Giro 2021: Egan Bernal slaat dubbelslag in vermakelijke bergrit naar Campo Felice
De negende etappe in de Giro d’Italia, met aankomst op Campo Felice, is gewonnen door Egan Bernal. De kopman van INEOS Grenadiers was na een vermakelijke bergrit over 158 kilometer als eerste aan de finish op de onverharde stroken op Campo Felice. Met een snedige demarrage wist hij de laatste vroege vluchters in te rekenen en de concurrentie uit het wiel te rijden. Bernal is ook de nieuwe drager van de roze trui.
Een loodzware bergetappe van slechts 158 kilometer, met 3.500 hoogtemeters en een slotklim waarvan de laatste 1,6 kilometer over grindwegen gaan. Dat stond op het menu voor de renners in de Giro d’Italia vandaag. Tomasz Marczynski maakte het niet meer mee. De Pool van Lotto Soudal stapte niet meer op vanwege naweeën van een coronabesmetting.
Vlammend begin
Het openingsuur vloog voorbij. Er werd slag om slinger gedemarreerd op de eerste twee beklimmingen, waarvan alleen op de Passo Godi (15 km aan 3,8%) bergpunten te verdienen waren. Onder meer bergtrui Gino Mäder, Bauke Mollema, Ruben Guerreiro, Quinten Hermans en Koen Bouwman toonden zich in het offensief. Zij reden vlak onder de top van de Godi weg, maar dat lieten de grote ploegen niet gebeuren. Een groep met Daniel Felipe Mártinez, Damiano Caruso, Diego Ulissi en Luis Léon Sánchez maakte de sprong naar de kopgroep van 22 man.

Mollema en Mäder in de aanval – foto: Cor Vos
Een akelige val was er in de kopgroep in de afdaling van de Passo Godi: meesterdaler Matej Mohoric gleed weg, ging hard over de kop en moest afgevoerd worden. De rest van de kopgroep ontweek die crash en liep uit naar veertig seconden, maar door achtervolgingswerk van UAE Emirates kwam (bijna) alles terug bijeen. Richting de voet van de volgende klim werd opnieuw volop gedemarreerd, maar ook die pogingen werden weer teruggehaald. Een volgende poging met zestien aanvallers kreeg die ruimte wel op een kleine 85 kilometer van de finish.
Grote kopgroep
Tony Gallopin, Geoffrey Bouchard (AG2R Citroën), Luis Léon Sánchez (Astana-Premier Tech), Giovanni Visconti, Filippo Zana (Bardiani-CSF-Faizanè), Matteo Fabbro (BORA-hansgrohe), Nicolas Edet (Cofidis), Simon Carr, Ruben Guerreiro (EF Education-Nippo), George Bennett, Koen Bouwman (Jumbo-Visma), Einer Rubio (Movistar), Tanel Kangert (BikeExchange), Michael Storer (Team DSM), Bauke Mollema (Trek-Segafredo) en Diego Ulissi (UAE Emirates) vonden elkaar.
Eduardo Sepúlveda werd door Gianni Savio nog in de achtervolging gestuurd, omdat Androni Giocattoli-Sidermec de slag had gemist. Hij wist de oversteek nog te maken.
Kopgroep krijgt de ruimte
Groupama-FDJ controleerde het peloton daarachter in dienst van roze trui Attila Valter. Zij lieten de koplopers ruim drie minuten wegrijden. Op de top van de Forca Caruso was het Bouchard die de bergpunten pakte voor Mollema. De kopgroep hield de voorsprong vast en wist wat nog te wachten stond: achtereenvolgens de Ovindoli (12,4 km aan 5,1%), Rocca di Cambio en de slotklim naar Campo Felice (6 km aan 6%).

Bauke Mollema, met in zijn wiel Geoffrey Bouchard – foto: Cor Vos
Op de Ovindoli-klim trok George Bennett ten aanval in de kopgroep, maar de kampioen van Nieuw-Zeeland kwam niet weg. Vervolgens waren het Carr en Bouchard die op pad gingen. De Fransman pakte de bergpunten op de klim van tweede categorie en verzekerde zich daardoor virtueel van de bergtrui. Een groep met Mollema, Bouwman en Storer ging vervolgens op een licht dalent tussenstuk richting Rocca di Cambio in de tegenaanval. Zij kwamen op 10 kilometer van de finish tot op tien seconden van het kopduo.
Ondertussen hadden in het peloton INEOS Grenadiers en Bahrain Victorious de kop overgenomen van Groupama-FDJ, maar dat was op 2.30 minuut. De ritwinst leek daardoor te gaan naar een van de vluchters.
Kopgroep vs. favorieten
Op Rocca di Cambio was het Bouchard die Carr uit zijn wiel reed. De aanvalslustige Fransman van AG2R Ctiroën koos voor de solo en hield Mollema, Bouwman en co op twintig seconden. In de laatste vijf oplopende kilometers wist hij zelfs uit te lopen, maar toen Bouwman zijn medevluchters had afgeschud liep de voorsprong van Bouchard steeds verder terug.

Geoffrey Bouchard – foto: LaPresse
Maar ook het peloton der favorieten kwam dichterbij. De groep werd in de laatste vijf kilometer aangevoerd door INEOS Grenadiers. Bij het ingaan van de tunnel was het verschil iets minder dan een minuut. In de tunnel had Bouwman het gat flink weten te dichten. Bij het uitrijden was het verschil nog zo’n vijf seconden tussen Bouchard en Bouwman.
Kort na het oprijden van de onverharde strook van 1,6 kilometer op de top van Campo Felice wist Bouwman aan te sluiten bij Bouchard, terwijl de favorieten onder leiding van Gianni Moscon naderden tot op vijftien seconden. Wat volgde was een venijnige demarrage van Egan Bernal. De Colombiaan slokte op 400 meter van de finish de vluchters in en viel niet meer stil.
Omdat Valter en later ook Evenepoel de rol moesten lossen, sloeg Bernal ook een dubbelslag. Zeven tellen de kopman van INEOS Grenadiers, die ook tien bonificatieseconden pakte, wisten Giulio Ciccone en Aleksandr Vlasov tweede en derde te worden. Remco Evenepoel werd op tien seconden vierde en hield daardoor de schade beperkt.
Algemeen klassement
Egan Bernal is dus de nieuwe drager van de roze leiderstrui in de Giro d’Italia. Zijn voorsprong op Evenepoel is nu vijftien seconden. Vlasov volgt op 21 seconden en Ciccone is vierde op 36 seconden van de nieuwe klassementsleider. Maandag is er geen rustdag, maar een sprintersetappe naar Foligno. Dinsdag is dan de eerste rustdag.

foto: Cor Vos
Koen weer binnen de kilometer gepakt. 3e keer moet dan maar raak zijn (er komen nog voldoende kansen).
Maar ik heb het niet zien stilvallen hoor, in die laatste 2 kilometer. Hij weet gewoon zelf de schade tot 10 seconden op de ontketende Bernal te beperken.
Ik had het Koen zo gegund omdat hij een dijk van etappe reed maar de voorsprong was simpelweg te klein. Maar dit soort inspanningen zijn veel beter te pruimen dan anoniem meerijden. Er komen meer kansen idem voor George. Compliment voor de aanpak van TJV vandaag.
Verder een mooie rit die volle bak ging vanaf de start en waar je goed kon zien hoe moeilijk het is om in de juiste vlucht te zitten.
Storer veel werk opgeknapt en wordt steeds beter. Bardet sluipt richting top-10.
Ik geef Bernal ook een grote kans in de gravelrit, maar dat heeft net als vandaag niets met z'n mountainbike-verleden te maken.
@Cochise ik zie toch wel een verband tussen een verleden als mountainbiker en stuurvaardigheid in technisch terrein
Ineos stoomtrein tot twee kilometer voor de finish, Bernal doet poef en klaar is Kees.
Als dit is wat Brailsford bedoeld met ‘wij gaan attractiever koersen’ heeft hij zijn oude wijn in nieuwe zakken met dikke winst verkocht.
Ineos moet overal tempo maken en misschien laten ze zich in slaap wiegen en vergeten ze het snel af te maken. Bernal moet zeker nog 2min pakken om zeker te zijn.
Ben vooral benieuwd naar de echte bergritten en geen sprint bergop.
Hopelijk zijn alle fanboys nu weer wat realistischer, en kunnen we voortaan over Evenepoel praten als een groot wielertalent, en niet als een halfgod (of strontjoch, dat is dan weer de andere kant van het spectrum)
Mijn voorspelling van gisteren is niet uitgekomen. Daarin wil ik je wel gelijk geven. Mag ik desondanks erop wijzen dat de veerkrachtigheid van Evenepoel ongekend was vandaag? Hij hing betrekkelijk vroeg aan het elastiek maar knokte zich ongelooflijk sterk terug naar een 4e plaats. We hebben het hier toch echt over een pas 21-jarige.
En ik wil er nogmaals op wijzen dat de Giro eindigt met een 30km lange tijdrit, waarin ik voorzie dat Bernal twee minuten of meer aan de broek krijgt van genoemde 21-jarige. Ongelooflijk wat een klasbak dat Evenepoel is. Zo jong en onlangs nog zo gruwelijk in het ravijn liggen en dan dit presteren. Hij gaat nog een vrachtwagen vol aan grote rondes winnen. Mocht Evenepoel deze Giro niet winnen (en mijn gevoel zegt nog steeds dat het hem wel gaat lukken) dan wordt hij minimaal tweede. Ik zou namelijk niet weten wie er behalve Bernal nog meer boven hem kan eindigen.
Ik zie Yates, Ciccone en Martin nog wel boven Evenpoel eindingen. Niet vanwege hun tijdritcapaciteiten, maar wel vanwege hun ervaring, taaiheid en trainingsbasis.
Het zou op zijn zachtst gezegd wonderlijk zijn als je met een dergelijk smalle trainingsbasis en zonder enige wedstrijdkilometers een grote ronde zou winnen. En waarschijnlijk moeten dan alle boeken over traningsleer herschreven worden, en gaat iedere topper eerst 9 maanden revalideren vlak voor de start van de Tour...
Waarbij ook ik overigens wel snap dat Evenepoel "gene gewone is", maar ook niet superman...
Vlasov rijdt aanmerkelijk beter maar ik zie hem niet in staat Evenepoel te kraken. Eerder omgekeerd.
Wie weet heeft Yates het wel slim gespeeld tot nu toe. Gepiekt naar de tweede en derde week. In plaats van vliegen in het eerste deel, en er doorheen zakken in de derde week, zoals hij ook wel eens gedaan heeft.
Of kunnen andere renners niet slim koersen of de wedstrijd op die manier opbouwen?
Bernal, leuke aanvallende renner met een krankzinnig sterke ploeg die de tegenstand onder druk durft te zetten. Roze lijkt me een eerlijke beloning na deze eerste week.
Grootste ontdekking de eerste week: Valter en zijn babbel
Wat evenepoel betreft, twee keer op rij dat hij op een zeer stijl stuk initieel wordt gelost, twee keer op rij dat hij begint te tempobeulen.
Doet me steeds denken aan de demarrage van wellens op roche aux foucon...
Bernal weet dat natuurlijk, en is daarin zowat de sterkste van de wereld ( petje af).
Elk hun kwaliteiten uitspelen ...
Ik dacht aan die waaieretappe in de ronde van San Juan waar hij ook een situatie(met hulp van anderen) rechtzet door een hard gelijkmatig tempo te rijden.
Dat was echt fenomenaal, zeker omdat de kopgroep volledig implodeerde in hun bedoeling om Evenepoel juist af te houden.
Niettegenstaande die 15 seconden is er op heden niets gebeurd.
Zolang Bernal geen minuut neemt ziet het er goed uit voor Evenepoel.
Hij moet nog 2 zulke etappes overleven en dan worden de mogelijkheden groter...
Zo vreemd is dat niet, Bouchard heeft nog niet zo veel resultaten gereden maar is een steengoed renner met nog groeimarge.
Ulissi, Mollema, Visconti, Luis Leon hebben allemaal een mooi palmares maar gaan er gezien hun leeftijd ook niet sterker meer op worden
Grapje jongens, Mollema is echt een steengoede renner en het kan er wel van komen deze Giro. Ik wou enkel aangeven hoe jullie de koers door een oranje bril zien, en de Vlamingen door een Remcobril.
Overigens: er zijn op dit moment wel meer goede renners uit België dan alleen Evenepoel. Die mannen verdienen ook aandacht van de pers!
Mocht vooraf iemand voorspeld hebben dat hij na meer dan 1 week koers op de 2é plaats zou staan op 15 sec van leider Bernal (die eens schitterende demarrage uit zijn benen schudde vandaag) zou niemand het geloofd hebben.
Laat IG de koers nu maar dragen en DQS lekker defensief koersen. Het roze is pas belangrijk op de laatste dag :-)
Je kunt beter 20 seconden voorsprong hebben in het klassement, dan 20 seconden achterstand.
Dat geneuzel over defensief kunnen rijden en de tijdrit toeslaan... Milaan is nog heel ver, en tot op heden heeft Bernal vanaf de tijdrit iedere keer wat seconden weten te pakken als het echt lastig was. Als die tendens zich zo voortzet, dan begint "San Remco" niet met 20 seconden achterstand aan de slottijdrit, maar met 2 minuten.
Maar vooralsnog is niets nog beslist, en dat geldt overigens niet alleen voor Remco maar ook voor Vlasov en Yates. Die laatste zal volgens mij in de tweede helft van de Giro een stuk beter voor de dag komen.
Maar ik begrijp wel wat hij bedoelt. Qua klassement heeft deze etappe een muis gebaard. Iedereen viel op zijn plek terug, maar het is niet te vergelijken met de "Astana-etappe" van destijds de Vuelta waarin Dumoulin werd gaargekookt en opgegeten. Dit was gewoon met alle favorieten naar de voet van de gravelstrook en dan een wedstrijd wie als eerste boven was.
Kijk je zonder klassementsogen, dan zag ik op zich wel een leuk spel van vluchtersgroepen, bordjes leeg eten, nieuwe vluchtersgroep, ontsnapping, spel met het peloton.