernal gewoon volgen en steeds zenuwachtiger maken. Ik denk dat het zo wel zal lopen.

Leonard Stiksma 16 mei 2021 om 10:15

Ik hoop dan weer niet dat Bernal Evenepoel gaat volgen om hem zenuwachtig te maken. Ik denk ook niet dat het zo zal lopen.

Tom De Kenner 16 mei 2021 om 10:55

Een kenner! Voor wie niet tussen mijn regels kan lezen: het zijn twee aanvallende renners, maar Evenepoel moet zich in zijn eerste grote ronde zoveel mogelijk inhouden. En ik zei dat ik denk dat het zo wel zal lopen omdat de ploegleider hier wel over zal waken ("neen, Remco, gewoon volgen!").
Bernal zal meestal de sprint winnen, dat weet ik ook, maar vandaag is het op grind en dan wil ik het nog wel eens zien :-)

Baukema Tomoulin 15 mei 2021 om 19:32

Mooie route en volgens mij is er wel wat ploegenspel mogelijk als men durft. Sterkste 2 ploegen (DQS en Ineos) zullen wel voor controle gaan, maar ik acht Movistar en Astana wel in staat tot het vooruit sturen van bv Izagirre en Cataldo. Bahrein had dat ook wel gewild maar de gelegenheidskopman Caruso is meer een aanklamper. De andere teams met top 10 ambitie zullen wel netjes in de rij achter DQS en Ineos plaats gaan nemen.

Romāns Vainšteins 15 mei 2021 om 19:39

Ineos en QS als sterkste blokken met gedeelde belangen. Daar zal moeilijk tegenaan te anticiperen zijn wanneer ze overeenkomen en netjes verdeeld mannetjes op kop plaatsen. Mochten ze heibel krijgen en elkaar kapot willen rijden / aanstaren om het op te knappen , kan het een toprit worden.

josi 15 mei 2021 om 19:39

De hele dag klimmen en dalen maar het klimwerk is niet erg zwaar, met uitzondering van de laatste 1,5 km. Het zou me dan ook weinig verbazen dat daar pas de strijd tussen de favorieten losbarst, tenzij 1 van de ploegen (Ineos?) het aandurft er een slijtageslag van te maken.

Ward 15 mei 2021 om 19:44

Een eerste rustdag na 10 (van 21) wedstrijddagen, dat is toch ook een bijzondere evolutie? Of is dit al langer zo?

Magician 15 mei 2021 om 19:53

Normaal valt de rustdag op maandag, dan is de eerste na negen en de tweede na vijftien etappes. Dat is al best lang gebruikelijk.

Romāns Vainšteins 15 mei 2021 om 19:53

Vaak is het na 9. De maandag ipv dinsdag,1 dag verschil.

Kelder is de Man 15 mei 2021 om 19:55

2 rustdagen zijn standaard dacht ik.

Idd wel een verschuiving naar de dinsdag, geen idee waarom.

xistnc 15 mei 2021 om 20:09

Is maar net hoe het uitkomt qua etappeplaatsen en transfers.

rosencrantz 15 mei 2021 om 21:19

@xistnc dat en de 3de maandag is natuurlijk een feestdag, Pinkstermaandag. Het zou stom zijn om dan niets te organiseren.

trigger 16 mei 2021 om 07:32

Dag 1 was zo goed als een proloog, korte rit.

Koers 16 mei 2021 om 09:21

In het recente verleden is het vaker gebeurd dat de rustdag op dinsdag is. Vergeet ook niet dat een grote ronde soms ver weg van het 'echte' land begint. Zoals bijvoorbeeld in Engeland, Denemarken,(Israel?,) maar ook Sardinië (eiland) zorgde er al voor dat men al na 3 dagen (vr-zo) een rustdag had om met alle bussen weer naar Italië/fr/sp te rijden. Het is dan niet onlogisch om de 2e rustdag op een dinsdag te houden. EDIT: net gekeken naar de girostart in NL van 2016, en ook daar was na 3 dagen een rustdag (2e rustdag was echter wel op een maandag).

Ward 16 mei 2021 om 11:10

Als het voor de renners ok is, dan voor mij ook :). Maar je hoort vaak dat velen snakken naar de rustdag en dan is zo’n extra wedstrijddag niet te onderschatten. Tien dagen op rij is toch niet min (en ook niet te vergelijken met de situatie waarin er al een rustdag na 3 dagen wegens transfer valt).

Tuubke 15 mei 2021 om 19:50

Hoezo zou een vluchtersgroep ‘onverhoopt’ vooruit blijven? Zeker als Mollema erbij zit, is het iets waarop ik juist zeer zou hopen!

trigger 16 mei 2021 om 11:04

Inderdaad, dan krijgen we mooi 2 koersen te zien vandaag, één waar de vluchters bikkelen om ritwinst, en één waar de topfavorieten de degens kruisen. Van mij mag er 15 minuten tussen zitten.

Wheely 15 mei 2021 om 20:01

Bernal zal wel proberen de rit te winnen lijkt me, in dat geval pakt hij ook het roze. Dit is een etappe die hem wel ligt en waarin hij Evenepoel op achterstand kan rijden, de onverharde strook moet geen probleem voor hem zijn gezien zijn sterke Strade. Heel benieuwd wat de concurrentie doet en waar Remco eindigt.

Djamolidin Abdoezjaparov 15 mei 2021 om 20:22

Vanuit die redenering moeten mannen als Formolo en Bardet ook kort kunnen eindigen morgen.

Wheely 15 mei 2021 om 20:52

Zouden twee mooie winnaars zijn wat mij betreft.

Dumoulinke 15 mei 2021 om 21:17

Wheely, zei je nu echt “Bernal die Evenepoel op achterstand gaat rijden”? Laat me niet lachen. Precies het omgekeerde gaat gebeuren.

adelaarvanantwerpen 15 mei 2021 om 21:58

‘Ja laat mij niet lachen’

Bernal die evenepoel er deze giro al heeft afgereden, die ook nog eens explosiever is voor dit soort finishes en al heeft bewezen dat hij bergop op het hoogste niveau de beste kan zijn itt evenepoel heeft morgens geen kans om weg te rijden.

trigger 16 mei 2021 om 11:09

explosiever: kan zijn. Kan ook zijn dat Evenepoel er vanaf de voet naar het skioord een klimtijdritje van 30 km van maakt met Almeida en Masnada. Dan wil ik nog wel zien wie daar in het wiel zit.

Tom De Kenner 16 mei 2021 om 11:14

In de sprint wint Bernal bijna altijd van Evenepoel. Alleen: vandaag aankomst op grint, Bernal zal niet lopend op de trappers kunnen sprinten, dus dat is een licht ander verhaal.

tvm 15 mei 2021 om 20:17

Dit lijkt me een rit voor de vroege vlucht te worden. Dan is het toch weer een week van de geeuw op deze manier. Alleen de regenetappe gaf wat spanning.

Geef mij dan de tour maar.

Tom De Kenner 16 mei 2021 om 11:16

Heb jij de ritten op televisie gevolgd? Ik ben het niet met je eens. Er is al strijd geleverd voor het klassement, er zijn al zware ritten geweest en het weer was uitputtend. In de Tour is het vooral een sprintersstrijd in de eerste week.

Bits 16 mei 2021 om 11:30

De Gendt was gister opvallend rustig. Ik denk dat hij er vandaag voor gaat.

lampje 15 mei 2021 om 20:19

Stijgingspercentages vallen mee, dus vooral de laatste kms zijn interessant maar ik verwacht verder niet teveel hiervan qua spanning en tijdsverschillen.

Kelder is de Man 15 mei 2021 om 20:22

Denk dat onze Belgische vriend morgen z'n kaarten op tafel gooit. Laten we hem aanmoedigen als 1 van ons. Zou sowieso graag Belgie en Nederland 1 land zien worden. Niet fietsgerelateerd..

trigger 16 mei 2021 om 08:41

België en Nederland, of Vlaanderen en Nederland? En wat met Brussel? Lekker, krijgen jullie er meteen 7 parlementen bij, leren jullie wat communautaire discussies en amortisseurs zijn. Groeten uit de opstandige provincie.

Romāns Vainšteins 16 mei 2021 om 08:48

Brussel status aparte, Europa, toekennen zonder eigen id kaart. Belgische bewoners mogen kiezen of ze een Nederlands of Frans paspoort nemen. Overigens zitten er cultureel stevig minder verschillen tussen Noord Frankrijk en Wallonië dan tussen Nederland en Vlaanderen, aldaar zal het nationaliseren een stuk eenvoudiger verlopen.

Limal 16 mei 2021 om 08:56

Haha, leuke discussie voor een zondagochtend, mijn amortisseurs doen pijn van het lachen :-)

Romāns Vainšteins 16 mei 2021 om 09:12

Ik heb wel eens het dossier ‘bende van Nijvel’ doorgespit, wat er daar allemaal achter de schermen gespeeld heeft qua bestuur en verantwoordelijkheid is hallucinant. Ik ga er grif van uit dat er veel verbeterd is sindsdien.

Overigens zou ik België lekker laten zoals het is hoor, dat ontwarren en opnieuw vormgeven levert meer problemen dan oplossingen.

Deel Koeper 16 mei 2021 om 09:28

Europa zal nooit toestaan dat België uit elkaar valt. Dan halen ze gewoon alles weg uit Brussel en gaat die hele regio dood (met als gevolg ook zware klappen voor Vlaanderen en Wallonië)

Koers 16 mei 2021 om 09:33

Als je als land zowel de Rotterdamse en Antwerpse haven hebt, ben je wel lekker bezig.
Maar goed, nog belangrijker is dat de koers/cross op tv blijft en niet ten koste van het schaatsen verdwijnt. Die waarborg wil ik hebben vooraleer ik als den ‘Ollander instem.

trigger 16 mei 2021 om 11:23

Mijn Nederlandse roots gaan terug tot 1390 (Wernhout-Zundert), een hereniging na 7 eeuwen, mogelijk een ideetje. Alvast bedankt om onze staatsschuld te delen, in ruil krijgen jullie renners heuvels om bergop te trainen, alwaar bovenop de top een lekker biertje staat te schuimen.

Dikke vrouw 15 mei 2021 om 20:26

Als remco wil staat hij morgen in het roos

Merlinappa 16 mei 2021 om 07:29

Dan moet ie eens alpecin shampoo gebruiken, kan helpen tegen roos!

Limal 16 mei 2021 om 07:42

Toch maar oppassen met die Doping für die Haare…

xistnc 16 mei 2021 om 09:33

Verrek ja, en roos rijmt op koos

trigger 16 mei 2021 om 11:24

Roze op verdachtmakingen-zijn-uit-den-boze

Dumoulinke 15 mei 2021 om 20:56

Niet Bernal maar Evenepoel hoort 4 sterren te krijgen. Tot nu toe heeft deze Vlaming nog een beetje poppenkast gespeeld maar vanaf morgen zal hij iedereen tonen wie de beste wielrenner op dit aardklootje is. Hij wint ook de Giro, al zeker met de afsluitende tijdrit in het achterhoofd. Maak de borst maar nat, u allen.

Limal 15 mei 2021 om 21:52

Hoogmoed komt voor de val…

Als hij wil zou het misschien kunnen morgen, maar tot nu toe was hij vooral bezig met de ritten zo zuinig mogelijk af te werken, met als hogere doel zo lang mogelijk meegaan in het klassement. Hij gaf deze ochtend ook aan dat de vermoeidheid begint op te bouwen, dus een typerende aanval van ver zit er niet meteen aan te komen.

Marik 15 mei 2021 om 21:54

Voor Remco duurt de Giro minstens een week te lang. Dat is zo normaal als wat, gezien zijn voorgeschiedenis.

SoloSlim 15 mei 2021 om 23:38

Tja, vrees ook dat 9 maanden zonder koers zich gaat laten voelen. Verbetert hij effectief of wordt zijn lichaam moe.
Ik vrees het 2e, zeker met het slechte weer dat maar blijft duren.
Hoop wel het eerste, en laat hem deze Giro maar binnenrijven, dan kan hij volgend jaar het duel aangaan met Pogacar en Roglic in de tour.

Limal 16 mei 2021 om 07:48

Gezien de voorgeschiedenis lijkt mij dit al een geslaagd 'testevenement'. Wat er voor de rest ook gebeurt (ook ik verwacht dat hij er op een bepaald moment doorzakt), hij start later dit jaar in de Vuelta en volgend jaar in de Tour zeker met eindwinst als doel.

trigger 16 mei 2021 om 08:28

Mogelijk zit een counter op een aanval op de klim naar het skioord er wel in en mag hij van de ploegleiding daar de gas eens opendraaien.

Tiskuuurs 15 mei 2021 om 21:44

Mag Guerreiro weer voor eigen kans rijden, wat hij vandaag meermaals probeerde, of moet hij in dienst van Carthy rijden?

João Bicicleta 15 mei 2021 om 22:30

Volgens mij zijn er morgen flink wat punten te pakken voor de bergtrui, dus ik verwacht wel dat hij het gaat proberen.

ProfrondeZevenbergen 16 mei 2021 om 01:27

Beetje raar dat enkele klimmen geen categorie hebben gekregen. Dat had de strijd op de bergtrui alleen maar leuker gemaakt.
Dat niet alles 1e categorie is, snap ik. Maar soms geven ze een brug al categorie 4. Dit lijkt me toch wel meer dan een heuveltje.

Titaantje 15 mei 2021 om 22:28

Denk dat het toch weer voor de vluchters zal zijn. En dan is Mollema 1 van de sterksten in deze Giro die als klimmer secifiek voor ritzeges komt. Ulissi mss ook.
Hoe de redactie bij ee ster voor Buchmann komt vanuit de favorieten is mij een raadsel. Een van de grootste tegenvallers zo ver. Dan zouden Bardet en Formolo logischer zijn.

Deel Koeper 16 mei 2021 om 11:15

Verbaas me altijd over die verwachtingen bij Mollema. Sterke/leuke/offensieve renner, maar de “ritje voor de vluchters, voor de rittenkapers en als Bauke er dan bij zit, dan weet je ’t wel” houding vind ik enigszins overdreven voor iemand die 2 ritten heeft gewonnen in 17 grote rondes. Alsof het Nibali is.

ElAguilaDeToledo 15 mei 2021 om 23:23

De Denen van feltet.dk houden het op een groep vluchters met Mollema als favoriet

KennyKlimmen 15 mei 2021 om 23:38

Fijn dat je het even vertaald. Al die Scandinavische fantasieletters, maken het volgen ervan onmogelijk.

ProfrondeZevenbergen 16 mei 2021 om 01:28

“De massale media-aandacht voor de Giro-debutant is niet terug te zien in zijn prestaties.”

Kan iemand mij uitleggen hoe dit verband precies zit? Ik begrijp het eigenlijk niet.

TheBigShow 16 mei 2021 om 04:41

Ondanks de hoge druk, presteert hij toch.

trigger 16 mei 2021 om 08:45

“De massale media-aandacht voor de Giro-debutant lijkt hem niet te deren en dus staat hij netjes bovenaan in het klassement” had ook gekund.

Limal 16 mei 2021 om 07:15

Veel gaat afhangen van hoe het er vandaag bijligt. Op de foto's is het droog en 'korrelig', wat betekent dat je snel doortrapt als je op de pedalen gaat staan. Als het de voorbije periode geregend heeft en het blijft vandaag droog (meest waarschijnlijk), dan rijdt het bijna zoals asfalt. Moest het toch nog regenen straks (kleine kans op volgens Windy) dan kan het glibberig worden en is het weer beter voor de vanuit-de-onderrug-zadeltrappers.

Jacco van Stierop 16 mei 2021 om 07:47

De Passo Godi kennen we nog van de aanval aldaar tijdens de 5e etappe van de Giro 1991van Franco Chioccioli, die weliswaar tweede werd na Lejarreta in de daguitslag, maar de roze trui heroverde en die tot in Milaan wist te behouden.

“De Forca Caruso (letterlijk: de Galg van Caruso)…”
‘Forca’ betekent hier ‘bergpas’, waarvan de vorm vergelijkbaar is met die van ‘una forca’: een hooivork; met een galg heeft het niets te maken.

Limal 16 mei 2021 om 07:51

Hopelijk heeft die arme Caruso er niet van wakker gelegen…

Limal 16 mei 2021 om 08:05

Het kan weer alle kanten op vandaag. De meeste beklimmingen zijn ‘lopers’, wat maakt dat het makkelijker is voor teams die dat willen om de vluchters kort te houden. Als pakweg Bernal, Vlasov en/of Dan Martin gebrand zijn op de zege (+/- de roze trui) dan kunnen mannen als Ganna, Moscon, Castroviejo, LLS, Izagirre en De Marchi de boel met een mannetje of twee controleren.

Voor de vlucht zijn er twee zekerheden: Mäder voor de bergpunten, Mollema voor de ritzege. En misschien ontbindt De Gendt wel voor de eerste keer zijn duivels nu er niet meer gewerkt moet worden voor Ewan?

trigger 16 mei 2021 om 08:19

+1 Champoussin, Bettiol en Grosschartner mogelijk ook nog mee in die vlucht. Vraag is inderdaad of Ineos die mannen kort en de koers hard wil maken. Moeilijk in te schatten maar denk niet dat ze dat gaan doen, bracht enkele dagen geleden ook niet veel op.

Headlines

Materiaalzone

Populair