Giro 2021: Ploegleider Team BikeExchange uit koers gezet
Gene Bates moet per direct de Giro d’Italia verlaten. De ploegleider van Team BikeExchange is door de wedstrijdjury uit koers gezet nadat hij in de finale van de zesde etappe Pieter Serry van zijn fiets reed. Matt White, de tweede ploegleider van BikeExchange, moet een flinke boete betalen.
Op de slotklim van San Giacomo moest Serry op een gegeven moment lossen uit de favorietengroep. Op het moment dat hij zich liet uitzakken, werd hij pardoes van de fiets gereden door de ploegleiderswagen van Team BikeExchange. De onoplettende bestuurder blijkt nu Gene Bates te zijn. De jury is onverbiddelijk en heeft besloten om de Australiër uit koers te halen.
Zijn werkgever heeft inmiddels gereageerd via social media. Team BikeExchange laat weten dat Bates inmiddels heeft gesproken met Serry en zijn ploeg Deceunick-Quick-Step en zijn excuses heeft aangeboden. Serry was overigens wel in staat om verder te rijden en kwam uiteindelijk als 61ste over de finish, op ruim veertien minuten van ritwinnaar Gino Mäder.
White, die naast Bates in de ploegleiderswagen zat, moet een boete van tweeduizend Zwitserse Frank betalen en wordt morgen teruggezet naar de laatste plaats in het konvooi van ploegleiderswagens.
#Giro 🇮🇹
UPDATE 📰 Our sport director Gene Bates has spoken directly to @Pieter_Serry and to @deceuninck_qst to apologise personally following the incident on today’s stage 6.
We’re all happy to see that Pieter was able to finish the stage.
— Team BikeExchange (@GreenEDGEteam) May 13, 2021
En natuurlijk onze Johnny Hoogerland: https://www.youtube.com/watch?v=rCTYyQ1ovC8
Ook vind ik dat de co-chauffeur de micro bedienen om de instructies te geven aan de renners. daar erger ik me dood aan als je zo die documentaire kijkt die elkaar jaar over de Ronde van Vlaanderen achter de schermen wordt gemaakt. Juichen, in elkaar armen vallen na een overwinning. Doe dat toch na de wedstrijd als de wagen stilstaat
Die chauffeurs doen alles behalve de aandacht op de weg te houden.
Iedereen die meerijdt in en rond het peloton is meester in het meerdere dingen tegelijk doen, dan krijg je vanzelf dat je jezelf wel eens overschat.
Beste resultaat van deze beslissing is een minder ervaren chauffeur vanaf morgen in de auto, dus grotere kans op meer gedoe als je het mij vraagt. Precies volgens de logica van de UCI dus.
- zijn ploeg coachen en info doorgeven
- praatjes maken met renners inclusief plakbidon
- zitten op tv schermpjes live mee te kijken
- gelletjes doorgeven
En dan moeten ze ook nog auto rijden. In een vaak chaotische situatie...
Tijd voor een chauffeur en de ploegleiders er naast en of achterin. Dan kan je bv ook meteen instellen dat je als renner alleen met de rechterkant contact mag hebben met de wagen. (Blessure behandeling aan rechterkant bv uitgezonderd) Dan rijden die altijd links. Nu rijden ze... overal..
Levensgevaarlijk.
Klopt helemaal. Maar daar staat tegenover dat er ook heel veel in en rond de koers gebeurt. Renners die terugzakken, renners die tussen de auto's terugkeren, auto's die passeren om naar voren te gaan, motoren, publiek, etc.
En dat alles wordt door de bestuurder vaak gecombineerd met een schuine blik op het TV scherm, een telefoon in de hand, gebrul in de oortjes, afgeven van gelletjes en bidons, overleggen over de tactiek, een broodje kaas en een flauwe grap.
En veel van de chauffeurs voelen zich verheven doordat ze ooit zelf renner geweest zijn, maar misschien kijken ze daarom wel met een hele andere blik naar de risico's van dit multitasken. En gebeurt het niet voor niet zo vaak per seizoen dat ploegleiderswagens op elkaar botsen, spiegels kwijtraken of in dit geval een renner om kegelen.
Misschien ploegleiders verplichten om in Engelse auto's te rijden (stuur rechts), aangezien renners gewoon zijn om aan de linkerkant van de wagen te komen.
Jammer dat ze dit soort dingen niet zo snel besluiten als het gaat om een renner (denk aan de zwiepende Jungels die een renner onderuit maaide, of de sprints van Bouhanni, Bennett, etc.)
Voor de rest ben ik het er niet mee oneens ofzo..
Precies op het moment dat Serry zich laat uitzakken/moet lossen, gaan de 2 auto's naast elkaar rijden, maar zelfs dan moet de chauffeur van de auto voor zich kijken, ipv de renner achterom kijken, want de BEX auto reed aan de verkeerde kant van de weg.
Bates is de ploegleider van het vrouwenteam, White van de mannen. Bates had zich niet moeten bemoeien met de koers maar gewoon op de weg moeten letten.
Ik vind het trouwens niet verstandig om ze vanaf nu als laatste wagen te laten rijden, als ze dan niet tijdig remmen rijden ze alle volgauto’s kapot. Dus laat ze maar helemaal voorop in de reclamekaravaan met een bord ‘maak ruimte wij rijden mensen aan’ (vooral zinnig om in de weg lopend publiek aan de kant te krijgen. Of tenminste 3 minuten achter de bezemwagen.
Heeft die chauffeur zijn ervaring bij Once opgedaan?
UCI is met schijnveiligheid bezig, maar over 50 jaar lachen we om de taferelen die in deze sport nog te zien zijn.
Dat zorgt voor :
a) mooiere beelden,
b) meer veiligheid voor de renners en rensters,
c) veel minder milieuvervuiling,
d) veel minder wedstrijdvervalsing.
En laat die 'bobo's', 'fotografen', 'radio-reporters' en 'tijdwaarnemers' alsjeblieft gewoon thuisblijven.