Giro 2021: Bergpassen Fedaia en Pordoi geschrapt uit Dolomietenetappe
Winterse omstandigheden hebben voor ingrijpende veranderingen gezorgd in de Giro-etappe voor vandaag. Zowel de Passo Fedaia als de Passo Pordoi zijn uit het parcours gehaald. In de slotfase van de ingekorte rit wordt alleen de Passo Giau beklommen.
Winters weer zorgde vanochtend voor vraagtekens rond de etappe naar Cortina d’Ampezzo. Op de Passo Giau, de laatste klim van de dag, sneeuwde het zelfs al. De vraag rees dan ook of het volledige parcours wel kon worden afgelegd. Op minder dan een uur voor de start in Sacile was er overleg tussen organisator RCS Sports en onder meer rennersvakbond CPA.
Uiteindelijk is besloten om de lus in de tweede helft van de etappe over de Passo Fedaia en de Passo Pordoi te schrappen en door te rijden naar de Passo Giau en de aankomst in skigebied Cortina d’Ampezzo. Door de aanpassing van het parcours is de bergrit niet 212 kilometer lang, maar 153 kilometer.
De start van de zestiende etappe is uitgesteld van 10.50 uur naar 11.30 uur. De aankomst wordt verwacht tussen 15.52 en 16.29 uur.
Cima Coppi
Door het schrappen van de Passo Pordoi is de Passo Giau de nieuwe Cima Coppi, het hoogste punt van de ronde. Hier zijn in de strijd om de ‘Maglia Azzurra’, de blauwe bergtrui, extra punten te verdienen. De eerste negen renners op de top krijgen 50, 30, 20, 14, 10, 6, 4, 2 en 1 punt.

Hoewel voor velen een korte etappe misschien aantrekkelijker is, mis ik toch ook wel de ultra lange etappes van >300km, die een grand tour tot een ware slijtage slag maken.
In vervlogen tijden waren de etappes vaak langer.
Dit barre weer was al drie dagen terug te voorzien. Morgen is het weer een stuk beter in deze regio. Gewoon vandaag rustdag inlassen en morgen wel koersen. Maar zal organisatorisch wel te lastig zijn.
Maar dit weten we al lang! Zorg nou gewoon voor een plan B/C/D! Want je weet dat er een degelijk risico is dat de rit niet in zijn geheel door kan gaan, en nu komt het altijd neer op schrappen, en dat is gewoon zonde...
Alle gekheid op een stokkie: verstandig besluit, al weet je bij het uittekenen van de etappes dat er een gerede kans bestaat op dergelijke weersomstandigheden in Noord-Italië in deze tijd van het jaar. Jammer, de renners zelf wilden rijden, maar dit had veel hachelijke situaties opgeleverd met alle mogelijke gevolgen van dien. Hopelijk nu vanaf de start spektakel.
geeft renners au.
De natte sneeuw en regen
geven een heldenzege.
geeft renners au.
De natte sneeuw en regen
geven een heldenzege.
Als broer van een van de renners ben ik blij dat ze veiligheid verkiezen boven spektakel.
Had bv de ronde van Polen ook moeten doen.
Wel begrijpelijk. Dingen zijn in de bergen nu eenmaal niet zo eenvoudig zoals wij in NL gewend zijn. Alles en iedereen moet over een smalle slingerende weg, kilometers en kilometers. Dus ook eventuele hulp bij echte problemen.
Een paar jaar geleden zijn er in Mei op de Balandrau ( een Pyreneeen piek van +2000mtr) 3 mensen omgekomen in de sneeuw. Zij werden overvallen door sneeuw en koude. Ik heb de plek gezien waar ze zijn gevonden, dat was 50mtr van de (onverharde) weg. Die hebben ze dus gewoon niet meer kunnen vinden in de sneeuwstorm.
Je kunt zeggen, ja maar in 1988 in de beruchte Giro Etappe die Erik Breukink won is het toch ook goed gegaan... ja maar misschien is het wel een wonder dat er daar niet van alles in misgegaan.
Aan de andere kant kun je ook aanvoeren dat hedentendage alles beheersbaar moet zijn, niets mag mis gaan; de maakbare samenleving. En dus niemand meer enig risico durft te nemen uit angst voor aan de schandpaal genageld te worden ( Hier op WF door de commentators als eerste natuurlijk!!)
Eergister heb ik 110km gemountainbiked in Montseny, met 1400mtr als cima del coppi. Ik kan je zeggen dat ik blij was dat ik een regenjack tegen de kou bij me had. Ik reed het parcours van de gecancellede Ultrabike waar in de wedstrijd een regenjack én warmtedeken verplicht zijn om bij je te hebben. Dat is niet voor niets. Men verklaart me hier dan ook voor gek dat ik alleen zo diep de bergen in ga. Nogmaals, dingen zijn gewoon anders in de bergen mbt bereikbaarheid in geval van nood, extreme weersveranderingen etc.