Giro 2021: Nibali komt ten val in etappe naar Guardia Sanframondi

zondag 16 mei 2021 om 08:50
Giro 2021: Nibali komt ten val in etappe naar Guardia Sanframondi

foto: Cor Vos

Vincenzo Nibali is gisteren ten val gekomen in de achtste etappe naar Guardia Sanframondi. De Italiaan van Trek-Segafredo heeft echter geen serieuze blessures overgehouden aan zijn buiteling. “Ik heb wel een paar blauwe plekken. Het is wat het is”, liet hij na de finish weten.

Nibali kwam al vroeg in de etappe ten val. “Ik begon al met een achterstand aan deze Giro en dit helpt zeker niet. Ik kwam erg veel tegen in de openingsfase. Het begon met een lekke band en vervolgens viel ik in een bocht tijdens een passage door een smal dorpje. Ik heb nu een paar blauwe plekken, maar daar moet ik nu gewoon mee dealen.”

Nibali hoopte gisteren op een goede nachtrust, want vandaag krijgen de renners een zeer lastige Apennijnenrit voorgeschoteld over vier gecategoriseerde beklimmingen. De rit kent maar liefst 3.400 hoogtemeters. Nibali: “We hebben binnen de ploeg ook nog Giulio Ciccone, die momenteel erg sterk aan het rijden is.”

Klassement 
“Het is belangrijk om hem goed te ondersteunen en te helpen, aangezien het een zware en belangrijke etappe zal worden”, aldus Nibali, die goed drie weken voor de start van de Giro tijdens een training een polsbreuk opliep. De tweevoudig Girowinnaar wist zich echter nog op tijd klaar te stomen voor zijn thuisronde.

Nibali staat momenteel zestiende in het klassement op 1:43 van rozetruidrager Attila Valter. Zijn ploegmaat Ciccone doet het met een zevende plaats (op 41 seconden van de Hongaar) nog beter.

Dit artikel delen:

10 Reacties

Wim Kruithof 16 mei 2021 om 09:14

Jammerlijk dat Nibali niet mee lijkt te kunnen doen in het klassement. Hij is één van de mooiste klimmers van een generatie die langzaamaan is voorbijgestreefd door de jeugd.

Maar daar ben ik nog niet helemaal aan toe, geloof ik…

lo squalo dello Stretto 16 mei 2021 om 10:17

+1 idem hier. Mijn favo renners waren altijd Vinokourov, Valverde & Nibali (iets later kwam ook Landa er bij). Het voelt als het einde van een tijdperk. Ik zal de koers uiteraard blijven volgen maar ga het toch missen

xistnc 16 mei 2021 om 09:31

Voorzichtigheidshalve denk ik dat Nibali er goed aan doet om hiermee toch op de rustdag even langs een dokter te gaan.

Rondje 25 16 mei 2021 om 10:37

Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat Nibali nog zo kort zou staan.
Toch verwacht ik vandaag wel grote problemen voor hem. De etappe van vandaag is eigenlijk pas de eerste grote test. Met die pols en de val van gisteren zal dat teveel worden van het goede denk ik.

Djamolidin Abdoezjaparov 16 mei 2021 om 10:44

Nibali een mooie klimmer. Mwah, da’s toch al even geleden dan. Hij klampt al jaren vast aan zijn verleden en opponenten die de kastanjes uit het vuur mogen halen.

lo squalo dello Stretto 16 mei 2021 om 10:51

In de Giro van 2 jaar terug eindigde hij nog voor Roglic. Vorig jaar was hij pre-Corona ook erg goed op dreef.

Krakowic 16 mei 2021 om 10:50

Slecht nieuws voor Ciccone, raakt zo een belangrijke helper kwijt.
Ik snap de reacties hierboven, maar laten we vast wennen aan de nieuwe realiteit.

lo squalo dello Stretto 16 mei 2021 om 10:52

Ciccone is erg goed bezig maar Trek heeft toch manschappen genoeg om Ciccone te helpen? Uiteindelijk verliest hij misschien een kwartier in een bergrit als je naar het verleden kijkt. Lijkt me niet onverstandig om Nibali nog even zo hoog mogelijk te houden.

Wheely 16 mei 2021 om 10:53

Jammer dit, ik dacht dat Nibali zich bewust nog even gedeisd aan het houden was met het oog op herstel en pieken in week drie. Zo’n valpartij kan net even roet in het eten gooien.

La Primavera 16 mei 2021 om 11:01

Ondanks dat hij nog binnen de twee minuten staat in het klassement vind ik het erg jammer om te zien dat hij nu nog voor het AK wil gaan. Hij rijdt nu onzichtbaar rond voor een kansloze positie in een klassement.

Headlines

Materiaalzone

Populair