Giro 2021: Trek-Segafredo bevestigt deelname Vincenzo Nibali

maandag 3 mei 2021 om 12:02
Giro 2021: Trek-Segafredo bevestigt deelname Vincenzo Nibali

foto: Cor Vos

Vincenzo Nibali is voldoende van zijn polsbreuk hersteld om mee te kunnen doen aan de Giro d’Italia. Zijn ploeg Trek-Segafredo bevestigde de deelname van de tweevoudige eindwinnaar vandaag via social media.

Een goed klassement in de Giro en een knalprestatie tijdens de Olympische Spelen in Tokio: dat waren aan het begin van het seizoen de hoofddoelen van Vincenzo Nibali voor het jaar 2021. Via de Ster van Bessèges, de UAE Tour, de Trofeo Laigueglia, de GP Industria, Tirreno-Adriatico en Milaan-San Remo werkte de 36-jarige renner toe naar zijn hoofddoel, tot hij vorige maand bij een val tijdens een training op zijn rechterpols terechtkwam.

Nibali liet zich vervolgens in het ziekenhuis onderzoeken en daar werd een polsbreuk vastgesteld. De Tour of the Alps moest hij daardoor noodgedwongen missen en plots werd ook zijn deelname aan de Giro onzeker. Hij moest onder het mes, maar bleef optimistisch. “Ik wil het onmogelijke doen om de Giro te halen”, liet hij niet lang na zijn ongeval weten. De Italiaan werd succesvol aan zijn pols geopereerd en trok eind april op hoogtestage naar Livorno.

“De eerste fase van mijn rehabilitatie was niet makkelijk”, zei Nibali vrijdag nog. “Ik kon niet fietsen en moest rekening houden met het herstel van mijn hand. Natuurlijk heb ik nog steeds pijn, maar de vastberadenheid om door te gaan en aan de Giro te denken is sterker dan wat dan ook. Ik ben in de positie om aan het eind van dit korte trainingskamp in Livigno om ‘ja’ of ‘nee’ te zeggen.” Inmiddels is duidelijk dat hij groen licht kreeg om te starten.

Selectie flag-us Trek-Segafredo voor Giro d’Italia 2021 (8-30 mei)
flag-it Gianluca Brambilla
flag-it Giulio Ciccone
flag-er Amanuel Ghebreigzabhier
flag-nl Koen de Kort
flag-nl Bauke Mollema
flag-it Jacopo Mosca
flag-it Matteo Moschetti
flag-it Vincenzo Nibali

Dit artikel delen:

27 Reacties

ivo001 3 mei 2021 om 12:03

Die komt lekker fris aan de start zo.

lo squalo dello Stretto 3 mei 2021 om 12:09

Huuuuuuuuuuuuj. Al weet ik niet wat we mogen verwachten. De haai is al vaker afgeschreven om dan achteraf iedereen lik op stuk te geven dus ik had goede hoop maar die blessure er nu boven op….

Klein Verzet 3 mei 2021 om 12:22

Bergaf kan je maar beter niet in het wiel van hem proberen te blijven, en in het wiel van een getergde, medisch geprepareerde versie al helemaal niet. Toch vooral benieuwd hoe hij het bergop gaat doen. Z’n niveau in de vorige editie kon niet tippen aan de top. Prachtig parcours trouwens. Jammer dat er geen enkele Nederlander met klassementsambities aan de de start zal staan.

Olly 3 mei 2021 om 12:52

Mooi, heerlijk italiaans geniep moet echt niet ontbreken hier. altijd een smaakmaker!

El Matador 3 mei 2021 om 12:52

Schrijf De Haai nooit af! De man kan pieken als de beste. De glans van weleer is natuurlijk wel een beetje weg en zijn blessure kwam ook op een ongelukkig moment, maar ik denk dat hij weinig conditie is verloren door flink op de rollen te trainen. Meedoen om de winst lijkt mij uitgesloten, maar strijden voor plek 4-7 moet wel mogelijk zijn. Trek zal Nibali niet meenemen als hij totaal niet in orde is. Ik verheug me er alvast op.

lo squalo dello Stretto 3 mei 2021 om 13:41

Puur op basis van publicitaire waarde zou men Nibali al meenemen. Segafredo is een Italiaans merk en die hebben maar wat graag de publiekslieveling aan de start. Ook al zou hij maar aan 50% van zijn vermogen rondrijden.

vincenzo 3 mei 2021 om 14:59

Dat is het. Verder zal Nibali deze Giro geen deuk in een pakje boter rijden

Krakowic 3 mei 2021 om 16:33

Die publicitaire waarde blijkt alweer mooi uit het artikel. Gaat het hier nu om de presentatie van de selectie van Trek? Of om de deelname van Nibali? Blijkbaar is het één inwisselbaar voor de ander. Zegt genoeg over zijn status en over de schaduw waar de rest in staat de komende drie weken.

Pizzi 3 mei 2021 om 13:02

Haha, dat plaatje bij de tweet van Trek-Segafredo! Ik vind dat helemaal mooi.

Monsieur vdS 3 mei 2021 om 13:27

Interessante ploeg. Mollema en Nibali die allebei eerst zeggen voor een klassement te gaan om daarna weer te zeggen voor ritoverwinningen te rijden.
Ook benieuwd naar Brambilla en Ciccone en of die nog klassement gaan rijden

lo squalo dello Stretto 3 mei 2021 om 13:41

Wanneer heeft Nibali dit nog gedaan dan? Gaat toch zowat altijd voor een klassement?

Derierre de la course 3 mei 2021 om 13:53

Allermooiste is dat Nibali en Mollema volgens mij het hele seizoen dezelfde doelen hebben. Giro en OS. Benieuwd hoe het deze Giro gaat lopen.

Ik zie Nibali niet rondrijden voor een ritwinst o.i.d. Maar of een podium realistisch is, geen idee. Hij is als geen ander in staat om de hele ronde op zijn kop te zetten en er alsnog met een podiumplaats vandoor te gaan. Zij het met psychologische, zij het met sportieve wapens, liefst beide natuurlijk. *Edit: het plaatje bij het teambericht suggereert dat hij voor de winst gaat natuurlijk.

Ik zie Mollema wel voor een ritwinst gaan, dit mist hij namelijk nog op zijn palmares. Ik weet alleen niet of de ploeg dit toe laat aangezien hij in dit soort rondes ook bijna garant is voor een top-10.

Tot slot, wat gaan ze met Ciccone doen? Klassement, ritwinst, blauwe trui?

Magician 3 mei 2021 om 13:31

Die zal nog wat leuke trucjes tevoorschijn toveren als de fysiek het toelaat. Als er eentje kan verrassen..

zomaareens 3 mei 2021 om 13:47

Moscetti, gaat die alleen vlak sprinten? of kan ie nog wel heuveltjes overleven en sprintje bergop?

KimJungPoels 3 mei 2021 om 13:57

Als er vijf hoogtemeters in het parcours zitten is het vermoedelijk te zwaar voor Moschetti. ;)

vincenzo 3 mei 2021 om 15:01

Ben je niet in de war? Moschetti komt heus wel wat heuvels over hoor. Was al eens tweede op Hatta Dam.

lander luypaert 3 mei 2021 om 15:22

Sinds zijn zware val geraakt hij geen brug meer over.

KimJungPoels 3 mei 2021 om 17:33

Moschetti is nooit echt goed heuvels over gekomen, en sinds zijn val al helemaal niet. De Hatta dam is echt zo’n misplaatste etappe wat dan vaak onder heuvels geschaard wordt, maar dat is gewoon 250 meter tegen een oer steile dam opknallen. In Nederland zou dat misschien net een heuvel zijn, al denk ik eerder aan een hele steile brug. Maar als we het over heuvels hebben in de grote rondes in Frankrijk, Spanje en Italie dan gaat het zelden om een 20 seconde durende krachtexplosie.

Gannadier 3 mei 2021 om 13:54

Dat gerucht van Nibali naar INEOS is ook compleet over gewaaid lijkt het wel!

Derierre de la course 3 mei 2021 om 14:31

Behalve de gewenste nieuwe aanvallende wijze van INEOS is daar toch ook helemaal geen match? Naja Pinarello misschien.

Gannadier 3 mei 2021 om 14:40

Pinarello en Geld, denk dat het wel gaat gebeuren na dit seizoen. Nog even anderen helpen en kleinere koersen proberen zoals Porte. Daarnaast nog even zakken vullen bij INEOS en door op een Pinarello te rijden, prima deal voor de Haai!

Rhohan 3 mei 2021 om 15:44

Die gaan samen met INEOS bergop domineren

Lance4eva 3 mei 2021 om 15:58

Ook wel benieuwd naar die Ghebreigzabhier. Is volgens mij wel een goede aanwinst in die ploeg als je een kopman hebt die iets kan winnen bergop.

Monsieur Bendy 3 mei 2021 om 16:06

Ik hoop dat ze deze ploeg gaan gebruiken om lekker aan te vallen in de berg- en overgangsritten. Ben echter bang dat Nibali en Mollema voor het klassement willen gaan waar dan een nietszeggende 7e of 8e plaats uit voort zal rollen. Dat zou zonde zijn want het is een prima ploeg op papier.

eddyvv 3 mei 2021 om 17:21

Vergeet niet dat Dumoulin en van Vleuten met vergelijkbare blessure zilver haalden op wk en OS

Wheely 3 mei 2021 om 17:42

Dat is nog wel iets anders dan een grote ronde van drie weken maar Nibali is wel een taaie.

eddyvv 3 mei 2021 om 17:45

hij zal niet onopgemerkt blijven,
Hij zal gezien worden