Giro 2021: Bergpassen Fedaia en Pordoi geschrapt uit Dolomietenetappe
foto: Cor Vos
maandag 24 mei 2021 om 10:30

Giro 2021: Bergpassen Fedaia en Pordoi geschrapt uit Dolomietenetappe

Winterse omstandigheden hebben voor ingrijpende veranderingen gezorgd in de Giro-etappe voor vandaag. Zowel de Passo Fedaia als de Passo Pordoi zijn uit het parcours gehaald. In de slotfase van de ingekorte rit wordt alleen de Passo Giau beklommen.

Winters weer zorgde vanochtend voor vraagtekens rond de etappe naar Cortina d’Ampezzo. Op de Passo Giau, de laatste klim van de dag, sneeuwde het zelfs al. De vraag rees dan ook of het volledige parcours wel kon worden afgelegd. Op minder dan een uur voor de start in Sacile was er overleg tussen organisator RCS Sports en onder meer rennersvakbond CPA.

Uiteindelijk is besloten om de lus in de tweede helft van de etappe over de Passo Fedaia en de Passo Pordoi te schrappen en door te rijden naar de Passo Giau en de aankomst in skigebied Cortina d’Ampezzo. Door de aanpassing van het parcours is de bergrit niet 212 kilometer lang, maar 153 kilometer.

De start van de zestiende etappe is uitgesteld van 10.50 uur naar 11.30 uur. De aankomst wordt verwacht tussen 15.52 en 16.29 uur.

Cima Coppi
Door het schrappen van de Passo Pordoi is de Passo Giau de nieuwe Cima Coppi, het hoogste punt van de ronde. Hier zijn in de strijd om de ‘Maglia Azzurra’, de blauwe bergtrui, extra punten te verdienen. De eerste negen renners op de top krijgen 50, 30, 20, 14, 10, 6, 4, 2 en 1 punt.

RIDE Magazine
123 Reacties
24-05-2021 11:00
Gelukkig voor de jongens. Verstandige beslissing toch wel
24-05-2021 11:03
Ik zei het gisteren al ivm de voorbeschouwing van deze etappe: te winterse omstandigheden om hele rit door te laten gaan
24-05-2021 11:03
Krijgen we de volgende jaren grote rondes te zien die alleen van start gaan zonder regen,wind en kou?Dan kunnen de mannen gelijk met de vrouwen van start. Wat een mietjes tegenwoordig.....
    24-05-2021 11:07
    Is dit nou niet wat kortzichtig. Komop zeg. Normaal moet je toch je petje afnemen voor wat wielrenners voor de kiezen krijgen in een grote ronde. Iedere dag weer.
    24-05-2021 12:03
    Bovendien werd ‘vroeger’ bergaf relatief rustig gereden. Tegenwoordig wordt ook daar risico genomen.
24-05-2021 11:04
Komt m.i. de laatste jaren te vaak voor dit soort afgelastingen..... Dat r dan geen waardig plan b klaar ligt vind ik verbazingwekkend....
24-05-2021 11:07
Ik denk dat dit wel eens leuker kan worden dan een lange bergrit met vier bergen. Ze moeten nu wel vroeg gaan op die laatste als ze nog iets willen.
    24-05-2021 11:08
    Precies. Dat zeg ik dus ook.
    24-05-2021 11:16
    Korter is vaak beter ja. Meer dan 200km met dit weer en zoveel hoogtemeters zou een grote spaartocht worden.
    24-05-2021 11:21
    Ja, ik zie het nu. Volledig eens met je reactie.
    24-05-2021 11:37
    Logisch dat veiligheidsdiensten voorop staat.
    Hoewel voor velen een korte etappe misschien aantrekkelijker is, mis ik toch ook wel de ultra lange etappes van >300km, die een grand tour tot een ware slijtage slag maken.
    In vervlogen tijden waren de etappes vaak langer.
24-05-2021 11:07
Geen koninginnerit. Afwachten of de volgende bergritten wel doorgaan. Er is 1 voordeel vandaag....geen uren geneuzel van Kroon en VanBelleghem. Nog een paar dagen doorbijten en dan zijn we van die twee af.
    24-05-2021 11:10
    We? Ik zou zeggen praat voor jezelf. Kan erg genieten van Karsten en Jeroen.
    24-05-2021 11:11
    Verschrikkelijk dir twee. En het erge is je moet het met die twee doen doordat Eurosport alleen de rechten heeft. En dan zijn er nog figuren die roepen dat je dan die player moet aanschaffen want geen reclame. Beseffen ze even niet dat je daarmee gewoon dit alleenrecht en dus ook dit dramatische duo in stand houdt.
    24-05-2021 11:28
    Karsten en de Babbelbelg mogen voor mij ieder jaar de Giro plus Vuelta doen, geniet met volle teugen van de dynamiek tussen die twee. Af en toe een kleine ergernis maar die heb ik bij iedereen wel eens.
    24-05-2021 11:29
    De Engelse Eurosport, zeker hoofdcommentator Rob Hatch, is zalig om naar te luisteren...
    24-05-2021 12:10
    Ik kijk straks gewoon uit naar de Ronde van Limburg op Sporza. Geen reclames en geen Babbelbelg. Heerlijk
    24-05-2021 13:11
    Wees blij dat ze zoveel uitzenden.Je kan altijd switchen naar Engels commentaar of geen commentaar.
24-05-2021 11:11
Ik was er al bang voor. In deze tijden van alles onder controle houden en willen houden, was dit te verwachten.
Dit barre weer was al drie dagen terug te voorzien. Morgen is het weer een stuk beter in deze regio. Gewoon vandaag rustdag inlassen en morgen wel koersen. Maar zal organisatorisch wel te lastig zijn.
24-05-2021 11:12
Woensdag is er nog een bergetappe van (nu nog wel) 193 km.
24-05-2021 11:14
Wat een stelletje dolomietjes zeg!
24-05-2021 11:16
Deze beslissing zou wel eens grote invloed op het uiteindelijke bergklassement kunnen hebben. Er vielen hier onderweg heel wat punten te rapen voor de vluchters. Die vallen nu weg, terwijl de slotklim juist extra veel zal opleveren als de nieuwe Cima Coppi. Aardige kans zo dat Bernal er ook met het blauw vandoor zal gaan.
24-05-2021 11:17
Zoals altijd, in de bergen is het risico op gedoe met het weer gewoon groter, dus het kan gebeuren dat je cols moet schrappen, niks mis mee.

Maar dit weten we al lang! Zorg nou gewoon voor een plan B/C/D! Want je weet dat er een degelijk risico is dat de rit niet in zijn geheel door kan gaan, en nu komt het altijd neer op schrappen, en dat is gewoon zonde...
    24-05-2021 11:24
    Opzich eens maar volgens mij is dit het plan B. Aangezien startplek en slotklim behouden zijn lijkt het alsof hier vantevoren over nagedacht is.
    24-05-2021 11:41
    Ja maar wel een 'gedegradeerd' plan B. Eigenlijk moet je geen bergetappes plannen waar geen vergelijkbaar alternatief voor is.
24-05-2021 11:22
Heeft Lefevere dit er doorheen gedrukt? Dit vergroot de kansen op een top tien voor Remco natuurlijk aanzienlijk.

Alle gekheid op een stokkie: verstandig besluit, al weet je bij het uittekenen van de etappes dat er een gerede kans bestaat op dergelijke weersomstandigheden in Noord-Italië in deze tijd van het jaar. Jammer, de renners zelf wilden rijden, maar dit had veel hachelijke situaties opgeleverd met alle mogelijke gevolgen van dien. Hopelijk nu vanaf de start spektakel.
    24-05-2021 12:09
    Evenepoel met zijn stuurkunsten in een afdaling onder deze omstandigheden is ook wel een ding hoor...
24-05-2021 11:30
Op zich levert juist dit parcours meer kansen op een coup, zoveel mogelijk knechten in de aanval op de eerste klim en dan als ak man er zo’n lap op geven dat Bernal alleen die snor mee heeft. Heel lang lastig tussenstuk waar je in slecht weer flink uitgeput kan raken.
    24-05-2021 11:34
    Ineos veuls te sterk. Die isoleer je niet zo snel en die komen anders wel terug in dat tussenstuk.
    24-05-2021 11:57
    @Romans: naar mijn mening gaf het oorspronkelijke parcours net meer opties om de Ineos trein te ontregelen. Maar ik hoop dat je gelijk hebt.
    24-05-2021 13:13
    Nee dus, nu zal Bernal ook vd winst gelanceerd worden neem ik aan.
24-05-2021 11:34
De tijdslimiet door de kortere etappe is nu sterk ingekort. Als er direct geknald wordt vanaf de start dan wordt het harken voor veel renners om op tijd binnen te komen.
24-05-2021 11:44
De Passo Giau
geeft renners au.
De natte sneeuw en regen
geven een heldenzege.
24-05-2021 11:44
De Passo Giau
geeft renners au.
De natte sneeuw en regen
geven een heldenzege.
24-05-2021 11:49
Die afdaling van de Giau hoeft voor mij ook niet.
24-05-2021 11:53
Morgen voor straf een lange tijdrit op vlak tot heuvelachtig parcours.
    24-05-2021 12:03
    Nog zo'n goeie ouderwetse van 60km zie ik wel zitten.
    24-05-2021 12:05
    Ik ben net als velen ook teleurgesteld. Maar alles beter dan weer een stuk of 10 uitvallers door valpartijen of een neutralisatie/finish na 100 km. Dan maar een wat mindere etappe. En wie weet valt het mee.
24-05-2021 12:20
De koninginnerit onthooft en geen TV beelden omdat het regent!!!!! Wat een blamage voor de Giro. Maar snel vergeten deze sof dag.
    24-05-2021 13:39
    Een beetje organisatie zou idd voor zonnig weer hebben gezorgd. Wat een amateurs.
24-05-2021 12:30
Als wielrenliefhebber vind ik het jammer.
Als broer van een van de renners ben ik blij dat ze veiligheid verkiezen boven spektakel.
Had bv de ronde van Polen ook moeten doen.
    24-05-2021 13:24
    Jaaaa nu willen we natuurlijk weten van welke renner je de broer bent!
24-05-2021 12:43
Dit gebeurt al vele jaren. En dat heeft te maken met dat de Giro in mei plaatsvindt. Maar nog veel meer met de organisatie die hier nooit rekening mee houdt. Ze gaan er steevast van uit dat de etappe onder mooi weer gereden wordt. Ze hebben een lerend vermogen van nul, maar daar zitten ze niet mee.
24-05-2021 13:23
Zou Bernal ooit nog eens een volledige grote ronde gaan winnen?
24-05-2021 13:23
Ja jammer.
Wel begrijpelijk. Dingen zijn in de bergen nu eenmaal niet zo eenvoudig zoals wij in NL gewend zijn. Alles en iedereen moet over een smalle slingerende weg, kilometers en kilometers. Dus ook eventuele hulp bij echte problemen.
Een paar jaar geleden zijn er in Mei op de Balandrau ( een Pyreneeen piek van +2000mtr) 3 mensen omgekomen in de sneeuw. Zij werden overvallen door sneeuw en koude. Ik heb de plek gezien waar ze zijn gevonden, dat was 50mtr van de (onverharde) weg. Die hebben ze dus gewoon niet meer kunnen vinden in de sneeuwstorm.

Je kunt zeggen, ja maar in 1988 in de beruchte Giro Etappe die Erik Breukink won is het toch ook goed gegaan... ja maar misschien is het wel een wonder dat er daar niet van alles in misgegaan.
Aan de andere kant kun je ook aanvoeren dat hedentendage alles beheersbaar moet zijn, niets mag mis gaan; de maakbare samenleving. En dus niemand meer enig risico durft te nemen uit angst voor aan de schandpaal genageld te worden ( Hier op WF door de commentators als eerste natuurlijk!!)

Eergister heb ik 110km gemountainbiked in Montseny, met 1400mtr als cima del coppi. Ik kan je zeggen dat ik blij was dat ik een regenjack tegen de kou bij me had. Ik reed het parcours van de gecancellede Ultrabike waar in de wedstrijd een regenjack én warmtedeken verplicht zijn om bij je te hebben. Dat is niet voor niets. Men verklaart me hier dan ook voor gek dat ik alleen zo diep de bergen in ga. Nogmaals, dingen zijn gewoon anders in de bergen mbt bereikbaarheid in geval van nood, extreme weersveranderingen etc.
24-05-2021 13:56
Ik heb het gevoel dat het elk jaar van dit is in de Giro.
24-05-2021 15:32
Echt, lekker op de bank, verwarming aan, kopje thee erbij, lopen blaten dat de renners "mietjes" zijn omdat ze niet willen fietsen bij dit onbeschrijfelijke hondenweer. Ga in hemelsnaam een andere hobby zoeken.

Reacties zijn gesloten.